A gyes annál kezd el adózni, akinek enélkül évi bruttó 1.7 millió alatt van a jövedelem, ezzel együtt viszont már fölötte. Amennyivel a fölötte lévő részt megnyomja, annyi után 18% az adó amiatt, hogy a 36%-os részt növeli, de csak 18% vonható le amiatt, hogy maga a gyes nem visel adóterhet. Nyugdíjas nagymamánál ilyen nincs, neki még bevallást sem kell tennie ha csak adóterhet nem viselő járandóságot, gyest és nyugdíjat kap, ráadásul tőle nyugdíjjárulékot sem vonnak. Viszont ha nem Te kéred, akkor nincs felmondási tilalom és a gyermek sem adható bölcsibe, mert ez nagymama gyesnél csak 3 éves kor után, vagyis csak ikreknél és beteg gyereknél engedélyezett.
TB ügyintéző, családtámogatási (családi pótlék, GYES, GYET, anyasági támogatás) és pénzbeli egészségbiztosítási ellátások (táppénz, terhességi gyermekágyi segély, gyed) szakértője.
Mielőtt kérdést teszel fel, kérlek, olvasd el bemutatkozásomnál az alapelveket!
Mielőtt kérdést teszel fel, kérlek, olvasd el bemutatkozásomnál az alapelveket!
Olvasói kérdés
Tisztelt Szakbarbár! Pedagógusként dolgozom egy szakközépiskolában. 2008. február 4-én járna le a Gyedem, de 2008. január 21-étől visszamegyek dolgozni Gyes mellett. Kérdésem a következő lenne. Hogyan járok jóbban anyagilag, ha én megyek Gyesre a munka mellett vagy édesanyám nyugdíjasként. Úgy hallottam, hogy a Gyes nem adóköteles, de megemeli az adóalapomat. Előre is köszönöm a segítségét!
Szakértői válasz
Kérdeznél a szakértőtől?
Tedd fel kérdésedet – a szakértőnk igyekszik válaszolni.
Kérdés a szakértőnek
Kérdésedet rögzítettük. Köszönjük!
Fontos: A CsaládiNet cikkei tájékoztató jellegűek, és nem helyettesítik az orvosi, jogi vagy más szakértői tanácsadást.