SZAKÉRTŐKMUNKAKÖZVETÍTŐKALKULÁTORBABA-MAMA HÍRLEVELEKFOGANTATÁSTERHESSÉGBABAGYEREKNEVELÉSTB, PÉNZÜGYEKÉLETMÓD, EGÉSZSÉGSZABADIDŐRECEPTEK

Pozitív viselkedés kialakulását segítő játékok

Bábeczki Mónika [cikkei] - 2016-11-25
Bábeczki Mónika óvodapedagógus vagyok. Munkám során tapasztalom, hogy nagyon nagy hangsúlyt kell fektetni a kisgyermekek pozitív viselkedésének kialakítására. Ehhez egyszerű játékokat alkalmazok.
Pozitív viselkedés kialakulását segítő játékok

Hiszem és tudom, hogy ezek hozzájárulnak az emberi értékek kialakulásához, mint például: felelősség, együttműködés, tisztelet, őszinteség, türelem, empátia.  Ennek folyamatában nem a gyermeket változtatom meg, hanem elősegítem, hogy a viselkedése pozitívvá alakuljon. Elsajátítják a hatékony fegyelmet, megtanulnak pozitív döntéseket hozni, kialakul problémamegoldó képességük és megtanulják az emberi értékeket és felelősséget. Ezzel mindannyian nagyban hozzájárulunk ahhoz, hogy egy sikeres, céltudatos, de a pozitív emberi értékek segítségével érvényesülő felnőtt váljon a ma még óvodás gyermekből. Pár nagyon egyszerű játékot írok le, melyeket a gyerekek nagyon szeretnek és  hatékonyak is.  

Íme a játékok:

 1. Hogy vagy ma? – Hogy érzed magad most?             

Smile játék. Kisebbeknek előre elkészítem színes papírból, a nagyobbak saját maguk elkészíthetik akár papírból, rajzolás, színezés, festéssel, vagy kis kövekre, kinder tojás belső műanyag dobozra.
 

Játék menete:

Gyerekek érkezés után, vagy a reggeli beszélgető kör előtt a kis kosárban elhelyezett smile jelekből kiválasztják azt a jelet, ahogyan érzik magukat. Beszélnek érzéseikről, én pedig további kérdésekkel bíztatom őket: pl Miért vagy szomorú? Hogyan segíthetnénk neked? A megoldásban együtt veszünk részt a többi gyerekkel. Pl megöleljük, megsimogatjuk, különböző ötleteket adunk.

Mire tanít? Empátia

Megtapasztalják önmagukon és másokon, hogy milyen amikor fájdalmas érzéseik vannak, illetve amikor boldogok. Ezen keresztül meg tanulják tisztelni saját és mások érzéseit és másokkal kedvesen, tisztelettudóan bánni.
 

2. Kereső, avagy hideg-meleg

Játék menete:

Egy gyereket kiküldök a csoportból és a többiek eldugnak egy labdát. Mikor be jön a kereső gyermek, a többiek hangosan hideg – meleg – langyos szavakkal bíztatják a keresőt, míg meg nem találja a labdát. Ha megtalálta akkor megtapsoljuk és megöleljük.

Mire tanít? Együttműködés

Megtanulják, hogyan bíztassák egymást versengés nélkül és, hogyan segítsenek egymásnak különböző környezetben.
 

3. Mondd az igazat

Játék menete:

Köbe ülünk a szőnyegen. Egy kis labdát gurítok valakinek aki elkapja. Én kezdem a mondatot:

„Boldog voltam amikor...” Akinél a labda van, felidéz egy élményét és befejezi a mondatot. Én is részt veszek a játékban és válaszolok ezekre a mondatokra. Ha a gyermek őszintén elmondta az élményét akkor tovább gurítja valakinek a labdát. Addig játsszuk, míg mindenkire sor kerül. Játszhatjuk, pl „ Féltem, amikor…”, „ Meglepődtem, amikor….” Minden érzésen végig mehetünk.

Mire tanít? Őszinteség, bátorság, bizalom.

Lehetőséget adunk a gyerekeknek, hogy az érzéseikről őszintén beszéljenek. Megtanulják, hogy akár negatív, akár pozitív érzéseik vannak, arról őszintén beszéljenek. Ehhez bátorságra és bizalomra is szükség van, így azt is alakítjuk vele.


4. A) Én a kémlelő

Játék menete:

Egy gyermeket választok, aki csak a szemével választ ki egy tárgyat a csoportszobában. A többiek a szőnyegen ülnek, a kémlelő pedig középen ül. Ezt mondja: pl. „Én kémlelek a szememmel valamit ami zöld..” A többiek megpróbálják kitalálni mi lehet az a tárgy, pl. fa, Lacika pólója… Aki legelőször kitalálta az lesz a következő kémlelő.

Mire tanít? Türelem

Arra tanítom vele őket, hogy udvariasan meghallgassák egymást és kivárják amíg rájuk kerül a sor.

4. B) Találd ki

Ez is jól fejleszti a türelmet. Gondolok egy szóra. Kimondom a kezdő részletét. Pl Telefon, amiből kimondom, hogy tel… A gyerekeknek kell kitalálni mi az a szó. Ha kitalálta akkor ő mond egy szó részletet.

Ezek a játékok arra is alkalmasak, ha valahova utazunk, vagy várakozni kell.


5. Szabad?

Játék menete:

Szembe állnak velem a gyerekek egy vonalba. Egyszerre 6 gyerekkel játszom. Mondom, hogy „Zsanika ugorj kettőt előre”. Ő megkérdezi, hogy „szabad?”. Válaszolom, hogy igen, vagy nem. Ha igen, akkor mielőtt 2-őt ugrik előre megköszöni, hogy „köszönöm”. Ha elfelejti megköszönni, vagy az engedély nélkül indul el, akkor helyben kell maradnia, vagy vissza kell térni a kiindulópontra. Egyforma esélyt adok minden gyermeknek, hogy oda érjen hozzám. A végén megtapsoljuk magunkat és egymást is. A mozgás sor nagyon változatos lehet és fontos, hogy mielőtt elkezdjük a játékot, elmondom a játékszabályt, így elkerüljük a félreértéseket.

Mire tanít? Tisztelet

Nem elég mondani a gyerekeknek a tiszteletet, hanem meg kell tanítani rá őket. Ez a játék játékosan tanítja őket erre. Lehet játszani más szavakkal is pl „kérem”…
 

6. A) Lufi az égben

A játék menete:

Néhány felfújt lufit adok a csoportnak és az a cél, hogy a lufik fent maradjanak az „égben”. Kezdetben ez lehet 30 mp, vagy 1 perc. A gyerekek közösen paskolják a lufikat, hogy az ne essen le a földre.

6. B) Labdák az ernyőn

Játék menete:

Gyerekek egyik kedvence amikor egy ernyőn kell a labdákat megtartani, vagy épp a lukba bele terelni. Ez is bizony nagy csapatmunkát és együttműködést igényel /a nyitóképen/.

Mire tanít? Csapatmunka

Megtapasztalják, hogy milyen nagyszerű munkát tudnak együtt végezni. Legközelebb már a pakolásnál is tudom emlékeztetni őket erre.


7. Hang lecke

Játék menete:

Egy meséből elolvasok 4-5 mondatot. Először kellemes hangon, majd nyafogva, aztán mérgesen. Felveszem a telefonra, majd utána lejátszom a gyerekeknek. Mindenki elmondja a véleményét, hogy melyik beszéd volt kellemes a fülének és melyik nem. Utána a gyerekek is gyakorolhatják kitalált szöveggel is, amit felvesszünk és visszahallgatják.

Mire tanít?

Beszéd hangsúlyának fontosságára, valamint nyafogás leszoktatásra.

Megértik, hogy mennyire fontos az, milyen stílusban és hangsúllyal beszélünk.


8. Nézd a jó oldalát

Előzmény: A gyerekekkel együtt elkészítünk egy mesebeli hátteret festéssel, nagyméretű csomagoló papírra. Utána kifestő könyvből színeznek pár állatot, vagy embert, hercegnőt, bármit amit szeretnének. Ezt rá ragasztjuk a mesebeli háttérre. Ha kész akkor jól látható helyre felfüggesztjük. A gyerekek elé ülnek, mint a moziban.

Játék menete:

A mesebeli háttér alapján kitalálok egy történetet, melyben negatív viselkedések, helyzetek vannak. Pl Artúr kinevette Borit, vagy Artúr végig bosszankodta az utat hazafelé, szóval bármi lehet ami épp eszembe jut. A gyerekek feladata, hogy „átírják” pozitív fordulattá a negatív történéseket. Megkeressék, hogy szerintük mi volt a helytelen, majd mégis mi volt a jó a történetben . Pl gyönyörű pillangók repültek a napsütésben. Vagy az erdő közepén volt egy szép házikó…

Mire tanít? Optimizmus

Ezáltal könnyebben meg birkóznak a frusztráló helyzetekkel és meglátják azt is, hogy minden történésben van jó is.


9. Építs egy vonatot

Előzmény: dobozok amibe bele tudnak ülni a gyerekek egyenként. Művészeti kellékek, amivel mindenki megcsinálja a saját vagonját, meg kidíszíti.

Játék menete:

Amikor mindenki elkészült a vonatával akkor össze rakjuk és egy hosszú vonatot készítünk amibe minden gyermek vagonja részt vesz vele együtt. Vagyis bele ülnek. Nevet adunk a vonatnak és kitaláljuk hova utazunk. Itt csak a fantázia szab határokat.

Mire tanít? Kitartás és együttműködés

Itt az előkészületek sok időt igényelnek ahol kitartóan kell dolgozni, a végeredményhez pedig másokkal is együtt kell működni. Megtanulják, hogy kitartással milyen pozitív érzés a végeredmény, vagyis az elért cél. Várost is építhetünk, vagy Jurassic Parkot, bármit.


10. Egy ötlet a szülőknek

Játék menete:

Mosás után a gyermekkel közösen válogassuk szét a megszáradt zoknikat, majd párosítsuk és kis labdákká hajtsuk össze. Segítsünk szétválogatni, hogy melyik zokni kié. Ahány családtag van annyi kis dobozt készítsünk elő és közösen jelöljük meg melyik kit képvisel: Anya, apa.. stb. Cél a távba dobás, csak most a zoknikkal. A távolságot mi határozzuk meg. Tehát minden zokni labdát a megadott dobozba kell bele dobni a gyermeknek.

Mire tanít? Rendszeretet, munkaszeretet

Játékos formában élmény lesz a gyermek számára a rendrakás, pakolás, illetve megtanulja, hogy a közösségben neki is fontos szerepe és munkája van.

 

A „Keressük a Legkreatívabb óvónőt” pályázatra beérkezett cikk.

Indexkép: Daxiao Productions / shutterstock

Kérjük, támogasd munkánkat!

Ha szeretsz minket olvasni, ha csaltunk már mosolyt az arcodra, ha segített már neked valamelyik szakértõnk, vagy ha egyszerûen Te is fontosnak tartod, amit csinálunk, kérjük, támogasd munkánkat!

Banki átutalással:
Magnet Bank 16200106-11697987
Kedvezményezett: Családi Háló Közhasznú Alapítvány
Közlemény: Média támogatás

Vagy bankkártyás fizetés Simplepay-el az alábbi gombra kattintva:

 

(A hozzászólások megjelenítéséhez jelentkezz be Facebookra!)

LEGOLVASOTTABB

"Sosem főznek és nem engedik az unokámnak, hogy csokit egyen": Bele lehet-e szólni a fiatalok életébe? - Juci néni gondolatai

"Sosem főznek és nem engedik az unokámnak, hogy csokit egyen": Bele lehet-e szólni a fiatalok életébe? - Juci néni gondolatai

Ha nem esznek csokit, hát nem esznek. Ha rendelik az ebédet, hát rendelik. Látom, hogy a mai fiatalok másképp nevelik a gyerekeiket. Egyes dolgokban szigorúbbak és más dolgokban meg engedékenyebbek, mint amilyen én voltam. Néha persze jólesne ezt megmondani nekik, hogy én mit csinálnék másképp, de megtanultam, hogy okosabb dolog, ha csendben maradok. 
Kisebb fájdalom, gyorsabb felépülés - Ilyen az egynapos sebészet

Kisebb fájdalom, gyorsabb felépülés - Ilyen az egynapos sebészet

Napjainkban számos sebészeti beavatkozás egynapos sebészeti ellátás keretén belül is elvégezhető. Ehhez hozzájárult a technikai fejlődés, a minimal invazív technika térhódítása. A korszerű eljárás számos előnnyel bír a nyitott műtéttípushoz képest.
A cukorbetegség egyik gyakori szövődménye, amiről csak kevesen tudnak - A diabétesz és a húgyúti fertőzések összefüggései

A cukorbetegség egyik gyakori szövődménye, amiről csak kevesen tudnak - A diabétesz és a húgyúti fertőzések összefüggései

- A húgyúti fertőzés a leggyakoribb bakteriális fertőzések közé tartozik, amely évente 150 millió embert érint világszerte.1 - A nők 50-60 százaléka élete során legalább egyszer találkozik a betegséggel.2 - A húgyúti fertőzés egyben a cukorbetegség egyik leggyakoribb hosszú távú szövődménye, amely súlyosabb lefolyású és rosszabb kimenetelű a 2-es típusú diabéteszben szenvedő betegek esetében.3 - A 2-es típusú cukorbetegséggel diagnosztizált emberek 9,4 százalékának volt már húgyúti fertőzése, míg a cukorbetegségben nem szenvedők esetében az előfordulási arány csak 5,7 százalék.4
Új típusú dohány- és nikotintartalmú termékek: kevésbé káros alternatíva?

Új típusú dohány- és nikotintartalmú termékek: kevésbé káros alternatíva?

Miközben az utóbbi körülbelül két évtizedben világszerte érzékelhető volt a cigarettázás visszaszorulása (2007-ben 23% volt a dohányzók aránya, míg 2021-re 17%-ra csökkent), az új típusú, füstmentesként aposztrofált hevített dohánytermékek és elektronikus cigaretták forgalma növekszik. Az elmúlt években sok dohányos szokott át ezekre a termékekre és egyre nagyobb számban az addig nem dohányzó fiatalok is beleesnek általuk a nikotinfüggőség csapdájába. Hogyan működnek ezek az új termékek, és mit tudunk jelenleg az egészségügyi hatásaikról? Tekinthetők-e kevésbé káros alternatívának, illetve a leszokás eszközének? Dr. Cselkó Zsuzsát, az Országos Korányi Pulmonológiai Intézet Országos Dohányzás Leszokást Támogató Módszertani Központjának vezetőjét kérdeztük minderről.
Semmelweis: a szaglásterápia segíthet a depressziós betegek egy csoportján

Semmelweis: a szaglásterápia segíthet a depressziós betegek egy csoportján

A szaglás és a szervezet védekező rendszerének depresszióval való kapcsolatát mutatták ki a Semmelweis Egyetem kutatói, eredményeiket nemrég a Translational Psychiatry nevű szaklapban publikálták. Évente több mint 700 ezer depressziós követ el öngyilkosságot világszerte, ezért egyre fontosabbá válik a betegség okainak feltárása. A brit UK Biobank adatait felhasználva most több mint 300 ezer, depressziós és egészséges férfi és nő profilját elemezve arra keresték a választ, mely csoportoknál lehet magasabb a depresszió kialakulásának kockázata, és ez mely génvariánsokkal hozható összefüggésbe.
A szerkesztő ajánlja