|
Makra Ildikó JuditÍrásjavító grafo-pedagógusRajzelemzés és íráselemzés Elérhetőségeim: Telefon: 06-70/529-89-12 (18 h.-tól - 21 h.-ig) E-mail: grafobazis@gmail.com Honlap: http://www.grafomotoros.hu http://www.iraszavar.hu |
Kérdezz-felelek
kedves ildiko!kisfiam majusban toltotte a 4 evet,es semmit nem tud meg rajzolni.hiaba ulunk le es probalkozunk egy faval vagy egy egyszeru palcikaemberrel nem es nem megy,mindig siras a vege.oviba azt mondjak gondok lesznek majd az irastanulassal ha ilyen korban meg nem rajzol semmit,egy tanitono bartnom viszont azt mondja nem kell eroltetni,mert meg kicsi.szuletese ota itthol vagyok vele,sokat szineztunk es rajzoltunk eddig is,de a szinezessel is gond van mind a mai napig.hiaba mondom neki hogy,nem nyomjuk ugy oda a ceruzat vagy az ecsetet,megis annyira nyomja hogy sokszor atlyukad a papir,es azt is hiaba mondom hogy egy macska nem lehet 13 fele szinu,o egy 12 szinu ceruzabol 13 szint hasznal.nem hajlando megerteni hogy nem igy kell.ha megkerdi"anya szep haz?"azt se tudom mit mondjak mert kriksz krakszokon kivul semmit nem latok,es ha kerdi hogy szepen kiszineztem akkor is ez van,ha azt mondom nem szep igy ken(es megmutatom)megsertodok,otthagyja,ha azt mondom szep,felek igy tanulja meg.kerem valaszoljon,nagyon felek hogy nehez lesz majd az iskolaban igaz meg sok van,megis hogy azt mondjak levan maradva,felek.koszonom valaszat.tisztelettel
andrea
Kedves Anikó!
Örülök, hogy gondos anyaként szeretettel figyeli gyermeke fejlődését és segíteni szeretné, hogy a jövőben mindent rendben tudjon körülötte.
Leveléből úgy látom, nemrég töltötte kisfia a 4. évet. Ebben az életkorban még fejletlenek a finom mozgáshoz szükséges kézizmok, fejletlen a kéz csontrendszere. Idő kell még az éréshez. Ilyenkor biztosítani kell időt, kedvet, helyet és eszközöket a rajzkészség kialakulásához, mert ez alapozza meg a későbbi írás kialakulását.
Nem baj, ha színezéskor átlépi a gyermek a vonalhatárokat, hiszen a futást vagy ugrálást sem tudja azonnal,egy szóra abbahagyni. Az agyi mozgásvezérlés is még fejlődésben van. Sokat kell dicsérni, és mondani, hogy majd ha már elég ügyes lesz, akkor nem fog kiszaladni a kontúrokból. Lényeg hogy szívesen firkáljon, színezzen, játsszon a síkban a vonalakkal.
Most még erősen nyomja az eszközöket. Érdemesebb markolható krétát adni a kezébe és nagy felületeket biztosítani a számára. - Tábla, csomagolópapír, aszfalt...- Az ecset kezelése sem könnyű, hiszen azzal simogatni kell a papírt. Lehet előtte egymás bőrét simogatni, csiklandozni az ecsettel, természetesen festék nélkül. Jó vastag ecset illik még a kis kezébe. Ezután lehet vizes ecsettel nagy csomagolópapírra nyomokat simogatni, vonalakt, pöttyöket, kisebb köröket, hullámokat... Ez megszárad és lehet újra kezdeni a játékot. Ha ez már vidám hangulatban sikeres, adható 1-2 színű hígabb festék amivel ez újra játszható, és ha már nem szalad le a papír széléről és nem ken össze véletlenül semmit, erős színű sűrű tempera is használható, persze anyuval közösen.
Célszerűbb azonban ebben a korban nyomdázási lehetőségeket adni a vastag ecset mellett. Krumplinyomda, szivacsdarabok, keményebb gyümölcs és zöldséglenyomatok festékes lébe mártogatva. Lehessen maszatos. Engedje ujjal, tenyérrel nyomokat hagyni a nagy felületen. Érdekes mintákat létrehozva kitalálni ,mi is lehet belőle. Közös örömteli játékkal lehet kedvet csinálni a síkbeli játékokhoz.
A színezők és A/4es lapon rajzolás felkínálható, de ne elvárt tevékenység legyen. Jobb itt is a vastagabb, háromszögletű ceruza, ami jobban illik a kis kezébe és könnyebben tudja használni. A zsírosabb, puhább hegyű ceruzák kevés nyomásnál is szép színt adnak. Hadd legyen 12 színű az a macska, nem számít. Tudja ő, hogy nem lila és kék az állat, de fantáziája szabad és ezt nem kell megkötni. Amikor eljön az ideje, természetes színű élőlényeket fog rajzolni és pontosan színezni. Még van két éve. Az rengeteg idő. Addig is hagyni kell bátorítással erősítve finom mozgását alakulni, játszani a papír síkjában, mert ezáltal fejlődnek megfelelően kéz- és ujjizmocskái, az eszközfogás és nyomás ereje. Legyen öröm a firkálás, színezés.
Ahhoz, hogy ügyesedjen a keze adjon neki gyurmát, -nyomjon, sodorjon, gömbölyítsen, csípjen, nyújtson,- alakítson sajátos formákat . Lehet tésztából is ha szoktak sütit sütni. Akár megsüthető, ehető alkotásokat lehet készíteni együtt is. -Mézeskalács, keksz, perec, pogácsa, kelt tészták..-
Esetleg sólisztgyurma is készíthető, az is kiszárítható a sütőben és festhető lesz száradás után..
Minden szép és dicsérendő amit örömmel végez a gyermek. Ha látja, hogy anyu együtt örül vele, egyre többet és szebben fog készíteni, mindkettejük örömére. Ez készít fel legjobban az iskolára, és önbecsülését is pozitívan alakítja.
Amennyiben szeretne személyes felmérést a gyermek finom mozgásának, rajzbeli érettségének állapotáról és a későbbi iskolai beválásról, forduljon hozzám bizalommal. www.grafomotoros.hu