Már évek óta hangoztatják a szakemberek, hogy a téli gumi sokszor életet menthet. Hazánkban azonban sokan - főleg anyagi megfontolásból - átvészelik a telet nyári gumival. Köztudomású ugyanakkor, hogy egyes külföldi országokba be sem hajthatunk a megfelelő abroncs nélkül.
A téli gumit már 7 Celsius-fok alatt érdemes felszerelni. Ugyanis a hideg hatására a nyári gumi felülete megkeményedik, rideggé válik, elveszti rugalmasságát és tapadóképességét. Ezzel szemben a téli abroncsok megőrzik rugalmasságukat, köszönhetően a gumi alapanyagában található speciális szilikátnak, valamint annak, hogy a futófelületet korom- és kovasavadalékokkal látják el. Ennek hatására a téli gumival a fékút akár a felére csökkenhet a havas úton. A másik szembetűnő különbség a nyári és a téli abroncs között a barázdák mélysége. A téli gumik csatornamélységének minimum 4 milliméter nagyságúnak kell lennie. Ezek az árkok két célt szolgálnak. Egyrészt menet közben elvezetik a kerekek alól a havas latyakos vizet, megakadályozva ezzel az úgynevezett aqua-planning, vagyis a "vízen futás" jelenség kialakulását. Másrészt a mély barázdák biztosítják, hogy a havas úton könnyebben lehessen megkapaszkodni elinduláskor, illetve haladáskor. Az árkok a havas úton deformáció hatására öntisztulnak.
A gumi márkájától, valamint a kocsi típusától függően a téli gumiabroncsok ára hétezer és harmincezer forint közötti skálán mozog. Téli gumit vásárolhatunk gumiszervizekben, illetve hiper- és szupermarketekben. A kerékcserét magunk is elvégezhetjük, de némi felárért cserébe a szervizekben ezt elvégzik helyettünk a szakemberek. A lecserélt nyári gumikat érdemes megtisztítani a szennyeződésektől, ajánlatos továbbá glicerinnel is bekenni. A gumikat felfüggesztve, illetve - felnire szerelve - fektetve tárolhatjuk. A felfüggesztett kerekeken havonta fordítsunk egy kicsit, különben a bennük lévő fémszálak megnyúlhatnak.




