|
Kérdezz-felelek
A kisfiam a nyáron lesz 5 éves, egészséges és ezen kívul is minden rendben van vele csak egy a baj: sehogy sem lehet rábeszélni hogy vécébe kakáljon, minden rendben lenne ha legalább bilibe, de egyedul csak pelenkába akar. Mihelyt ráadjuk minden oké. Olvastam errol konyvben és majdnem mindenhol az áll, hogy pszichikai okok miatt, vagy a kornyezete miatt. De nálunk minden rendben van! Ha tud valamit ami segíthetne, kérem válaszoljon. Elore is koszonom!
5 éves korban már a gyermeknek szoba és ágytisztának kell lennie. Nem tudom, hogy óvodába jár-e a gyermek, de elképzelhető, hogy érdemes lenne az ottani gyermekpszichológus véleményét kikérni.
Próbáljanak meg a kisfiúval gyurmázni. Egyes pszichológiai nézetek szerint a gyerekek a gyurmát azonosítják a kakival. Ha ez nem segítene, mindenképp a végére kéne járni a dolognak.
Annak, hogy a kisfiú nem végzi a dolgát a wc-be, mindenképp van valami oka. Ha nem szervi, akkor bizony lelki. Ez lehet akár olyan dolog is, amire Önök nem is gondolnának elsőre. (Kistestvér született, elköltözött egy barátja, bármi.)
Nagyon fontos, hogy a gyermeket, ha szervi oka nincs a dolognak, lássa a gyermekpszichológus. Ez rengeteget segít a gyerekeknek, és igazából a játékon kívül nem történik semmi.
Üdvözlettel:
Örömmel vettem,hogy itt van ilyen tanácsadásra lehetőség.Elöször is van egy kislányom aki eléggé öntörvényű-6éves nagycsoportos óvodás.Viselkedése az nagyon hullámzó közösségben egyszerüen nehezen alkalmazkodó,indulatos,és problémás.Értelmes de részképességzavarokkal küzd.Most fogom ismételten fejesztésre hordani,logopédiára,illetve phsziterápiára.Sajnálattal elváltam férjemtől/jobban mondva ő vált el tőlem-a lányáról lemondott.A kislány apás volt mindig ,és nemtudja feldolgozni azt,hogy az édesapja így döntött.Azért kértem segítséget szakembertől mert nemtudok a gyerekemnek segíteni.Édesapjának is volt részképességzavara-írás-olvasás amit késön fedeztek fel csak-sőt nem is volt lehetősége a fejlesztésre.
Kérdésem,hogy lányom mivel jövőre iskolás lenne ön szerint elég a szük 1év fejlesztés vagy tovább is lehetséges??
Most ovinkban van mód és lehetőség a szenzormotoros fejlesztésre amit örömmek vettem,és remélem ott is jó élmények rögzülnek lányomban.Tisztelettel Ági
A pszichoterápia mindenképp jó ötlet a jelen esetben. A logopédiai fejlesztést beszédhibára kapja? A részképességek fejlesztésére jó a szenzomotoros fejlesztés is, de csak kiegészítésként. Nem tudom, hogy milyen tesztet végeztek a kislánnyal, illetve, pontosan mely részképességek területén mutat gyengébb teljesítményt. De ebben az esetben szükség lehet fejlesztő pedagógus/gyógypedagógus munkájára. Pontosan akkor lehet megmondani, hogy kell-e még egy év óvodai foglalkozás, ha láttuk a gyermeket.
Remélem, tudtam segíteni!
