Olvasói kérdés
Kedves Szakértő!
Másodállású, tételes költségelszámolású egyéni vállalkozásom van (40 órás főállás mellett). Babát tervezünk és a CSED kapcsán érdeklődöm. Azzal tisztában vagyok, egy korábbi válaszának köszönhetően :) hogy ha nem keletkezik járulékköteles jövedelmem, akkor a CSED alapja a minimálbér lesz, éppen ezért (mivel másodállásúként nincs sok bevételem egyébként sem), erre próbálok törekedni. Korábbi válaszában azt is írta, hogy "teljes munkaidő melletti ev-nél opcionális a járulékfizetés, ha kivétként veszi ki, akkor kell fizetni, ha osztalékként, akkor nem." Ez jól értem, hogy azt jelenti, hogy ha év végén, osztalékként veszem ki és adózom le a keletkezett nyereségemet, akkor ez továbbra sem számít járulékköteles jövedelemnek, tehát a CSED-re a minimálbér alapján számíthatok majd?
Köszönöm szépen a segítséget!
Másodállású, tételes költségelszámolású egyéni vállalkozásom van (40 órás főállás mellett). Babát tervezünk és a CSED kapcsán érdeklődöm. Azzal tisztában vagyok, egy korábbi válaszának köszönhetően :) hogy ha nem keletkezik járulékköteles jövedelmem, akkor a CSED alapja a minimálbér lesz, éppen ezért (mivel másodállásúként nincs sok bevételem egyébként sem), erre próbálok törekedni. Korábbi válaszában azt is írta, hogy "teljes munkaidő melletti ev-nél opcionális a járulékfizetés, ha kivétként veszi ki, akkor kell fizetni, ha osztalékként, akkor nem." Ez jól értem, hogy azt jelenti, hogy ha év végén, osztalékként veszem ki és adózom le a keletkezett nyereségemet, akkor ez továbbra sem számít járulékköteles jövedelemnek, tehát a CSED-re a minimálbér alapján számíthatok majd?
Köszönöm szépen a segítséget!
Szakértői válasz
Jól érted. Ev-nél csak a vállalkozói kivét képez járulékalapot, úgyhogy csak ezt (vagy a teljes hiányát) veszik figyelembe az ellátások megállapításnál. A osztalékalap után csak SZJA-t és valamitől függően szochót kell fizetni, ennek ellátáshoz nincs köze. Ha a munkaviszony mellett ev-ként is van a szülés előtti 2 éven belül 365 nap biztosításod, és nem volt kivéted, akkor a táppénz és a csed alapja a minimálbér. Gyed több jogviszonyból is az egyszeres maximumig jár, de ha a munkaviszonyból ezt nem érné el, akkor érdemes megigényelni ev-ként is, és lesz egy kis kiegészítés a maximális összegig.