A CsaládiNet szakértői CsaládiNet Szolgáltatás Közvetítő Kalkulátorok Hírlevél feliratkozás
SZAKÉRTŐKMUNKAKÖZVETÍTŐKALKULÁTORBABA-MAMA HÍRLEVELEKFOGANTATÁSTERHESSÉGBABAGYEREKNEVELÉSTB, PÉNZÜGYEKÉLETMÓD, EGÉSZSÉGSZABADIDŐRECEPTEK

Karácsony stresszmentesen? Lehetséges!

Zaka Dóra - 2020-12-21
Az ünnepek sokak számára jelentik egyúttal a stressz és a rohanás időszakát is. Érthető, hiszen a médiából már októbertől özönlik felénk a sok karácsonyhoz kapcsolódó inger, nem is beszélve arról a rengeteg reklámról, amivel elárasztanak minket. Ezek - tudatosan vagy tudattalanul is akár - belsővé tudnak válni, arra késztetve, hogy vásároljunk sokat, akár sokkal többet is mint terveztük, és pörögjünk, rohanjunk, készülődjünk megállás nélkül. Adok nektek most néhány tippet a megnyugváshoz, hogy idén máshogy legyen!
Karácsony stresszmentesen? Lehetséges!

A jelszó: mérték!

Na de miben? Hát, az ünnepek táján sok olyan terület van, ahol fontos szem előtt tartani a mértéket: költekezés, az elfogyasztott étel mennyisége, a tágabb családdal töltött idő mennyisége, a pihenés és az előkészületek közti idő megosztása. A mértékkel szorosan együtt járnak a határok is, amelyeket szintén nem hagyhatunk figyelmen kívül. Előre lefektetni például, hogy idén karácsonykor mekkora összeg az, amit ajándékokra el fogunk költeni. Ha úgy határozunk, hogy minden számunkra fontos személynek azonos összegű meglepetéssel készülünk, tartsuk is magunkat ehhez a tervhez. Fontos, hogy az előre meghatározott mértéket az ünnepet övező többi kérdésben is betartsuk. Az aktuális hangulatunk, stressz-szintünk mellett például a pénztárcánk és az emésztőrendszerünk is hálás lesz érte!
 

Csak lazán!

Próbáljuk szem előtt tartani azt, hogy nem cél a tökéletesség, még akkor sem, ha alapvetően jellemző ránk a maximalizmus és a perfekcionizmus. Az ünnepek lehetnek a megnyugvás időszakai, ezért fontos, hogy az ajándékban, a díszítésben-dekorálásban, az ételkészítésben és az összes többi előkészületben is szem előtt tartsuk azt, hogy nem versenyzünk senkivel. Nem fontos, hogy a szomszéd háza mennyire van kivilágítva, vagy hogy a kislányunk osztálytársának a szüleinek az unokatestvére hány fogásos vacsorát főz. Az számít, hogy megtaláljuk azt az egyensúlyt, ami elégedettséggel tölt el minket. Ez persze lehet a nagyszabású előkészület is, ha ez komfortos, de bármilyen más működésmód is éppen annyira jó.
 

Hangolódj, kuckózz be!

Almás-fahéjas tea, forralt bor, sült gesztenye, forró csoki, pihe-puha takaró, illatos gyertyák és egy jó film. Mi lehet ennél tökélesebb hangolódás? Adj magadnak időt ezekre! A „kuckózás” segít megnyugodni, kikapcsolódni, ami különösen fontos, hiszen karácsonykor hajlamosak vagyunk túlhajszolni magunkat, holott, ha megkérdeznénk családjainkat, lehet, hogy kiderülne, a hetedik fogás helyett sokkal inkább vágynak arra, hogy leüljünk társasjátékozni vagy megnézzük együtt egy filmet. A tél egyébként is a „kuckózás” évszaka. Engedd meg magadnak Te is, elő a kedvenc karácsonyi filmekkel!
 

Humor, humor, humor!

Odaégett? Leesett? Összetört? Kiborult? Na és? A humor egy nagyon fontos megküzdési eszköz, amit az ünnepek idején is különösen fontos alkalmaznunk. Ha viccelődünk, a bennünk összegyűlt feszültség csökken, de közben akár új szempontokat is találhatunk, amelyekből megvizsgálhatjuk az adott szituációt. Természetesen, magát a helyzetet ilyenkor is komolyan vesszük, de azt nem engedjük, hogy érzelmileg leterítsen minket. Higgyük el, jobb hangulatban a megoldásokat is könnyebben meg fogjuk találni!
 

Tisztázzátok a szabályokat, előre!

Ez nemcsak az ünnepek idején fontos, de ilyenkor különös jelentősége lehet. Gyakori stressz-és konfliktusforrás, hogy bizonyos helyzetek szabályait nem beszéljük meg előre a párunkkal vagy a családunkkal, ami miatt kavarodás, félreértések és feszültségek alakulnak ki. Előzzük meg ezeket idén azzal, hogy leülünk és előre megbeszéljük őket: hogy melyik nap melyik rokonhoz megyünk és ott mennyi időt fogunk eltölteni, hogy mik azok az esetleges témák, amelyeket nem érdemes szóba hozni a nagypapánál eltöltött vacsora alatt, stb. Tisztázzunk minden kötött programot és azok részleteit is, hogy senkit ne érjen váratlanul és lehessen tervezni az ezeken kívül fennmaradó időre egyéb elfoglaltságot. Tartsuk tiszteletben egymást és egymás idejét ezzel, hogy magunkat is megkíméljük a frusztrációtól!
 

Élvezd ki a pillanatot!

A nagy pörgésben, amit az ünnepek hoznak magukkal, sokszor nehéz megállni és csak kiélvezni, ami éppen van. Lehet, hogy már feltettünk sokféle díszt a lakásban, de még sosem ültünk le, hogy megcsodáljuk és megérezzük azt az ünnepi hangulatot, ami végülis a célunk volt vele. Hát hajrá! A karácsony számtalan modalitásban hordoz speciális ingereket: különleges ízek, illatok, látványok és hangok kapcsolódnak hozzá, próbáljunk meg időről időre megállni, megpihenni és odafigyelni ezekre. A stressz-szintünk mind a megállás, mind a külső ingerekre való koncentrálás által csökkenni fog ilyenkor!
 

Ha nem tudod elkerülni, győzd le!

Ez sem egy ördögtől való dolog, hogy nem sikerül elkerülni a stresszt. A sok feladat, a különféle elvárások vagy akár az élet egyéb területéről jövő (és nem közvetlenül az ünnephez kapcsolódó) nyomások következtében megeshet, hogy mégiscsak stresszesnek éljük meg az ünnepek körüli időszakot. Ha úgy érezzük, hogy a feszültségünk szintje túl magas, és „fel tudnánk robbanni”, próbáljunk meg odafigyelni a légzésünkre. Álljunk meg és figyeljük meg, hogy egy perc alatt hányszor fújjuk ki a levegőt és hányszor szívjuk be. Nem bonyolult, igaz? Ha túl magas ez a szám, 12 felett van, próbáljuk csökkenteni: hosszabb belégzéssel és hosszabb kifújással. Ezzel biológiai szinten is hatást gyakorlunk a saját testünkre, lassulni fog például a szívverés, ami a stressz miatt gyorsabb volt. Ha sikerül egy perc alatt 12-nél kevesebbet lélegeznünk, a testünkben végbemenő változásokkal és a figyelmünk koncentrálásával már el is érjük, hogy fókuszáltabbnak és nyugodtabbnak érezzük magunkat.

Fotó: Jill Wellington-tól a pixabay-en

Zaka Dóra


Zaka Dóra
pszichológus, pár-és családterapeuta jelölt, tanácsadó szakpszichológus jelölt, OH-kártya instruktor

Elérhetőségeim:
Honlap: https://www.relation-ship.hu/
Facebook: Relation-Ship párterápia és családterápia (kifejezetten a párterápiás és családterápiás szolgáltatáshoz)
Zaka Dóra pszichológus (saját pszichológusi Facebook oldalam)
Email: info@relation-ship.hu és zakadorapszichologus@gmail.com
Telefon: +36 20 970 4522
Rendelési helyszínek:
  • 8000 Székesfehérvár, Szepesi utca 9.
  • 1071 Budapest, Peterdy utca 31.
  • illetve online
(A hozzászólások megjelenítéséhez jelentkezz be Facebookra!)
© 2004-2021 Családi Háló Közhasznú Alapítvány - minden jog fenntartva.
Ügynökségi értékesítési  képviselet: Adaptive Media
A szerkesztő ajánlja