Üdvözlettel:
16-éves fiam,egyre többet verekedésbe bonyolódik,többször úgy jön ,haza véres a ruhája.különben szelíd csendes,gyereknek tűnik,mégis mindig valakivel ,gondja van.Baj ha megnézik az utcán,elég fajgyülőlő lett,de a gyengéket megvédi,és a betegeket.Mindenhol azt akarja becsület legyen,hát az nem megy.Félek egyszer,úgy jön haza,le szúrják!Ha mondom neki fiam,ne tedd,ne csináld nevet rajtam.Apjával nem tud megbeszélni semmit,mert apja csak ordít,és le lustázza,a fiunkat,nem veszi komolyan a fiunk érzéseit.Sajnos tanulni sem akar,és sokat az iskola mellé jár,ami most derült ki.Ha erősen rászólok fiamra elmondom nem mehet igy,az a válasz,anya bírd ki 18-évesen le lépek.De én nem ezt akarom!Csak legyen közepes tanuló,és állja meg a helyét az életben.Nagy kérés?Kérem segítsen. nem tudom kábítószerezne,azt már észre vettem alkoholt már fogyasztott,nem sűrűn.Köszönettel. Katalin
Tényleg nagyon nehéz a helyzet, amibe került. Azt javaslom, hogy a honlap szakértői közül keressen egy pszichológus kollégát, aki fiatalokkal foglalkozik, és tőle kérjen tanácsot.
Esetleg, ha a fiát sikerülne meggyőzni, hogy segítséget kérjenek, akár a lakóhelyükön a kórházban keressék fel a pszichológust/pszichiátert.
Üdvözlettel:
Mindenképp azt javasolnám, hogy egy pszichológus kollégát keressenek meg. A pszichiátrián általában gyógyszeres kezeléseket javasolnak. A pszichológus ezzel szemben játékon, beszélgetésen, akár családterápián keresztül kezel. Akár a helyi nevelési tanácsadóban, akár magán úton, az interneten találni jó pszichológust. A Bethesdában is van gyermekpszichológus kollégám, akit felkereshetnek.
Üdvözlettel:
Érdeklődjenek utána, hogy Önöknél ez hogy működik. Nálunk van olyan lehetőség, hogy az un. Tanulási Képességeket Vizsgáló Szakértői és Rehabilitációs Bizottság megvizsgálja a gyereket, kiállít egy szakvéleményt, hogy a gyermek diszlexiás. Ezek után lehet kérelmezni, hogy a gyermek a tantárgyakból csak szóban feleljen, vizsgázzon, írásban ne kelljen számot adni a tudásáról. Ezzel a gyermek dolga is könnyebb lesz, javulnak a jegyei és az önbizalma is. Nekem is van olyan ismerősöm, aki már végzős egyetemista, szintén diszlexiás, és úgy járta végig az általános és középiskolát, hogy szóban, illetve most az egyetemen, a számítógépen vizsgázott.
Természetesen emellett gyógypedagógus/fejlesztő pedagógus (aki a vajdaságban az ilyen zavarok fejlesztésével foglalkozik) segítségét is igénybe kell venni.
Sajnos vajdasági elérhetőségeim nincsenek. Nálunk vannak nevelési tanácsadók, ahol ilyen gyerekekkel foglalkoznak. Az önök közelében lévő, ennek megfelelő helyi intézményt kéne felkeresniük.
Remélem tudtam segíteni.
Üdvözlettel:
Mindenképp keressen fel egy gyógypedagógust, vagy fejlesztőpedagógust. Ők az illetékesek a diszlexia javításában. Én azért javasolok egy újbóli felmérést, ezt valószínű az illetékes szakember el is végzi. Eddig a kislánynál senki nem fedezett fel diszlexiát? Az első osztályban nem voltak problémák az olvasással, írással?
Nem tudom, hogy hol laknak, de ha Budapesten vagy környékén, szívesen megnézem a kislányt.
