A CsaládiNet szakértői CsaládiNet Szolgáltatás Közvetítő Kalkulátorok Hírlevél feliratkozás
SZAKÉRTŐKMUNKAKÖZVETÍTŐKALKULÁTORBABA-MAMA HÍRLEVELEKFOGANTATÁSTERHESSÉGBABAGYEREKNEVELÉSTB, PÉNZÜGYEKÉLETMÓD, EGÉSZSÉGSZABADIDŐRECEPTEK

6 elgondolkodtató ifjúsági film, amit érdemes megnézned a kamaszoddal

Mezei Csongor Andrea [cikkei] - 2021-08-17
Augusztus végi bekuckózós napokra szóló receptünk a következő: végy egy aránylag jó minőségű lejátszóeszközt, és egy valódi mondanivalót tartalmazó nyári ifjúsági filmet, ami messziről kerüli a tanmesei stílust és a szájbarágást, viszont valódi élményeket tartalmaz. Vezesd be apró érdekességekkel a filmet, adj megfigyelendő szempontokat - például bakik, adatok, helyszínek, szereplők - és erős vitatémákat. Nézzétek meg együtt a filmet! Ezután jöhet a szempontok, értelmezések, értékrendek és generációk csatája, aminek során csatornát találhatsz a kamasz gyerekhez, hogy őszig még néhány gondolatodat bejuttathasd a vérkeringésébe. A pattogatott kukoricát ne feledd, és ha elkezd beszélni, az Isten szerelmére, meg ne állítsd!
6 elgondolkodtató ifjúsági film, amit érdemes megnézned a kamaszoddal

Kezdődik! Gyermekkel együtt nézős filmek, pattogatott kukorica, komoly beszélgetés

Bölcs döntés az újabbaktól haladni a régebbiek felé, mert könnyebb a gyerek számára a kortárs művet feldolgozni, és így akadálymentesebb lehet az elköteleződés a jó filmek felé.

Filmek kamaszoknak - hat alkotás, amit érdemes megnézned vele és beszélgetni róla:
 

1. Az utolsó dal, 2010

A film első ránézésre talán minden ízében romantikusnak tűnik, de ne tévesszen meg senkit a tinibálványként ismert Miley Cyrus, és a szívtipró Liam Hemsworth neve. A történet egy kamasz lány és kisebb testvére nyári vakációjáról szól, amelyet a szülők válását követően először töltenek az édesapjukkal. A férfi egyedül él egy tengerparti házikóban, így a nyaralás akár a felhőtlen fürdőzésekről, és a parton folyó strandröplabdázásról is szólhatna, no meg a szerelemről… Szól erről is, de ennél jóval többről.

A kamasz lányban nagy indulatok és harag munkálnak, ezért elzárkózik az apával való minden megbeszéléstől, és láthatóan hatalmas önsorsrontásba fog, nagy erővel maga ellen dolgozik. Bár felvették egy nívós zenei egyetemre, nem akar továbbtanulni, hallgatásból méretes falakat emelt, amit csak akkor sikerül lerombolnia, amikor már majdnem késő… A film bővelkedik a szép tájak bemutatásában, érzelmileg telített jelenetekben, és bőven szolgál megbeszélnivalóval is. Hogy a szerelem mennyire képes megtartani egy sérült lelket, azt nem árulom el előre, ahogy azt sem, hogy megmenekülnek-e a veszélyben lévő kis teknősök, vagy hogy milyen szomorú titkot hordoz az édesapa…


2.  Egy fiúról, 2002

Lehet-e egy ember sziget? Ez a fő kérdése a Hugh Grant szereplésével készült családi filmnek. Will-nek egy régi családi jogdíjból befolyó állandó jövedelem miatt nincs szüksége arra, hogy érintkezzen embertársaival, úgy tartja fenn magát, mintha egy anyagi lehetőségből épült szigeten lenne, ahonnan néha beszerző körútra indul, majd újra bezárkózik - elégedetten és valódi feladatok nélkül. Élete sekélyes, kapcsolatai üresek, de ez nem zavarja túlságosan.

Viszont a barátnő-szerzés komoly kihívás elé állítja, ebben legkönnyebb terepnek az egyedülálló anyák klubját találja. Minden szépen haladna is, már egy kitalált saját gyerekkel is rendelkezik, amikor becsöppen életébe a furcsa fiú, Marcus. Marcus nehéz időszakot él át, az iskolában kiközösítik és zaklatják, édesanyja depressziós, Marcus pedig azzal szembesül, hogy ketten nem elegek a problémák megoldására. Kell egy harmadik.

Marcus választása a dologtalan és elköteleződésre képtelen Will-re esik, Will pedig kézzel-lábbal kapálózik, hogy minden igényét kielégítő szigetét ne kelljen feladnia.

A filmmel kapcsolatban jó beszélgetési téma a magányosság kérdése, az iskolai zaklatás, és a kapcsolataink megtartó ereje.


3. Pingvinek vándorlása, 2005

Ez a magával ragadó Oscar-díjas francia természetfilm lehet a bejárat a dokumentumfilmek világába, de elvezethet akár egy harcos természetvédő lelkület megszületéséhez, vagy egy családi élet iránt elkötelezett felnőtt értékrend kialakulásához, és mindez egy végtelenül egyszerű és szép látványfilmen keresztül. Páratlan szépségű alkotás, lenyűgöző képekkel, zenével és narrációval. A 2005-ben bemutatott film egy csapásra meghódította a világot, még a legádázabb, legnyughatatlanabb lelkeket is lelassította a természetes tempóra és nagy valószínűséggel meg is szelídítette.

Párválasztásról, hűségről, kitartásról, önfeláldozásról szól ez a film, minden amerikai csinnadratta és akciójelenet nélkül. Az ereje az egyszerű szépségében rejlik. Nem kell utána rögtön beszélgetni, egy kis csend is sokat mondhat…

Nyáron azért érdemes nézni, mert a jeges, fehér látvány némi reményt adhat nekünk arra nézve, hogy „jön még kutyára dér”, meg persze ránk is, csak ki kell várni.


4. Tegnap és ma, 1995

Tinédzsereknek való és tinédzsereknek szóló film, annyira, hogy alig van benne felnőtt karakter. A mű négy kamaszlány nyári élményeit dolgozza fel, egy olyan nyárét, amelynek nagy szerepe van mindannyiuk felnőtté válásában. Összetartozásról, barátságról, bajtársiasságról szól, és felelősségvállalásról is, útban a felnőtté válás felé.

A kamaszkor sérülékeny időszak az ember életében, intenzív figyelem a világ felé, minden élményünk mérlegre tétele és megméretése a saját skálánkon. A baráti csapatot alkotó négy lány különböző családi háttérből jön, de mindannyian függetlenedni, felnőni vágynak, foglalkoztatja őket testük változása, a családi körülményeik megélése, és viselkedési lehetőségek kialakítása váratlan helyzetekben. A filmet egy kisvárosi kamasz nyomozás teszi izgalmassá, és a felnőttkori felidézés emeli távlatba.

A film fontos üzenete, hogy főképp azért ne legyünk előítéletesek, mert soha nem tudhatjuk, mit cipel a lelke mélyén egy másik ember. Emellett arra is ösztönöz, hogy fájó emlékek hatására ne zárjuk be a lelkünk ajtaját, mert akkor a jó élmények sem tudnak beférkőzni! Jó megbeszélni való film végére a kamaszkori testi változások sokkja, azoknak elfogadása.

A filmben találkozhatunk a még kamasz Christina Ricci-vel és Thora Birch-csel. Fiú gyermekkel a film fiúsabb párját, az Állj mellém-et is választhatjuk.


5. Abigél, 1978

Nem könnyű feladat a magyar film iránti igényt és szeretetet kialakítani, pedig a magyar filmek egy csodálatos külön világot tárnak fel nézőjük számára, amit mi, magyarok értünk a legjobban. Az Abigél jó választás lehet első komoly magyar filmnek, sőt minisorozatnak, ami napjainkban amúgy is népszerű műfaj.

A kamasszal együtt nézett filmeknek különösen jól eltalált témája a bennlakásos iskola, mint helyszín. Az iskola kicsiben leképezi az egész társadalmat, a felnőttek világát, és áttekinthetőbbé, feldolgozhatóbbá teszi azt. Számos jól sikerült alkotás választja díszletnek az iskolát, mint pl. az Iskola a határon, a Csokoládéháború, a Nulladik óra, vagy akár a Harry Potter filmek, melyek kicsiben is képesek hihetetlenül sokat mondani.

Az Abigél nemzetközi mezőnyben is kiemelkedik. A háborús időben játszódó történet egy magabiztos gimnazista lányról, Vitay Georgináról szól. Édesapja tábornok a hadseregben, de egyben részt vesz az ellenállásban is, így arra kényszerül, hogy az erről a veszélyes titokról mit sem tudó lányát egy szigorú, elzárt egyházi iskolába küldje. Titkok és veszélyek leselkednek itt mindenhol, az intézeten kívül az elárultatásé, a falakon belül a kiközösítésé, ám szerencsére van a vastag falakon belül egy láthatatlan segítő, aki mindkét fronton harcol, csak nem könnyű megtudni, hogy ki ő…

A film történelmi kitekintés, korrajz, és az utolsó perceiben is szolgál még meglepetésekkel.

Az érdekes beszélgetés elindítója akár az iskolai viselet, egyenruha témája is lehet, de indulhatunk a történelmi helyzet bemutatásától, vagy beszélgethetünk arról is, hogy ez a film mennyiben szól a szerelemről.

Ha jól sikerült bevezetnünk a magyar filmet, mint opciót, jöhet az Égig érő fű, vagy a Rém hangosan és irtó közel c. alkotások.


6. Amelie csodálatos élete, 2001

Az európai filmeknek is kellő figyelmet és szeretetet juttatva emeljük ki ezt az alkotást, melyet magától valószínűleg nem választana ki egyetlen kamasz sem, de amelynek különös bája egész életén át elkísérheti. Amelie egy fiatal lány, aki Párizsban él, és aki úgy nőtt fel, hogy semmilyen kortárs kapcsolata nem volt. Semmi különös nem történik az életében, és nem is történne, ha nem lenne fogékony a kis dolgok csodájára. Otthon, a lakása fala mögött egy rég elrejtett ládikára bukkan, tele gyermeki kincsekkel. Küldetésének fogja fel, hogy a kincsek gazdáját megtalálja, és visszajuttassa számára a dobozkát. Amelie eközben ráébred arra, hogy az apró dolgok megváltoztatása hatalmas változásokat indít el emberek életében, és minden figyelmét egészen addig ennek a missziónak a teljesítésére szenteli, amíg észrevétlenül az ő élete is megváltozik.

Audrey Tautou alakítása felejthetetlen a filmben, a csibészes arcú lány személyisége és világképe egyszerűen magával ragadó, sőt, meghatározó. Amikor a feliratok futnak, máris azon gondolkodunk, hogyan változtassuk meg életünket mi is, hogyan értékeljük át a mindennapjaink apró gyönyörűségét, zenéjét, és színeit.

Jó beszélgetés beindító lehet az a kérdés, hogy miért vitte el Amelie az apja kerti törpéjét világ körüli útra? Bevált-e az ötlet?

 

Ha filmekről beszélgetünk egy kamasszal, ne ijedjünk meg, amikor kimondja a véleményét – csak akkor tudunk válaszolni neki, ha tudjuk, hogy valójában mi a kérdése.

Csak akkor tudjuk betájolni, hogy hol tart, merre jár, vagy éppen eltévedt-e, ha hagyjuk bejelentkezni ott, ahol éppen van.

Indexkép: Depositphotos.com

(A hozzászólások megjelenítéséhez jelentkezz be Facebookra!)
© 2004-2021 Családi Háló Közhasznú Alapítvány - minden jog fenntartva.
Ügynökségi értékesítési  képviselet: Adaptive Media
A szerkesztő ajánlja