A CsaládiNet szakértői CsaládiNet Szolgáltatás Közvetítő Kalkulátorok Hírlevél feliratkozás
SZAKÉRTŐKMUNKAKÖZVETÍTŐKALKULÁTORBABA-MAMA HÍRLEVELEKFOGANTATÁSTERHESSÉGBABAGYEREKNEVELÉSTB, PÉNZÜGYEKÉLETMÓD, EGÉSZSÉGSZABADIDŐRECEPTEK

A "negyedik trimeszter" - avagy miért nézek ki úgy a szülés után, mintha még mindig terhes lennék?

Pintér Dóra [cikkei] - 2021-08-03
Ha azt hisszük, hogy a szülés után testünk azonnal visszaalakul a terhesség előtti állapotra, egyfajta tévhitet dédelgetünk. Esze ágában sincs. Ilyenkor még javában küzd a vérveszteséggel, a tejtermeléssel és a hormonok cunamijával. A legtöbb nő fejében a hathetes kontroll a vízválasztó: azt hiszik, hogy addigra befejeződik az átalakulásuk. Pedig a negyedik trimeszter nagyon is valós: a babának és az anyának is szüksége van rá. Ráadásul a valósághoz leginkább az egy év áll közel. Ennyi időbe telik ugyanis, mire újra formába lendülünk.
 A "negyedik trimeszter" - avagy miért nézek ki úgy a szülés után, mintha még mindig terhes lennék?

Mikor húzódik vissza a has szülés után?

A várandósság kilenc hónapja alatt testünk számtalan változáson megy keresztül: felborul a hormonháztartásunk, átrendeződnek a belső szerveink, bőrünk fokozatosan alkalmazkodik a növekvő pocak alakjához, combjainkon és hasunkon striák jelen(het)nek meg. A test megváltozása és a szülés utáni „visszaváltozás” azonban minden édesanyát máshogy érint. Míg egyesek könnyebben megbirkóznak megváltozott alakjukkal, addig másoknak bátorításra van szükségük ahhoz, hogy elfogadják testüket.

Brenda Stern saját Instagram oldalán igyekszik felhívni a figyelmet az anyaság szépségeire. Az immáron hatgyermekes édesanya friss fotóin mutatja meg a világnak, hogy milyen egy valódi női test szülés után.


Fotó: Instagram/she_plusfive

Brenda júniusban hozta világra hatodik gyermekét. Ahogy sokan mások, jó ideig ő sem volt képes elfogadni megváltozott alakját: a striákat, a hason megvastagodott és redőzött bőrt. Ötödik szülése után kezdte rosszul érezni magát saját bőrében, depressziós lett, ami a mindennapjaira is rányomta a bélyeget. Ekkor döntött úgy, hogy gyökeresen változtat a hozzáállásán és az életszemléletén. Képeivel és videóival ma már az önelfogadást hirdeti.

„Hatgyermekes anyaként fogadd meg a tanácsom, kérlek: egyél, etesd meg a babád és aludj, mikor ő is alszik. Ezt pedig folyton folyvást ismételd meg. Ne félj, nem vagy egyedül! A gyermeked számára te vagy a legjobb anya és tudom, hogy a lehető legjobban teszed, amit teszel. A babáink úgy szeretnek minket, ahogy vagyunk” – posztolta Brenda.

"A test megváltozásával tudni kell együtt élni. Világra hoztad a kisbabád, amiért legyél nagyon büszke magadra, ahogy én is büszke vagyok a saját testemre" - osztotta meg követőivel.

Fotó: Instagram/she_plusfive


Te hogyan készíted fel a tested a változásra?

A szülés utáni állapotra való felkészülés jó esetben már a terhesség előtt elkezdődik, mégpedig egy olyan testben, amiben biztonságban érzi magát az ember, aminek ismeri a működését és a határait, ezáltal könnyebb megélni a terhességet, a szülést és az azt követő regenerálódást. Ezt azonban csak úgy érhetjük el, ha ténylegesen használjuk a testünket, vagyis mozgunk és rendszeresen sportolunk. Hogy mit, az nem is olyan lényeges, mert bármilyen sport jobb, mint az, hogy semmit nem csinálsz. A legfontosabb, hogy élvezd azt a tevékenységet, amit végzel.

A mozgásnak mindig jó hatása van. Várandósan is kell mozognunk, hiszen a test erre van kitalálva, függetlenül attól, hogy épp babát hord-e vagy sem. A terhesség alatt végzett testmozgás segíthet elkerülni az elhízást, jó hatással lehet a terhességi cukorbetegség esetén, vagy megelőzheti azt, illetve segít a keringés egészségének megőrzésében.

Természetesen mindenféle testmozgás előtt fontos, hogy konzultálj a nőgyógyászoddal az esetleges komplikációk elkerülése végett!


Mitől függ, hogy milyen gyorsan húzódik vissza a hasunk?

A legtöbb frissen szült édesanya már a kórházban azt várja, hogy a baba kiemelésével eltűnik a pocakja, ám nem ez az általános. Egyesek akár több hónapos várandósnak is tűnhetnek még heteken keresztül. A baba megszületésével a kórházi napok alatt átlagban 4-5 kiló megy le a testünkről. Ebben benne van a baba és a méhlepény súlya, a magzatvíz, a vérveszteség és apránként ürülhet a testünkben felhalmozódott víz is.

A következő hetekről elmondható, hogy nagyjából folytatódik ez a tendencia. Ha szoptatunk, az is sokat segíthet a kilóktól való szabadulásban, hiszen nem kevés kalóriát éget, és a méh összehúzódásában is segítségünkre van. A méh egyébként nagyjából a szülés utáni 6. hét végére húzódik vissza a kismedencében, ekkorra általában látványos változás is észlelhető.
 

Külső és belső tényezők

Egyénenként változó, hogy mikor húzódik vissza a pocak, de a felsoroltak mind befolyással lehetnek rá. Fontos ugyanis, hogy

  • spontán vagy császárral hoztad világra a gyermeked
  • milyen szövettípussal és gyógyulási hajlammal rendelkezel
  • mennyit mozogtál és milyen életmódot folytattál a terhességed alatt
  • mekkora súllyal vágtál bele a babavárásba
  • mennyi plusz kiló halmozódott fel abban a bizonyos 9 hónapban
  • voltak-e a várandóság alatt komplikációk
  • hogyan alakul a hormonháztartásod, szoptatod-e a kisbabádat
  • miképp táplálkozol
  • milyen a testtartásod
  • kezeled-e a hegedet
  • milyen a testharmóniád
  • milyen a légzésed, a légzésmintád szülés után, szoktál-e légzéstornákat végezni
  • milyen a lelki-idegrendszeri állapotod (stresszes és kialvatlan vagy-e, hogyan éled meg a szülés körüli történéseket)
  • mennyire kezeled a "tested részeként" a hasad
  • milyen ingerek érik a hasad szülés után (végzel-e regeneráló tornát, ápolod-e fürdés után)
  • nincs-e szétnyílva a hasizmod.


Ha már itt tartunk, mi az a szétnyílt hasizom és hogyan előzhetjük meg?

A hasfal tágulása egy teljesen természetes folyamat. Középen a hasizmok közötti kötőszövetes rész (az úgynevezett linea alba) kicsit megnyúlik, hogy elférjen a magzat. Előfordulhat, hogy ezen a területen a szövetek túlnyúlnak és elveszítik rugalmasságukat, emiatt nem tudnak teljes mértékben helyreállni. A torna mindig segít valamilyen mértékben, szélsőséges esetekben pedig műtéttel is helyre lehet állítani a hasat. 

A szülés utáni legfontosabb feladat a gerinc tartásának javításával együtt a hasfal, a törzsizomzat és a kismedencei izomzat megerősítése. Tehát mielőtt bármilyen sportnak nekikezdenénk, előbb állítsuk helyre a fent említett területeket.

A kismedencei izomzat állapotának felmérése nem könnyű feladat és a szülés utáni medencefenék-ellenőrzés nem történik meg minden hathetes kontrollon. Az állapotfelmérést szerencsére egyre több erre szakosodott szülész-nőgyógyász végzi. Ez azért is fontos, mert nem mindenkinek hasznos a gátizomtorna, nem mindenkinek ugyanarra van szüksége. Az orvos által felállított diagnózis után érdemes személyre szabott és célzott gyógytornával indítani, így javíthatunk akár a különböző süllyedések állapotán is, hisz nem csupán a has körfogata számít szülés után, hanem az intim területeink egészsége, épsége is.

Sajnos teljes mértékben nem lehetünk befolyással a hasfalunk alakulására, ám sokat tehetünk érte. Ha megfelelően mozgunk, helyesen és változatosan táplálkozunk, odafigyelünk a folyadékpótlásra, minden lehetőséget kihasználunk a pihenésre még a gyermekágy idején is, akkor elmondhatjuk, hogy nagyban hozzájárultunk a megfelelő regenerációhoz.


A heget is érdemes kezelni

A császármetszéssel szült édesanyáknál maga a heg is befolyásolja a hasfal alakulását: még kontrasztosabbá teheti, hiszen a varrat inkább szűkíti, összehúzza a bőrt, míg felette a hasfal kilenc hónapon keresztül nyúlt, feszült. A kötényhas azoknál is kialakulhat, akiken nem maradt a terhesség után felesleg, csupán bőrtöbblet keletkezik. Éppen ezért fontos, hogy mikor a has visszahúzódását, a kötényhas eltűnését várjuk, ne felejtsük el a heget, a hegkezelést és a speciális hegmasszázst sem.

Indexkép: Depositphotos.com

(A hozzászólások megjelenítéséhez jelentkezz be Facebookra!)
© 2004-2022 Családi Háló Közhasznú Alapítvány - minden jog fenntartva.
Ügynökségi értékesítési  képviselet: Adaptive Media
A szerkesztő ajánlja