Üdvözlettel:
Van egy 2 éves kislányom, másfél éves korban kezdett beszélni, mára folyamatosan beszél, és most már mondatokat is alkot szavaiból. 22 hónapos kora óta teljesen szobatiszta. Nagyon szereti a gyerekeket, a játszótéren simogatja puszilgatja őket, igényli a gyerek társaságot. Nyáron a játszóterezés nagyszerű dolog volt a számára, ebből kifolyólag szeptember 25.-től elvittem egy játszóházba heti 2-3 alkalommal. Beszoktatni különösebben nem kellett, mert első alkalom után közölte velem, hogy "Szia Ana,pusí", és, hogy ő bizony ott alszik a többiekkel. Egy hónapig hordtam, azaz mostanáig. Van egy iker pár fiú, és egy 3 éves kisfiú, akik kicsit hátrébb van többiektől, egyébként 6-an vannak egy csoportban. Az iker fiúk 2,5 évesek, nagyon verekszenek, harapnak, csapkodnak, lógatják a nyelvüket, húzzák a többi kisgyermek haját. Az Óvónéni rájuk szól, de azt vettem észre a kislányomon 2 hét után, hogy nem hajlandó bilibe kakilni mint eddig, mert azt látja, hogy Zsuzsinéni veszi ki a pelenkát a többiek alól. Illetve itthon csapkod, dobálja a játékait, és minket is bánt, amitket ezelőtt sosem csinált. Nem dobálta a játékait, és nem csapkodott. Próbálom szeretettel, türelemmel viselni a dolgait, de az lenne a kérdésem, hogy továbbra is vigyem ebbe a játszóházba, vagy nem? Mert igazából visszafelé húzza a kislányomat! Vagy ezek normális jelenségek ilyenkor? Illetve akkor mi is a további teendő? Üdvözlettel: Gabi, Egerből. :)
Eger, 2008.11.05.
Csak azt tanácsolhatom, hogy legyen türelmes. A gyerekek, még ha könnyen is megy a beszoktatás a közösségbe, reagálnak a szülőktől való elválásra. Ez nem feltétlenül a beszoktatáskor jelentkezik. Vannak, akikben később tudatosul, hogy ott kell maradni egyedül a játszóházban/bölcsiben/oviban. Ahogy az is változó, hogy reagál a gyermek. Van, aki nem eszik, nem iszik, nem alszik, hisztizik a bemenetelkor, és van, aki újra bepisil/bekakil.
Ez egy idő után elmúlik magától. A lényeg, hogy tudatosítani kell benne, hogy anya jön érte. Esténként, amikor otthon van, játsszanak sokat, bújjanak össze, simogassa (az érintés nyújtja számára a legnagyobb biztonságot).
A saját gyerekemmel is most ezzel küzdünk. A helyzet javulóban van, a bepisilés már csak a bölcsire korlátozódik.
Azt javaslom, hogy ne szidja le, mondja el neki, hogy tudja, hogy a többieket pelenkázzák, de ha figyelmet szeretne, akkor inkább szóljon. Vagy kérjen segítséget, hívja a gondozót játszani. Nálunk ez úgy tűnik, be fog jönni.
Ha 3-4 hónapon belül nem rendeződik a helyzet, akkor érdemes lesz egy gyerekpszichológust felkeresni, hogy adjon tanácsot.
Remélem tudtam segíteni.
Üdvözlettel:
Van egy 9 éves kisfiam, akinek nagyon jó tanulmányi eredményei vannak, viszont a magatartására állandó panasz van. Mindennap kap valamilyen büntetést, beírást és az általános panaszok a viselkedésére:állandóan vitatkozik a tanáraival (olykor hisztivel együtt), beleszól az órába, nem törődik a szabályokkal. Ezek a panaszok már az oviban kezdődtek. Később elváltam, újra férjhez mentem, már van kistestvér is, ami gondolom még inkább elősegítette ennek kialakulását. Rendszeresen vittem pszichológushoz, nevelési tanácsadóba, de mindenhol azt mondták, hogy nincs semmi különösebb baj vele. A gond az, hogy ezek a foglalkozások egyénileg voltak és otthon, ha csqak vele foglalkozunk, maga a földre szállt angyal. Tudna Nekem abban segíteni, hogyan lehetne tovább lépni? attól félek, hogy előbb utóbb ez ki fog hatni a tanulmányi redményeire is.
