Olvasói kérdés
Szép napot!
A mi helyzetünk a párommal a következő:november közepére várunk babát a párom (Enikő) nem jogosult gyedre mert nem volt bejelentett munkája,nekem (Szabolcs) volt,most jelenleg egyéni vállalkozó vagyok,én fogok gyedre menni hogy legyen fix jövedelem,150 ezerre vagyok bejelentve,nem megy annyira a dolog hogy éljünk is és fizetni is tudjam a járulékokat,ha nincs fizetve a járulékom jogosult vagyok a gyedre és meg is kapom?ja és hogy a vállalkozást addig szüneteltetni kell vagy mehet tovább?
A mi helyzetünk a párommal a következő:november közepére várunk babát a párom (Enikő) nem jogosult gyedre mert nem volt bejelentett munkája,nekem (Szabolcs) volt,most jelenleg egyéni vállalkozó vagyok,én fogok gyedre menni hogy legyen fix jövedelem,150 ezerre vagyok bejelentve,nem megy annyira a dolog hogy éljünk is és fizetni is tudjam a járulékokat,ha nincs fizetve a járulékom jogosult vagyok a gyedre és meg is kapom?ja és hogy a vállalkozást addig szüneteltetni kell vagy mehet tovább?
Szakértői válasz
A szünetelést nem azt jelenti - a gyakorlatban nem úgy működik - , mint amit gondolsz alatta. Eszedbe ne jusson szüneteltetni, mert akkor nem vagy biztosított, ami pedig a gyed egyik jogosultsági feltétele. Maradj továbbra is ev, a havi bevallásban lehet jelezni, hogy azért nem járulékolsz, mert gyeden vagy. Nehogy egy könyvelő meggyőzzön az ellenkezőjéről azért, mert a szünetelést "lapapírozni" egyszerűbb.
A vállalkozást egyébként alkalmazotton keresztül működtetheted is tovább addig, amíg babázol.
Gyedre egyébként majd csak a baba 169 napos korától lehetsz jogosult, addig az anyuka igényeljen gyest. És tudjatok róla, hogyha utána lemondja a gyest, akkor megint nem ketyeg az egészségügyi szolgáltatásra jogosultsága és fizetni kell érte, illetve a szolgálati ideje sem gyűlik.
Ha nem fizetsz járulékokat, akkor azt a minimálbér/garantált bérminimum 150%-a után nem fizeted, ami nem pont 150.000, de nagyságrendileg ott lehet. Hogy ez konkrétan mennyi, azt bevallod a havi járulékbevallásokban, ezt az összeget, az itt bevallott pénzbeli egészségbiztosítási járulék alapot kell majd feltüntetni az igénybejelentőn havi jövedelemként. Ennyi után jár a gyed akkor is, ha csak későn fizeted meg.
A behajtás a NAV dolga, az egészségbiztosító maximum akkor foglalkozik vele, hogy be van-e fizetve, ha valami irdatlan magas összeg után igényel valaki tgyást. A táppénznek és a gyednek felső határa van, úgyhogy ott ez mindegy. Ráadásul azt az összeget fogják látni, ami után jogszabály alapján kell fizetned és ők is tudják, hogy ha nem teszed, behajták.
Tehát a gyakorlatban nincs gond a nem megfizetett járulékból, de ha ennyire tartasz tőle, akkor fizesd meg csak elsőként az egészségbiztosítási és munkaerőpiaci járulék adónemen fennálló tartozást.
A vállalkozást egyébként alkalmazotton keresztül működtetheted is tovább addig, amíg babázol.
Gyedre egyébként majd csak a baba 169 napos korától lehetsz jogosult, addig az anyuka igényeljen gyest. És tudjatok róla, hogyha utána lemondja a gyest, akkor megint nem ketyeg az egészségügyi szolgáltatásra jogosultsága és fizetni kell érte, illetve a szolgálati ideje sem gyűlik.
Ha nem fizetsz járulékokat, akkor azt a minimálbér/garantált bérminimum 150%-a után nem fizeted, ami nem pont 150.000, de nagyságrendileg ott lehet. Hogy ez konkrétan mennyi, azt bevallod a havi járulékbevallásokban, ezt az összeget, az itt bevallott pénzbeli egészségbiztosítási járulék alapot kell majd feltüntetni az igénybejelentőn havi jövedelemként. Ennyi után jár a gyed akkor is, ha csak későn fizeted meg.
A behajtás a NAV dolga, az egészségbiztosító maximum akkor foglalkozik vele, hogy be van-e fizetve, ha valami irdatlan magas összeg után igényel valaki tgyást. A táppénznek és a gyednek felső határa van, úgyhogy ott ez mindegy. Ráadásul azt az összeget fogják látni, ami után jogszabály alapján kell fizetned és ők is tudják, hogy ha nem teszed, behajták.
Tehát a gyakorlatban nincs gond a nem megfizetett járulékból, de ha ennyire tartasz tőle, akkor fizesd meg csak elsőként az egészségbiztosítási és munkaerőpiaci járulék adónemen fennálló tartozást.