|
Szabóné Vékony AndreaOkleveles gyógypedagógus - logopédusElérhetőségeim: Munkahely: Fővárosi Pedagógiai Szakszolgálat XXII. Kerületi Tagintézménye 1221 Budapest, Szent István tér 1. Honlap: |
Kérdezz-felelek
A kisfiam decemberben lesz 6 éves, a k, és a g mássalhangzókkal vannak problémáink, t-t, illetve d-t mond helyettük. Az óvodai logopédushoz már járunk, de én nem vettem észre rajta változást, és azt sem tudom otthon mivel segíthetném ezen hangok képzését.
Köszönettel:
Eszter
Tudom, bár csak 2 hangról van szó, a k-t, g-d hangcsere "igen zavaró". Otthon azzal tud segíteni, hogy a logopédus által adott gyakorlatokat gyakorolják rendszeresen.
Üdvözlettel,
6-éves unokám,az y-os szavakat pl:anyu-helyet anu -t mond nem igazán tudja kimondani. 2011-ben megy iskolába ,heti egy alkalommal
jár a logopédus,de ezt én kevésnek tartom szeretném ha őnnel megbeszélnénk egy idöpontott
és ha ugy látnál a gyermeket a közeli városba heti1-2 alkalommal,még elvinnénk aggódó nagyi
elöre is köszönettel
válaszát várom
Sajnos, olyan sok a beszédhibás gyermek, hogy sokszor az "enyhébb eseteket" csak heti 1 alkalommal tudjuk ellátni. Valószínűleg ny, ty, gy hangcseréi vannak az unokának. Amnnyiben más probléma nincs, ezt a 3 hangot nagy valószínűséggel megtanulja a gyermek, mire iskolába kerül. Látatlanban többet nehéz lenne mondani. Kérem, írjon az e-mail címemre: avekony@t-online.hu és igyekszem segíteni.
Üdvözlettel,
Kedves Andrea!
Kisfiam augusztusban volt 2 éves, a védőnő szerint a beszédképessége most kb 1 éves szinten van. Ezeket mondja: anya, nem, hoppá, vau, miau, jó. 14 hónapos korától elkezdtünk járni egy \\\\\\\"baby english\\\\\\\" nyelviskolába, én azóta napi kb 1 órát beszéltem hozzá spontán angolul és mindennap meghallgattuk a 15 perces hanganyagot és sokszor énekelgettem erről a CD-ről neki az angol dalokat és mondókákat. Esténként néha angol mesekönyvből olvastam. Közben ugyanennyit mondókáztam, énekeltem, meséltem magyarul is. Környezetünkben nincsenek angol anyanyelvűek, de amikor egy alkalommal ilyen látogatónk volt sok mindent megértett. Ha én angolul vagy magyarul beszélek hozzá azt megérti. Sok szót angolul is felismer, magyarul pedig a bonyolult utasításokat is érti. Eddig 4 szakember javasolta, hogy ne beszéljek hozzá többet angolul, amíg nem kezd magyarul beszélni, viszont így éppen annak a lehetősége vész el, hogy \\\\\\\"észrevétlenül\\\\\\\" tanuljon meg egy idegen nyelvet. Olvastam sok helyen, hogy a több nyelvű gyerekek (nem is biztos, hogy ez a szituáció annak számít) később kezdenek beszélni, ez engem nem zavarna, mert hajlandó vagyok vele sokat foglalkozni, hogy magyarul anyanyelvi szinten beszéljen, angolul meg annyira amennyire kedve tartja, de ezen kívül mi más kockázata lehet még annak, ha mégis folytatjuk az angol \\\\\\\"tanulást\\\\\\\" (játékot, mesét, dalokat, egyszerűbb kifejezések, szavak megnevezését)? A férjem azt szeretné ha itthon nem hangozna el több angol szó, amíg nem beszél magyarul, de továbbra is járjunk heti 1 alkalommal a nyelviskolába. Ön mit javasolna ebben a helyzetben? Mi tévő legyek a kishúgával (8,5 hónapos), akinek lehet hogy semmi gondot nem okozna az angol tanulás, de ha abbahagyom a kisfiam miatt, akkor sose tudom meg. Válaszát előre is köszönöm.
