|
Makra Ildikó JuditÍrásjavító grafo-pedagógusRajzelemzés és íráselemzés Elérhetőségeim: Telefon: 06-70/529-89-12 (18 h.-tól - 21 h.-ig) E-mail: grafobazis@gmail.com Honlap: http://www.grafomotoros.hu http://www.iraszavar.hu |
Kérdezz-felelek
Annak ellenére, hogy a következő életemben grafológus szeretnék lenni, van egy olyan kérdésem, hogy egy éve vettem észre, hogy ritkán a kettes mássalhangzókat véletlenszerűen fordítva írom le, mikor rápillantok rögtön látom, zavar, pedagógus vagyok.lelki okokra próbálom visszavezetni .
Az okát nem következtettem még ki, ön szerint ?
Köszönöm válaszát ! Alíz
Örülök, hogy kíváncsi arra az érdekes területre amit a grafológia adhat.
Amennyiben nem fáradtság okozta alkalmi "toll-botlás"ról van szó, úgy végig kéne gondolnia, hogy az elmúlt esztendőben volt-e gondja párkapcsolatában. Ez nemcsak családjában, de egyéb társas közegben, munkatárssal kapcsolatban is előfordulhat.
A páros betűk, páros kapcsolatra utalnak. Jó volna tudni, mely kettes mássalhangzókat fordította meg alkalmanként.
-Mindig azonosakat?
-Konzekvensen a hasonlókat?
-Esetleg teljesen változóan?
Az említett mássalhangzóknak egyenként is szimbolikus jelentésük van. Ezek ismeretében többet lehetne mondani. Legjobb azonban látni lenne az írását, mert az egyes jelek különböző kontextusba helyezve más és más értelmet kaphatnak. Nemcsak a grafpológiára igaz, hogy "egy jel, nem jel", de itt mégis fontos volna az írás többi elemét is megvizsgálni.
Előfordulhat, hogy az előtte vagy utána következő betűhöz való kapcsolódásban volt valami törés, megtorpanás, ezek megint csak módosítják az értelmezést. Jó lenne tudni melyek ezek a betűk, vagy azonos kapcsolatnál volt-e zavar? Ez megmutatná, hogy csak egyes társakkal való kapcsolatában volt valami hiba, vagy általánosan, vagy mihez lenne köthető.
Mint látja, a "minden, mindennel összefügg" elve is érvényesül.
Az írott írás hiányában kérdésére csak ilyen korlátozott választ tudok adni.
Amennyiben fontosnak érzi, és szeretné személyesen megbeszélni, kérem hozza el az írását a rendelőmbe. Előzetes időpont egyeztetés után szívesen várom kedves kolléganő.
Nem muszáj megvárni a következő életet. Szeretettel látom egy rövid grafológiai képzésen. Ugyanis pedagógus körökben remekül használható a gyermekek jobb megismerésére és a kollégákkal való jobb együttműködésre. Az önismereti játékokról nem is beszélve.
Üdvözlettel:
Átérzem elkeseredését lánya viselkedésével kapcsolatban. Valóban sok benne az ellenkezés. Elutasító magatartása lázadás az otthoni elvárások ellen. Most lépett -elég hamar- abba a korba, mikor próbál a társakhoz kapcsolódva leválni a szüleiről és érzelmileg távolítja magát tőlük. Így mutatva ki , hogy ő már "nagy" és nem a szülei "pici, szeretett babája".
Kíra Írásából kiderül, hogy elég akarat szorult belé, ám azt szülei ellen érvényesíteni "felnőttesen" még nem tudja, így csak akaratos tomboló-romboló lázadásban nyilvánul meg. Kíra nem nyitott típus. Belső gondolatait többszörösen elzárja mások elől, nem osztja meg senkivel. Feladatait nem érzi nehéznek. Van neki otthon végzendő állandó, komoly feladata, amiben számítanak rá és érezheti, hogy "egyenrangú", felnőttes félként lehet jelen a családban?
Át kéne gondolni, otthon mennyire veszik figyelembe szabadság iránti vágyát, önállósodási törekvéseit. Megengedik-e neki azt amit a többi osztálytársnak lehet? Mennyire mennek utána a többi gyermek által képviselt lehetőségeknek? Mennyire szigorú vele szemben az otthoni elvárás és milyen válaszokat kap? Megértő, elutasító, rendreutasító, merev határok vannak otthon?
Beszéltek-e gondjaikról a tanárával, osztályfőnökével? Ő hogy látja a gondokat? Mit tapasztal belőlük? Amennyiben semmit, akkor is jelezni kell mi van Kírával és a tanára által megkérdezni a gyermeket, mi nyomja a lelkét. Kik veszik körül az osztályban? Milyen társasággal barátkozik és azok mennyire követendő minták? Úgy tűnik az írásból, az otthoni elutasítás mellett a külső dolgokat jobban befogadja. Érdemes lenne a fentihez hasonló külső segítséget, tájékozódást igénybe venni. Van-e jó barátnő, akivel összejár? Milyenek annak a szülei? Kap e valami olyan lelki dolgot máshol, ami esetleg otthon hiányozhat neki?
Beszéltek-e a karate oktatójával? A karate - mint más önvédelmi és küzdősportok- sok jó dologra megtanít. Önuralom, önvédelem. Mi ellen védekezik Önökkel kapcsolatban? Irányítás, kívánságainak kemény felülbírálata, túlzott anyáskodás fölötte, önállóság korlátozása? A sport elég jó feszültséglevezető. Lehet hogy nem ártana a karate oktatóval más nézőpontból átvizsgálni a helyzetet. Lehet, hogy a gyermek által is elfogadható kompromisszumra juthatnak.
A gyermeke írása alapján a lázadás, a családi értékek elutasítása, kifejezetten a "szülői hatalom" ellen irányul. Otthon érte/éri valamiféle meg nem értés, amit ő nem tud megfelelően kezelni. Mivel a külvilág területein -iskola, karate- jól teljesít, így érdemes lenne erről az oldalról megközelíteni.
Sok szeretettel kívánok pozitív megoldást, hogy mielőbb helyreálljon egy jobb minőségű és új alapokon álló családi viszony.
Kislány közösségben valóban tartózkodó, konfliktus kerülő gyermek. Szeretne megfelelni a külső elvárásoknak. Nehezen nyílik meg, sok mindent magába zár Nem beszél belső életéről, gondolatairól, gondjairól. Írása szerint ragaszkodik anyukájához, fontos számára az anya véleménye.
Sajnos nem írta, hány éves a gyermek, jobb vagy balkezes-e és milyen jellegű problémáik vannak. Mit jelent anyukának a "rossz" fogalma, mit ért alatta?
Az írásminta elmosódott, margók, vonalak nem látszanak, nem tudni, milyen eszközzel íródott... -fejen áll- stb. Emiatt megfelelő elemzés nem igazán adható.
Az életkor is fontos lenne, mert nem mindegy, hogy 8, 10, vagy 12 éves gyermek ír ilyen betűkkel.
Annyi elmondható e kevés információ alapján is, hogy a gyermek normakövető, szabályokhoz igazodó. Szereti, ha figyelnek rá, van akarata, fontosak számára a kapcsolatok, amibe az anyai kapcsolat is beletartozik.
Lehet hogy az anyuka figyelmét szeretné valamiért jobban magára irányítani? Esetleg szidás és vita árán is? Nincs valaki aki miatt úgy érezné nem kap elég figyelmet? Kis testvér, szülői párkapcsolat, beteg családtag, egyéb?
Kicsit több információból több választ tudnék adni. Amennyiben szeretne konkrétabb válaszokat, kérem az eredeti írásmintákkal keressen meg, szeretettel várom.
kedves ildiko!kisfiam majusban toltotte a 4 evet,es semmit nem tud meg rajzolni.hiaba ulunk le es probalkozunk egy faval vagy egy egyszeru palcikaemberrel nem es nem megy,mindig siras a vege.oviba azt mondjak gondok lesznek majd az irastanulassal ha ilyen korban meg nem rajzol semmit,egy tanitono bartnom viszont azt mondja nem kell eroltetni,mert meg kicsi.szuletese ota itthol vagyok vele,sokat szineztunk es rajzoltunk eddig is,de a szinezessel is gond van mind a mai napig.hiaba mondom neki hogy,nem nyomjuk ugy oda a ceruzat vagy az ecsetet,megis annyira nyomja hogy sokszor atlyukad a papir,es azt is hiaba mondom hogy egy macska nem lehet 13 fele szinu,o egy 12 szinu ceruzabol 13 szint hasznal.nem hajlando megerteni hogy nem igy kell.ha megkerdi"anya szep haz?"azt se tudom mit mondjak mert kriksz krakszokon kivul semmit nem latok,es ha kerdi hogy szepen kiszineztem akkor is ez van,ha azt mondom nem szep igy ken(es megmutatom)megsertodok,otthagyja,ha azt mondom szep,felek igy tanulja meg.kerem valaszoljon,nagyon felek hogy nehez lesz majd az iskolaban igaz meg sok van,megis hogy azt mondjak levan maradva,felek.koszonom valaszat.tisztelettel
andrea
Kedves Anikó!
Örülök, hogy gondos anyaként szeretettel figyeli gyermeke fejlődését és segíteni szeretné, hogy a jövőben mindent rendben tudjon körülötte.
Leveléből úgy látom, nemrég töltötte kisfia a 4. évet. Ebben az életkorban még fejletlenek a finom mozgáshoz szükséges kézizmok, fejletlen a kéz csontrendszere. Idő kell még az éréshez. Ilyenkor biztosítani kell időt, kedvet, helyet és eszközöket a rajzkészség kialakulásához, mert ez alapozza meg a későbbi írás kialakulását.
Nem baj, ha színezéskor átlépi a gyermek a vonalhatárokat, hiszen a futást vagy ugrálást sem tudja azonnal,egy szóra abbahagyni. Az agyi mozgásvezérlés is még fejlődésben van. Sokat kell dicsérni, és mondani, hogy majd ha már elég ügyes lesz, akkor nem fog kiszaladni a kontúrokból. Lényeg hogy szívesen firkáljon, színezzen, játsszon a síkban a vonalakkal.
Most még erősen nyomja az eszközöket. Érdemesebb markolható krétát adni a kezébe és nagy felületeket biztosítani a számára. - Tábla, csomagolópapír, aszfalt...- Az ecset kezelése sem könnyű, hiszen azzal simogatni kell a papírt. Lehet előtte egymás bőrét simogatni, csiklandozni az ecsettel, természetesen festék nélkül. Jó vastag ecset illik még a kis kezébe. Ezután lehet vizes ecsettel nagy csomagolópapírra nyomokat simogatni, vonalakt, pöttyöket, kisebb köröket, hullámokat... Ez megszárad és lehet újra kezdeni a játékot. Ha ez már vidám hangulatban sikeres, adható 1-2 színű hígabb festék amivel ez újra játszható, és ha már nem szalad le a papír széléről és nem ken össze véletlenül semmit, erős színű sűrű tempera is használható, persze anyuval közösen.
Célszerűbb azonban ebben a korban nyomdázási lehetőségeket adni a vastag ecset mellett. Krumplinyomda, szivacsdarabok, keményebb gyümölcs és zöldséglenyomatok festékes lébe mártogatva. Lehessen maszatos. Engedje ujjal, tenyérrel nyomokat hagyni a nagy felületen. Érdekes mintákat létrehozva kitalálni ,mi is lehet belőle. Közös örömteli játékkal lehet kedvet csinálni a síkbeli játékokhoz.
A színezők és A/4es lapon rajzolás felkínálható, de ne elvárt tevékenység legyen. Jobb itt is a vastagabb, háromszögletű ceruza, ami jobban illik a kis kezébe és könnyebben tudja használni. A zsírosabb, puhább hegyű ceruzák kevés nyomásnál is szép színt adnak. Hadd legyen 12 színű az a macska, nem számít. Tudja ő, hogy nem lila és kék az állat, de fantáziája szabad és ezt nem kell megkötni. Amikor eljön az ideje, természetes színű élőlényeket fog rajzolni és pontosan színezni. Még van két éve. Az rengeteg idő. Addig is hagyni kell bátorítással erősítve finom mozgását alakulni, játszani a papír síkjában, mert ezáltal fejlődnek megfelelően kéz- és ujjizmocskái, az eszközfogás és nyomás ereje. Legyen öröm a firkálás, színezés.
Ahhoz, hogy ügyesedjen a keze adjon neki gyurmát, -nyomjon, sodorjon, gömbölyítsen, csípjen, nyújtson,- alakítson sajátos formákat . Lehet tésztából is ha szoktak sütit sütni. Akár megsüthető, ehető alkotásokat lehet készíteni együtt is. -Mézeskalács, keksz, perec, pogácsa, kelt tészták..-
Esetleg sólisztgyurma is készíthető, az is kiszárítható a sütőben és festhető lesz száradás után..
Minden szép és dicsérendő amit örömmel végez a gyermek. Ha látja, hogy anyu együtt örül vele, egyre többet és szebben fog készíteni, mindkettejük örömére. Ez készít fel legjobban az iskolára, és önbecsülését is pozitívan alakítja.
Amennyiben szeretne személyes felmérést a gyermek finom mozgásának, rajzbeli érettségének állapotáról és a későbbi iskolai beválásról, forduljon hozzám bizalommal. www.grafomotoros.hu
Amennyiben gyermeke nyugodt, kiegyensúlyozott és rajzai felismerhetőek, vidámak, áttekinthetőek. Formái kifejezőek, részletesek és nem túl aprók, csak az írás "csúnya", az azt mutatja, hogy gyermeke otthon, és a szabad tevékenységeiben oldott és jókedvű. Az írás az iskolai munkához, fegyelemhez, tanítóhoz és osztálytársaihoz való viszonya azonban nem felhőtlen.
Az élelmiszer-adalékokat, színezékeket itt nem hibáztatnám, mivel azok meglévő tüneteket - túlmozgást, figyelemzavart, stb.- erősítenek fel. Ilyen területen önöknél - úgy éreztem leveléből - nincs gond.
Itt inkább az iskolához való viszonyt kéne közelebbről megvizsgálni.... Milyen a gyermek kapcsolata a tanító nénivel? Az első iskolai naptól kezdve. Volt-e konfliktusuk? Minden rendben van az osztálytársakkal? Már elsőben is csúnyácska volt az írása, vagy mostanában romlott el? Melyik félévben?
Egyáltalán, mit jelent a "csúnya írás" fogalma? Miben nyilvánul meg?
Az elhelyezés rendetlen? - Tud otthon rendet rakni a környezetében?
Kilóg a sorból a vonalközökből? - Elegendő tér és idő áll rendelkezésére önmaga lehessen?
Erős nyomás miatt átvésődik a túloldalra a betűsor? - Jól fogja a ceruzát, elég érett a keze a folyamatos, gördülékeny vonalvezetésre?
Görcsös, reszketeg a vonalvezetés, olvashatóak a betűk? - Van oka szorongásra a suliban?
Egyértelműek a szavak? - Minden betű a helyén van, nincs felcserélve, elírva?
Sok a javítás, ráírás, satírozás, radírozás, áthúzás? - Észreveszi és javítja hibáit, de ez rontja az írásképet?
Minden válasz más és más dologra utal.
Érdemes végiggondolni a gyermek helyzetét az iskolába kerülés időszakában. Akart iskolába menni? Várta a sulit? Nézegette már a kirakatokban az iskolatáskát és a belevaló iskolaszereket? Készült az iskolás életre? Nem túl játékos és nehéz az egész napi fegyelem, szabályozottság?
Fontos, hogy még kisiskolás kor elején pozitív legyen az érzelmi viszonyulás az iskolához kapcsolódó dolgokhoz, mert ez alapozza meg a tanuláshoz - később önfejélesztéshez - való hozzáállást. Ez pedig nyomós ok.
Remélem, ha megválaszolja a kérdéseket, megtalálja a kiváltó okot. Amennyiben szeretné ezt részletesen megbeszélni, úgy szeretettel látom egy beszélgetésre az írásokkal, rajzokkal és a gyermekkel együtt.
Üdvözlettel:
3 éves kislányom van, nem rég született 1 kisfiú testvére! Amióta megszületett, észre vettem,hogy sötét színekkel színez az óvodában. kérdésem az lenne,hogy mit tegyek annak érdekében,hogy a világosabb színeket használjon és elfogadja,hogy van testvére!
Köszönettel Anyuka
Osztozni a szeretetben nem könnyű. A testvérféltékenység természetes érzelem.
A bizonytalanságérzés okozza a szorongást, a szorongás a féltékenységi reakciókat.
A születésétől érzett egységélményt felváltja a kétség, hogy most mi lesz? Őt, az elsőszülöttet, a figyelem központjában felnövő „kis királylányt”-t kiszorítja-e szülei kegyéből a jövevény? Mi jut neki az eddig megkapott szeretetből, meghittségből? Amennyiben első perctől beszélnek róla, hogy mi várható, ki hol alszik, mi hogyan fog történni, úgy oldódhat a feszültség. Nagyobb biztonságban érezheti magát. A testvér hazaérkezésekor és utána is beszélgessenek sokat. Érdemes „babázós” játék közben megválaszolni kérdéseit, megfigyelni érzéseit. Jó, ha a közös együttlétek alkalmával megtapasztalhatja az édes kettesben töltött együttlétet anyával, pld. amíg a kisebb gyermek alszik. A kicsivel érdemes úgy foglalkozni, hogy ott lehessen a nagy is. Tudja, érezze, hogy nem marad ki semmiből, ezért érdemes bevonni a testvér körüli teendőkbe. Természetesen, ha elutasítja ezt, akkor ne erőltessük.
Amennyiben csak rajzaiban látszik erőteljesebb nyomaték, vagy sötétebb színek, úgy hagyjuk, hogy jó „önterápiás kezelésként” kirajzolhassa magából indulatait, feszültségeit. Ez több-kevesebb idő után oldódni fog és a rajzok figyelemmel kísérése esetén láthatóvá válik, hogy kislánya mennyi idő alatt dolgozza fel ezt az élményt. Hagyni kell, hogy kirajzolja magából a dolgokat. Nem szabad ráerőltetni, hogy mit milyen színnel színezzen. A teljes színskálából választhasson. Az, hogy sötétebb színekkel színez, és nem csak sötét színeket használ, az mutatja, hogy bár van benne feszültség, de „kompromisszumképes”, elfogadó a helyzettel kapcsolatban, ha visszabillen érzelmi egyensúlya, ha érzi a szeretetteljes törődést ezután is.
Tisztelettel: