|
Szabóné Vékony AndreaOkleveles gyógypedagógus - logopédusElérhetőségeim: Munkahely: Fővárosi Pedagógiai Szakszolgálat XXII. Kerületi Tagintézménye 1221 Budapest, Szent István tér 1. Honlap: |
Kérdezz-felelek
A kisunokám szeptembertől iskolába megy, de még mindig nem tudja kimondani az R betűt. Helyette L-t használ.
Az óvodai logopédus már 2 éve foglalkozik vele, de nem nagy eredménnyel. Mit tehetnénk? Keressünk másik logopédust, vagy mi lehet a baj?
Köszönöm a tanácsait.
Piroska
Az r a legnehezebb ejtésű hang, valóban előfordul, hogy iskolába lépve még nem tökéletes az ejtése. Meg kellene nézetni, nincs-e lenőve a nyelvféke, illetve milyen a gyermek mozgása (nagy-, finommotoros-, nyelvmozgás)- ezeken sok múlhat. Nyáron sokat erősítsék a nyelvét az eddigi nyelvgyakorlatokkal (főleg csettintés, nyelv megtartása a szájpadon csettintő helyzetben). Magát, az ejtés ne gyakorolják, mert hátracsúszhat a képzése.
Üdvözlettel,
Kedves anyukák és logopédus szakemberek,kérem segítsetek adjatok tanácsot.Látom nem vagyok egyedűl a problémámmal,és még új vagyok itt.2.5hónapja költöztünk föl Szabolcsból Bpestre.A kisfiam augusztusban lesz 3 éves,és ő sem beszél szinte semmit,már 2éves korában kimondta,hogy mama és vége,persze ö-ö-vel elmondunk elkérünk és megmagyaráz mindent.Szabolcsban elvittem hall.vizsgálatra ott nem találtak eltérést aztán küldtek neurológushoz ő azt mondta még nem kell aggódni és így eljutottunk egy logopédushoz aki szerint lehet megékesett besz.fejlődés és leírta hogy segítsek mit csináljunk /sok ének,beszélgetés képek nézegetése és állandóan beszélgessünk vele/ vonjuk bele a kommunikácioba.Otthol szinte 2évig alig volt gyerektársaságba mert ott nem volt j.tér és semmi más az ö részére csak a család,itt elkeztünk játszóra járni nagyon élvezi és sok mindenben fejlődést mutat,könnyen barátkozik keresi a gyerekek társaságát de amit akar vagy a kezével vagy halandzsával érteti meg,ha kérdezem igen vagy nem irányba azt jelzi a fejével.Kb.3hete minden nélkül használja szépen tiszrán,hogy-NEM-és elkezdte a busz elejéböl a "B"-ét hasznáni ha meglátja mondja ,hogy bu....mindent megért megcsinál idehoz-odavisz,ha kérem hogy ismételje meg amit mondok nem éertem mit mond de hangsulyosan és ahány tag-bol áll egy szo ő is ugy tagolja a halandzsát de nem BESZÉL.Én ezt nem éretm,idöre született,koplikácio nélkül rendesen fejlödik,már pisil bilibe de ezt is úgy mondja,hogy egy hangosat önget és rámutat a pöcörőre,hogy oisilnie kell rákérdezek és bologat a fejével,És még egy dolog aggaszt észrevettem hogy amelyik szó A betűvel kezdödik azt mással helyettesíti pl: ANYA helyett NANA vagy APA helyett PAPA UTÓ helyett brrrr.Elnézést,hogy ennyit írtam de már teljesen kétségbe vagyok esve és szeretném még idöben elkezdeni ha valami prbléma lenne nála,KÖSZÖNETTEL.:krizsiedit
Kedves Edit!
Ebben az életkorban valóban már több szóval kelllene kommunikálnia a kisfiúnak. Az, hogy ép a hallása, mindent megért, utasításokat végrehajt, és a neurológus szerint sincs probléma, jó jel. Az apa helyetti papa, ill. hasonlók ejtése egyáltalán nem gond. Az én kisfiam is jó ideig hívta így az édesapját. Amiket a logopédus ajánlott, illetve a gyermekközösség, nagyon jó. Azt javaslom, amennyiben tanévkezdésig nem lesz változás, mindenképpen keressék fel a kerületi logopédiai szakszolgálatot.
Üdvözlettel,
Én a kislányommal kapcsolatban szeretnék egy kis segítséget kérni. Ő júliusban lesz 5 éves. Beszédben gondok vannak nála az r,j,s,c,ty,cs,gy,ny hangokkal, valamint a magánhangzóval kezdődő szavak előtt mindig "a"-t mond "az" helyett (pl.:a alma). Én ilyenkor mindig javítom, utánam mondja, gyakorolunk is, de legközelebb megint csak úgy mondja. Mivel nyári születésű ,és ezért év vesztes lesz az oviban, így logopédiai fejlesztésre még nem viszik ki az oviból. Szeretnék vele gyakorolni. Gondolom megvannak erre a jó módszerek. Abban szeretnék segítséget kérni, hogy, ha tudna javasolni esetleg néhány könyvcímet, feladatformát vagy akár az internetről letölthető segédletet, amivel tudnék segíteni akár én is. Mivel én pedagógus vagyok, szeretnék gyakorolni vele, de mivel én nem ezen a területen végeztem, nem szeretnék még nagyobb bajt csinálni azzal, hogy esetleg rossz irányba fejlesztem!
Kérem írja meg e-mailben, hogy mit tudnék addig is tenni, amíg már Ő is járhat majd logopédushoz!
Köszönettel
Adrienn
"Látatlanban" nehéz lenne feladatokat adni. Mindenképpen azt javaslom, forduljon az óvodai logopédushoz. Valóban, ha sok az iskolaköteles beszédhibás gyermek, az évvesztesek csak később kerülnek sorra. Azonban arra érdemes rákérdezni, tanácsadásra, néhány alkalommal van-e lehetőség. Ott a loghopédus mutathat néhány ajak-, nyelv-, fúvógyakorlatot, amit addig is végezhetnek, míg a kislány nem kerül be a terápiás csoportba.
Üdvözlettel,
Kettő kisfiam van, és mindkettő beszédjével vannak problémáim. A kicsi 3 éves és nagyfokú nyitott harapást diagnosztikált nála a fogorvos. E miatt, hogy nem záródik össze a foga elől , beszéd közben a nyelve kicsúszik . Fogszabályzót csak később kaphat, de tehetek-e valamit addig a beszéd szépségének javítása érdekében? A másik kisfiam 5 éves és az "r" betű kiejtésével vannak problémái. 2 éves korában szépen ejtette az "r" betűt, de cumizott és elveszítette. Nagyon sokat gyakoroljuk és akarja is, de nem találjuk meg újra. Meg fog ez változni? Itt Canadában 5 éves korban kezdődik az iskola , ezért szeretnénk ha szeptemberre sikerülne orvosolni ezt a beszédhibát. Mit tegyünk?
Várom válaszát, köszönjük.
Üdv: Polgáriné Anett
A kisebbik fiúnál ujjszopás, vagy cumizás miatt alakulhatott ki a nagy mértékű nyitott harapás. Tehát elsődleges lenne, hogy ezt a szokását először is elhagyja a gyermek. Tudom, valószínűleg nem megy egyik napról a másikra. Most még kicsi ahhoz, hogy a pöszeség terápia elkezdődjön.
A nagyobb fiú jár beszédtanárhoz/logopédushoz? Sajnos az r az a hang, amit, ha otthon gyakorolnak csak, hátracsúszhat a képzése. A nyelvét lehet erősíteni sok csettintéssel, csettintő helyzetben a szájpadon megtartani. A hang fejlesztéséhez jó lenne, ha szakember látná és ő adna konkrét feladatokat.
Üdvözlettel,
Köszönöm szépen gyors válaszát!Igazából az anyai ösztönöm és a témakörben olvasott információm alapján én is így vélekedek,mint Ön,csak ha más hasonló korú gyerekeket hallok,már folyékonyan beszélni,mindig aggódok kicsit,bár ésszel meg tudom,hogy nem szabad összehasonlítani a gyerekeket.Ezért kértem egy szakértő véleményét!
Üdvözlettel:
Nagyné Farkas Renáta
Szívesen! Így van!
Üdvözlettel,
Tisztelt Szakértő!!! Az én gyermekem kb 6 éves korában kezdett el dadogni!!!Tanácsolták menjünk el pszihológushoz, és el is mentünk: Az ő véleménye alapján a gyereket az oviban ért igazságtalanságok zaklatták fel és mivel az inteligencia szintje is sokkal magasabb a korához képest, és nem hagyták kibontakozni,az okozta a dadogást!!!Most lesz 18éves , azt mondják majd csökken vagy elmúlik, de én segíteni szeretnénk neki, mert látom visszafogja őt a pár keresésében, és így nem nagyon mer kezdeményezni és eléggé bezárkózott!!!Hova fordulhatnánk segítségért????Lehetőleg Miskolc , vagy körnékén, közelében tudjuk megoldani...Minden lehetőség érdekelne!!!????Ki vagy kik azok a szakemeberek és területek ahol ilyen esetben segíteni tudnak??????
Kedves Szülők!
Mindenképpen forduljanak logopédushoz, már eddig is jó lett volna. 6 éves korban igen gyakori a dadogás megjelenése, főleg fiúknál és valóban jellemző a magasabb IQ-szint. Terápiára lett volna szükség, de most sem késő. Itt tudnak közeli szakembert keresni: www.demoszthenesz.hu Logopédus adatbázis, valamint www.beszed.hu.
Üdvözlettel,
Érdeklődni szeretnék 6 hónapos kislányommal kapcsolatban.Problémamentes terhességből született.A mozgásával semmi probléma:forog és így közlekedik,kúszik...
Viszont úgy látom nem nagyon akar gagyogni.Vannak napok, amikor sok hangot ad,vagy köhécsel,fújja a nyálát.Már hallottam tőle a : mamm,ba,bü szavakat ejteni.A nevére már kezd hallgatni,sokat mosolyog.
Viszont nem halandzsázik,van hogy beszélek hozzá és nem válaszol,napokra némává tud változni.Szerintem a hallásával nincs semmi gond.De egy ennyi idős babának már nem kellene társalognia.egész nap beszélnie?
Válaszát előre is köszönöm.
Egy aggódó anyuka
Az igazi gagyogás most, a 6-8 hónap között fog majd "beindulni". Nagy valószínűséggel, a leírtak alapján (mozgásfejlődés, hallás), a kislánya is többet gagyog majd ezt követően. Addig is beszéljen hozzá sokat, mondjon mondókákat, énekeljen, ahogy eddig is.
Üdvözlettel,
Ismét Önhöz fordulok tanácsért a kisfiammal kapcsolatban. Juliusban lesz 4 éves de semmit sem változott a beszéde. Még mindig csak 8 szot tud kimondani. Járunk már logopédushoz is de egyenlöre semmi eredménye / 2 honapja járunk oda rendszeresen / Hallásvizsgálatunk rendben volt, eeg vizsgálatunk szintén rendben volt. Azt mondták a korának megfelelö. De valami mégsincs nála rendben mert nem beszél. A logopédussal az elsö 2 alkalommal közremüködött, most már egyáltalán nem akar. Hallgatja mit mond, ritkán probál ismételni de nem nagyon megy neki. Pedig csak pl. ci, ca ce ki , ka ku li la le. ilyeneket probálgat tanittani. de nagyon nehezen megy neki. Van amit kimond de többet nem mondja ki. Mit jelenthet ez? Pszichologusnál még nem voltunk mert a kezelöorvos azt mondja nincs rá szükség. oviba jár de ez egy kis falu itt nincs ovis logopédus Mit tegyek? Válaszát elöre is köszönom Linda
Mindenképpen egyeztessenek a logopédussal és kérjenek mielőbb az Országos Beszédvizsgálótól időpontot, komplex vizsgálatra. Addig is gyakorolják, amit a logopédus kér. Kezdetben szótagismétléseket, amikre majd a későbbi szótanulás épül.
Üdvözlettel,
Tisztelt Andrea!
Kisfiam három éves lesz jövő hónapban, és alig beszél. Hihetetlenül értelmes, mindent megért, segít, nyitott, barátságos, de beszélni nem akar. Mond ugyan szavakat, de egy-két kivételével csak az érti, aki ismeri, saját kis nyelvén halandzsázik. Minden nap mesélünk, rajzolunk, próbáljuk fejleszteni, de elég kilátástalannak tűnik egyenlőre, ezért egyre jobban aggódom. Ön szerint mi a teendő. Hallása kiváló, a legapróbb zajokra is felfigyel. Oviba, bölcsibe nem jár.
Kedves Szülők!
Azt lenne jó tudni, mennyi szót/szótöredéket/hangutánzó szót mond a kisfiú, azokat összefűzi-e mondatokká. Az jó jel, hogy ért és jó a hallása. Megnyugtatásképpen érdemes egy alkalommal elvinni logopédushoz. Itt találhatnak közeli szakembert:
www.demoszthenesz.hu Logopédus adatbázis
Üdvözlettel,
Tisztelt Andrea!
A 4 éves kisfiam nagyon eleven és gyakran fel-alá rohangál a lakásban és ismételget egy szót. Ez a szó nem mindig értelmes, van hogy csak mond valamit, de egymás után sokszor, aztán átvált másik szóra, ami általában hasonlít az előzőhöz. És mindezt jó hangosan. Én meg szoktam neki engedni azt a viselkedést, mert gondolom az esetleges feszültségét vezeti le vele, de mindig kérem, hogy halkabban beszéljen. A férjemet azonban nagyon zavarja. Fél, hogy valami nincs rendben a gyerekkel.
A másik dolog, hogy gyakran előfordul, hogy a szavak végét ismételgeti. Mintha nem tudná abbahagyni. Pl. mint-t-t-t.
Mi lehet ezeknek az oka?
Hogyan tudok neki segíteni?
Válaszát előre is köszönöm!
Kedves Szülők!
Az én 26 hónapos kisfiam is szeret rohangálni, kiabálni, a megtanult új szavakat ismételgetni. Az elevenség nagyon ismerős:) Én is engedem egy ideig, azután odahívom és ajánlok egy "érdekesebb" játékot, amit együtt játszunk.
A szavak elején gyakoribb a gyermekeknél a szótag/hangismétlés. Javaslom, ezzel kapcsolatban olvassák el az alábbi cikket:
www.freeweb.hu/logopedia/ker22/dadjavas.html
Amennyiben már óvodás a gyermek, érdemes megnyugtatásképpen egy alkalommal elvinni az óvodai logopédushoz.
Üdvözlettel,
Szeretném megkérdezni, hogy unokám 3 éves és még csak szavakat
mond, pl. a cs-betüs szavakat egyátalán nem tudja kimondani.
Későn is kezdett el járni, 2 éves volt, semmi féle betegséget nem állapí-
tottak meg nála. Mondatokat még egyáltalán nem alkot, csak ez mi?
annyit mond. Kell e vele logopédushoz menni, vagy csak későn érő típus.
Köszönöm,
Pirosné
Látatlanban nehéz megmondani, mi okozza a nyelvi fejlődés késését. Az egyes hangok, pl. cs elhagyása, nem megfelelő ejtése még ilyenkor elfogadott. Viszont a szavakat már kellene pár szavas mondatokká összeraknia és a ragoknak is be kellene épülniük. Ha már jár a kicsi óvodába, egy alkalommal érdemes megkérni a logopédust, hogy vizsgálja meg. Amennyiben még otthon van, a területi logopédiai szakszolgálattól kérjenek segítséget.
Üdvözlettel,
Van egy 27 hónapos kisfiam,aki véleményem szerint kevesebbet beszél az átlagosnál. Kb 60-70 szót mond,beleértve a szótöredékeket,hangutánzó szavakat,saját maga által alkotott kifejezéseket.Többnyire csak mi szülők értjük meg,amit mond,bár van néhány szó,amit szépen ejt pl:kaka,cici,apa,anya, mama,kopp-kopp,gól.Aszótöredékeket következetesen mindig ugyanarra a dologra használja pl.tötö(üdítő).Utasításokat megért,s amúgy nagyon kommunikatív, szinte mindent elmond a gesztusok,a mimika,a mutogatás és néhány szó segítségével.Alanyból és állítmányból álló mondatokat nem alkot,csupán pl .ilyet:anya gyeje(gyere).Kérdésem: Vigyük-e már most el szakemberhez,vagy még nincs rá szükség,várjunk,hogy alakul a beszédfejlődése?
A 60-70-es szókincs a konzekvensen használt szótöredékkel együtt, a 2 szavas mondatok megjelenése, valamint a jó értés arra utal, hogy a kisfiú beszéd-, nyelvi fejlettsége megfelelő. Nem egyformák a gyermekek, van, aki hamarabb kezd el beszélni, mások kicsit később, adott életkorban van egy bizonyos mértékű "szórás". Az alapján, amit leírt, a kisfia nyelvi fejlettsége az életkori átlagnak megfelel. Továbbra is halljon sok élőbeszédet, mondókákat, verseket, dalokat.
Üdvözlettel,
szeretném kérdezni,hogy mi a véleménye az ovis ,vagy még fiatalabb gyermek idegen nyelv tanulásáról?
Szükséges -e,van -e valami értelme,vagy csak divat most? Jó-e ha ilyenkor terheljük őket,még ha játékos formában történik is? Olyan jókat lehet velük játszani,fejleszteni őket, de magyarul és otthon a családdal.
Köszönöm válaszát.
Az ovis nyelvi foglalkozás általában heti 1-2 alkalmat szokott jelenteni. Ez nyelvtanuláshoz igen kevés:) A gyerekek ennyi idő alatt maximum kicsit megismerik, megszeretik az idegen nyelvet. Igaza van, magyar nyelven is rengeteg nyelvi játék, népdal, mondóka van, ezt nagyon tudom javasolni ebben az életkorban:)
Üdvözlettel,
Tisztelt Szabóné Vékony Andrea!
Teljesen tanácstalan vagyok. Iker gyermekeim vannak 1 fiú és egy lány, 2,5 évesek. 36 hétre születtek mert a kisfiam pici volt korához képest , de semmi egyéb probléma nem volt velük.Mikor a kislányommal hazaengedtek a kórházból a hallás mérés nem sikerült mert azt mondta a hölgy hogy túl pici a haló járat majd ha megyek az orvosomhoz kontrollra szóljak neki és vigyem a kislányomat is. mikor hívtam hogy mennénk azt mondta hogy nem tudja megnézni mert rossz a gép. Mivel kisfiam az egri kórházban is volt és onnan hoztuk haza, oda mentünk kontrollra így elvittem oda a kislányomat és az ottani védőnő meg csinálta a hallás vizsgálatot.Azt írták a kiskönyvbe hogy reagál. A kis fiam nagyon szépen beszél.De a lányom nem akar, csak mindent el mutogat.Nagy ritkán van aja, aba, mamama. Ha tapsolok a háta mögött hátra fordul, ha valamiért veszekszem a tesóval megijed. de egyébként nem mindent csinál meg amit kérünk tőle. A nevére sem mindig figyel. Egyébként nem hangos gyerek és a maga nyelvén beszél.Mit tegyünk ?