Üdvözlettel: Adrienn
Kedves Adrienn,
A "többnyelvű" gyermekeknél valóban gyakran tapasztaljuk azt, hogy a sok esetben a másik nyelvnél grammatikailag "nehezebb" magyar nyelv elsajátítása késik. Azonban Önöknél nem ez az alaphelyzet, hiszen Önnek nem anyanyelve az angol és felváltva használja a két nyelvet, ráadásul "csak" a gyermek 14 hónapos korától kezdve. Teljesen más az, amikor az egyik szülő, anyanyelve révén kezdettől fogva folyamatosan csak az adott nyelven beszél a gyermekhez, mint a másik szülő. Ilyen esetben valóban kétnyelvű lesz a gyermek. Én annak a híve vagyok, hogy a szülők, főleg az édesanya beszéljen a gyermekhez a saját anyanyelvén. Az, hogy mellette heti 1 alkalommal eljárnak a nyelviskolába, ahol a foglalkozást vezető angolul beszél, az teljesen más dolog. Amint a gyermek elsajátítja az anyanyelvét, megfelelő a szókincse, a nyelvi elemek is beépülnek a beszédébe, emelhetik a nyelvórák számát és emellett "gyakorolhatják" is otthon az angolt mondókákkal, énekekkel, ahogy írta.
2 éves korban a gyermeknek min. 50 szavas (szótöredék, rosszul ejtett szó, hangutánzó szó is beleszámít) aktív szókinccsel kell rendelkeznie ahhoz, hogy megfelelő legyen a nyelvi fejlődés. Érdemes lenne talán most még több magyar élőbeszédet hallania a gyermeknek (mondóka, vers, ének, mese...). Amennyiben pár hónap alatt nem lesz változás, mindenképpen keressenek fel logopédust.
Üdvözlettel,
Van egy 26 hónapos leányzóm 8-9 hónapos kora óta kezdett beszélni szépen tisztán,de amióta mondatokat mond,illetve mióta ragokat is próbál mondani alig lehet érteni amit mond.Számolni tisztán érthetően számol,ha énekel,vagy mondókázik,vagy egy hosszabb mondatba fog igen csak fülelnem kell de akkor sem mindíg értem mit mond hogy tudnák neki segíteni?Vagy ez a beszédfejlődésnek egy fázisa és kinövi?Szóljak rá hogy nem értem vagy ilyenkor mi a helyes mert azt sem szeretném ha fusztrált lenne vagy rosszul érezné magát.Válazát köszönöm:Ildikó
Igaza van, ne figyelmeztesse a kislányt, nehogy esetleg beszédgátlás, vagy dadogás alakuljon ki. Amit jó lenne megnézeti, az a gyermek hallása. Gyakran találkozunk azzal, hogy a kisgyermek viszonylag tisztán kezd el beszélni, majd egy idő múlva "érthetetlenebb" lesz a beszéde. A sorozatos megfázások hatására kialakulhat enyhe hallássérülés. Amennyiben semmi probléma nincs, még most elegendő a sok, szép beszédpélda.
Üdvözlettel,
Kislányom februárban volt 2 éves, beszédfejlődésével kapcsolatban volna kérdésem. 4-5 szót mond (apa, anya, nem, de, egy-két barát neve), de igazából nem "akar" beszélni, inkább mutogatja, hogy mit akar. Ha megkérem kedvesen, hogy inkább mondja el, mit szeretne,akkor sem próbálkozik, hanem mutogat vagy türelmetlenségből, hogy nem jövök rá rögtön, hogy mit szeretne, sírva fakad és továbbra is mutogat. Pl. ha enni szeretne valamit, nem szól vagy nem mondja, hogy pl. hamm, hanem szó nélkül kimegy a konyhába a hűtőhöz és onnan kiabál, hogy anya! Az lenne a kérdésem, hogy rendben van-e az ő korában ez így és hogyan tudnám finoman, de rávezetni arra, hogy sokkal egyszerűbb és egyértelműbb lenne, ha megpróbálkozna a beszéddel? Én is hamarabb rájönnék mit akar, mert ez az állandó barkochbázás engem is nagyon feszültté tesz. Sokat beszélünk hozzá, sokat olvasunk-nézegetünk könyveket és ha kérdezek valamit ezzel kapcsolatban mindent ügyesen és helyesen megmutogat. Ha mondok neki valamit, teljes mértékben megérti és meg is csinálja és a hallásával sincs baj, akkor is szépen megérti amit mondunk, ha nem lát minket. Tudom, hogy nem lehet a beszédet erőltetni, de nagyon tartok attól (remélem alaptalanul), hogy valami "baja" van, ami miatt nem beszél, nem beszélve arról, hogy egyszerűbb lenne megértenünk, hogy mit akar, ha beszélne már. Köszönöm válaszát!
Üdvözlettel:
vidéki anyuka
Az jó jel, hogy a kislány mindent megért, megmutat, van igénye a kommunikációra. Először hallásvizsgálatra érdemes elmenni, még, ha úgy is érzi, nincs különösebb gond a hallásával. Gyakran találkozunk enyhe hallássérüléssel (sok felső légúti megbetegedés hatása). Ezt követően mindenképpen vegyék fel a kapcsolatot annak az óvodának a logopédusával, ahova majd a kislány járni fog. Amennyiben nincs helyben kolléga, a területi szakszolgálatnál érdeklődjön. Kérjenek vizsgálatra időpontot. Addig is, amit írt a sok élőbeszéd, mese, vers, mondóka, képeskönyv nézegetése együtt, bábozás otthon tökéletes.
Üdvözlettel,
Kérem T. doktornő Ön szerint mi legyen a következő lépés, hogy meg tudjuk az okát, és kezeltessük. Köszönettel. Böbe
Érdemes audiometriás és tympanometriás mérésre is elvinni a gyermeket. A leletekkel együtt pedig keressék fel a területi/kerületi pedagógiai/logopédiai szakszolgálatot és kérjenek vizsgálati időpontot.
Üdvözlettel,
A kisfiam 4 éves. Nagyon jól beszél, szépen, tagoltan, választékosan már nagyon rég óta. Ám az "r" hangot nem tudja kiejteni. Angliában élünk, és elsősorban emiatt aggódom. Hiszen egyre jobban elsajátítja az angolt, hamarosan többet használja majd, mint a magyart, mert idegenek közt egyre több időt tölt majd. Ha eddig nem tanulta meg tőlünk - akkor ezután fogja? Már most észrevettem, hogy a magyar szavakban is igyekszik az angol "r"-t ejteni.
Próbáltam tanítgatni, kértem, hogy nyalja meg a felső ajkát: nem tudja. Belenéztem a szájába is: mintha kicsit le lenne nőve a nyelve.
Azt szeretném megtudni, hány éves korig lehet az ember türelmes az "r"-rel a mi esetünkben. Illetve azt, hogy kivel kellene diagnosztizáltatni, ha valóban le van nőve a nyelve (a műtétet elvégzik itt, és tudom, hogy nem is nagy dolog).
Köszönöm válaszát!
Ráhel
A nyelvfék felvágására abban az esetben szokott sor kerülni, ha a gyermek E hang ejtésekor nem tudja felemelni a nyelvhegyét a felső fogsor mögötti területre. Ezt akár Ön is "ellenőrizheti". Az azonban korántsem biztos, hogy magától a nyelvfék felvágásától egyből megoldódik az r hang ejtésének problémája. Minden esetre, ha a fent írt gyakorlat nem sikerül, menjenek el a sebészhez. 5 éves korig még elfogadható az r hanghiba, ezt követően azonban érdemes logopédust (speech therapist) keresniük. Amit addig gyakorolhatnak: raccsolas.hupont.hu/1/ne-raccsolj-bevezetes-motivacio oldalról: nyelvtorna, légzőgyakorlat, l hang gyakorlatok. A többit, logopédus nélkül nem javaslom, mert hamar hátracsúszhat a képzés (uvuláris), arról pedig leszoktatni jóval nehezebb a gyermeket.
