Olvasói kérdés
Kedves Anita! Családunk régi ismerőse megkért, hogy átmenetileg,amig férjével nem rendezik a különélési dolgokat, mivel nem tud már vele maradni,hozzám költözhetne-e?Egyedülélő nyugdijas vagyok, másfél szobás lakásban élek.A rezsibe gondolta,amit ő fogyaszt,abba kevés kis pénzzel beszállna,nem állok ugy anyagilag, hogy azt fizessem,mivel télen is csak az egyik szobámat fütöm, igy kell majd a másikat is. Arról már hallottam,hogy van szivességi lakáshasználat, ami azt jelenti, hogy nem kell adózni az után, ha ő csak a rezsijébe fizet,ez igy van-e, ebben sem vagyok biztos.Mindig törvénytisztelő voltam,nem szeretnék abba a csapdába esni,a törvény nem ismerete nem mentesit a büntetés alól.Igy is nagyon meg kell gondolnom mire költöm a pénzemet.Van-e egy alsó határ ameddig még nem adóköteles?3km-re laknak tőlem,az is lesz,mondta, otthon is fog tartózkodni,mivel közös az ingatlanuk,és nem szeretné,azt, hogy ő távozott onnan,mert állitólag nem előnyös a különválásnál.Köszönöm a segitségét:Ilonka néni
Szakértői válasz
Kedves Ilonka Néni!
A leírtak alapján ez egy olyan ingatlan bérbeadás lesz, ahol bérleti díjat nem csak a rezsit kéri el a bérlőtől. A bevétele a bérlőtől átvett rezsi, költsége az Ön által megfizetett rezsiből a bérlőre eső rész. Ez a kettő meg fog egyezni, így jövedelme nem keletkezik. Lehet ilyet csinálni, teljesen szabályosan, viszont sajnos az adminisztrációt ugyanúgy meg kell csinálni, mintha rendes albérlője lenne. Szerződést célszerű kötni, bevétel, költség nyilvántartást kell vezetni és bizonylatot kell kiállítani az átvett pénzről. Sőt az adóbevallásban is fel kell tüntetni a bevételeket, kiadásokat, még akkor is, ha jövedelem nem keletkezik. Sajnos nincs olyan alsó határ, ameddig nem adóköteles az ingatlan bérbeadás.
A leírtak alapján ez egy olyan ingatlan bérbeadás lesz, ahol bérleti díjat nem csak a rezsit kéri el a bérlőtől. A bevétele a bérlőtől átvett rezsi, költsége az Ön által megfizetett rezsiből a bérlőre eső rész. Ez a kettő meg fog egyezni, így jövedelme nem keletkezik. Lehet ilyet csinálni, teljesen szabályosan, viszont sajnos az adminisztrációt ugyanúgy meg kell csinálni, mintha rendes albérlője lenne. Szerződést célszerű kötni, bevétel, költség nyilvántartást kell vezetni és bizonylatot kell kiállítani az átvett pénzről. Sőt az adóbevallásban is fel kell tüntetni a bevételeket, kiadásokat, még akkor is, ha jövedelem nem keletkezik. Sajnos nincs olyan alsó határ, ameddig nem adóköteles az ingatlan bérbeadás.