Előre is köszönöm! Ildikó
Meg kell mondanom, az a szerencse, hogy eddig nem jelentkeztek a tanulmányaiban problémák. Általában az a gond, hogy a magatartás problémás gyerekek tanulmányai is gyorsan romlanak. Javaslom, hogy keressék fel honlapomat, vagy a www.fejlesztohaz.hu-t. Ott megtalálják a kolléganőm elérhetőségét. Rám hivatkozva kérjenek egy időpontot komplex vizsgálatra. Így megnézzük a gyermek mozgását, szenzoros érzékelését (Ayres-terápia), és a tanuláshoz szükséges részképességeit (beszédhanghallás, tapasztalati következtetés, logikai képességek, stb.) Ezek mindegyike okozhat magatartászavart is, és a tanulás folyamán nem feltétlenül jelentkeznek a problémák.
Remélem tudtam segíteni.
Amennyiben a terápiás módszerekkel (Ayres) kérdése van, kérem olvassa el honlapomon a cikkeket, ott információkat talál arról, hogy kiknek hasznos a fejlesztés. Így Ön is ellenőrizheti, hogy gyermekére ráillenek-e a "tünetek".
Üdvözlettel:
Van egy hat éves óvodás lányom aki az óvónők szerint kimagaslóin teljesít az óvodában de magatartásával gond van. Hirtelen haragú,indulatos, nem mindig kötik le a foglalkozások,társai persze ezt nem tolerálják és az óvónők sem.Nem tudom mit tehetnék,itthon legtöbbször szót fogad,elfogadja az érveket ,hogy mit hogyan kellene lereagálnia,,persze itthon is vannak heves reakciói.Nagyon kellemetlen hogy tehetetlen vagyok az óvodai viselkedésével kapcsolatban és kétségbeejtő mindig panaszt hallanom a magatartására.Ön szerint mit kellene tennem?Mit rontottam el?
Köszönöm válaszát: Andrea
A kislány heves dühkitöréseinek több oka is lehet. Elképzelhető, hogy egyszerűen csak unatkozik az óvodában. Lehet, hogy valamilyen szenzoros zavara van (ezzel az Ayres-terápia) foglalkozik. Általában könnyen javítható, a gyermeknek azokat az ingereket biztosítja, amiket nem megfelelően érzékel. (A verekedés, toporzékolás, csapkodás lehet proprioceptív ingerkeresés.) Akár lehet enyhe figyelemzavar is.
És természetesen az is elképzelhető, hogy egyszerűen a határokat keresi, és konzekvens, határozott neveléssel kell korrigálni a porblémát.
Ha budapestiek, és szeretné, akkor kolléganőmmel meg tudom nézni a kislányt. Választhatnak a mozgás/figyelmi problémák felmérése, és a komplex felmérés közül, ahol már a tanulási képességeit is felmérjük, amik az iskolában fognak kelleni.
Keresse fel oldalam a www.terapia.imtbt.hu - t, vagy kolléganőmét www.fejelsztohaz.hu.
Üdvözlettel:
Gyógypedagógus szeretnék lenni, ezért szeretném megkérdezni, hogy mi kell ahhoz, hogy az lehessek illetve milyen felvételi eredmény kell? Hol vannak ilyen iskolák?
Köszönettel. Szandi
A www.felvi.hu-n megtalálja a szükséges felvételi követelményeket. Ezeket sajnos nem tudom, hiszen szinte minden évben változnak. Korábban magyarból és biológiából volt felvételi. Most a felvételi rendszer változása után nem tudom pontosan.
Gyógypedagógia szak van az ELTE-n, a Kaposvári Egyetemen, Debrecenben, és talán Kecskeméten is. De a korábban említett honlapon ezt is pontosan meg tudja keresni.
Üdvözlettel:
Az én logopédus kollégám azt a nézetet vallja, hogy amennyiben a gyermek 2,5 éves koráig nem kezd el beszélni, akkor megkésett beszédfejlődésről beszélünk. Az általatok meglátogatott logopédus valószínűleg csinált más vizsgálatokat is (nem csak beszéd), amelyekből arra következtetett, hogy a gyermek le van maradva a korától. Azt, hogy igaza van-e, sajnos nem tudom így eldönteni, ehhez egy komplex vizsgálatra lenne szükség. Ami ebben a korban leginkább a mozgáson és a játékon keresztül lehetséges. A "valami nem stimmel" igaz lehet negatív neurológiai eredmény mellett is. Elképzelhető, hogy van egy kis lemaradás, amit pár kezeléssel korrigálni lehet, viszont ha nem foglalkoznak vele, a későbbiekben tanulási zavarokhoz vezet, és akkor akár évek is kellhetnek a korrekcióhoz.
Pontos diagnózis nélkül sajnos nem tudok pontos terápiás módszert sem ajánlani. Elképzelhető Ayres-terápia, gyógypedagógiai fejlesztés, komplex korai fejlesztés. Ez attól függ, hogy pontosan mely területeken tapasztalható lemaradás.
A www.terapia.imtbt.hu oldalon található egy lista, hogy mit kell tudni a gyermekeknek 0-5 éves korig. (korai fejlesztés/tanácsadás címszó alatt.) Ott megtalálod az elérhetőségemet, ha bővebben szeretnél tudni a témáról, vagy érdekelne egy vizsgálat (ha vidékiek vagytok, akkor is tudok kollégát ajánlani).
Remélem tudtam segíteni!
Üdvözlettel:
Üdvözlettel:
Kedves Kérdező! A magasság genetikai adottság. Még te is fogsz nőni, mivel a hossznövekedés 20-30 éves korban áll le. Addigra szűnik meg a porcképződés a porckorong külső felszínén. A lányoknak azért elég sok lehetőségük van arra, hogy optikailag javítsanak a magasságukon. (Torna, magassarkú cipő, ruhák szabása, stb.) Gyógyszer szerintem nem létezik, legalábbis én még nem hallottam ilyenről, de kérdezz meg egy orthopéd szakorvost. Üdvözlettel:
Kedves Bernadett! Gondolom integrált óvodát akart írni. Nagy valószínűség szerint a nehezen kezelhető gyerekeknek nincs köze a fia problémáihoz. A közösségi nevelés hosszabb kihagyása után előfordul, hogy a gyerekek ugyanúgy viselkednek, mint amikor először mentek óvodába/bölcsibe. Adjon még a gyereknek 2-3 hetet. Fontos, hogy ha a wc-be végzi el a dolgát, dicsérje meg, és ne érezze a gyerek, hogy nyomás nehezedne rá, amiért ez nem sikerül. Amennyiben a beszéde sem változik pár héten belül az oviban, javaslom egy gyermekpszichológus kolléga felkeresését. (Ilyen irányú probléma kezelése, amennyiben magától nem oldódik, az ő feladatuk.) Ha jól emlékszem itt a szakértők között is van ilyen. Amennyiben szüksége lenne segítségre, akár ajánlani is tudok kollégát. Üdvözlettel:
Kedves Klaudia! Bűbájos a kislánya! A gyerekekben 1 éves kor körül kezd kialakulni a tudatosság, amikor saját akaratukat próbálják érvényesíteni, tesztelik a szülők által szabott határokat. Ha ötleteiben korlátozzák, vagy nem teljesítik akaratát azonnal, akkor makacs tiltakozással reagálnak. A tiltakozásuknak változatos módokon tudnak hangot adni. A hangos ordítástól kezdve testük megfeszítésén át, akár önmaguknak/másoknak történő fájdalomokozásig. Véleményem szerint az önök esetében is erről lehet szó, mivel a kéz/láb feszítése akkor történik, ha kérését nem teljesítik. Javaslatom, hogy próbáljon konzekvens maradni, és lehetőség szerint kevésbé intenzíven reagáljon. A gyerekeknek a szabályokat meg kell tanulni, ez egy hosszú folyamat, melyhez sok kitartás és türelem kell a szülők részéről. Üdvözlettel:
Kedves Szilvia! 4 hónapos korban már figyelniük kell a babáknak a hangokra, zajokra, arcokra. Az, hogy csak felemeléskor fordítja el a fejét, lehet akár a nyakizom rövidüléséből is. Az egyik tipikus autista tünet, hogy nem vesz fel szemkontaktust a gyerek, viszont ez már újszülött kortól így van, illetve semilyen helyzetben nem teremt kontaktust. Emellett feltűnő lehet, hogy zajokra (akár hangosakra) nem reagál, de bizonyos hangok (mindíg ugyanaz) nagy érdeklődést vált ki belőle. Az autista gyermekeknél károsodott a gesztusok használata, csecsemő korban ez megjelenhet úgy, hogy a gyerek nem reagál a simogatásra, vagy sírni kezd tőle. A harmadik fő tünet az ún. sztereotíp viselkedés. Biztosan láttak már előre-hátra hintázó gyerekeket. Valamilyen olyan mozgás, amit mindíg ugyanúgy csinál, folyamatosan. (Nem hiszem, hogy ez 4 hónapos korban már megfigyelhető lenne.) Amúgy az autizmus felfedezésének időpontja az első és második életévre esik. Én azt ajánlanám, hogy ha budapestiek, vagy relative közel laknak Budapesthez, akkor keressenek meg. Szívesen megnézném a kislányt. Ha vidékiek, akkor ha megírják a megyét, vagy a várost, tudok szakembert ajánlani, aki megnézi a gyereket. Azt azért még hozzátenném, hogy a védőnőknek nincs olyan jellegű képesítésük, amivel az autizmust "diagnosztizálni" tudnák. A gyermek mozgásáról és értelmi fejlődéséről tanulnak, viszont ha bármit észlelnek kötelesek szakemberhez küldeni a szülőket. Sőt, ebben a korban a szakemberek is csak nagyon alapos indokkal állítanak fel diagnózist. Remélem tudtam segíteni! A www.terapia.imtbt.hu oldalon megtalálják az elérhetőségeimet. Várom Önöket szeretettel! Üdvözlettel:
Kedves Emil! Nehéz helyzetben vannak. Eltitkolni azonban semmiképp nem szabad a dolgot. A gyerek szintjén el kell magyarázni, hogy nem minden gyereknek van együtt az apukája és az anyukája.Van, aki az apukáját nem ismeri, van aki az anyukáját. Neki ott van az anyukája, apukája azonban nincs. Valószínű megkérdezi, hogy miért, nyugodtan meg lehet neki mondani, hogy csúnya dolgokat csinált, amit csak a felnőttek értenek. Természetesen meg kell ígérni neki, hogy majd elmondanak neki, ha már elég nagy lesz hozzá. Mivel még nem hiszem, hogy tudja, hogy mi kell ahhoz, hogy megszülessen egy gyerek, nem hiszem, hogy rákérdez, hogy azért ment-e el, mert ő csinált valamit rosszul. Ha azonban mégis megkérdezi, akkor meg kell nyugtatni, hogy az anyukával, és más idegen emberekkel, esetleg önökkel viselkedett az apuka rosszul, ezért összevesztek, és apuka úgy döntött, hogy elmegy. Szóval nagyon fontos, hogy ha kérdez, minden kérdésére őszintén válaszoljanak. A részletekbe azonban nem szabad belemenni, hiszen egy 3 éves gyerek nem érti, és nem is értheti meg. Esetleg lehet hozni példát a saját kis életéből (oviból, játszótérről, stb.) hogy jobban megértse a dolgokat. Remélem tudtam segíteni Önnek! Tisztelettel: