Kérdezz-felelek
Sok kétely kavarog a fejemben, és már nem tudom hová fordulhatnék. Sajnos segítségem e téren nincs, a férjem kategórikusan elzárkózik minden gondolat elől, a család pedig engem ostoroz, hogy rosszul neveltem a gyerekem...
Kisfiam 3 éves lesz, bölcsibe jár. 40 hétre született császármetszéssel, 7-9-10 Apgarral. Magzati korban plexus cysta ábrázolódott a bal agykamrájában, ami 4 hét múlva már nem látszódott (23 hetesen).
Élénk, gyorsan gyarapodó, mosolygós kisfiú volt, viharos mozgásfejlődéssel. 6 hónaposan kúszott (nagyon keveset), fel is állt, majd 8 hónaposan már a bútorok mentén szaladt. 7 hónaposan mászott, 11 hónaposan járt.
A beszéde megkésett. Voltunk egy korai fejlesztőnél is, aki ezt mondta, valamint hogy autisztikus tüneteket produkál a gyerek. Akkor fél év haladékot kaptunk, hogyha továbbra sem fejlődik a beszéde, akkor Szakértői Bizottság elé kell állnunk. A beszéde szépen fejlődött, így meg is nyugodtunk. Mára már szinte teljesen ki tudja fejezni magát, szókincse rengeteget bővült, de azért még akadnak furcsaságok: pl apa babát fölveszi, apa ezt kikapcsolja, tehát nem mond felszólító mondatokat.
Viselkedése sokszor aggasztó. Rendkívül akaratos, képes apróságok miatt dührohamok kapni, csapkodni, dóbálózni, harapni, tárgyakat felborítani. A bölcsödében már sokadszor harapott meg másik gyereket. Ezeknek általában volt előzménye (elvették a játékát, kedvenc alvós állatát, motorját, fellökték, belenyúltak a szájába), de akkor sem a harapást tartom a legjobb megoldásnak, sőt. Itthon már nem tudom szankcionálni, hiszen már nem tudja, hogy miért kapná a fegyelmezést. Egyébként pedig csöndes, gondozói szerint "elvan", bár amikor én látom kívülről, akkor is külön van, egyedül játszik, vagy legtöbbször inkább csak nézi a többieket, amolyan megfigyelő.
Egyéb helyzetekben is nehezen kezelhető. Nem tudunk együtt leülni egy asztalhoz enni, mert ő nem ezt kért, vagy nem ezt gondolt, vagy egyszerűen meg sem kostolja az ételt, csak eldobja a kanalat, villát a földre.
Bárhol vagyunk, akár itthon is, nem távolodik el tőlünk, fel kell venni, fogni kell a kezét, ha biciklizik is a saját kertünkben, akkor is a nyomában kell lenni.
Nagyon fárasztó már örökké magyarázkodni mások előtt, hogy most épp ez a baja, most épp beteg, most épp fáradt, vagy fáj valamilye, éhes, stb... másból sem áll az életünk, mint hogy magyarázzuk másoknak, hogy most épp mitől viselkedik úgy a gyerek, mint ahogy nem kellene.
Az édesapjával is harcolunk ezen, mikor esetleg felvetem neki, hogy nem feltétlen "normális" viselkedés az, hogy hét számra nem tudunk együtt enni, vagy épp magán kívül ordít a gyerek, csak mert beült mellénk egy ismerős az autóba, akkor is csak a vállát rángatja, illetve közli, hogyha mondom neki,hogy szakemberhez vinném a gyereket, hogy én keressek fel szakembert. Bár sokszor már én is úgy érzem, hogy segítségre lenne szükségem...
Jövő hétre van időpontunk egy TSMT terapeutához, felmérésre, és reményeink szerint majd tornát is előír, amivel tudunk segíteni neki.
Mit tanácsol? Mit tehetnék? Lassan felőröl a helyzet. Jelentkeztünk már nevelési tanácsadóba is, de onnan tulajdonképpen elutasítottak minket...
Köszönettel: Zsomanyu
A TSMT vizsgálat jó lesz, remélhetőleg tornát is fogtok kapni. Én mindenképpen azt javasolnám, hogy egyéni majd csoportos terápiát válasszatok, ha lehet, ne az otthon végezhetőt.
Miért utasítottak el a nevelési tanácsadóban. Csak jövőre kaptatok időpontot? Az ott úgy szokott lenni.
A kisfiadnál a sérülés mellé még az ebben a korban jelentkező szeparációs szorongás is jelentkezett. Ezért NAGYON nehéz most vele.
Azt így látatlanban nem tudom megmondani milyen típusú a sérülése, de mindenképpen segítségre lenne szükség. Jelzem a harapás a bölcsődés, de még az óvodás csoportokban is előfordul.
Ha sem a nevelési tanácsadó, sem a TSMT nem válik be, jelentkezzetek és segítek Alapozó terapeutát keresni hozzá.
Azt gondolom az helyes, ha meg tudod magyarázni a környezetnek, hogy mit miért csinál, az viszont nem túl jó megoldás, hogy Te rosszul érzed magad amiért a kisfiad nem viselkedik jól.
Én is azt gondolom, hogy a gyerek terápiája mellett, esetleg Neked is segítségre lehet szükséged.
A Heim Pál kórházban a gyerek is kaphat és Te is segítséget. Ez ingyenes. És még a mozgásfejlesztés mellett is javasolnám.
Még gyermekneurológus vizsgálatát lehetne kérni, a gyerekorvostól kell hozzá beutalót kérni.
Kitartást kívánok ehhez Nektek! Ne add fel!
Kedves Kata!
Gazdag érzelmi intelligenciával rendelkező helyes kislányom van aki márciusban tölti az 5.évét. Hypotóniával 1-től 2éves koráig Dévényre jártunk kb 1.5 éves kora óta TSMT-re járunk.Korai fejlesztőbe bölcsődés koráig gyógypedagógia fejlesztést kapott. 2,5 évesen gyógypedagógia kezelést abbahagytuk, úgy tűnt a bölcsődében behozta a kortársait. Óvodai beilleszkedése is problémamentesen zajlott, bár látványosan elmarad még most is nagymozgásban lépcsőn lefele egymásmellé lép, telitalpon jár, de úgy gondoltuk hogy csak a mozgással-egyensúllyal van gond, Heti egyszer egy napot komplex fejlesztéssel foglalkozó játszóházban tölt (gyógytornász, gyógypedagógus foglalkozik vele). Az óvodában jelezték hogy gondolkodásában egyre jobban lemarad a társaitól, kognitív gondolkodása, koncentrációja nem fejlődik kellőképp. Mivel szociálisan fejlett érzelmileg intelligens helyes kislány mindenhol jól beilleszkedik, de hogy fogunk így majd iskolát kezdeni, ha az értelmileg egyre jobban lemarad fejlesztés ellenére. Hol felismeri a színeket hol nem akarja, hol tud számolni, hol nem akar, de kedves és mosolygós közben. Genetikai, neurológiai vizsgálatai nem mutattak eltérést. Olyan az értelme, mint egy helyes 3.5 évesnek. Gondoltam hogy más fejlesztőház után kéne néznünk, nagyon szomorú vagyok hogy nem tudom lánykámat a holtponton átbillenteni. Kata kérem segítsen.
Kedves Anyuka!
Javasolnám, hogy vigye el egy vizsgálatra Dévényi Évához (Alapozó Terápiák Alapítvány www.alapozoterapiak.com). Ott minden a tanuláshoz szükséges részterületet kivizsgálnak. Egy intenzív alapozó terápiával lehet javítani az értelmi képességeken.
Lehet, hogy a magas érzelmi intelligencia miatt érzékeli, hogy nem tud az elvárásoknak megfelelni, és ezért reagál azzal, hogy nem tud megoldani időnként bizonyos feladatokat.
Esetleg az is felmerülhet, hogy valóban gyengébbek az értelmi képességei, ez esetben érdemes lenne folyamatos gyógypedagógiai ellátást nyújtó óvodát keresni, ebből a típusból létezik integráló is.
Ha konkrét intézmény keresésében szeretne segítséget kapni, akkor kérem a személyes elérhetőségeimen keressen meg.
A tünetek alapján esetleg érdemes lenne kizárni az epilepsziát. Létezik olyan változat is, amikor nem látványos nagy rohamai vannak a betegnek, hanem apró másodpercekig tartó kimaradások vannak, ezek viszont sokszor.
Kedves Csilla!
Unokahúgom 2 éves, és még mindig nem jár egyedül stabilan. A kezünket fogva megy, illetve néha otthon a lakásban megtesz 10-20 lépést egyedül, de idegen helyen egyáltalán nem hajlandó önállóan menni.
Kérem írja le részletesebben, hogy ha felkeresnénk egy mozgásterapeutát, vagy gyógytornászt, milyen gyakorlatok, feladatok lennének azok, amelyekkel feltérképeznék a mozgását?
Mi lehet az oka a megkésett mozgásfejlődésnek?
Azért kérem mindezt, mert az anyuka nagyon tart minden ilyen vizsgálattól, és én szeretném megnyugtatni, hogy semmi olyan nem fog történni a picivel, ami negatív élményt jelenthet számára. Véleményem szerint viszont szükség van a segítségre
Előre is köszönöm megtisztelő válaszukat.
Üdvözlettel,
Kovács Patrícia
Kedves Patrícia!
A mozgásvizsgálat felépítése a gyermek mozgásfejlődését követi. Fejemelés, felülés, hason homorítás, járás gyakorlatok, ugrások és rugalmasság feladatok, egyensúly vizsgálat (pl. kötélen járás), keresztező mozgások vizsgálata, kéz ügyességének vizsgálata, dominancia vizsgálat, térlátás vizsgálat. Ha ennél még részletesebben érdekli kérem írjon az emailcímemmre. (ustokos7@freemail.hu) Ez természetesen az alapozó terápiás mozgásvizsgálatra vonatkozik.
A megkésett mozgásfejlődésnek sokféle oka lehet. Genetikai, terhesség alatt szerzett, születéskori trauma, korai jártatás, nem elegendő mozgáslehetőség.
Azt javaslom, lehetőség szerint gyógypedagógus-mozgásterapeutával vizsgáltassa meg a gyermeket. Ez a vizsgálat nem eröltet semmit a gyerekre. Csak azt csinálja meg amit meg tud és meg mer csinálni. Törekedni szoktunk rá, hogy minden részfeladat végén olyan tevékenység legyen ami sikerélményt ad a gyereknek, amiben ügyes. Ez a kognitív vizsgálatokra is igaz.
Magánlevélben szívesen javaslok vizsgálóhelyert az Önök közelében.
Javaslom, hogy az édesanya ossza meg félelmeit a leendő vizsgálóval, kérjen töle is leírást a vizsgálatról.
Végül a leírtak alapján azt is lehetségesnek tartom, hogy az anyuka félelme sugárzik át a gyermekre és ezért nem mer elindulni.
Egyetértek Önnel, abban, hogy vizsálatra lenne szükség, de óvatosságra intem, mert meg kell várnia amig az anyukában is megérik a döntés.
Én egy 2 éves, gyönyörű kislány édesanyja vagyok! Azzal a problémával fordulok Önhöz, hogy a kislányom nem hallgat a nevére, nem figyel ha hozzá beszélünk, és még nem is beszél. Magában szeret játszani. De ha ciróka-maróka játékot játszunk, örül és nyújtja a tenyerét. Ha csikoljuk nevet. Ha apa este hazaér a munkából, örül neki és oda szalad. Úgy fejezi ki magát ha szeretne valamit, hogy megfogja a kezünket és odavisz.
Ha apa azt mondja neki, hogy "jössz apához?"-akkor arra figyel, és odamegy boldogan. Ha megkérdezem tőle, hogy "kérsz..?"-arra is figyel, de ha csak szólok neki valamiért, legtöbbször rám sem hederít. Alapvetően nagyon ügyes kislány, segít ruhát teregetni, porszívózni..stb. Csak a figyelésével van a problémám, és hogy még nem beszél. Ön szerint mi lehet a gond? Előre is köszönöm válaszát! Üdvözlettel: Bea
Ezen tünetek mögött számtalan probléma húzódhat meg. A beszéd és a mozgás az két terület ahol legelőször mutatkoznak meg egy gyermek nehézségei. Lehet hallás probléma, beszédfejlődési elmaradás, értelmi sérülés, autizmus. Az is lehetséges, hogy valóban csak figyelmével van gond.
Mindenképpen keressék fel a területileg illetékes nevelési tanácsadót, esetleg neurológiai vizsgálatra is viheti a kislányt. Egy jó logopédus vagy mozgásterapeuta is segíthet.
Erőt és kitartást kívánok!
Kedves Csilla!
A témakörök elolvasása után úgy érzem kérdésemre itt kaphatnék választ, vagyis a kis unokám most 7 hónapos, de koraszülött (7-hónapra született), tehát fejlődésben csak az 5-hónapot lehet figyelembe venni. A kérdésem az, hogy a baba nagyon félénk, sírós és érzékeny, az idegrendszere még mindig nagyon fejletlen. Minden külső hatás hosszú sírást vált ki belőle, nem lehet sétálni és közösségbe vinni, a szülőkön és a saját megszokott környezetén kívül nem fogad el mást. Mindenkitől sok szeretet kap-na, de csak a szülők lehetnek vele, ami már nagyon fárasztó, az anyukának főleg éjjel-nappal. Közben viszik úszni, masszázsra és otthon tornáztatják is. Orvosi vizsgálat szerint egészséges, de az alvás és az ébrenlét is egyaránt nyugtalan. Abban kérem a segítségét, hogy az ilyen babán hogy lehet segíteni, mikor és hová lehet elvinni a probléma kivizsgálása, esetleg megoldása érdekében? (persze ha a szülők is akarják).
Előre is köszönöm a segítségét,
Üdvözlettel, a \"NAGYI1\"
Kedves Nagyi!
Kérem, ne haragudjon a megszólítás miatt. Teljesen érthető, hogy egy öt hónapos csecsemő még nem képes alkalmazkodni. Ez lassú folyamat.
Épp elég számára az úszás, masszázs illetve az otthoni torna. Ezek alatt is sokféle ingernek van kitéve a baba. A szülőknek kell ilyenkor egymás közt átgondoltan megszervezni az életüket. A segítő rokonok segítsenek olyasmiben ami nem a baba körüli teendő.
Egy-egy finom ebéddel, mosásban, takarításban való segítéssel lehet segíteni az anyukának.
Aggodalom esetén gyermekneurológiai kivizsgálást lehet kérni.
Kedves Csilla!
Azzal kezdeném,hogy a kisfiúnk örökbefogadott gyermek.A terhességről annyit tudok,hogy erős dohányos volt a vér szerinti anyuka,majd sorvadtan született a kisfiam,mivel nem történt terhesgondozás nem tudni hányadik hétre,az Apgar értékek jók voltak.
Már egészen pici babaként is nagyon nyugtalan volt ,sokat sírt,nehezen aludt el,rosszul aludt,keveset evett,ma is nagyon sovány 5 évesen,éjszaka alvajár,pavorozik(felül,hadonászik,van,hogy fel is áll,kétségbeesetten ordít,jéghideg verítékes,remeg,elkent hangon beszél,másnap nem emlékszik),nagyon nehezek az éjszakáink.
Jellemző rá,hogy hamar kétségbeesik,ha valami nem sikerül,gyakran ,ha túlfárad kétségbeesetten zokog,hogy nem tudja mi a baj,de ő nagyon ideges,kérlel,hogy segítsek neki megnyugodni.Ilyenkor a szívem szakad meg.
Amellett,hogy mozgékony és eleven,nagyon,nagyon sok szeretetet igényel és ad ő maga is,kifejezetten bújós,puszilkodós gyermek.
Az óvodából (nem akart részt venni a csoportfoglalkozásokon,mozgása ügyetlen,lábujjhegyen járt,öntörvényű,eleven)küldtek bennünket nevelési tanácsadóba,ahol pszichológus foglakozott velünk,majd arra jutott,hogy biztosan az örökbefogadás miatt ennyire eleven a gyermek,szerinte túlkényeztettük,,mert nagyon beteges,azt mondta nem kell neki semmilyen fejlesztés,hiába kérleltem,hogy az óvónénik szerint pedig nagyon kellene.
Magánúton kerestünk fel egy gyógypedagógus,TSMT terapeutát,aki felmérte a gyermeket és igen rossz eredmények születtek,az 5 felmért területből 3 lett jóval 50 % alatti,a másik kettő is éppen több mint 50%.,erős figyelemzavara van a gyógypedagógus szerint,azt mondta nem kifejezetten hiperaktív,inkább figyelemzavaros.Jellemző volt,hogy kiszállt a feladathelyzetből a vizsgálat során,mivel reggel mentünk kipihenten ,ezért sikerült elég sokáig együttműködésre bírnunk a vizsgálatokhoz.
Meggyőzőtt a szakember,hogy kezdjük el az otthoni tornát(gimnasztikai labda,gördeszka,trambullin,függőágy,libegődeszka).
Most 5 éves,évvesztes,tehát minimum két évig még oviba jár:
-a pszichológus azt mondta ,hogy fejlesztés nem kell,majd 8 évesen megy majd iskolába legfeljebb
-a TSMT terapeuta szerint pedig simán felfejlesztjük 7 éves korára úgy,hogy iskolaérett legyen.
Ha kitartóan csináljuk a terápiát vaóban lehetséges ez?
Köszönettel:egy aggódó anyuka
Kedves Anyuka!
Rendkívül örülök, hogy mozgásterapeutához fordultak! Én azt gondolom, hogy 2 év alatt rengeteget fejlődhet a kisfiuk. Akár be is hozhatja a lemaradást.
A figyelemzavar, illetve a hiperaktivitás lehet azonban olyan tünet, amely a későbbiek során is fennmarad, akár egész életen át elkísérheti őt.
Az iskolaválasztás, és a beiskolázás idejének eldöntését javaslom későbbre halasztani.
Amennyiben az én véleményemre is kíváncsi, akkor szívesen látom személyesen is. Nekünk is örökbefogadott gyermekünk van, és több gyermeket is vizsgáltam, akik szintén örökbefogadottak. (ustokos7@freemail.hu, 06 30 325 38)
Mindenképpen folytassák a tornát!
Kedves Csilla!
Azzal a problémával fordulok Önhöz, hogy van egy 6 éves kisfiam. Az utóbbi időben nagyon aggasztóan viselkedik. Ha valami nem úgy van, ahogy Ő akarja vagy nem sikerül neki valami a fejét a falba veri, vagy ököllel üti. Közben pedig azt mondja, hogy Ő szerencsétlen és semmire sem jó és gonosz, de egyéb saját magát leminősítő jelzőket használ még. Ha valamit nagyon akar és az nem helyes hiába magyarázom neki, hogy nem helyes vagy azt nem kaphatja meg egyszerűen nem lehet vele beszélni. Olyan dührohamai vannak, hogy időnként megrémülök. Akaratában olyan kitartó, hogy akár 2 órahosszat is képes hisztizni.
Válaszát előre is köszönöm!
Azt szeretném kérdezni, hogy hová forduljak illetve mit tegyek? 1 évig még ovis lesz és remélem mire iskolába megy sikerül megoldani ezt a szerintem súlyos problémát.
Kedves Szülő!
Javaslom keresse meg a területileg illetékes nevelési tanácsadót. Ha Budapesten élnek, akkor az EGO Alapítványt (www.egoklinika.hu/kapcsolat/index.html). Mindenképpen pszichológus segítségére lenne szükségük.
Kitartást kívánva:
Kedves Csilla!
Kisfiam 7 éves, TSMT tornára járt egy évig (koraszülött volt-33.hét). Jövőre megy iskolába. Először 2 sorozat otthoni tornát csináltunk, majd ősztől heti egy csoportosra járt, mellette heti 3-szor korcsolyázni, hokizni járt. Tavalyi és idei eredményei, sorrendben: idegrendszer érettsége: 42% -) 73%, nagymozgás: 25%.-) 63%, testvázlat, térbeli tájék: 79% -) 88%, taktilis terület: 82%, ritmus: 40%. Nagyon nagy a fejlődés, azonban a felmérő hölgy szerint még egy évet kéne járnunk. Jövőre kezdi az iskolát a kisfiam és én úgy vélem nagyon sok lenne neki a heti 3 edzés mellett még Bp. másik felébe való átjárás. Kemény volt ez az év is. Ön szerint, ha \"ezen a szinten\" megy iskolába, lehetnek még problémái, melyek a mozgásból adódóak? Ekkora lemaradás spontán éréssel is fejlődik (és a sok sporttal)? Ön mit tenne a helyünkben? Figyelme egész jó (bár azt nem tudom megítélni, hogy 4-5 óráig is az lesz-e a suliban), elég lassú viszont, de nem a feladatokban, hanem az öltözködésben, evésben stb.
Várom válaszát, köszönettel:
Adrienn
Kedves Adrienn!
A számok és a tünetek tükrében én azt gondolom, hogy kellene még az az egy év. A döntést természetesen Önöknek kell meghozni.
Abban mindenképpen egyetértek, hogy a gyerek és a család így, ezzel az edzésprogrammal nagyon meg van terhelve.
Nem lehet-e a korcsolya edzéseket csökkenteni átmenetileg?
A TSMT torna fejleszti a gyereket, az edző figyelembe veheti, beszámíthatja az edzések közé.
Vagy a városon átjárást lehetne csökkenteni azzal, hogy közelebb keresnek fejlesztési lehetőséget. Ha nincs Önök közelében TSMT, akkor esetleg a www.alapozoterapiak.hu oldalon kereshetnek alapozó mozgásterápiás fejlesztést. Esetleg járhatnának hetente kétszer is, akkor lehet, hogy fél év is elég lenne. Bár lehet, hogy ez is sok lenne. Mindenképpen nagyon fontosnak tartom, hogy figyeljék a gyermeket folyamatosan, és egyeztessenek a választott szakemberrel. Lehetséges, hogy találnak nyáron is dolgozó terapeutát, ezzel is csökkenthetőek lennének a jövő évi terheik.
Az én véleményem az, hogy az edzés nem váltja ki a célzott fejlesztést.
A döntések meghozásához sok erőt kívánok.
Telefonos elérhetőségemen engem is kereshetnek további tanácsadás céljából.
A mi helyzetünk a következő: november 14-én koraszülöttként 32 hétre született a kisfiam. A koraszülött utógondozóba javasolták a Dévény - féle tornát, kerestem is egy tornászt, ahova már három hónapja járunk. A kérdésem az lenne, feszes izomzatnál mennyi ideig kell járni tornára? Eleinte nagyon láttam a változást, nagyon sír közben a babócám, de úgy voltam vele, ha ez segít, akkor mindenképpen járunk. A gyt azt mondta az elején, hogy addig kell járni, amíg nem forgolódik a baba(kb. 1-3 hónap), illetve nem mozog, mert, ha már mozog, akkor nem tud "visszafeszülni". Mindez már meg is történt, fordul, gyönyörűen tartja magát (amit a legelején nem tudtam volna elmondani, már két perc hasonfekvés után is sírt), szóval nagy változás ment rajta végbe, amiért nagyon hálás is vagyok a gyt-nek, de egy kicsit ellentmondásokat érzékelek a gyt-vel kapcsolatban. Egyik pillanatban azt mondja, hogy már nagyon ügyes Ádika, amikor terelem arra a szót, hogy akkor esetleg már nem kell járnunk, akkor meg még nagyon feszes Ádika. Hálátlannak sem akaruk tűnni, hiszen rengeteget tett a gyermekemért, de havi szinten a 40.000 forint nagyon megterhelő számunkra és, ha már tényleg "felesleges", akkor miért kell még mindig járnunk. Tudom, hogy a tb is támogatja, csak itt Csongrád megyében (nem tudom, hogy másfelé is így van -e ) több hónapot kell várni, hogy egyáltalán bizottság elé kerüljünk, és nem akartuk az értékes első 5 hónapot elveszíteni, így erőnkön felül is vittük Ádikát. Nem szeretném meggyanusítani, mint már írtam örökké hálás leszek neki, de egy kicsit úgy érzem, hogy ez már a pénzről szól a gyt részéről.
Válaszát előre is köszönöm.
Alma
Én ezt így elmondanám a gyógytornásznak és megkérném, hogy jelöljön ki egy időpontot amikorra befejezi a terápiát.
Ha ez nem teszi meg, akkor Önök jelöljenek ki egy belátható időpontot, mondjuk 2 hetes, esetleg 1 hónapos határidővel. Így a gyógytornász is tudni fogja mikorra kell befejeznie a terápiát.
Remélem minden jól alakul majd! Lehetséges, hogy az Önök határozottsága segít abban a terapeutának, hogy ő jelöljön meg határidőt.
Sok szeretettel:
Kisfiaim 3 éves ikrek, 1 éve bölcsisek.
Kb. 6 hónapja egyszerre kezdtek dadogni, egyikük elhagyta, a másikuknál viszont megmaradt,
sőt néha talán erősödött is. Egyébként az ő szókincse kisebb, ő a hallgatagabb, zártabb a kommunikációja.
A mondatokat nehezebben rakja össze, beszéde nehezen érthető. Még egyikük se szobatiszta, de ő még nem is jelez semmit. Heti 2x jár koordináció fejlesztő tornára, ami láthatóan hozott javulást a beszédében is.
A kérdésem az lenne, hogy elég egyelőre az ő korában ez a fajta torna vagy érdemes lenne megpróbálkozni a BHRG tornával is egy felmérés erejéig? Ősztől oviba mennek, nem szeretném, ha ott a dadogása miatt bármilyen hátrány érné. Köszönöm válaszát!
Agiko
A nyár mindenképpen hozhat nemvárt eredményeket. Akár a beszéd, akár a szobatisztaság, akár a dadogás terén. A heti 2 óra fejlesztő torna is elég egy háromévesnek. Én úgy vélem ez a dadogás még lehet úgynevezett élettani dadogás. De a szakértők között logopédus is van, esetleg tőle is érdemes megkérdezni.
Semmiképpen sem ártana egy állapotfelmérést kérni a BHRG alapítványnál. Én az időpontot is őszre kérném, bár lehet, hogy már most érdemes érdeklődni.
A kiscsoportos ovisok még nem gúnyolják ki egymást, és az óvónők ezt nem is engednék.
Abban szeretném a véleményét kérni,hogy 3 éves kisfiam,pár hete az elalvás után pár órával felriad,iszonyúan sír,leizzad,nem érzékeli,hogy mellette vagyok,nincs ébren,és borzasztó nehezen tudom megnyugtatni.Majd ha ennek vége,tovább alszik mintha mi sem történt volna.A szakirodalom szerint,ugye éjszakai felriadásról van szó..??Én nagyon nehezen viselem,mert fél évvel ezelőttig nagyon jól alvó kisfiú volt.Pontos napirendje van,7 hónapos korától bölcsis.Mindig u.akkor fürdünk alszunk u.azok a pontos meszokott dolgok történnek mindennap semmi sem változott körülötte.Amúgy nagyon könnyen tanul bármit( mondókat,éneket),helyzeteket és helyeket is azonnal megjegyez és leutánnozz,hosszú idővel a történése után is.Elég tanácstalan vagyok,és arra gondoltam,hogy talán egy kineziológus segíthetne..??De nem tudom,hogy 3 évesen is működne-e a dolog??
Segítségét előre is köszönöm!
Az Ön által leírt eset valószínűleg pavor nocturnus, azaz éjszakai felriadás. Kérem keressen meg ez ügyben gyermekpszichiátert vagy gyermekneurológust.
Amennyiben kiegészítené a kezelést kineziológussal, akkor azt is a fent említett szakemberekkel kellene megbeszélnie.
A kineziológus egyébként ilyen kis gyermek esetén az anyán/apán keresztül is tud segíteni a gyermeknek. Ilyenkor valamelyik szülő jár a kezelésekre.
Kérem feltétlenül forduljon szakemberhez.
Kedves Csilla!
Alexandra kislányom 8 éves!A tanárnő hívta fel a figyelmemet,hogy torna órán állandóan lábujj hegyen jár!Kivizsgálást javasolt!Itthon is sokat mozog,kertes házban lakunk és a kutyájával rendszeresen sokat sétálunk a hozzánk közel eső erdőben!Az iskolában hullámzó a teljesítménye sokszor egyfolytában ötösöket hoz utána van úgy,hogy egyest.Rengeteget kérdez és mi igyekszünk mindenre válaszolni!A családi életünk is rendezett,a férjemmel soha nem veszekszünk és mindent megpróbálunk megadni neki!Cserfes és ha tehetné beszél és beszél,sokszor viszont olyan eget rengető butaságokat,hogy égnek áll tőle a hajunk.A háziorvos semmi különöset nem vett észre rajta,elküldött szemészetre,vér-és vizelet vizsgálatra és a gyerek neurológiára is kaptunk időpontot!Szemével minden rendben és a vér-vizelet vizsgálattal is.Még annyit leírnék,hogy másfél éves volt mikor elköltöztünk a szüleim házából és sajnos azóta nem aludt délben.Most is pörög egészen késő estig hiába próbálom este nyolckor lefektetni,reggel fáradtan kell.
Nem tudom,hogy mennyire segítség-e a próbléma így leírva!De várom válaszod,és esetleg további információkat is tudok adni,ha kérdezel!
Köszönettel Mónika
Kedves Mónika!
Javasolnám, hogy keressenek meg egy mozgásterapeutát. A www.alapozoterapiak.hu veboldalon tud keresni az Önök lakóhelyéhez közeli terapeutát.
Valamint szükséges lenne, hogy a gyerek látását speciális, úgynevezett polateszt vizsgálattal is mérjék. És végül mindenképpen szükséges lenne vizsgálni Alexandra beszédészlelését. Ez ügyben kérem keressen meg elérhetőségeim valamelyikén.
Én a leírt tünetek alapján a mozgásvizsgálattól és a beszédészlelés vizsgálatától várok eredményt. A beszédértés elmaradása mellett ez esetben felmerülhet az aktivitás és figyelemzavar is mint lehetséges diagnózis.
Amennyiben kívánja én is elvégzem a szükséges vizsgálatokat.
Nagyon örülnék, ha felhívna.
Kedves Csilla,
A következő problémával fordulok Önhöz:
Kisfiam 3 éves múlt, és sztereotíp mozgást produkál. (Autizmus, stb. teljesen kizárva). Ha izgalmi állapotba kerül, örömét leli valamiben, gyorsan összedörzsöli tenyerét, bokáját - ha ül, lábujjhegyen topog - ha áll. Ezideig nem tulajdonítottunk neki jelentőséget, mi ezzel együtt találtuk aranyosnak, gondoltuk, majd kinövi. De nem nőtte ki és már két felnőtt is megbámulta emiatt, ami engem csak őmiatta zavar, nem szeretném, ha a későbbiekben csúfolnák érte. Szeretnénk kioltani valahogy ezt a mozgást, hogy ne sérüljön a kis lelke, ha közösségbe kerül. Az édesapjánál is fennállt ez gyermekkorban, ő elfojtotta. Ezt sem szeretném, mert a párom abban a tudatban nőtt fel, hogy vele "valami nem stimmel". Családja nem értette ezt a dolgot és nem beszéltek róla. Úgy tűnt neki, hogy valami nagy baj van vele, mintha szándékosan elhallgattak volna előle valamit. Ez egyébként öröklődhet? Mi váltja ki? Túlkorlátozom? És hogyan tudnánk akkor kioltani? Játékos mondóka, pozitív megerősítés, hosszabb póráz...? Kérem, segítsen.
Köszönettel:
Bea
Kedves Bea!
Ez egy nehéz helyzet. Mindenképpen nagy odafigyelést igényel, hogy elkerüljék a gyermek sérülését.
Javaslataim:
Annak végig gondolása, hogy minden rendben van-e a gyerek körül. Eleget alszik, pihen? Eleget és megfelelő táplálékot vesz-e magához? Eleget iszik? Eleget mozog-e? Elegendő időt tölt-e a szülőkkel, - itt elsősorban az apára gondolok - mert általában ez szokott gondot okozni. Ha bármelyik ezek közül nem megfelelő, akkor változtatások bevezetése. Fontos, hogy az egész rendszert próbálják változtatni.
Mindenképpen szükség lenne segítőre. Két okból. Egyrészt, hogy valaki kívülállóként segítse a helyzet megoldását, és lássa a változásokat. (www.egoklinika.hu) Másrészt - mivel a mozgásos terület érintett - érdemes lenne mozgásterapeutát keresni. (www.alapozoteapiak.hu)
Nem a tünetek elfojtását, hanem átalakítását javaslom. Vagyis keresni kellene olyan mozdulatokat, amelyek a család számára elfogadhatóak az öröm megnyilvánulásakor, a feszültség fokozódásakor. Ez lehet az apró tapsolás, illetve ugrálás. Ezek a mozdulatok az én számomra elfogadhatóak, de itt az a fontos, hogy Önöknek megfelelő legyen.
Ha kitalálták és megbeszélték a helyettesítő mozgásokat, akkor lehet pozitív megerősítéssel jutalmazva kialakítani azokat. Megmutatják, tehát Önök is így nyilvánítják ki az örömüket, majd ha megjelent a gyermeknél, apró, eleinte nagyon gyakori jutalommal megerősítik. Később a jutalom elhagyható, illetve átváltható kevésbé tárgyias formára. (Én mazsolát, vagy francia drazsét szoktam használni.) Lehet a simogatással, dicsérettel is kezdeni, tárgyi jutalom nélkül, és esetleg, ha nem váltja be a hozzá fűzött reményeket, akkor 1-2 nap múlva áttérni a tárgyi jutalomra.
Problémájukkal fordulhatnak a területileg illetékes nevelési tanácsadóhoz is.
Amennyiben további segítségre van szükségük, akkor jelentkezzenek az elérhetőségeim egyikén (ustokos7@freemail.hu, +36 30 325 3888).
8 ÉVES FIAM OXIGÉNHIÁNYOSAN SZÜLETETT!UJRA ÉLESZTETTÉK.GYOGYTORNÁSZHOZ HORDOM HETI 3 ALKALOMMAL ÉS AZ ISKOLÁBA MIVEL MÁSODIKOS HETI 1 ORÁT KONDUKTOR FOGLALKOZIK VELE.AGYILAG SEMMI BAJA NAGYON OKOS. DE SAJNOS NEM TUD MENNI ÉS BESZÉLNI SEM TUD.ÉN A NEVELÖ ANYA VAGYOK MOST KERÜT HOZZÁNK EGY ÉVE DE A FÉRJEM AZ ÉDESAPJA. AVOLT FELESÉGE NEM HORTA SEHOVA ÉS NEM FOGLALKOZOTT A GYEREKKEL ÉS EZÉRT ELVETTE TÖLE!MOST MI MINDENT MEG TESZÜNK HOGY MEGTANULJON JÁRNI 1 ÉVE NÁLUNK VAN DE MÁR NAGYON SOK MINDENT MEGTANULT.MAGA SZERINT MEGTANUL JÁRNI?TUD NEKI SEGITTENI?
Kedves Anyuka!
Nagyszerű dolog, hogy most intenzíven fejlesztik 8 éves kisfiukat. Amint írja, már ez idő alatt is rengeteget fejlődött. Nagyon jó dolog, hogy értelmileg nem sérült, így sokkal jobbak a kilátásai.
Ha most válaszolnék a feltett kérdésre, akkor nem gyógypedagógus lennék, hanem jósnő.
Így csak annyit mondhatok, hogy az Alapozó Terápia segíthet az Önök kisfiának is. Hosszú, kitartó, fáradtságos munka árán.
Kérem keresse fel az alábbi honlapot, itt a kapcsolatok menüpontban megtalálja városonként a terapeutáinkat. www.alapozoterapiak.hu/ Személyesen ajánlom, ha Budapesten laknak Bodonyi Miklós, vezető terapeutát, tel.:+36-20-335-31-55
Amennyiben Velem szeretné megoldani a kisfiú vizsgálatát, vagy fejlesztését, akkor kérem jelentkezzen a +36-30-325-3888-as telefonszámon.
Sok sikert a munkához.
Üdvözlöm! Marcell kisfiam 5 éves alapozó tornára jár /hetente 3x fél órában késői beszédfejlődése volt és magatartászavarai vannak(inkább figyelem felhivásnak gondolom de mindenképpen szeretnék rajta segíteni) Gyógypedagógus és logopédiai foglakozáson vesz részt az oviban mostanában vettem észre hogy kezd furcsán viselkedni olyan mintha lehet hogy furán hangzik visszamentünk volna az időbe olyan dolgokat csinál amit kisebb gyermekkorban tesznek a gyermekek nagyon fontos neki a közelségem. Ez jelentheti azt hogy az alapozó torna használ neki?Azért vagyok tanácstalan mert a területileg illetékes gyógypedagógus szerint az AYRES tornát kellene vele végeztetni.Tudna nekem abban segíteni,hogy mi a két torna közötti különbség, mert laikusként nem tudok dönteni.Marci már nagyon szépen beszél de tudom hogy az iskoláig még rengeteg mindenben kell neki segítenem.
Amúgy mosolygós, tündéri kisfiú. Válaszát előre is köszönöm
Kedves Anyuka!
Azok a jelek amiket tapasztal a terápiás regresszió jelei. Általában babásabbak, bújósabbak lesznek a gyerekek, de előfordulhat erősebb reagálás is. Előfordulhat a már megszerzett készségek (vizelet tartás) elvesztése. Én ilyet a 15 éves gyakorlatom alatt még nem tapasztaltam.
Mi terapeuták ezeknek a tüneteknek örülni szoktunk, mert ez azt jelenti, hogy a gyermek idegrendszere fogékony a terápiára.
Én úgy gondolom, hogy a heti 3Xfél óránál többre lenne szüksége Marcellnek. Ha módjukban áll legalább még egy órával ki kellene egészíteni terápiáját.
Az ayres terápia szenzomotoros, az alapozó terápia motoszenzoros. Az elsőnél az érzékelés, a másodiknál a mozgás az elsődleges. Mindkettőben fellelhetők hasonló mozgások. Az ayres terápiában sokféle eszköz van, melyek közül a terapeuta felajánl néhányat, és a gyermek ezek közül választ.
Az alapozó terápiában kevés eszközt használunk, maga a gyermek az eszköz. Viszonylag kötött mozgássorok jellemzik, melyeket a mozgáskoordináció javítására és a fennmaradt csecsemőreflexek leépítésére használunk. Az alapozó terápia szerintem erősebb kereteket ad, amire egy magatartászavaros kisgyermeknek nagyobb szüksége lehet.
Remélem válaszommal segítségére lehettem:
Kedves Csilla!!!
Olyan problémám van hogy másfél éves kisfiam rendszeresen veri a fejét a falba,földbe vagy éppen oda ahova éri!!!Ezt inkább akkor csinálja ha éppen nem úgy sikerül valami itt most gondolok arra h épp nem arra gurul a labda amerre ő szeretné vagy ha egy játék nem úgy működik ahogy ő azt elképzelte!!!Már azon gondolkoztam hogy milyen orvoshoz vihetném el??Ki tud ebben segíteni?Sokáig tart ez az időszak amíg így viselkedik?Köszönettel egy aggódó anyuka
Kedves Anyuka!
A gyermeknek sürgős kivizsgálásra van szüksége. Több úton is elindulhat. Az első és legfontosabb a vizsgálat. Gyermekorvosuktól kaphat beutalót gyermekneurológushoz. Ha netán ez a vonal nem működik akkor keresse fel a területileg illetékes Nevelési Tanácsadót. Ha itt sem ér el eredményt akkor még fordulhat a Tanulási Képességet vizsgáló Szakértői Bizottsághoz. Ha nem laknak túl távol Budapesttől akkor a Budapesti Korai Fejlesztő Központba ( www.koraifejleszto.hu ) is eljöhet, vagy kereshet ilyet az Ön lakóhelyéhez közel.
Nagyon örülnék neki, ha visszajelezne, akár személyes levélben vagy telefonon is.
A következőkben kérnék segítséget: Óvodapedagógusi végzettséggel jelenleg egy korai fejlesztőben dolgozom és tartok verses-zenés mozgásos foglalkozásokat súlyosan,halmozottan sérült gyermekeknek. Mivel a mozgás terén a lehetőségek igen korlátozottak, és még tapasztalatom sincs sok ilyen téren, szeretnék kérni néhány ötletet; milyen könyveket, szakmai anyagokat, honlapokat ismerjek meg, hogy bővíthessem a foglalkozások repertoárját.
A választ előre is köszönöm: Erika
Szerintem honlapokon szakmai anyagot nem nagyon találsz. Szívesen ajánlom Pintye Mária: Mozdul a szó című könyvét. Az Alapozó Terápiák Alapítvány honlapját és a BHRG honlapját. Az utóbbinak külön van diagnosztikai és terápiás tanfolyama. Az előbbi amit én is elvégeztem nyáron tart 3 hetes tanfolyamot, ami szerintem jól kivitelezhető, gyakorlatorientált, de elméleti alapot is ad. Ráadásul Dévényi Éva igazán pozitív személyiségével is kapcsolatba kerülhetsz.
Szerintem nem lehet jól mozgásos dolgokat csinálni, főleg ilyen sérült gyerekeknél.
Ha további segítségre lenne szükséged nyugodtan kereshetsz személyes elérhetőségeim egyikén.
A problémám a következő, kicsi fiam majdnem fél éves nem akar fordulni se hasra se vissza hason kifejezetten utál lenni. A nagyobb fiam 2,5 éves már 3 hónaposan hasra fordult 4,5 hónaposan már oda-vissza ment neki a kicsi pedig semmit hiába próbálom forgatni lepedőbe is inkább vissza tartja magát a kulcscsontját szülés közben eltörték lehet hogy ez a probléma bár nem hiszem hiszen annak már be kellett rég gyógyulnia.Mit lehetne tenni a védőnő nem jár ki hozzánk sok a dolga. Pénzem nincs fejlesztő tornára otthon én mit tehetnék hogy végre mozogjon a pici ne csak háton rugdalózzon?
Előre is köszönöm.
Kérem jelezze a problémát gyermekorvosának. Így látatlanban azt gondolom ennek komoly okai lehetnek. Akár a kulcscsont törést, akár a fejlődési elmaradást tekintem. A második eset azért nem annyira súlyos, hiszen 2-3 hónap különbség még belefér.
Minden esetre ugyan így mondja el az orvosnak és RAGASZKODJON A NEUROLÓGIAI KIVIZSGÁLÁSHOZ! Azt is mondja el, hogy nem marad meg hason. Kérem továbbra is figyelje a babát. Elsősorban a hangadás, evés, alvás, emésztés, mozgás megfigyelése fontos. KÉREM esetleg írjon naplót tapasztalatairól. Sokat segíthet ezzel a vizsgálatnál.
Amennyiben az orvos elutasítja, azzal, hogy majd kinövi- NE HAGYJA MAGÁT!
Én elsősorban a leveléből áradó kétségbeesés miatt úgy érzem feltétlen alapos kivizsgálást igényel a pici.
Ha az orvosi kivizsgálás sikertelen fordulhat a Tanulási Képességet Vizsgáló Szakértői Bizottsághoz is, bár jobb lenne ha orvosi vonalon kezdődne a vizsgálat.
Segítséget kaphat még a Katona módszert alkalmazó fejlődésneurológiai osztályon www.janoskorhaz.hu/fejlodesneurologiai-osztaly/, ide beutalót kell kérnie!
Erőt és kitartást kívánok!
KÉREM jelentkezzen, ha elakadna! Jelentkezhet emailben vagy telefonon is! ustokos7@freemail.hu +36/30/3252 888
Kisfiam 7 éves múlt, idén kezdjük az első osztályt. Kicsi korától kezdve problémák voltak a magatartásával, figyelmével. Az elmúlt években többször fordultunk a XXII. kerületi Nevelési Tanácsadóhoz segítségért. 2010. év elején megállapították, hogy fejletlen a gyerek idegrendszere (valószínűleg kimaradt a kúszás a fejlődése során), melynek javítására Ayres terápiát javasoltak. A Tanácsadóban várólistára tették a kisfiút, az elmúlt fél évben alapozó terápiára jártunk heti 2x1,5 órában. Minimális javulást mutatott, de amióta nyári szünet van, kissé ismét visszaesett. Érdeklődtem a Nev.Tan-ban, hogy szeptembertől tudunk-e terápiára járni, de átszervezések vannak, egyenlőre nem tudják, hogy Tominak lesz-e helye. Félek, hogy az iskolában nem fog tudni helytállni. Tapasztalatom szerint pár órára rá tudja magát kényszeríteni, hogy "jó" fiú legyen, aztán elszakad a cérna, verekszik, lökdösődik, piszkálódik stb. Abban szeretném a segítségét kérni, hogy nem tudna véletlenül számunkra egy terapeutát javasolni a XXII. kerületben?
Köszönettel:
Winter Ildikó
Kérem sürgősen keressen elérhetősegeim valamelyikén!
ustokos7@freemail.hu
+36 30 325 3888
Kisfiammal kapcsolatban keresem néhány kérdésre a választ. Peti két éves és három hónapos kisfiú. A bölcsiben januárban felhívták a figyelmemet, hogy nem hallgat a nevére, ha szólnak neki, veri a fejét a földbe, ha rászólnak és javasolják, hogy vigyük el nevelési tanácsadóba. Ott figyelemzavart állapítottak meg, és kaptunk egy TSMT torna feladatsort itthonra. A fejverést hisztinek tudták be. Mostanára sokat javult a figyelme, de az probléma maradt, hogyha rászólunk, akár enyhén is, akkor elkezdi felborítani a széket, ha azért is szólunk, akkor egy újabb "rosszaságba" kezd. Sokszor megharap, belém csíp. Elvittük pár napja magán gyógypedagógushoz, ahol megállapították, hogy Peti figyelemzavaros, idegrendszere fejletlen, megkésett mozgás- és beszédfejlődésű. Némely csecsemőkori mozgása nem tűnt még el (pl. nem támaszt le talicskázáskor, egyébként a mozgásában és laikusként nem vettem észre gondokat, persze most már más szemmel látom). Itt is kaptunk egy TSMT feladatsort. Néhány kérdésemre azonban itt sem kaptam választ. Mi okozhat fejletlen idegrendszert? (öröklött, vagy nevelési probléma - nem foglakoztunk vele eleget?) Elég-e az otthon végzett TSMT torna? Arra nézve semmilyen tanácsot nem kaptam, hogyan kellene másként nevelni Petit? (mert ha a fejletlen idegrendszer miatt nem tudja kezelni a feszültséget - gondolom - a büntetéssel nem teszek jót). Válaszát várva köszönettel: B. Zsuzsa
Kedves Zsuzsa!
Feletlen idegrendszer lehet örökletes, kialakulhat a méhen belüli fejlődés során, pl. koraszülötteknél, vagy sérülhet a gyermek szülés közben, esetleg közvetlenül utána. Ezt Peti esetében csak személyes vizsgálattal lehet eldönteni. Vizsgálatot kérhet az Alapozó Terápiák Alapítványnál, A Budapesti Hidroterápiás Rehabilitációs Alapítványnál, fordulhat gyermek neurológushoz, esetleg kérheti a területileg illetékes Tanulási Képességet Vizsgáló Szakértői Bizottsághoz. A tornával kapcsolatban fontos, hogy sikerül-e megfelelő intenzitással végezniük. Rávehető-e a gyermek?
Valóban nem tesz jót a büntetés, de a megengedés sem. Legfontosabbnak a pozitív, igen gyakori megerősítést tartom, és hibás feladatvégzés javíttatását. Ez könnyűnek tűnhet, de meglehetősen nehéz kivitelezni.
Ezen kívül itt van még néhány javaslat otthonra és az óvodába:
a csoportban elől és a pedagógushoz közel ülve/állva/sorakozva várható el tőle a legoptimálisabb teljesítmény
mindig ugyanott üljön, ne változtasson helyet
rövid, egyfázisú utasításokat kapjon, a megoldásait részfeladatonként ellenőrizze a felnőtt és jutalmazza, vagy ismételtesse, ha nem lett elvégezve
az étrendjében a glükóz felcserélése fruktózra, foszfor tartalmú élelmiszerek háttérbe szorítása
azonnali jutalmazás, gyakori pozitív megerősítések
előre közölt szabályokat és a jutalom-következmény rendszert használjon a felnőtt
egy helyzetnek maximum 3 szabálya lehet
az idő múlásának vizuális megjelenítése, mechanikus óra használata, napi- és hetirend megjelenítése egyszerű szavakkal a falon
a fontos információk nyújtásakor érintéssel megerősített kommunikáció használata
szemkontaktus megkövetelése
a vizuális térben (asztallap, polcok) minimális, csak a kifejezetten szükséges eszköz tárolása
a szobájában tároló dobozok alkalmazása, szelektív tárolás bevezetése
a z elvégzendő feladatok végzésének lépéseit javasolt előre megtervezni, esetleg lejegyezni /rajzolni
megfelelő mennyiségű szabad levegőn való mozgás, sok futkosás, kiabálás – ami levezeti feszültségeit
minimálisra csökkenteni a monitoros játékokat, televíziózást.
Javaslom még: Cordelia Neuhaus: Hiper- és hipoaktivitás, figyelemzavar és Jan-Uwe Rogge : Kell a gyereknek a korlát című könyvét.
Nyugalmat, erőt és kitartást kívánva: