A tévézés is tanulás
Családinet [cikkei] - 2008-06-11
Informális és nem-formális tanulási módszerek a MindenTanulás napirendjén.
A MindenTanulásban nyilatkozó szakemberek szerint a tanulás kapcsán nem kell rögtön az ellenőrzőre, a szigorú professzorra vagy a becsengetésre gondolnunk. Tanulásnak számít az is, ha megnézünk egy ismeretterjesztő műsort a tévében, egyesületi tagok vagyunk, vagy a barátunk megmutatja egy új számítógépes program használatát. A lényeg tehát a tanulás, nem annak formája.
Bár sokan azért részesítik előnyben a tanulás formális vállfaját, mert a kurzus befejeztével államilag elismert oklevelet kapnak, a MindenTanulásban megszólaló Mayer József, az Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet tudományos munkatársa szerint hiba lebecsülni a más jellegű képzéseket. Ott vannak például azok a tanfolyamok, amik abban segítenek, hogy minden korosztály jobban boldoguljon a való életben. Emlékezzünk csak a „Kattints rá, Nagyi” programra, mely az idősebbeket tanítja internetezni, de részt vehetünk e-ügyintézés vagy önkifejezés tréningen is, amik szintén ahhoz járulnak hozzá, hogy hatékonyabban végezzünk bizonyos tevékenységeket. Bár a nem-formális tanulás végén nem kapunk diplomát, az oktatók és a résztvevők véleménye alapján tudást annál inkább.
Azoknak, akinek még a nem-formális tanulás is túl kötöttnek tűnik, marad az élet, mint a tanulás színtere. Bár nincs klasszikus értelemben vett oktatónk mégis nap mint nap kerülhetünk olyan helyzetekbe, melyek új képességekkel, kompetenciákkal ruháznak fel bennünket. A csapatsport vagy az egyesületi munka például az együttműködési készségünket javítja, mely dr. Szigeti Tóth János, a Magyar Népfőiskolai Társaság elnöke szerint egyébként is "hiánycikknek" számít Magyarországon. A műsorban megszólaló szakértők szerint nincs igazuk azoknak sem, akik a tévénézést semmittevésnek bélyegzik, hisz a készülék érdekes és szórakoztató módon okít, tájékoztat bennünket a legkülönbözőbb témákról a közélet eseményeitől kezdve a kultúrán át egészen a tudományig. Fontos még kiemelni a baráti beszélgetések személyiség- és tudásfejlesztő mivoltát is, főleg ha miután hazaértünk, az újonnan szerzett információinkat az internet segítségével ki is egészítjük, azokat összefüggésbe helyezzük.
A nem-formális és az informális tanulás hatékonyságát mi sem bizonyítja jobban, mint az, hogy az Európai Unió kiadott egy olyan memorandumot, melyben arra ösztökéli tagországait, hogy népszerűsítse ezeket a tanulási módszereket. Tanulni tehát nem csak iskolában lehet, tanfolyamok és élethelyzetek sora áll a rendelkezésünkre, hogy képezzük, fejlesszük magunkat. Egy egész életen át.
A MindenTanulás című ismeretterjesztő sorozat a Nemzeti Szakképzési és Felnőttképzési Intézet és az Akadémiai Tudás-Média Zrt. közreműködésével jött létre. A televíziós műsor célja, melyet minden kedden és csütörtökön vetít a Duna Televízió I-es és II-es csatornája, az élethosszig tartó tanulással, felnőttképzéssel, szakképzéssel kapcsolatos területek érdekességeinek és lehetőségeinek bemutatása és népszerűsítése. A www.mindentanulas.hu weboldalon előadások, kerekasztal-beszélgetések és riportfilmek várják az érdeklődőket, a www.nive.hu weboldal pedig jó kiindulási pont annak, aki kedvet kapott a szakmai fejlődéshez.
Bár sokan azért részesítik előnyben a tanulás formális vállfaját, mert a kurzus befejeztével államilag elismert oklevelet kapnak, a MindenTanulásban megszólaló Mayer József, az Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet tudományos munkatársa szerint hiba lebecsülni a más jellegű képzéseket. Ott vannak például azok a tanfolyamok, amik abban segítenek, hogy minden korosztály jobban boldoguljon a való életben. Emlékezzünk csak a „Kattints rá, Nagyi” programra, mely az idősebbeket tanítja internetezni, de részt vehetünk e-ügyintézés vagy önkifejezés tréningen is, amik szintén ahhoz járulnak hozzá, hogy hatékonyabban végezzünk bizonyos tevékenységeket. Bár a nem-formális tanulás végén nem kapunk diplomát, az oktatók és a résztvevők véleménye alapján tudást annál inkább.
Azoknak, akinek még a nem-formális tanulás is túl kötöttnek tűnik, marad az élet, mint a tanulás színtere. Bár nincs klasszikus értelemben vett oktatónk mégis nap mint nap kerülhetünk olyan helyzetekbe, melyek új képességekkel, kompetenciákkal ruháznak fel bennünket. A csapatsport vagy az egyesületi munka például az együttműködési készségünket javítja, mely dr. Szigeti Tóth János, a Magyar Népfőiskolai Társaság elnöke szerint egyébként is "hiánycikknek" számít Magyarországon. A műsorban megszólaló szakértők szerint nincs igazuk azoknak sem, akik a tévénézést semmittevésnek bélyegzik, hisz a készülék érdekes és szórakoztató módon okít, tájékoztat bennünket a legkülönbözőbb témákról a közélet eseményeitől kezdve a kultúrán át egészen a tudományig. Fontos még kiemelni a baráti beszélgetések személyiség- és tudásfejlesztő mivoltát is, főleg ha miután hazaértünk, az újonnan szerzett információinkat az internet segítségével ki is egészítjük, azokat összefüggésbe helyezzük.
A nem-formális és az informális tanulás hatékonyságát mi sem bizonyítja jobban, mint az, hogy az Európai Unió kiadott egy olyan memorandumot, melyben arra ösztökéli tagországait, hogy népszerűsítse ezeket a tanulási módszereket. Tanulni tehát nem csak iskolában lehet, tanfolyamok és élethelyzetek sora áll a rendelkezésünkre, hogy képezzük, fejlesszük magunkat. Egy egész életen át.
A MindenTanulás című ismeretterjesztő sorozat a Nemzeti Szakképzési és Felnőttképzési Intézet és az Akadémiai Tudás-Média Zrt. közreműködésével jött létre. A televíziós műsor célja, melyet minden kedden és csütörtökön vetít a Duna Televízió I-es és II-es csatornája, az élethosszig tartó tanulással, felnőttképzéssel, szakképzéssel kapcsolatos területek érdekességeinek és lehetőségeinek bemutatása és népszerűsítése. A www.mindentanulas.hu weboldalon előadások, kerekasztal-beszélgetések és riportfilmek várják az érdeklődőket, a www.nive.hu weboldal pedig jó kiindulási pont annak, aki kedvet kapott a szakmai fejlődéshez.
Családinet hozzászólások:
Előző hír
Személyiségünk lenyomata: a kéz
Következő hír
Szelektív kollekció
LEGOLVASOTTABB
Lázcsillapítás kisbaba korban, lázgörcs, tévhitek, népi gyógymódok - VIDEÓVAL
A csecsemők láza és lázgörcse sok szülő számára okoz aggódást, de fontos tudni, mikor számít a láz veszélyesnek, és hogyan kezelhető biztonságosan otthon. A megfelelő testhőmérséklet-mérés, a lázcsillapítás helyes alkalmazása és a lázgörcs felismerése mind kulcsfontosságú a baba egészségének védelmében. Cikkünkben Dr. Lakatos Lilla csecsemő- és gyermekgyógyász részletesen bemutatja, mire figyelj, és mikor kell azonnal orvoshoz fordulni.
5 étel, ami pajzsmirigy-alulműködést okozhat
Sok olyan növényi élelmiszert ismerünk, amelyet egészségesnek tartunk, de kockázatos molekulákat tartalmaz, amelyek felboríthatják a hormonális és anyagcsere-egyensúlyt. A pajzsmirigyhormon kritikus fontosságú a szervezet szinte minden sejtjének anyagcseréjéhez, és kritikus fontosságú az agy megfelelő fejlődéséhez a korai életben. Azoknál az embereknél, akik nem jutnak elegendő fehérjéhez vagy jódhoz az étrendjükben, nagy a golyva kialakulásának kockázata.
Szülinapja után maradt árva a négyéves kislány: szüleire a fürdőkádban találtak rá
Brazíliában, São José városában egy négyéves kislány árván maradt: szülei közvetlenül születésnapja után hunytak el a fürdőkádban.
Ma 83 éves Halász Judit színésznő és énekesnő, generációk nagy kedvence
83 éve ezen a napon, 1942. október 7-én született Halász Judit Kossuth- és Jászai Mari-díjas színésznő, énekesnő, érdemes művész, valamint a Halhatatlanok Társulatának tagja, aki örökre beírta nevét a magyar kultúra történetébe.
Egy sima megfázásnak hitték – kórház lett a vége a babánál: itt az RSV
Az RSV gyorsan és könnyen terjed, eleinte enyhének tűnő tünetekkel jelentkezik, ám néhány nap alatt súlyos légzési nehézségekhez, tüdőgyulladáshoz vagy akár bronchiolitishez is vezethet - és gyakran pont akkor súlyosbodik, amikor a szülő már megnyugodna, hogy "csak egy kis nátha volt"
Közösségi hozzászólások: