A CsaládiNet szakértői CsaládiNet Szolgáltatás Közvetítő Kalkulátorok Hírlevél feliratkozás
SZAKÉRTŐKMUNKAKÖZVETÍTŐKALKULÁTORBABA-MAMA HÍRLEVELEKFOGANTATÁSTERHESSÉGBABAGYEREKNEVELÉSTB, PÉNZÜGYEKÉLETMÓD, EGÉSZSÉGSZABADIDŐRECEPTEK

Aludj jól, légy egészséges!

Családinet - 2012-04-12
A minőségi alvás hiánya valós problémát jelent a világ különböző területein élő emberek számára, az általános levertség mellett akár cukorbetegséghez, stroke-hoz, vagy szívbetegségekhez is vezethet. A Magyar Alvástársaság az "Aludni jó" elnevezésű társadalmi célú kampánya keretében szeretné felhívni a figyelmet a nyugodt, pihentető alvás fontos szerepére, valamint az alvászavarok leküzdésének jelentőségére.
Aludj jól, légy egészséges!

“A legrosszabb dolog a világon az, amikor aludni próbálunk, de nem tudunk.” F. Scott Fitzgerald

Az alvási problémák globális veszélyt jelentenek, a Föld népességének közel 45%-a szenved valamilyen mértékű alvászavarban. Az olyan betegségek, mint az inszomnia, a nyugtalan lábak szindróma, vagy az alvással összefüggő légzészavarok (pl. obstruktív alvási apnoé) a minőségi alvás hiányához vezetnek, amelynek következtében számos egészségügyi probléma alakulhat ki. Az elégtelen alvás koncentrációzavarokhoz, a figyelem lankadásához, teljesítménycsökkenéshez és akár végzetes közúti balesethez is vezethet. Az alvászavarok jelentős része gondozást igényel, ennek alapfeltétele, hogy a beteg maga is részesévé váljon e folyamatnak. Az alvás nagyon fontos összetevője, feltétele az általános jólétnek, hiszen hatással van a mentális, fizikai és érzelmi állapotra is, legyen szó gyerekről vagy felnőttről.

Az „Aludni jó” kampány célja, hogy felhívja a figyelmet arra, hogy az alvás egy emberi kiváltság, amelyet sajnos gyakran veszélyeztetnek a modern, rohanó világ megváltozott körülményei, valamint a különböző alvászavarok. Az ember átlagos alvásszükséglete 7 óra, azonban Dr. Szakács Zoltán, a Társaság elnöke szerint legalább 6 órán át tartó, nyugodt alvásra mindenkinek szüksége van.

Mivel az alvással összefüggő betegségek azonnali és látványos tünetekkel nem járnak, ezért sokan nem is tekintik komoly gondnak ezeket a problémákat. Az alvázavarok azonban - ahogy azt Dr. Szakács Zoltán is elmondta - olyan szövődményekhez is vezethetnek, amelyek jelentősen megnövelik többek között a cukorbetegség kialakulásának valószínűségét, tartós éjszakai légzéskimaradást okozhatnak, ezáltal könnyen szív- és érrendszeri betegségek kifejlődéséhez vezethetnek.

Az egyik legnagyobb problémát okozó alvásbetegség a sokat emlegetett narkolepszia, amely az alvás-ébrenlét szabályozásának zavara. A narkolepsziában szenvedő betegek állandó fáradtságot, álmosságot éreznek, életüket leküzdhetetlen nappali alvásrohamok keserítik meg. Ez az alvászavar megközelítőleg minden kétezredik embernél fordul elő, Gesztesi Károly példája is mutatja, hogy bárkivel megeshet. A diagnózis felállítása és a megfelelő terápia beállítása előtt a Jóban Rosszban sorozat színésze rendszeres alvásrohamokon esett át, hol az uszodában, hol az autóban, hol pedig a forgatáson vagy éppen a színházban merült néhány percre álomba. Súlyproblémái is az alvászavarnak voltak tulajdoníthatók. „Hála az alvásdiagnosztika korszerű megoldásainak mára ezek a kellemetlenségek megszűntek, több mint egy éve tartom a súlyom, a gyógyszereket elhagytam, frissen ébredek, és egész nap intenzíven tudom végezni a feladataimat, munkámat.” - mondta a színművész.

Fontos tehát, hogy amint bármilyen alvási nehézséget egyéb problémát észlelünk, rögtön keressünk fel egy szakembert. Figyeljük folyamatosan gyermekeink álmát is, hiszen az alvászavarokkal nem csak a felnőtteknek kell megküzdeniük. A gyenge minőségű alvás a gyerekek közel 25 százalékát érinti. A megfelelő mennyiségű és minőségű alvás hiánya könnyen elhízáshoz, viselkedési problémákhoz (pl. túlzott agresszivitás), tartós frusztrációhoz, memóriazavarokhoz vezethetnek. Az alvászavarokkal küszködő gyerek nehezebben tud koncentrálni, így az iskolában is komoly problémákkal nézhet szembe, könnyen lemaradhat társaitól. A lankadó figyelem következtében a fiatalok a baleseteknek is fokozottabban vannak ki téve.

A szakemberek szeretnék, ha minél több fiatal lenne tisztában az alvási problémák jelentőségével. Éppen ezért a Magyar Alvástársaság rajzpályázatot hirdet általános- és középiskolás diákok számára „Aludni jó” címmel. Kíváncsiak arra, hogy a diákok, hogyan képzelik el a nyugodt, pihentető alvást, mit tesznek annak érdekében, hogy valóban kipihentnek érezzék magukat.

A Társaság tudatosítani szeretné mindenkiben, hogy az alvászavarok népbetegségnek számítanak. Éppen ezért olyan fontos, hogy mindenki tisztában legyen az ebből származó súlyos következményekkel. Aki tartósan nem képes elaludni, elegendő ideig aludni, vagy alvását többször ébredések szakítják meg (inszomnia), esetleg elfojthatatlan alváskényszert érez, amely alvásrohamokban testesül meg (narkolepszia) és folyamatos, állandó fáradtságot, aluszékonyságot érez, haladéktalanul keressen fel egy szomnológus szakembert.

Az „Aludni jó” kampányról, a különböző alvászavarokról, illetve a meghirdetett rajzpályázatról bővebb információt kaphat, ha ellátogat a www.facebook.com/aludnijo.hu, illetve a www.aludnijo.hu weboldalra.

Háttérinformáció

A pihentető alvás tízparancsolata

  1. Vigyen rendszert az alvási szokásaiba, feküdjön és keljen ugyanabban az időben!
  2. Amennyiben nap közben le szokott pihenni, ez semmiképpen se tartson 45 percnél tovább!
  3. Lefekvés előtt 4 órával ne fogyasszon túlzott mértékben alkoholt és ne dohányozzon!
  4. Lefekvés előtt 6 órával ne igyon koffein tartalmú italokat, és ne egyen csokoládét!
  5. Lefekvés előtt 4 órával ne egyen nehéz, fűszeres vagy cukros ételeket!
  6. Végezzen rendszeres testmozgást, de semmiképpen sem közvetlenül lefekvés előtt!
  7. Gondoskodjon róla, hogy fekhelye kényelmes legyen!
  8. Találja meg azt a hőmérsékletet, amelyben kényelmesen tud aludni! Ügyeljen szobája folyamatos szellőzésére!
  9. Próbáljon meg kizárni minden zajhatást, és gondoskodjon a szoba gondos sötétítéséről!
  10. Kizárólag alvásra, vagy szexuális együttlétre használja az ágyát, lehetőség szerint a munkáját ne itt végezze!

Alváslexikon

  • Alvás: a szervezet pihenését teszi lehetővé. A legtöbb szerv működése lelassul, az idegrendszer ingerlékenysége csökken. Az alvási szokások és igények változóak, egyéniek.
  • Az alvás fázisai: két fő típus a gyors szemmozgások nélküli, non-REM és a gyors szemmozgásokkal járó (random eye movement) REM-alvás. A non-REM alvásnak is több fázisa van az elalvástól a mély alvásig. A REM-alvást paradox alvásnak is nevezik, jellegzetességei a csukott szemhéj mögötti gyors szemmozgások. Ebben a fázisban történik az álomlátás is.
  • Az alvás időtartama: életkortól függő, a csecsemő alvásigénye olyan nagy, hogy a nap kétharmadát átalussza, míg az idős emberek alvásideje néhány órára csökken.
  • Alvászavarok: számos típusuk létezhet: elalvászavar, átalvási zavar, idő előtti ébredés vagy teljes alvásképtelenség. Okai sokrétűek, például zajos környezet, nem megfelelő fekvőhely, magas hőmérséklet, idegesség, lelki problémák, rendszertelen élet, élénkítő szerek (kávé, tea) túlzott fogyasztása.
  • Elalvászavar: az egyén nem tud lefekvés után elaludni, hosszú ideig ébren marad és ez gyakran szenvedést jelent számára.
  • Átalvászavar: az egyén gyakran felébred az éjszaka során, alvása felületes, nem pihentető.
  • Idő előtti felébredés: az illető korán felébred, és nem tud újra elaludni.
  • Az alvászavar következményei: a kialvatlanság fáradtságérzetet, teljesítményromlást okoz. A rossz közérzet mellett romlik a koncentrálóképesség, a gondolkodás.
  • Az alvászavar kezelése gyógyszer nélkül: életmód-változtatás, elalvás előtt lazítás, bizonyos ételek, italok kerülése szükséges.

Forrás: www.diamondagency.hu
Fotó:
yaeger: der gerechte schlaf

Közösségi hozzászólások:
© 2004-2021 Családi Háló Közhasznú Alapítvány - minden jog fenntartva.
Ügynökségi értékesítési  képviselet: Adaptive Media
A szerkesztő ajánlja