Köszönöm
Nikolett
Kedves Nikolett!
Mindenképpen azt javaslom, minél előbb menjenek el az audiológiára és kérjenek ismételten hallásvizsgálatot (audiometria, tympanometria). Amint megvan a lelet, keressenek fel logopédust. Érdeklődhetnek a leendő óvodában, vagy itt nézhetnek körül:
www.demoszthenesz.hu Logopédus adatbázis
Üdvözlettel,
KEDVES ANDREA!3 ÉVES KISFIAMMAL KAPCSOLATBAN KÉRNÉM TANÁCSÁT.A PROBLÉMÁM AZ HOGY ÖSSZ-SZÓKINCSE MAX.15 SZÓ,AZT SEM MINDIG TISZTÁN EJTI.EGYÉBKÉNT NAGYON ÉRTELMES,FIGYELMES FIÚCSKA,MINDENT MEGÉRT,KÉRÉSRE FELADATOKAT VÉGREHAJT,TEHÁT GONDOLOM SZELLEMILEG RENDBEN VAN.EDDIG MÉG SEMMILYEN VIZSGÁLATON NEM VOLTUNK VELE,PEDIG MÁJUSTÓL(AKKOR LESZ 3 ÉVES)ÓVODÁBA VIHETNÉM.MIT TANÁCSOL DOKTORNŐ,VAN-E SZÜKSÉG VMILYEN VIZSGÁLATRA,MENNYIRE KÓROS EZ?VÁLASZÁT NAGYON VÁROM,ELŐRE IS KÖSZÖNÖM:EMESE
Kedves Emese!
Mindenképpen érdemes először hallásvizsgálatra elvinni a kisfiút, majd a lelettel keressenek fel logopédust. A legegyszerűbb az lenne, ha a leendő óvoda logopédusához mennének el. Amennyiben ott nincsen szakember, itt kereshetnek: www.demoszthenesz.hu Logopédus adatbázis.
A 15 szó ebben az életkorban valóban kevés aktív szókincsnek. Az viszont, hogy érti az utasításokat, jó jel. A nem tiszta ejtés még most nem gond, 4,5-5 éves korig teljesen élettani.
Üdvözlettel,
Jónapot! Én egy negyedéves pedagógia szakos hallgató vagyok az SZTE-n és sajátos nevelési igények c. kurzusomra szükségem lenne az ön segítségére. Arról lenne szó, hogy kiselőadást kellene készítenem a hátrányos helyzetű illetve speciális képzést igénylő gyermekek oktatásáról.
Ehhez pedig szükségem lenne az ön válaszaira az alábbi kérdésekre:
- Miért választotta Ön ezt a hivatást? (gyógypedagógia)
- Mit tart legnehezebbnek a munkájában? Miért?
- Eszébe jutott-e valaha, hogy más munkát válasszon?
- Van-e valami, amit változtatna a munkájában?
- Mit ért Ön hátrányos helyzet alatt?
- Különböznek-e bármiben a hátrányos helyzetű tanulók a társaiktól? Miben?
- Igényelnek-e ezek a gyerekek külön figyelmet, bánásmódot?
- Ön differenciál-e a tanóráin? Ha igen, hogyan?
- Hogyan telik egy átlagos tanítási óra a hátrányos helyzetű diákok között?
- Ön szerint a szülök foglalkoznak-e otthon ezekkel a gyerekekkel? Ha igen, mennyit?
- Ön szerint mennyire fejleszthetőek ezek a gyerekek?
- Tapasztalta-e, hogy a tanulók kirekesztik hátrányos helyzetű társaikat? Tesz-e, vagy tud-e tenni ez ellen? Ha igen, hogyan?
- Munkatársai hogyan viszonyulnak a hátrányos helyzetű tanulókhoz?
- Kellene-e valamit változtatni az iskolarendszeren, hogy jobb legyen a hátrányos helyzetű tanulók helyzete?
Közreműködését, válaszait előre is köszönöm.
Tisztelettel:
Táborosi-Gál Dóra
Kedves Dóra!
Küldje el a kérdéseket az e-mail címemre és válaszolok.
Üdvözlettel,
Kedves Andrea! Van nekem egy 2éves8 honapos kisfiam! minden rendbe van velle ugy máskép nagyon okos majdnem fél szavakból ért de nagyon kevés szavat használ.Nagyon aggódunk miatta és nem tudjuk,hogy hová kellene elvini,hogy megnézzni,hogy nincsen-e valami probléma.és nagyon ideges is ami hisztibe torkolódik!nagyon agódok emiatt! Válaszát elöre is köszönöm!erika
Kedves Erika!
Elsőként hallásvizsgálatot javaslok és utána forduljanak logopédushoz. Ha mindent ért, az már jó jel! Amennyiben már tudják, melyik óvodába kerül a kisfiú, ott is kérhetnek segítséget, vagy itt kereshetnek Önökhöz közeli szakembert: www.demoszthenesz.hu Logopédus adatbázis.
Üdvözlettel,
A LÁNYOM ŐSSZEL MEGY ISKOLÁBA.AZ OVÓDA KERETEI KÖZT JÁR LOGOPÉDIÁRA.
Ő KÉT NYELVŰ MEXICOI-MAGYAR.AZ L HANGOT NAGYON SZÉPEN EJTI DE AZ R HANGGAL GONDJAINK VANNAK.
MÁR 2X METSZETÉK FEL A NYELVÉT.HOGY TUDNÁK NEKI SEGITENI HOGY AZ R HANG IS SZÉPEN SIKERÜLJÖN?
Járjon a kislány továbbra is logopédiára. Végezzék otthon azokat a nyelverősítő gyakorlatokat, amiket a logopédus házi feladatnak ad. Amennyiben az r hang még nem lesz tökéletes, mire iskolába megy, az sem nagy gond, még ott is folytathatják a terápiát, amennyiben szükséges.
Üdvözlettel,
3 gyerekem van a középső 3,5 éves kisfiú. Még mindig csak szavakat mond, azt sem mindig tisztán (bár napról-napra egyre többet, csak az összetett mondatok nem mennek). Rövid mondatokat is mond, megnevez tárgyakat, illetve jelzi ha pisilni kakilni kell neki, vagy ha inni kér, vagy rajzolni akar. 1-2 egyszerű mondókát elmond. Gyermekpszichológus javaslatára hallásvizsgálatra vittük (amit nem sikerült megcsinálni, mert hurutos volt a füle, de az orvos szerint ránézésre nincs gond a hallásával, zenei ritmusokat ismétel szinte hibátlanul, a zenét nagyon szereti, de csütörtökön megismételjük) és időpontot kértünk a beszédvizsgáló Intézetbe. Közben szintén a pszichológus javaslatára kértem, hogy vegyék be az oviba ugyanabba a csoportba ahol a nagyfiam van. Eleinte nagyon segítőkészek voltak és megengedték. Az első nap után azonban közölték, lehet hogy ők nem tudják fejleszteni, hanem lehet hogy speciális intézménybe kell vinni, de meg kell várni a beszédvizsgáló szakvéleményét. Elég rosszul esett, mert úgy jött ki, hogy a gyerekem szellemi fogyatékos, pedig csak arról van szó, hogy - véleményem szerint - kb. 1,5 évvel le van maradva a kortársaitól és megkésett és akadályozott beszédfejlődés áll fenn nála. 2 évesen kimaradt a dackorszak, ez 3 évesen jelentkezett nála és most is tart. A mozgása viszont nagyon fejlett, a finommozgások is rendben vannak, fejen áll, rajzol, kockázik, kirakózik (egyelőre csak egyszerűbb kirakókat rak ki). A gyerekpszichológus szerint az óvóda jót tenne a fejlődésének és javasolta, hogy keressem meg az ottani logopédust. Viszont fel se vették a gyereket az óvodai csoportba, csak napi másfél órát tölthet ott, azt is csak "szívességből" (ezt hangsúlyozták), hogy szokja a közösséget. Én megértem, hogy kell a beszédvizsgáló szakvéleménye, ezen vagyunk mi is, de ez még nagyon sok idő, lehet hogy 2 hónapot is várni kell, mire kapunk időpontot, de miért nem járhat attól még oviba és miért nem nézheti meg addig is az ottani logopédus? Aki esetleg adhatna egy plusz szakvéleményt a gyerekről? Eléggé el vagyok keseredve, mert nem hülye a gyerekem, csak fejleszteni kellene a hiányosságait, ezt én is tudom, az óvoda mégsem volt segítőkész. Mit javasol? Keressek másik óvodát? Keressem meg az önkormányzatot? A nagyfiamat nem szívesen venném ki, ő már megszokott és 2. éve jár oda... Válaszát megköszönve üdvözlettel: egy aggódó anya
A Beszédvizsgáló országos ellátású, így valóban elképzelhető, hogy nem kapnak egy ideig még időpontot. Addig is mindenképpen jó lenne, ha óvodába járna a gyermek (hiszen nincsen a "kezükben" olyan szakvélemény, amiben az állna, hogy ezt valami miatt nem tehetné meg). Milyen indokkal utasították el? Nincsen hely? Mindenképpen érdemes az óvodával és az óvodai logopédussal beszélnie, gondolom, körzeti intézményről van szó. A logopédia alapellátás, ingyenes a kerületi/városi/körzeti gyermek számára. Szóval a "helyi logopédus" biztosan megnézi őt és ad tanácsot a továbbiakra nézve. Most még az is nagy segítség lenne, ha a logopédus útmutatást adna arra nézve, miként segíthetik otthon a gyermek nyelvi fejlődését. A Beszédvizsgálóban komplex vizsgálatot fognak végezni és a lehető legjobb megoldást ajánlják. Elképzelhető, hogy logopédiai óvodát/csoportot javasolnak, de az is, hogy integráltan, a környéki óvodában intenzív logopédiai terápia szerepel majd a javaslatban. Mindenképpen érdemes majd jeleznie az óvoda hozzáállását.
Üdvözlettel,
Kisfiam 2 éves múlt 4 hónapja, az összes szó amit mond: a "hoppá", "cica", "szia", a maga nyelvén viszont egész nap
beszél. Megért mindent, ha kérdezzük, hogy mi, hol van és ki kicsoda rámutat, de kimondani nem hajlandó a szót.
Kérdésem, hogy vigyük-e megfelelő szakemberhez, vagy várjunk hátha mégis elkezd beszélni. A gyermekorvosunk azt mondta, hogy ne aggodalmaskodjunk lehet, hogy egyszerre mondatokat fog mondani és nem szavakat. A környezetünkben a legtöbb vele egykorú gyermek már beszél, több szót ismer.
Köszönettel.
A 3 szó, amit leírt, az valóban nem sok, de ilyenkor még a szókincs részei a hangutánzó szavak (pl. vau), valamint a szótöredékek is, melyeket a gyermek konzekvensen használ, pl. néni helyett csak annyit mond mindig, hogy né. Ha ebből kb. megvan 50, akkor az teljesen jó. Az, hogy mindent ért és a maga kis nyelvén kommunikál, az jó jel. Egyelőre a hallását érdemes megnézetni, valamint halljon a kisfiú minél több élőbeszédet, mondókákat, dalokat, verseket. A gyermekek nem egyformák, a nyelvi fejlődésben is vannak eltérések, így valóban van, aki ekkor már több szavas modatokat mond, míg mások csak szótöredékekkel, szavakkal kommunikálnak. Amennyiben szeptemberig nem lesz változás a kisfiú beszédében, keressenek fel logopédust. Érdeklődhetnek a majdani óvodában, vagy ezen az oldalon is körbenézhetnek: www.demoszthenesz.hu Logopédus adatbázis.
Üdvözlettel,