|
Szabóné Vékony AndreaOkleveles gyógypedagógus - logopédusElérhetőségeim: Munkahely: Fővárosi Pedagógiai Szakszolgálat XXII. Kerületi Tagintézménye 1221 Budapest, Szent István tér 1. Honlap: |
Kérdezz-felelek
Kisfiam 2 éves múlt 4 hónapja, az összes szó amit mond: a "hoppá", "cica", "szia", a maga nyelvén viszont egész nap
beszél. Megért mindent, ha kérdezzük, hogy mi, hol van és ki kicsoda rámutat, de kimondani nem hajlandó a szót.
Kérdésem, hogy vigyük-e megfelelő szakemberhez, vagy várjunk hátha mégis elkezd beszélni. A gyermekorvosunk azt mondta, hogy ne aggodalmaskodjunk lehet, hogy egyszerre mondatokat fog mondani és nem szavakat. A környezetünkben a legtöbb vele egykorú gyermek már beszél, több szót ismer.
Köszönettel.
A 3 szó, amit leírt, az valóban nem sok, de ilyenkor még a szókincs részei a hangutánzó szavak (pl. vau), valamint a szótöredékek is, melyeket a gyermek konzekvensen használ, pl. néni helyett csak annyit mond mindig, hogy né. Ha ebből kb. megvan 50, akkor az teljesen jó. Az, hogy mindent ért és a maga kis nyelvén kommunikál, az jó jel. Egyelőre a hallását érdemes megnézetni, valamint halljon a kisfiú minél több élőbeszédet, mondókákat, dalokat, verseket. A gyermekek nem egyformák, a nyelvi fejlődésben is vannak eltérések, így valóban van, aki ekkor már több szavas modatokat mond, míg mások csak szótöredékekkel, szavakkal kommunikálnak. Amennyiben szeptemberig nem lesz változás a kisfiú beszédében, keressenek fel logopédust. Érdeklődhetnek a majdani óvodában, vagy ezen az oldalon is körbenézhetnek: www.demoszthenesz.hu Logopédus adatbázis.
Üdvözlettel,
Kedves Andrea!
Kislányom augusztus végi születésű, jelenleg 5 és fél éves. A beszédfejlődésében nem voltak problémák, szívesen és sokat beszél, igazi "nagy dumás kiscsaj". Iskolába csak 1,5 év múlva megy. Az életkori sajátosságnak megfelelő hangtévesztéseket nem nőtte ki, ezért megkértük az óvoda logopédusát, hogy hallgassa meg, kell-e vele foglalkozni. Megállapította, hogy ü->u, ö->o, l->j, r->j, s->sz, cs->c, zs->z hangtévesztései vannak, továbbá sz, z, c intdentális, t,l,d,n interdentális, valamint nyelvlökéses nyelése van. Voltunk fül-orr-gégészeten, hallásvizsgálaton minden rendben. Fogszabályzó orvosnál megállapították, hogy féloldali keresztharapása van, TRAINER-t kapott. Ezt nem tudja a szájában tartani csak néhány percig, mert nem tud vele nyelni. Segítséget kértünk ismét a logopédustól, aki pár percben elmondta a kislányunknak, hogy meg kell tanulnia nyelni. Ennyi!
A logopedia.fw.hu-n találtuk a következőket:
"A nyelvlökéses nyelés terápiáját fontos időben elkezdeni, mert minél későbbre tolódik a kezelés, annál inkább rögződnek a fog- és beszéd-rendellenességek. A terápia minden esetben szoros team-munkában történik a fogszabályzó szakorvossal és a logopédussal."
Ennek ellenére úgy vesszük észre, a helyi logopédus nem akar kislányunkkal foglalkozni, csak szeptemberben. Akkor már 6 éves lesz. A mi időnkben nem lett volna év-vesztes, ment volna iskolába 6 évesen. A maradó fogai elöl alul már kijöttek.
Aggaszt minket ez az időhúzás. Nem lesz késő 6 évesen elkezdeni a foglalkozást a gyerekkel? A logopédus amúgy is sokat hiányzik az óvodából, gyermekei állandóan betegek. Mi lesz ha csak szeptemberben kezdi meg a foglalkozásokat és akkor is ezek fele nem lesz megtartva? Mit tehetünk mi szülők? Hova vihetnénk lányunkat? Magán logopédushoz?
Tisztelettel:
Krisztián
Kedves Krisztián!
Teljesen igaza van, mindenképpen szükség van a logopédiai terápiára. Természetesen, a nyelvlökéses nyelés terápiája nem abból áll, hogy egy alkalommal megmutatjuk a gyermeknek a helyes nyelést. Ez sokkal hosszabb munka. A hanghiba is sok, ez általános pöszeség. Az a tapasztalat, hogy januárban szűrjük a középsősöket (és nem a szülő keres meg minket), és akinek szüksége van terápiája, igyekszünk beosztani. Persze, az is igaz, hogy elég sok a beszédhibás gyermek. Mindenképpen beszéljenek a logopédussal, fel tudja-e venni most a gyermeket. Ha elutasító választ kapnak, akkor pedig keressék fel a kerületi/városi logopédiai szakszolágatot, ahova a logopédus tartozik és ott kérjenek segítséget. Ajánljanak mást és Önök pedig vállalják el, hogy elviszik másik körzetbe logopédushoz a kislányt. Természetesen ingyen, hiszen a logopédia alapellátás, ingyenes.
Üdvözlettel,
Kisfiammal kapcsolatban szeretnék tanácsot kérni.
Kisfiam 3,5 éves és nem beszél. Mindössze 8 szót tud kimondani, de azt is babanyelven. Ezeket a szavakat : baba, mama, anya, apa,papa, pápá, enni és ija /szia/. Semmi többet. hallása rendben van. Most fogunk menni eeg vizsgálatra is. Logopédushoz járunk de nem nagy sikerrel. A logopédussal közremüködik de sajnos nem nagyon tudja kimondani még a hangokat sem. Pl. tanította neki a t betüt és ö mindent mondott csak azt nem. Jóformán semilyen betüt nem tud kimondani csak azokat a betüket, amik azokban a szavakban vannak, amiket elözöleg leírtam.Azt mondta a logopédus, hogy nem mozog a nyelve rendesem. Leragadva nincs már azt is megnézettük.És ö is megnézte már.
Gyermekem gagyogni is 1 éves kora elött kezdett és járni is 1,5 évesen tanult meg.Amikor játszik ad ki hangokat de szintén csak baba nyelven. Amúgy mindent megért bármit mondunk neki megteszi. Ö is megérteti magát de csak mutogatva.Mi lehet a kisfiam baja? Miért nem tudja elsajáttítani a szavakat?
Jár óvodába is de ott is visszahúzódó. Nem játszik a gyerekekkel csak a tesvérével, aki most 6 éves. / lány/ Há a lányom nem megy óvodába ö meg sem akar ott maradni. Addig sír amíg nem megyek érte. Mi lehet a probléma vele?
Válaszát elöre is köszönöm
Látatlanban nehéz mit mondani. Az, hogy a hallása rendben van és mindent ért, valamit mindent a maga módján el is magyaráz, az jó jel. Valóban, a gagyogás kicsit későn kezdődött és a mozgásfejlődésben is van kis csúszás. Ha megvan a vizsgálat, konkrét tanácsokat fognak adni a nyelvi fejlesztéssel kapcsolatban. A nem jól mozgó nyelv elég tág kategória, érdemes megnézetni neurológussal, a logopédus biztosan ajánl szakembert. Akár ez is lehet az egyik ok. A mozgás más területen nem érintett? Érdeklődjön a logopédustól, nem ajánl-e kiegészítésképpen valamilyen mozgásterápiát. Valószínűleg a beszéd-, nyelvi fejlődés késése miatt visszahúzódó a társaival kapcsolatban. Addig is, míg nincsenek meg a vizsgálati eredmények, járjanak a logopédushoz és halljon minél több élőbeszédet (vers, dal...) a kisfiú.
Üdvözlettel,
17 éves már elmúltam, és még mindig problémát okoz az "R" betű kimondása.
Ha odafigyelek rá, akkor sikerül kimondani, de ugyan ezt, ha beszélek, akkor nem tudom megcsinálni.
Amikor próbálkozok, akkor erőltetettnek tűnik, amikor nem próbálkozok, akkor az R helyén mindenki H betűt ért, mert nem a nyelvemmel képzem alapból a R hangot hanem a "garat" vagy nem tudom hogyan nevezzem (torok).
Kérek Öntől segítséget, tippeket, hogy hogyan tudnám megtanulni a betű kiejtését akkor is, amikor nem figyelek rá oda.
Köszönöm!
A "torokból" ejtett, ún. uvuláris R hangnál nem a nyelv hegye pereg, hanem az uvula (nyelvcsap). Azt javaslom, keressen fel logopédust, hogy megtanulja az R hang helyes ejtését. Ő majd utána ad konkrét gyakorlatokat otthonra. Érdeklődjön az iskolában, illetve a helyi logopédiai szakszolgálatnál. Ebben az életkorban az ellátás még ingyenes, érdemes igénybe venni.
Üdvözlettel,
Válaszát előre is köszönöm!
Katalin
Egy r hanghiba ebben a korban teljesen élettani, még nem kell vele foglalkozni. Más gyermek ebben az életkorban még alig mond szavakat, mondatokat, illetve igen sok hanghibával. Ha erősíteni szeretné az r-hez a kislány nyelvét, akkor csettintsenek sokat. A hadarás valószínűleg alakulni fog. Ami most elegendő: sok élő (lassú) beszédpélda, versek, mondókák, dalok.
Üdvözlettel,
Válaszát előre köszönöm
Érdemes megfontolni a logopédus tanácsát is, illetve megkérdezni, lehetőség van-e intenzívebb terápiára. A kislány hallásával nincs gond? Ha túl sok hangot érint a beszédhiba, az az iskolában az olvasás/írás elsajátításánál is gondot jelenthet. Tudom, akkor már 7,5 éves lenne a kislány, amikor iskolába kerül, de ez nem jelent gondot. Ma már itthon is inkább az a tendencia, hogy a gyermekeket "visszatartják" és később mennek iskolába, ahogy sok más országban is. A Zsolnay nem biztos, hogy pont neki való lenne, én inkább a kislétszámú, összevontat választanám, ha van mellett logopédiai megsegítés.
Üdvözlettel,
NEM IS OLYAN RÉGEN ÍRTAM BÁR NEM LÁTOM SEHOL, EZÉRT ÍROK ISMÉT.
AZ A BROBLÉMÁM(MÁR HA AZ),HOGY DECEMBERBE MÚLT 2 ÉVES A LÁNYOM ÉS SZINTE SEMMIT NEM MOND!VÁRJAK MÉG VAGY KIHEZ FORDULHATNÉK?A ZENÉT A VERSEKET ISMERI KISEBB KÉRÉS UTASÍTÁSOKAT MEG ÉRT VÉGRE IS HAJT!
VÉLEMÉNYEM SZERINT NAGYON OKOS KISLÁNY!(NEM ELFOGULTSÁG)
KÖSZÖNETTEl:IZABELL ANYA!
Kedves Izabella!
Először érdemes hallásvizsgálatot végeztetni, majd a lelettel egy logopédust felkeresni. Nem tudom, merre laknak, de érdeklődhet a kiszemelt óvodában, ill. ezen az oldalon kereshet szakembert: www.demoszthenesz.hu.
Üdvözlettel,
3 gyerekem van a középső 3,5 éves kisfiú. Még mindig csak szavakat mond, azt sem mindig tisztán (bár napról-napra egyre többet, csak az összetett mondatok nem mennek). Rövid mondatokat is mond, megnevez tárgyakat, illetve jelzi ha pisilni kakilni kell neki, vagy ha inni kér, vagy rajzolni akar. 1-2 egyszerű mondókát elmond. Gyermekpszichológus javaslatára hallásvizsgálatra vittük (amit nem sikerült megcsinálni, mert hurutos volt a füle, de az orvos szerint ránézésre nincs gond a hallásával, zenei ritmusokat ismétel szinte hibátlanul, a zenét nagyon szereti, de csütörtökön megismételjük) és időpontot kértünk a beszédvizsgáló Intézetbe. Közben szintén a pszichológus javaslatára kértem, hogy vegyék be az oviba ugyanabba a csoportba ahol a nagyfiam van. Eleinte nagyon segítőkészek voltak és megengedték. Az első nap után azonban közölték, lehet hogy ők nem tudják fejleszteni, hanem lehet hogy speciális intézménybe kell vinni, de meg kell várni a beszédvizsgáló szakvéleményét. Elég rosszul esett, mert úgy jött ki, hogy a gyerekem szellemi fogyatékos, pedig csak arról van szó, hogy - véleményem szerint - kb. 1,5 évvel le van maradva a kortársaitól és megkésett és akadályozott beszédfejlődés áll fenn nála. 2 évesen kimaradt a dackorszak, ez 3 évesen jelentkezett nála és most is tart. A mozgása viszont nagyon fejlett, a finommozgások is rendben vannak, fejen áll, rajzol, kockázik, kirakózik (egyelőre csak egyszerűbb kirakókat rak ki). A gyerekpszichológus szerint az óvóda jót tenne a fejlődésének és javasolta, hogy keressem meg az ottani logopédust. Viszont fel se vették a gyereket az óvodai csoportba, csak napi másfél órát tölthet ott, azt is csak "szívességből" (ezt hangsúlyozták), hogy szokja a közösséget. Én megértem, hogy kell a beszédvizsgáló szakvéleménye, ezen vagyunk mi is, de ez még nagyon sok idő, lehet hogy 2 hónapot is várni kell, mire kapunk időpontot, de miért nem járhat attól még oviba és miért nem nézheti meg addig is az ottani logopédus? Aki esetleg adhatna egy plusz szakvéleményt a gyerekről? Eléggé el vagyok keseredve, mert nem hülye a gyerekem, csak fejleszteni kellene a hiányosságait, ezt én is tudom, az óvoda mégsem volt segítőkész. Mit javasol? Keressek másik óvodát? Keressem meg az önkormányzatot? A nagyfiamat nem szívesen venném ki, ő már megszokott és 2. éve jár oda... Válaszát megköszönve üdvözlettel: egy aggódó anya
A Beszédvizsgáló országos ellátású, így valóban elképzelhető, hogy nem kapnak egy ideig még időpontot. Addig is mindenképpen jó lenne, ha óvodába járna a gyermek (hiszen nincsen a "kezükben" olyan szakvélemény, amiben az állna, hogy ezt valami miatt nem tehetné meg). Milyen indokkal utasították el? Nincsen hely? Mindenképpen érdemes az óvodával és az óvodai logopédussal beszélnie, gondolom, körzeti intézményről van szó. A logopédia alapellátás, ingyenes a kerületi/városi/körzeti gyermek számára. Szóval a "helyi logopédus" biztosan megnézi őt és ad tanácsot a továbbiakra nézve. Most még az is nagy segítség lenne, ha a logopédus útmutatást adna arra nézve, miként segíthetik otthon a gyermek nyelvi fejlődését. A Beszédvizsgálóban komplex vizsgálatot fognak végezni és a lehető legjobb megoldást ajánlják. Elképzelhető, hogy logopédiai óvodát/csoportot javasolnak, de az is, hogy integráltan, a környéki óvodában intenzív logopédiai terápia szerepel majd a javaslatban. Mindenképpen érdemes majd jeleznie az óvoda hozzáállását.
Üdvözlettel,
Diszgráfiával kapcsolatban lenne önhöz egy kérdésem. 28 éves vagyok , eddig sikerült a szerintem az ebből származó problémáimat megoldani(szövegszerkesztők stb.), de sajnos egy olyan problémával találkoztam, aminek nem látom a megoldását. Idegen nyelven való helyesírás. Abban kérném a segítségét ,hogy kihez tudnék a problémámmal fordulni?
Jól gondolom, hogy egy Logopédus keresnék fel ő tudna segíteni?.
Előre is köszönöm válaszát:
Péter.
Igen, mindenképpen érdemes logopédushoz fordulnia. Két címet ajánlok: www.seneca.hu, valamint www.demoszthenesz.hu. Amennyiben még bármilyen kérdése lenne , nyugodtan írjon az e-mail címemre.
Üdvözlettel,
Méhl Krisztina vagyok.A kislányom 6 éves iskolába készül és az óvodai logopédus szerint diszlexia veszélyeztetett.Megvásároltam a Gósy féle beszédpercepciós gyakorlatok című könyvet,ami szerinte segíteni fog.Kérdéseim:valóban jó ez a könyv,illetve 2 általános közül kell választanunk,milyen magyar nyelv tanítási módszer a legjobb neki?
Köszönöm
Az, hogy diszlexia-veszélyeztetett, elég tág kategória. Azt kell tudni, milyen részképességek érintettek, mit kell fejleszteni. Ha a logopédus azt mondta, hogy csak a beszédészleléssel, -megértéssel van gond, akkor jó a Gósy Mária féle könyv. Érdemes mellette egy hallásvizsgálatot is végeztetni. A logopédus nem tudta felvenni terápiára? Az lenne a legjobb.
Az olvasástanítás szempontjából mindenképpen a szótagolót érdemes választani. A legideálisabb a Meixner-féle módszer, ha esetleg az egyik iskolában alkalmazzák, akkor azt ajánlom.
Imént írtam egy kérdést 2 éves kislányom nem beszédével kapcsolatban. Annyit tennék hozzá, hogy hangutánzó szavakat sem mond (vau stb.) Érdemes-e logopédushoz elvinni?
Köszönöm!
R. Zsófi
Közben válaszoltam. Először legyen meg a hallásvizsgálat, utána, amennyiben nem indul meg a beszéd, érdemes logopédushoz elmenni egy vizsgálat erejéig. Ha megvan a kiszemelt ovi, első körben ott kellene érdeklődni, van-e logopédus, vállalja-e a vizsgálatot.
Üdvözlettel,
Tanácsát szeretném kérni kislányommal kapcsolatban aki 2 éves és még gyakorlatilag nem beszél. 4-5 szót mond csak azt sem magától, csak kérésre. Nagyon visszahúzódó természetű, társaságban szemlélődő típusú. Sokat visszük társaságba, és sokat beszélünk is hozzá. Kezd aggasztani.
Köszönöm:
R. Zsófi
Ebben az életkorban kb. 50 szavas aktív szókincsnek kell meglennie. Ez azonban nem azt jelenti, hogy mind az 50-et helyesen is ejtik a gyermekek, ezek lehetnek hangutánzó szavak, szótöredékek is, amiket konzekvensen használnak. Első körben hallásvizsgálatot érdemes végeztetni, illetve a kislány halljon minél több élőbeszédet, verset, mondókát, éneket.
Üdvözlettel,
A párommal kapcsolatban szeretnék kérdezni. 45 éves, agyi érelzáródás következtében nem tud beszélni, csak gagyog, nem is ért mindent. Három hétig volt a Budapesti Klinikán, egy hete szállitották a Dunakeszi Rehab. Intézetbe. Telefonon szokott hivni, és nagyon rövid szavak, pl. na, jó, igen, jönnek elő. Azt mondták, hogy nem biztos, hogy 3 hónap elég lesz ahhoz, hogy normálisan tudjon beszélni. Nagyon aggódom miatta, és meg szeretném kérdezni, hogy mikor jön elő a szó, illetve beszéd, és ha kiadják, itthon is lehet-e tanitani, gondolom, hogy hosszadalmas lesz, de ha megéri, akkor segitenék neki itthon, de azt hogyan kell, ujságolvasás, sokat beszéltetni őt, stb. Egyébként én is betegápoló vagyok Debrecenben, sejtem, hogy hosszu idő lesz, de a logopédiai részével nem vagyok tisztában. Kérem a segitségét, előre is köszönöm! Tisztelettel: Kozma Erika.
Kedves Erika!
Látatlanban nagyon nehéz mit mondani. Az afáziának több fajtája van és természetesen a súlyosságtól is függ. Az első időszak nagyon lényeges, mindenképpen intenzív terápiára van szükség. Ha már otthon lesz, akkor is érdemes logopédus segítségét igénybe venni és az ő útmutatásai alapján sokat gyakorolni. Ajánlom az alábbi weboldalt:
www.aphasie.hu/index.php?idt=51 - Afázia Egyesület
Üdvözlettel,
Én egy elkeseredett anyuka vagyok mivel a fiam 3,5éves és még nem beszél egyáltalán. Voltunk vele fül-orr gégészeten semi baját nem találtak az eeg vizsgálat eredménye is jo lett a gyermekideg gondozoban is jártunk ott nagyon picike elmaradást vettek észre ,de már a nevelési tanácsadóban azt mondták nincs elmaradása gyereknek hanem ,hogy autista jeleket vettek észre a gyereknél hordom beszéd fejlesztésre és ott meg már nem láttják az autista hajlamot a gyerekbe. Van még egy 21hónapos lányom ö kezdet beszélni olyan 15hónaposan de le is ált vele és ő sem beszél Még anyit hogy a férjem 8évesen tanult meg beszélni mivel le volt ragadva nyelve és késön vették észre. Ön szerint ez örökölhető vagy mi lehet az oka hogy nem beszél a fiam illetve a lányom?
Válaszát előre is köszönöm!
Tisztelettel:Orsolya
Mindenképpen komplex logopédiai vizsgálatra lenne szükség. Ajánlom a Beszédvizsgáló Országos Szakértői és Rehabilitációs Bizottságot.
Elérhetőségek:
Budapest, 11. kerület Halmi utca 26.
Telefonszám: 203-8497
Üdvözlettel,
Diszgráfiával kapcsolatban lenne önhöz egy kérdésem. 28 éves vagyok , eddig sikerült a szerintem az ebből származó problémáimat megoldani(szövegszerkesztők stb.), de sajnos egy olyan problémával találkoztam, aminek nem látom a megoldását. Idegen nyelven való helyesírás. Abban kérném a segítségét ,hogy kihez tudnék a problémámmal fordulni?
Jól gondolom, hogy egy Logopédus keresnék fel ő tudna segíteni?.
Előre is köszönöm válaszát:
Péter.
Eddig nem is járt logopédusnál? Mindenképpen érdemes szakemberhez fordulnia. 2 webcímet tudok ajánlani: www.demoszthenesz.hu és www.seneca.hu.
Üdvözlettel,
Kedves Andrea!
A fiam 9 éves és nem tudja kimondani az "r" betűt. Az iskolában 2. osztályig van logopédiai ellátás, ezért ő már kimarad belőle. Az előző évben vele foglalkozó logopédus azt mondta, hogy ki tudja már mondani az r betűt, csak nem használja. Sokat gyakorolunk otthon is, de félek én már kevés vagyok ehhez, illetve nem szakszerűen segítem. A fiam kitűnő tanuló, jól olvas, de a beszédhiba miatt egyre gátlásosabb, csendesebb. A X. kerületben lévő szakellátás csak iskolaidőben (tanulóotthonos az iskola, du. is van oktatás) tudja vállalni a fejlesztését. Szeretnék találni egy logopédust, aki iskola után egyéni fejlesztésben tudna foglalkozni a gyermekemmel. Ebben szeretnék Öntől segítséget kérni. Előre is köszönöm válaszát!
Kedves Szülők!
Kérem írjanak az e-mail címemre és válaszolok: avekony@t-online.hu
Üdvözlettel,
Érdeklődni szeretnék hogy mitől lehet az hogy 2 éves unokaöcsém az O betü helyett I betüt mond. Pl: Robogás helyett Ribigás.
Válaszát előre is köszönöm.
Üdvözlettel,
Ebben az életkorban ez az ejtés még teljesen elfogadható.
Üdvözlettel,
Első osztályba jár a kisfiam,most már folyamatosan tanulják a betűket(írni-olvasni),de elkezdett dadogni.Főleg,ha egy mondatot kezd el.Arra gondoltam,hogy a sok betűbe belekavarodott,de a tanítónéni szerint nézessem meg.Mi lehet az oka?Egyébként értelmes,vidám,sokat beszélő kisfiú(a család szóvivője).Köszönettel!Karola
Nem ritka, hogy 6 éves korban jelentkezik dadogás (iskolakezdés), többnyire okos gyermekeknél és inkább fiúknál. Mindenképpen vigye el a kisfiút az iskolai logopédushoz. Addig is pedig az alábbi cikket javaslom olvasásra:
logopedia.freeweb.hu/ker22/dadjavas.html
Üdvözlettel,
Sziasztok én egy 12 éves lány vagyok.Sokszor mondták hogy mondjam ki az R betűt de nem tudtam.
6. osztályba járok és nem jelentkezek olvasásra mert dadogok is.Sok versben fordul elő az r betű.
Más részt csufolnak dadogásom miatt.
Ha megtudná mondani hogy szüntessem meg ezeket a rémálmokat kérem írjon
Köszönöm szépen
Mindenképpen logopédus segítségére van szükség. Ha a suliban nincs, akkor itt érdemes megnézni: www.demoszthenesz.hu Logopédus adatbázis. Mindenképpen körzeti ellátást kell igénybe venni, mert az ebben az életkorban még ingyenes.
Üdvözlettel,