A CsaládiNet szakértői CsaládiNet Szolgáltatás Közvetítő Kalkulátorok Hírlevél feliratkozás
SZAKÉRTŐKMUNKAKÖZVETÍTŐKALKULÁTORBABA-MAMA HÍRLEVELEKFOGANTATÁSTERHESSÉGBABAGYEREKNEVELÉSTB, PÉNZÜGYEKÉLETMÓD, EGÉSZSÉGSZABADIDŐRECEPTEK

Magasvérnyomáshoz vezethetnek a non-szteroid fájdalomcsillapítók

Családinet - 2014-09-25
A non-szteroid gyulladás- és fájdalomcsillapítók a legtöbb háztartásban megtalálhatóak, hiszen az esetek többségében gyorsan és eredményesen mulasztják el a fájdalmat. Kutatások szerint azonban rendszeres szedésük számos mellékhatást, köztük magas vérnyomást is okozhatnak. A problémáról dr. Kapocsi Judit tanárnőt, a Trombózisközpont magas vérnyomás specialistáját kérdeztük.
Magasvérnyomáshoz vezethetnek a non-szteroid fájdalomcsillapítók

A magas vérnyomás szerte a világon népbetegségnek számít, és az ebből adódó szövődmények - mint pl. a szívinfarktus és a stroke - mindenhol vezető haláloknak számítanak. Éppen ezért a betegség rizikófaktorait folyamatosan kutatják, hogy közelebb kerüljenek kezeléséhez és megelőzéséhez. Friss tanulmányok szerint nőknél ilyen kockázati tényező a nem-szteroid gyulladáscsökkentők rendszeresen használata. Így amennyiben gyakran kell fájdalomcsillapítás gyanánt alkalmaznia őket, érdemes megmérnie a vérnyomását, ugyanis meglehet, hogy a kelleténél magasabb értékeket fog kapni.

Magas vérnyomás a fájdalomcsillapítók kapcsolata

A tanulmány vezetője szerint először is le kell szögezni, ezidáig nincs konkrét bizonyíték arra, hogy valóban megemelik a non-szteroid gyulladáscsökkentők (NSAID) a vérnyomást, viszont a kimutatások szerint bizony gyakrabban fordul elő hipertónia azok körében, akik rendszeresen hasonló készítményeket használnak.

A kutatásban fiatalabb és idősebb nőket is vizsgáltak, majd egy kérdőív segítségével NSAID, illetve aszpirin és egyéb fájdalomcsillapító fogyasztásukra kérdeztek. Kiderült, hogy az idősebb non-szteroid készítményeket szedőknél gyakrabban alakult hipertónia, míg - több tanulmánnyal ellentétben - az aszpirin egyáltalán nem befolyásolta a vérnyomást. Azt viszont nem árt hozzátenni, hogy az aszpirinből az esetek zömében csak 75 - 100 mg-ot szednek a betegek, elsősorban vérrögök megelőzősére - így talán ez is magyarázza azt, hogy kevésbé befolyásolják a vérnyomást.

De hogy pontosan miért is növelik meg ezek a szerek az értékeket? Bár nincs rá még konkrét bizonyíték, a tudósok szerint csökkentik az erek rugalmasságát és a vérnyomás normalizásáért felelős anyagok termelődését, ráadásul a vesére is káros hatással vannak. Továbbá Dr. Kapocsi Judit szerint az ún. prosztaglandin szintézist is befolyásolják, és az ér-összehúzó prosztaglandinok felé billentik el az egyensúlyt (az ér-elernyesztőkhöz képest ezek kerülnek túlsúlyba).

Azt sajnos azonban nem tudni, hogy miért nem alakul ki magas vérnyomás minden rendszeres fájdalomcsillapító-szedőnél, de valószínű, hogy egyéb kockázati tényezők is szerepet játszanak a folyamatban, pl. genetika, mozgáshiány, túlzott sófogyasztás, stb.

Megjegyzés: érdemes megemlíteni, hogy a calcium csatorna gátló szerek vérnyomáscsökkentő hatását nem, vagy csak nagyon kevéssé befolyásolják a non-szteroidok.

Nagy segítség a 24 órás vérnyomásmérés

Amennyiben kialakult a hipertónia, akkor az szerencsére gyógyszeres kezeléssel és életmódváltással normalizálható, viszont ebben az esetben jól válasszuk meg, milyen fájdalomcsillapítót használunk! Sajnos - mint látható - vannak olyan készítmények, melyek befolyásolhatják a vérnyomáscsökkentő hatékonyságát, így ha valamilyen okból kifolyólag kénytelen rendszeresen non-szteroid gyulladáscsökkentő/fájdalomcsillapító gyógyszereket szedni, érdemes gyakrabban ellenőriztetnie vérnyomását, akár 24 órás vérnyomásmérő segítségével, hogy még idejében közbe lehessen lépni!

Forrás: Trombózisközpont
Fotó¨ Michelle Meiklejohn/ FreeDigitalPhotos.net

(A hozzászólások megjelenítéséhez jelentkezz be Facebookra!)
© 2004-2021 Családi Háló Közhasznú Alapítvány - minden jog fenntartva.
Ügynökségi értékesítési  képviselet: Adaptive Media
A szerkesztő ajánlja