Diszlexia, diszgráfia, diszkalkulia. Iskolásoknál egyre sűrűbben találkozunk a jelenséggel, mely az olvasás, írás, számolás zavarait foglalja magába. Következő felsorolásunk álljon itt figyelemfelkeltőnek minden óvodás (és iskolás) szülőnek, hogy felismerjék gyermekük  veszélyeztetettségét, és időben lépni tudjanak a zavarok megszüntetése érdekében.	
	
	
	
	
		 Beszéd területe 
	egyenetlen beszédfejlődés 
	sivár szókincs 
	tőmondatokban beszél 
	agrammatizmus, nyelvtani hibák következetes elkövetése 
	hang, szótagcserék, szótorzítások 
	elhúzódó pöszeség 
	zöngétlen beszéd 
	nehezen tanul verset 
	nem érdekli a mese 
	relációs szavakat hibásan vagy nem is használja 
	beszédmegértés zavara (már ötször elmondtam, de hatodszor is megkérdezi 
 
A cikk a hirdetés alatt folytatódik.
 
Akusztikus terület 
	gyakran visszakérdez 
	hangokat rosszul definiál 
	zöngés-zöngétlen hangok tévesztése 
	rövid, hosszú magánhangzókat nem tudja megkülönböztetni 
	hangok egymásutániságát nem észleli 
	hangok kihallása a szavakból hibás (pl. hurkapálca helyett furkapálca, létra helyett rétra) 
 
 
Vizuális terület 
	szemlencse akkomodációja (egy pontra fixálás) 
	formák egymásutániságának hibás észlelése 
	forma megkülönböztetés hibás észlelése 
	formák irányának hibás észlelése 
	formák egymáshoz való viszonyának hibás észlelése 
	vizuális emlékezete rossz 
 
 
Mozgás területe 
 
Nagymozgások: 
	motoros ügyetlenség, bizonytalan mozgás ügyetlen 
	lépcsőnjárás ügyetlen 
	egyenes vonal melletti haladás ügyetlen 
	célirányos mozgások (labda dobás, elkapás) ügyetlen 
	önálló öltözködés (gombolás, cipőkötés, kacsaláb) fejletlensége 
 
Finommozgások: 
	beszédszervek ügyetlensége 
	grafomotoros készség gyengesége (helytelen, görcsös ceruzafogás, gyenge rajzkészség) 
 
Kialakulatlan dominancia (keresztezett dominancia) 
	téri tájékozódás zavara 
	testséma zavara 
	iránytévesztés zavara: tükörírás, soralkotási zavar 
 
Általános tünetek: 
	figyelem koncentráció zavara 
	nehezen motiválható 
	kialakulatlan feladattudat 
 
Fotó: klimkin  / pixabay  
	 
	
	
 
	
	
	
 
(A hozzászólások megjelenítéséhez jelentkezz be Facebookra!)