Üdvözlettel,
Kedves Doktornö A lanyom 4,5eves a k betüvel van gondja pl kakas helyett tatas es nem mindig beszel tisztan es erthetöen az ovonönk azt mondta varjuk meg mig 5eves lesz a csaladban nincs beszed hibas köszönöm elöre is a segitseget
Kedves Szülők!
Valószínűleg, ha a gyermek k helyett t hangot ejt, akkor g helyett d-t. Amennyiben mindössze ennyi a beszédhibája, az nem sok ebben az életkorban,, mert a nem megfelelő ejtés 4,5-5 éves korig élettani. Ugyanakkor tudom, ennek a 2 hangnak a cseréje mennyire "zavaró". Azt javaslom, forduljanak bizalommal az óvoda logopédusához. Valószínűleg sok gyermekkel foglalkozik, nem biztos, hogy tud terápiára időpontot adni a kislánynak. Minden esetre kérdezze meg, pár alkalommal nem mehetnének-e el tanácsadásra. Hátha csak egy kis "segítség" kell a gyermeknek és hamar javulnak a hangjai. Logopédiai terápiára, (ilyen kevés hangot érintő) pöszeséggel igaza van az óvónőnek, a beszédhibás gyermekek magas száma miatt, nagycsoportban szokott csak sor kerülni.
Üdvözlettel,
előre is köszönöm
Üdvözlettel,
Kérem segítségét előre is köszönöm.
Amennyiben a logopédus is javasolja a logopédiai óvodát, érdemes megfontolni. Nem tudom, jelenleg hetente mennyi alkalommal jár terápiára, de ha csak heti 2 alkalommal, az nem biztos, hogy elegendő. Ahhoz, hogy konkrét véleményt tudjak mondani, látni/hallani kellene a gyermeket.
Mindenképpen gyakoroljanak otthon sokat.
Üdvözlettel,
A 3 éves kisfiam szépen, választékosan beszél. Kivéve egy betűt, mégpedig az \"f\" betűt \"sz\"-nek ejti!
Már másfél éves kora óta beszél, kétéves kora óta mondatokat mond.
A beszédét szinte mindenki megérti. (persze, ha nincs benne f betű
).Próbálom neki tanítani,már lassan 1 hónapja gyakoroljuk, de mindig elvicceli a dolgot és persze jót nevetünk a kiejtésén mindketten. Tudom,nekem nem lenne szabad...de amikor mondatom vele, hogy fésű, az szésű, meg a fafejű az pedig szaszejű...:) Régebben az \"s\" helyett mondott \"h\"-t. pl.: Süsü, az Hühü volt.
Két hónap gyakorlás után (mesélés, daloskönyvek) szinte magától megjavult ez a fajta kiejtési probléma.
Ön szerint várjak ezzel a problémával, vagy vigyem el logopédushoz, (esetleg otthon végezhető gyakorlat létezik-e erre a fajta beszédhibára)?
Segítségét előre is köszönöm.
Köszönettel: BIldikó
Ebben az életkorban a beszédhiba még élettani, valószínűleg, ahogy az s hang is, spontán javul a sok élő beszédpélda/minta alapján. Logopédiai terápiára még nincs értelme járni. Otthonra továbbra is elég a sok mondókázás, mesélés, illetve amint megjelenik az f hang ejtése, utánozhatják többször, ahogy a mérges macska fúj: f-f-f, illetve f hanggal gyertya-lángot lobogtathatnak. Több gyarkolásra ebben az életkorban még nincs szükség.
Üdvözlettel,
Jo napot Kedves Doktorno. Van egy nagy problémánk, a fiam novemberben lesz 6 éves, még nem megy iskolába. Nem számoltam pontosan ossze, de nagyon sok hangot nem tud megfeleloen kiejteni: s, sz, z, zs, cs, ty=t, ny=n, gy, l, r, az ü, ö, ű, ő nemrég tanultuk, az már jól megy, de az a betut furcsán olyan á san mondja. A beszédnél a nyelvcsucs8t általában kinyomja. Meg néha téveszti a betüket, pl honfoglalo helyett konfoglalo, vagy a baratnojét nem Kittinek, hanem Gittinek hivja, úszást kúszásnak vagy húszásnak mondja. Járunk logopédushoz 2 hetente, nem nagy sikerrel. Javasolna valamilyen hallásvizsgálatot, és ha igen hol oldhatom meg Magyarorszagon? Mi szlovákiában élunk, itt nincs sok lehetőség magyar logopédushoz járni. Válaszát előre is köszönöm.
Kedves Szülők!
Ez valóban nagyon sok hang. Mindenképpen jó lenne hallásvizsgálat. Ezt azonban Szlovákiában is megoldhatják, a helyi rendelőintézetben, kórházban: audiometria és tympanometria a 2 hallásvizsgálat neve. Emellett nem ártana GMP-GOH diagnosztikát is végeztetni (beszédészlelés, -megértés). Ha van magyar logopédus a környéken, először kérdezzék meg, ő meg tudja-e csinálni. Amennyiben nincs, itt kereshetnek Önökhöz közeli logopédust Magyarországon: www.demoszthenesz.hu Logopédus adatbázis, illetve www.beszed.hu Szakemberek menüpont. A 2 hetenkénti terápia nagyon kevés, legalább heti 2 alkalomra és sok otthoni gyakorlásra lenne szükség.
Üdvözlettel,
ikerlányaink (kétpetéjűek) rendben zajló terhesség után a 41. héten születtek. Semmilyen fejlődési rendellenességet nem tapasztaltunk, mindent szépen időben csináltak (gondolok itt az átfordulásokra, kúszásra, mászásra, 10 és 11 hónaposan már mentek stb.). Jelenleg 15 hónaposak, de azon kívül, hogy "apa, vau-vau, mama, papa" semmi mást nem mondanak. Az egyik baba szinte semmit sem gagyog, a másik egy keveset. Mindent megértenek, még a bonyolultabb utasításokat is. Folyamatosan beszélünk hozzájuk, vagy én vagy valaki más a családból, viszonylag sokan vagyunk körölöttük. Az édesapjuk is késve kezdett beszélni, már majdnem 3 éves volt.
Érdemes-e, kell-e már most szakemberhez fordulnunk, vagy várjunk türelemmel.
Válaszát köszönöm!
Az, hogy a lányok mindent megértenek, jó jel, a hallásukat azért még emellett is érdemes megnézetni. Elképzelhető, hogy csak kicsit késik a nyelvi fejlődés, de ezt látatlanban nehéz megmondani. Az apai ágon való öröklődés elképzelhető. 2 éves korukig még várjanak, továbbra is sok élőbeszédet halljanak a lányok. Ha 2 évesen kb. 50 szavasra (szótöredékek, hangutánzó szavak is beleszámítanak) bővül a szókincsük, az teljesen megfelel az életkori átlagnak. Amennyiben nem lesz jó a hangok ejtése (pöszeség), még az is élettani 4,5-5 éves korig.
Üdvözlettel,
Kedves Andrea!
Nagyon aggódom a kislányom beszédéért. Pár hónap és 3 éves lesz eddig szépen majd, hogy nem hibátlanul beszélt. Télen volt egy kis úgy nevezett „dadogás” amikor a beszéde és a gondolatai nem voltak teljesen összhangban. Ezen Én úgy gondolom túl, vagyunk, sokat mondókáztunk és verseltünk és 1-2 hónap alatt el is múlt. Most ismét itt van már vagy 1 hónapja figyelem a beszédét és egyre inkább aggodalomra ad okot. Eleinte csak az első szavak első két hangját húzta, aztán jött a több minden második szó. Néha nem lehetett érteni mit mond, jelzem nagyon jól meg értettem minden szavát. Folyamatosan rá szokott az”mmhh” és az”aha” kifejezésekre, már a folyamatos szótagismétlés nem olyan görcsös a levegő vétel is szabályos inkább mintha rutinból” csak azért is úgy mondom „Ma azt tapasztaltam és egyre jobban aggódom, hogy nem hajlandó meg szólalni csak mutogat vagy a fent említett kifejezéseket, használja. Nagyon érzékeny gyermek és nagyon kötődik hozzám. Nagyobb társaságban kicsit bátortalan de aztán meg jön az Ő hangja is vele egy korú pajtásai, vannak. Nem tudom, mi lehet az oka, hogy a beszédje meg akadt. Mostanában megyek vissza dolgozni, és egyre többet emlegetem a gyerekek előtt, lehet, hogy nem kellene? Nem tudom mi tévő legyek, teljesen hatalmába kerített a félelem, hogy valamit végérvényesen elrontottunk!
Válaszát előre is köszönöm!
Kedves Szülők!
Érdemes felkeresni logopédust, aki konkrét tanácsokat tud adni, miután meghallgatta a kislányt. Ami fontos, ne érezze Önökön az aggodalmat, ne javítsák a beszédét. Amit írt, a közös verselés, tökéletes most is. Van itt még néhány tanács, amit érdemes elolvasni:
www.freeweb.hu/logopedia/ker22/dadjavas.html
Először érdeklődjön az óvodában, van-e logopédus ha nincs, itt talál szakembert:
www.demoszthenesz.hu Logopédus adatbázis
Üdvözlettel,
Köszönettel: Bodnár Szilvia
A (részleges, 10 hangnál kevesebbre kiterjedő) pöszeséggel többnyire csak nagycsoportban foglalkozunk, elég sok a beszédhibás gyermek. Biztosan kiszűrték, érdemes felkeresni személyesen az óvoda logopédusát. Szeptembertől a kisfiúnak mindenképpen járnia kell logopédiai terápiára (2 alkalom/hét) és ha otthon sokat gyakorolnak, tanév végére nagy valószínűséggel javulnak a sziszegő hangok és az r nem megfelelő ejtése.
Üdvözlettel,
Van egy 10 és fél éves leánykám, akivel pár hete voltunk egy "általános"hallsvizsgálaton.
Elvileg nincs gond a hallásával,de egy fejlesztőpedagógus ismerősöm ajánlotta, hogy ennek ellenére csináljunk egy GOH vizsgálatot.
Már régebben is hallottam erről a nagyszerű módszerről és úgy gondolom,,egnyugtatna egy ilyen vizsgálat...
Ami aggódásomra okot ad, hogy Vikinek beilleszkedési gondjai vannak,túlságosan is visszahúzódó,az iskolában szövegértési problémái vannak,bár átlagosan jó a nyelvtan és az olvasás az iskolában,sőt német nyelvcől jó az osztályzata.
A kapcsolatteremtési problémáktól ő is szenved és nem tudom,hogy ennek "technikai" vagy személyiségi okai vannak.Megnyugtatna,ha a GOH alapján kokrétan tudnánk valamit.Ön mit gondol erről?Illetve tudna-e a településünkhöz közel ilyen vizsgálati helyet?
Válaszát előre is köszönöm,Nagyné Zsuzsa
A szövegértési problémák miatt valóban ajánlott lenne a GMP,GOH diagnosztika. Nem írta, merre laknak. Érdemes első körben az iskola logopédusától érdeklődni. Logopédus adatbázist egyébként itt találhat:
www.demoszthenesz.hu
Üdvözlettel,
Kedves Andrea!
Van egy 27 hónapos kislányom aki nem beszél, csak pár szót: (10 alatt) hangutánzók közül csak a vau-vau-t és a nyam-nyammot mondja. Szerepjátékokat sem játszik, pl süt nekem sütit. Úgy tudom a beszéd és a szerepjáték összefügg. Értelmes, érti amit mondunk, jól hall ezzel nincs probléma.
Kíváncsian várom a véleményét:
Luca
Kedves Luca!
Azt javaslom, egy vizsgálat erejéig keressenek fel logopédust. Elképzelhető, hogy csak kicsit késik a nyelvi fejlődés, de látatlanban nehéz mit mondani. Az ép hallás és a megfelelő beszédértés jó jel. Itt találhat közeli szakembert: www.demoszthenesz.hu Logopédus adatbázis.
