|
Szabóné Vékony AndreaOkleveles gyógypedagógus - logopédusElérhetőségeim: Munkahely: Fővárosi Pedagógiai Szakszolgálat XXII. Kerületi Tagintézménye 1221 Budapest, Szent István tér 1. Honlap: |
Kérdezz-felelek
Kedves Andrea!
A segítségét szeretném kérni a dominancia kialakításához és a jobb/bal differenciálás fejlesztéséhez, játékos formában szeretnénk ezt gyakorolni, kérem írjon nekem néhány feladatot!
köszönettel
Erzsébet
Kedves Erzsébet,
A dominancia tekintetében azt kellene először megtudni, melyik szeme, keze, lába a domináns a gyermeknek. Ebben az óvodai logopédus segíteni fog. A bal-jobb irányokat feladatlapokkal az alábbi könyvekből is gyakorolhatják:
Lexi,
Színezd ki és rajzolj te is.
Mindkettő kapható!
Üdvözlettel,
Kedves Andrea!
Kisfiam 13 hónapos. 11 hónaposan kezdte mondani a baba szót. A virágot hapci néven szólítja,ha leesik valami,vagy ajtót hall csapódni bumm-al jelzi, kutya ugatást vau vau utánozza. At utóbbi néhány napban viszont nem mondja már,hogy baba csak a bumm és a hapci amit hallok tőle, és új szavakat sem fedezek fel a beszédében,a saját nyelvén (babanyelven) csacsog.Mindent megért bármit kérek tőle,hozza-viszi a kért tárgyakat, segít takarításban,teregetésben nagyon értelmes,de úgy érzem a beszédfejlődése elmaradt a korához képest.Hogyan tudnám segíteni a beszédfejlődését? Válaszát előre is köszönöm!Judit
Kedves Judit,
A gyermekek nyelvfejlődése nagy változatosságot mutat. Ez még ebben az életkorban elfogadható. Bábozzanak, utánozzák közben az állatok hangját, azokat hamar szokták a gyermekek utánozni és kedvelik is. Beszéljen hozzá továbbra is sokat, néázegessenek együtt mesekönyvet és minden tevékenységet élőbeszéd kísérjen. Arra érdemes odafigyelni, hogy a kisfiú hallása tel,eljesen rendben van-e. Ilyenkor a felső-légúti megbetegedések gyakran húzódnak a fülre is.
Üdvözlettel,
Kisfiamnak dysphonia miatt ajánlott logopédiai terápiát az orvos, de sajnos csak tanítási időben fogadná a logopédus. Tudna ajánlani Miskolcon olyan logopédust, aki délután is tudna a gyerekkel foglalkozni?
Köszönettel:
Panyi Andrea
Kérem, írjon a privát címemre és adok elérhetőséget.
avekony@freemail.hu
Üdvözlettel,
Kislányom márciusban lesz 5 éves,és bizonyos hangokkal problémája van pl.:ty,ny,r,Tavaly megnézte őt az óvodai logopédus, nagy bajt nem látott,csak kicsit lustának tartotta a nyelvét. Azóta eltelt egy év, sokat fejlődött a beszéde.Sajnos kicsi faluban lakunk,az óvodában az idén már nincs logopédus.kinőheti gyermekem ezeket a beszédhibákat, vagy keressek neki egy logopédust,aki otthon foglalkozik vele?Köszönöm válaszát.
4,5-5 éves kor között a beszédhiba élettani, elképzelhető a spontán javulás. Ha szeptemberig nincs változás, érdemes felkeresni logopédust a közeli városban.
Üdvözlettel,
Kedves Andrea!
Egy 4.5honapos baba anya vagyok,es ketnyelvu a csaladunk. Ferjem horvatul,en oroszul beszelek a lanyomhoz.Magyarorszagon elunk, de senki nem beszel a lanyomhoz magyarul(kiveve szomszedok, baratok).Mi nem akarjuk, mert kiejtessel megtanul tolunk a magyart, viszont magyar nyelvu ovodaba fog jarni.Erdeklodnek, hadjuk ki pl:horvat nyelvet, hogy ne legyen neki tul terhelo, mert nem szeretnek, hogy nagyon keson kezdjen beszelni?Vagy lehet mintkettonknek sajat nyelvvel beszelni hozza, es magyarul ugy is megtanul, mert itt el(majd viszem kozonsegbe)?
Koszonom, Ilich Ljudmila
Kedves Ljudmila,
Nyuogdtan beszéljenek a gyermekhez az anyanyelvükön, horvátul és oroszul. Mindenképpen számítani lehet majd a késői nyelvfejlődésre, hiszen a magyarral együtt 3 nyelvet fog majd elsajátítani a gyermekük. Utána viszont hatalmas előnyben lesz! Miután nyári baba, az iskolát Magyarországon csak 7 éves korában kezdheti, addig még van idő. Próbáljanak majd, ahogy nő, egyre többet a magyar gyermekekkel együtt lenni a játszótéren, játszóházban. Az is nagyon jó, ha a magyar barátok gyermekeivel játszik. Eleinte a magyar nyelv fog a "legnehezebben" alakulni, de majd a közösség (bölcsőde, óvoda) sokat fog segíteni a magyar nyelv fejlődésében is.
Üdvözlettel,
Egy 17 hónapos kislány anyukája vagyok, aki kétnyelvű. Én magyarul, a párom franciául beszél hozzá, a kettőnk közötti kommunikáció nyelve is francia. Jelenleg Magyarországon élünk, de a közeljövőben ki szeretnénk költözni Franciaországba. Nyelvfejlődés szempontjából melyik életkort javasolja: 2 vagy 3 éves korában lenne szerencsésebb a váltás?
Köszönettel: Zoltán Zsófia
Miután most is ezt két nyelvet sajátítja el a gyermek, túl nagy változást számára nem fog jelenteni a költözés. A bölcsődét, óvodát, már célszerű az új lakóhelyen elkezdenie.
Üdvözlettel,
Tímea
Egyelőre az ilyen hangátvetések, -cserék még "bőven beleférnek" a nyelvfejlődésbe.
Üdvözlettel,
Kisfiam 4 éves múlt idén augusztusban, beszédfejlődése viszonylag későn indult be, 2,5 évesen kezdett szavakat mondani. Kb. 5 hónapja elkezdett \"dadogni\". Ez abban nyilvánul meg, hogy a mondatok elején a szavakat, vagy azok első szótagját ismételgeti. Pl. Akkor, akkor, akkor hová megyünk? De-de-de ................ Mo-mo-mo mondtam....... A dadogást semmiféle akaratlan arcmozgás nem kíséri, az ismételt szavakat érthetően, nem görcsösen mondja, tekintete nyílt, véleményem szerint őt nem zavarja a beszédhiba. A mondanivalója kezdetén jelentkező ismétlések a szöveg további részében már nincsenek jelen, beszéd közben az új mondatokat általában ismételgetés nélkül kezdi.
Kérném szíves véleményét, mit tehetek, hová forduljak a problémával?
Köszönettel: Jánosiné Csépán Tünde
Ez még nem "igazi dadogás", de érdemes rá odafigyelni. Küldök egy linket, olvassák el!
logopedia.fw.hu/index.php?option=com_content&view=article&id=17&Itemid=18
A kisfiút semmiképp ne figyelmeztesse a környezete a szótagismétlésre, ill. ne ismételtessék. Amennyiben a tünetek erősödnének, hangoknál akadna meg, forduljanak bizalommal az óvodai logopédushoz.
Üdvözlettel,
Fiam 20 éves beszédhibás, eddig inkább a nyelvével akadályozta a szavak kiejtését ,de kb. egy hónapja mióta főiskolára jár az ny és a k betűket nem tudja kiejten. Nem tudjuk,hogy mi lehet az oka és,hogyan tudnánk segíteni.Gyerek korában járt logopédushoz ,de nem segített.
Kedves Szülők,
Mindenképp érdemes logopédus felkeresniük. Írok két címet, ahol felnőttekkel foglalkoznak:
www.seneca.hu
www.demoszthenesz.hu
Üdvözlettel,
17 éves vagyok középiskolában tanulok az R betűt néha jól ejtem néha rosszul :S J-H nak ejtem tudnák valamit tenni annak érdekében h még kijavítsam ezt a beszédhibámat?
Természetesen! Keresse meg a városi/kerületi logopédiai szakszolgálatot és kérjen tőlük időpontot.
Üdvözlettl,
Andrea
Kislányom 2 éves, és csak néhány szót mond (hinta, anya, apa, nem), néhány szónak az elejét mondja (pl. papucs helyett papu). Az igen-t zárt szájjal mondja. A kisfiam ennyi idősen már nagyon szépen beszélt. Úgy látom, hogy mindent ért, és jól hall. Ön szerint ki kellene vizsgáltatni, vagy várjunk még? Minden rendben volt a születésénél, és a mozgásfejlődésével is.
Válaszát előre is köszönöm!
A gyermekek nyelvfejlődése nem egyforma, még a testvéreké sem. 2 évesen összesen kb. 50 szót, szótöredéket, vagy hangutánzó szót kellene használnia a kislányának. Érdemes lenne összeszámolniuk mindazt, amiket eddig hallottak tőle. Ha ennyi összesen kb. megvan és a hallás, beszédértés is rendben van, akkor semmi ok az aggodalomra.
Üdvözlettel,
Kedves Doktorno!
Kislanyom 5 honapos volt amikor kikoltoztunk kulfoldre az addig aktivan gagyogo gyerek teljesen nema lett ,nem lehetett e hangjat sem hallani csak amikor sirt es nevetett.
Ma 4 eves es a magyar beszede lassan fejlodik.2 eves koratol bolcsibe jar es most kezdte el az ovit ami angol nyelvu,magyarul csak tolunk hall.Az ovodaban nagyon jol teljesit bar keveri neha a hangokat d,g,k,c, es a gy,ny massalhangzo kiejtese nem megy,sokszor hasznalja az O kis kulon szohasznalatait pl.(csicsicscs en ez) es van olyan szo is amit forditva mond ki.1-10-ig szamol mindket nyelven,azt is 3 eves kora ota.
A szokincse nem igazan gyarapszik,mindenben fejlodik kiveve a beszedben.A szorendje sem jo pl.\"Anya,boncs en ez\"-ezt mondja ha nem tud vmit kibontani.,\"O ebbe haz lak.\"Ugy vettem eszre behelyettesiti az angol szorendbe a magyar szavakat.
Mi ,a ferjem es en ertjuk de mas nem igazan.Az egyik anyuka akinek a lanya mar ugy koltozott ki ,hogy beszelte a magyart tanacsolota forduljak vele orvoshoz bar a szituaciojuk teljen mas,mert nekunk egyszerre kell a 2 nyelvet megtanulni es nekik meg mar a meglevore kellett epiteni vagyis melle tanulni az angolt.
A mozgaskoordinacioja jol fejlett,mar 2-3 evesen valtott labbal kozlekedik a lepcson,1 kezzel feje folott celra dob,egyedul oltozik 2-3 eves kora ota,minden tevekenysegeben teljesen onallo.
A kerdesem ,hogy On mit tanacsol,mit tegyek.
Koszonettel;
Egy aggodo edesanya
Kedves Aggódó Édesanya,
Kétnyelvű gyermekek nyelvelsajátítása során nem egyforma ütemű a két nyelv tanulása. Bemásolok a levél végére egy erről szóló felosztást.
Amit érdemes lenne megnézetni, az a gyermek hallása. Emellett jó lenne tudni, mindkét nyelven milyen a beszédmegértése.
Üdvözlettel,
Andrea
Volterra és Taeschner (1978) szerint a kétnyelvű gyermekek nyelvelsajátítása három szakaszra bontható fel:
1. A gyermek egy egységes szókinccsel rendelkezik, amelyet a két nyelvből épít fel – ekkor még keveredhetnek a két nyelv szavai. Tipikusan a gyermek az adott szót azon a nyelven mondja, amelyiken hamarabb tanulta meg, de hasonlóképpen megfigyelhető annak a szónak is a gyakoribb használata, amihez érzelmi szálak kötik (pl. „anyu”, „anya”…, ha az édesanya magyar anyanyelvű).
2. A két nyelv szavai elkülönülnek egymástól (kb. 2 éves kor körül).
A gyermek sokáig az egyik nyelv szabályrendszerét alkalmazza csak, legtöbbször azt, amelyik elsajátítása „egyszerűbb”. Tipikus példa erre az, hogy a gyermek már egy ideje használja az elöljáró szavakat a másik nyelvben, míg a magyarban a ragok nem jelennek meg. Négyéves korukra képesek különbséget tenni a két nyelv között, és a szüleikhez is a szülők anyanyelvén szólnak. Annyira tudatában vannak akkorra már a két nyelv elkülönítésének, hogy ha az egyik szülő a másik szülő nyelvén szól a gyermekhez, akkor a gyermekben zavartság jön lére (Crystal 2003).
3. Teljesen elválik a két nyelv lexikai és szintaktikai szinten is (kb. 5 éves kor körül).
Kedves Andrea! A lányom 12 éves és most lett egyértelmű hogy diszlexiás. Segítségét szeretném kérni hogy hol lehet olyan könyvet v bármit kapni amivel segíteni tudom. A Tantaki fizika kémia hangoskönyvet már beszereztem. Ez már nagy segítség, de én konkrétan olyan segítséget keresek ami gyakorlati tanácsokat ad a tanulás módszerre olvasási gyakorlatokra. Amiket találtam csak magával a diszlexiával foglalkozik de megoldás segítség semmi. Hallottam hogy létezik olyan hogy színenként besatíroz egy-egy fejezetet és ezt azzal a színnel kivázlatozza, és igy rögzül. Rákerestem a neten de semmit nem találtam hogy hogy kell csinálni. Lassan a továbbtanulásra kell fókuszálnunk és azt szeretném , mire oda jut már kialakuljon egy jól használható tanulási módszer. Van ötlete merre induljak el?/Csak azt ne írja hogy az iskolába segítenek/Válaszát várom Rita
Kedves Rita,
Itt érdemes körbenézniük:
www.krasznaresfiai.hu
Üdvözlettel,
Kislányom 2,5 éves és Németországban élünk jelenleg, itt jár óvodába. Néhány hónap múlva hazaköltözünk Magyarországra, végleg. Az egész család magyar, itthon csak magyarul beszélünk, az óvodában viszont a gyerek jól boldogul a német nyelvi közegben. Magyarul nemrég kezdett beszélni, németül még csak pár szót tud, de az óvónők szerint ért mindent, ismételgeti a szavakat.
Kérdésem: van-e értelme ezt a "kétnyelvűséget" fenntartani, ha hazaköltözünk Magyarországra? Ha igen, hogyan? Én jól, de persze nem anyanyelvi szinten beszélek németül (akcentusom van), esetleg beszéljek vele én? Vagy keressek egy német bébiszittert? Vagy hagyjuk, hogy elfelejtse az egészet?
Köszönettel
Kiscsillag
A kétnyelvűséget nem lenne rossz fenntartani, de azt nem javaslom, hogy az édesanya ne az anyanyelvén beszéljen a gyermekhez. Esetleg érdemes majd német nemzetiségi óvodát nézni, de a német anyanyelvű bébiszitter sem rossz ötlet.
Üdvözlettel,
Kislányom pontosan 2 éves. A beszédfejlődése miatt aggódom, eléggé kétségbe vagyok esve. Igazából nem tudom mennyire számít, de minden dolgot később kezdett, mind az \"átlag\". Ilyesmire gondolok, hogy 1 éves koráig nem járt egyáltalán, 8 hónapos koráig nem nagyon mozgott, foga sem volt 1 éves koráig. És most a beszéd miatt aggódom, hogy nem késik e. Kb. 20-30 szót mond, ebbe beleértve a szótöredékeket, és a hangutánzó szavakat is. Mondatokat egyáltalán nem használ, leginkább mutogatással, hisztivel próbálja meg elérni amit akar. Szavai: nínó, mászóka, iszi, alszok, mászok, hinta, labda, kék, zöld, macóka, autó, vauvau, miáu, ka (kacsa),háp háp, bölcsi, diegó (kedvenc meséje). Úgy vettem észre, hogy csak azokat a szavakat mondja, amihez éppen kedve van. Nagyon akaratos, nem is igazán kedveli a társaságot. Most került bölcsibe, azóta kicsit elfogadóbb a gyerekekkel szemben, de még mindig elég akaratos, és irígy. A bölcsiben már mindenki beszél rendesen, csak ő nem. Saját kis babanyelve van, azt nagyon sűrűn, és nagy hévvel használja is, de ez egyáltalán nem érthető. Viszonylag \"sokat\" néz tv-t (napi 1, maximum 2 órára gondolok), de nem néz semmi mást, csak 2-3 féle mesét, más nem érdekli. A legnagyobb bajom vele, hogy mindent megért, sok dolgot össze is kapcsol (pl hova megy a pisi? és hozza a bilit), de ha kérdezek valamit, egyáltalán nem látom a hajlandóságot, hogy válaszoljon. Amikor kisebb volt, nem sokat voltunk közösségbe (külföldön laktunk, és nem ismertünk senkit).
Van okom az aggodalomra? Forduljak szakemberhez, vagy vigyem valami külön foglalkozásra? El fog indulni a beszélgetés nála is? Mit tudok neki segiteni, hogy hajlandó legyen, és legyen kedve beszélni?
Várom mihamarabbi válaszát. Előre is nagyon köszönöm.
Anyóca
A gyermekek fejlődésében sok az egyéni különbség. Az 1 éves korban való elindulás még nem késő, 18 hónapig "belefér". Ezek szerint idegen nyelvi környezetben élt a kislány egy ideig? Ha ott hallott a magyaron kívül más nyelvet, akár szomszédoktól, barátoktól, az is lehet befolyásoló. Az nagyon jó jel, hogy megérti a beszédet és asszociál (bili-pisi). Ebben az életkorban kb. 50 szavas (szó, szótöredék, hangutánzó szó) aktív szókinccsel kellene rendelkezniük a gyermekeknek. Nála ennél kevesebb van, de ezek nagyon jók, van benne főnév, ige, melléknév is.
Halljon a kislány sok élőbeszédet, mondókát, verset, dalt. Nézegessenek együtt esténként mesekönyveket, bábozzanak. Lehet elővenni témaként a kedvenc meséit is. Vannak Diego-s könyvek is, ha az érdekli, nézzék együtt azt és beszélgessenek arról. Amennyiben nem látnak változást 3-4 hónapon belül a kislány beszédében, nem gyarapszik a szókincs, egy vizsgálat erejéig érdemes elvinni logopédushoz.
Üdvözlettel,
Kedves Szakértő/
KIsfiam 16 hónapos és nem akar beszélni. Szavai:cic-cica, baba, apa, tata, gá,háp,hu-hu(kutya)tik-tak.
És ennyi. Mindent megért, szerintem rájött, hogy nem kell beszélni, mert mutogatással is mindent megértünk. Hogyan vegyük rá, hogy beszéljen, le van maradva, a hallása biztos jó.Pedagógusként minden percben beszélek hozzá, képeskönyvet nézegetünk, mondókázunk, énekelünk, zenét hallgatunk, nem nézzük a tévét, de nem értem , valaki 18 hónaposan folyamatosan beszél. Kérdésem az lenne, hogy le van e maradva a többi 16 hónapostól? És mit tehetünk hogy beszédre bírjuk. Köszönöm a válaszát.
Kedves Szülők,
A nyelvfejlődésben nagyon sok az egyéni különbség. Van, aki már 18 hónaposan beszél, ahogy írta (lányok előnyben:), míg mások 24 hónaposan is csak szavakkal (nem mondatokban) kommunikálnak. A megfelelő értés és az ép hallás jó jel. Egyelőre nincs még nincs a kisfiú lemaradva. Továbbra is halljon a gyermek sok élőbeszédet, amiket írt, tökéletes. 24 hónapos korra megközelítőleg 50 szavas aktív szókincset kell majd elérnie, de ebbe a szótöredékek és hangutánzó szavak is beleszámítanak.
Üdvözlettel,
19éves vagyok és olyan problémám lenne , hogy a nyelvem nem tudom talán megfelelően kinyújtani, régebben volt rá alkalom hogy háziorvosom is felhívta rá a figyelmemet, de most rá is szánnám magam- mivel szex során sem lenne hátrányos a megfelelő nyelvmunkám miatt :)
nem poénként szántam a hozzászólásomat, csak érdeklődnék hogy érdemes e még foglalkoznom vele valamint hol tudnám ezt megtenni, háziorvosomnál?
Üdvözlettel,
Kislányom októberben lesz 7 éves, így most kezdjük az iskolát. Több orvos ajánlására végül is sajnos ki kellett venni a manduláját mert sokat volt beteg (ennek öt napja). A műtét napján tudtuk meg, hogy az orrmanduláját is kiveszik "mert azt így szoktuk"-mondta az orvos. . Tudom én is, hogy még nem fejeződött be a teljes gyógyulás, de mégis aggódok, mert a teljesen kristálytisztán beszélő kislányomat alig lehet megérteni annyira orrhangon beszél. A torka már egyáltalán nem fáj, már rendesen iszik és az evés se okoz neki problémát (egyelőre csak pépeset eszik). A hallásával nincsen probléma)Ugyanakkor a beszédében nem hallok semmilyen javulást. Mi okozhatja ezt, mennyire természetes (elhibázott valamit az orvos?), mennyi ideig tart ez az állapot és egyáltalán meg fog-e szűnni ? Válaszát, segítségét előre is köszönöm.
Biztosan meg fog szűnni az orrhangzós beszéd. Azt javaslom, keressék fel iskolakezdéskor az iskola logopédusát és konzultáljanak vele.
Üdvözlettel,
Igen, a második gyermek többnyire hamarabb "tanul meg mindent", sokat "elles" a nagyobb testvértől. A lányok nyelvi fejlődése amúgy is gyorsabb általában, mint a fiúké. Olyan miatt ne hibáztassa magát, hogy nem foglalkozik Pistivel eleget, hiszen két gyermek között kell már megoszlania a figyelmüknek, nem egy gyermek van csak a középpontban.
Konzultáljon a logopédussal, jövő héten kezdődnek a szűrések, biztosan eléri az óvodában.
Üdvözlettel,
A hangok nem megfelelő ejtése, helyettesítése, elhagyása még ebben az életkorban élettani. 4,5-5 éves kor után beszélhetünk "igazi" pöszeségről. Milyen Pistike hallása? Nincs sokszor felső-légúti megbetegedése? Megnyugtatásképpen érdemes szeptemberben egy tanácsadási időpontot kérni az óvoda logopédusától. Ő majd a kisfiú meghallgatása után konkrét tanácsokat tud adni.
Üdvözlettel,