Üdvözlettel,
Van egy kisfiam ki 4 és fél éves.Hamar megtanult beszéni , szókincse is elég nagy.Az egyedüli baj az,hogy az R betűt nem minden alkalommal mondja ki szépen.Például a rágó,répa szavakat szinte hibátlanul kiejti,de a radir,repülő szavaknál a R betűt L betűvel helzettesiti.Próbálkoztunk többször a gyakorlással,de valahogy nagyon gyenge javulást látok.Segitségét kérném abban hogy meddig lehet várni rá hogy majd magától megoldódik a dolog,vagy már is logopédushoz kellene fordulnom?
Segitségét előre is köszönöm.
Az egy r hanghiba ebben az életkorban teljesen élettani. Ez a legkésőbb kialakuló hang. Elég majd 5 éves kor körül logopédushoz fordulniuk, ha addig nincsen spontán javulás. Az, hogy l és nem j hangot ejt helyette, már jó jel, hiszen fent van a nyelvhegy a felső fogak mögötti területen. Direktben, magát az r hangot nem érdemes nagyon erőltetni, nehogy hátracsússzon a képzése. Inkább a kisfiú nyelvét érdemes sok csettintéssel erősíteni hozzá.
Üdvözlettel,
kislányom dec-ben volt 2 éves. A hangutánzó szavakkal eggyütt kb60-70 szót mond. A mássalhangzókat szinte mindig elhagyja, most kezdett el beszélni egy hónapja. Gügyögni is 1 évesen kezdett a mozgása szakember szerint 4-5 évesnek felel meg a hallása tökéletes mindent megért megcsinál januárba megyünk oviba az arvos azt mondja ne izguljak majd elkezdi, de barátnőm piszkál , hogy ez nagyon nem normális mit tegyek aggódjak tovább, vagy várjak türelemmel? Vereseket énekeket tanulgatunk, de nem érdekli.
Szeptemberig még várjanak, viszont, ha addig nem indul be jobban a beszédfejlődés, keressék fel az óvoda logopédusát. Ha körzeti lakosok, fogadni fogja önöket attól függetlenül, hogy a kislány csak januártól lesz ovis. Addig is beszéljenek sokat a gyermekhez, rövid mondókákat, ritmusosakat válasszanak, amiket le lehet "lépni", ill. mozogni, tapsolni lehet rájuk. Próbálja akár bábbal érdekesebbé tenni.
Üdvözlettel,
Kedves Andrea!Nekem egy 29 hónapos kisfiam van aki szavakat mond de összefügő mondatokat még nem csak ezeket mondja:pl:tedd ide,add ide.A szavakból sokat kimond de van olyan szó is aminek az első két betűjét mondja ki ,de ha így nézem akkor hogy az első két betűjét mondja ki akkor mindent kimond.Mindent megért mondja ha éhes vagy szomjas.Voltam vele fül orr gégészeten de a hallássával nincs gond.Az lenne a kérdésem nagyon le van maradva mert én nagyon aggodom a körülöttünk lévő ilyen korúak már összefüggő mondatokat mondtak.Január3-án menne óvodába így felvették az én nem küldik el?Vigyem logopédushoz?
Igaz elég makacs és dacos mostanában csak azt mondja ki amit ki akkar.
Válaszát előre is köszönöm
Tisztelettel:
Baloghné Fábián Klaudia
Kedves Klaudia!
Amennyiben a kisfiúnak van egy bő 50 szós (szótöredékes) szókincse, akkor még ez belefér. Az, hogy más gyerek mit mond, relatív. A kisfiúnál is már megjelentek a mondatok, még ha csak 2 szavasak is, mindent ért, ép a hallása. Az én kisfiam is a szavak első két hangját ejtette 2 éves koráig, utána hirtelen jött egy "váltás", megjelentek a 4 hangból álló szavak, majd szinte napról napra a hosszabbak is.
Amennyiben 3 éves koráig nem lenne változás a beszéd-, nyelvi fejlődésben, akkor vigye el az óvodai logopédushoz a gyermeket. Addig is sok élőbeszédet halljon a kisfiú, verseljenek, énekeljenek, mondókázzanak közösen.
Üdvözlettel,