SZAKÉRTŐKMUNKAKÖZVETÍTŐKALKULÁTORBABA-MAMA HÍRLEVELEKFOGANTATÁSTERHESSÉGBABAGYEREKNEVELÉSTB, PÉNZÜGYEKÉLETMÓD, EGÉSZSÉGSZABADIDŐRECEPTEK

Herbert Renz-Polster - Gerald Hüther: Vissza a gyökerekhez - Nyereményjáték!

Családinet [cikkei] - 2017-05-31
Így fejlődnek "ezek a mai gyerekek"
Herbert Renz-Polster - Gerald Hüther: Vissza a gyökerekhez - Nyereményjáték!

A német szerzőpáros gondolatébresztő, esetenként csipkelődő és sok-sok aha-élménnyel szolgáló művéből megtudjuk, miként voltak a gyerekek saját fejlődésük alakítói a múltban, miként maradnak azok a jelenben is, és milyen szerepet játszik mindebben a természet, vagy akár a modern kütyük.

„A gyerekeknek úgy kell a természet, mint egy falat kenyér”

A hagyományos társadalmakat tanulmányozó kutatók alapvető különbségeket találtak aközött, ahogy a gyerekek egykor felcseperedtek, és ahogy manapság felnőnek. Alig pár száz évvel ezelőtt a legtöbb idejüket más gyerekek körében töltötték, méghozzá vegyes életkorú csoportokban, közösen játszva és a játék által tanulva, a természetben. Ehhez képest manapság tantermekben ülnek, azonos korúak között, felnőtt(ek) társaságában; vagy esetleg egy kütyü képernyőjét figyelik és nyomkodják. Vajon ez az óriási változás milyen következményekkel jár a fejlődésükre nézve?

A Vissza a gyökerekhez kötet szerzőinek eszük ágában sincs kivonulni a modern korból és visszatérni egy olyan berendezkedéshez, amely már beleveszett a múltba. Ám kellő hozzáértéssel és humorral bemutatják, hogy a természet közelsége és a vegyes korú gyerekcsoportokban folytatott önszervező játék milyen jótéteményekkel járult hozzá az életkompetenciák kialakításához, már akkor is, amikor a kompetencia kifejezés még nem létezett.

A természet ideális terep például ahhoz, hogy a gyermek megszerezze a legelemibb fizikai tapasztalatokat arról, milyen hatást gyakorolni és formálni a világot, például azon keresztül, hogy gátat épít a patakra, „várat” emel sárból, vagy akár besegít a szüleinek a konyhakert gondozásában. Ideális terep ahhoz is, hogy türelmet tanuljon, például azáltal, hogy napokon keresztül figyeli, amint egy bimbó szép lassan virággá bomlik ki, vagy alig várja (és ki kell várnia), hogy mikor szállnak a madarak a madáretetőre a ház udvarán. A természettel kapcsolatba kerülve rengeteg lehetőség kínálkozik számára arra, hogy megtanuljon együttérezni más élőlényekkel – ehhez nem kell más, csak néhány beszédes szemű háziállat.

Ha pedig mindezekre a tapasztalatokra több, különböző életkorú gyerekkel közösen tehet szert, annál jobb már nem is történhet vele. Mert a többi gyerekkel való kommunikáció nemcsak löketet ad a nyelvelsajátításnak, de a szempontváltás képessége is fejlődik, vagyis hogy bele tudja magát élni a másik ember helyébe. A fiatalabb gyerekek támogatást kaphatnak a nagyobbaktól, a nagyobbak pedig megtanulnak felelősséget vállalni a kisebbekért. Ha akadály tornyosul a terveik végrehajtása elé, vagy valami ismeretlen dologgal találkoznak, akkor együtt próbálják megoldani a problémát és megérteni a helyzetet: közösen ötletelnek, új utakat keresnek, felfedeznek, ami az együttműködési és az innovációs készséget egyaránt fejleszti. És még hosszan sorolhatnánk.

A szerzők bátran felteszik a kérdést, hogy ha évszázadokig megfelelő fejlődési teret nyújtott a természet és a többi gyerek társasága, akkor manapság miért töltik a gyerekek szinte minden idejüket intézményekben ülve? És nem riadnak vissza attól, hogy levonjanak néhány radikális következtetést.

Herbert Renz-Polster és Gerald Hüther nemcsak gondolkodásukban újító szelleműek, de természetesen a korral is haladnak: annak is utánajárnak, hogy a modern technika és kütyük hogyan lehetnének igazán építő hatással a gyerekek fejlődésére – oly módon, hogy a természet és a gyerekközösségek evolúciós bizonyítékokkal rendelkezően hatékony közege és részt kapjon benne. A könyv alcímét akár ki is egészíthetnénk: Így fejlődnek „ezek a mai gyerekek” – de így fejlődhetnének csak igazán!

Részletek a könyvből

„A gyereket mágikusan vonzzák azok a kihívások, amelyeknek éppenhogy meg tud felelni. A kidőlt fáról az avarba ugrál. Puff, sikerült, de természetesen »bébikönnyű« volt… A következő ugrás már kicsit magasabbról történik. Vagy vegyük a folyópartot – ott már ügyesen le lehet ereszkedni négykézláb, de aki nagyon merész, ugorhat is. Egy természetes játszótéren, ahol finomak az átmenetek, a gyerekek mindig meg tudják választani, hogy mekkora hátrányból akarnak indulni. Így erősítik meg saját magukat (és egészen könnyen lemondanak a szokásos dicséretekről, amelyeket oly gyakran kénytelenek elviselni).
Mindemellett nemcsak külső kihívások elé állítják magukat a gyerekek a szabadban, hanem a teljes lényükkel részt vesznek mindenben. Vizsgálatok bizonyítják, hogy a gyerekek kreatívabban játszanak a strukturálatlan, természetes környezetben, mint odabent. Kint különféle játékokat találnak ki, amelyek motívumait másnap is szívesen tovább szövik – ami messze van attól, hogy egyszerűen csak kitombolják magukat odakinn! A természet ingerei úgymond csiklandozzák bennük a kreativitás ösztönét, amely minden gyerekben benne rejlik. Nem lehet tehát véletlen, hogy az ún. »kreatív gondolkodók« gyakran a természet szoros közelségében töltötték gyerekkoruk középső részét – erre jutott Edith Cobb kutatónő 300 önéletrajz elemzése után.”

„…egyik elmélet sem tudta megmagyarázni a gyerekek sajátos életútját – mármint azt, hogy minden gyerek a saját erejéből és a saját módján a senki földjére ér. A fejlődésük révén oda jutnak, ahol még senki nem járt előttük – sem a szüleik, sem a nevelőik, sem a példaképeik. Vegyük például a legutóbbi ötven évet, és kapcsoljuk be az időgépet. Rögtön az elején olyan hangot hallunk, amilyet korábban senki: a Beatles panaszos, ugyanakkor ujjongó akkordjait. Néhány évvel később a virággyermekek léptek színpadra, s velük teljesen új világkép, új életeszmények szökkentek szárba, és teljesen új elképzelések születtek arról, hogy mit kellene tennünk nekünk, embereknek.
[…]
Mindezeket az újításokat nem ősz hajú tudósoknak, szakértőknek vagy »nagy méltóságú uraknak« köszönhetjük, hanem – hát igen, gyerekeknek. Legalábbis jogi értelemben a legtöbb feltaláló, mozgalmár és újító még gyerek volt! Amikor a Beatles összeállt, még egyik tagja sem borotválkozott rendesen. Még a virággyermekek is inkább pelyhes állúak voltak – nem véletlen, hogy virággyermek lett a nevük. Na és a technikai újítók? Bill Gates iskoláskorában végezte úttörő programozásait – nyugodtan mondhatjuk, hogy gyerekmunkát végzett. Mark Zuckerbergnek, a Facebook feltalálójának és alapítójának ugyan volt már saját cége, de este még nem ihatott meg legálisan egy üveg sört! Megint visszajutottunk kiindulási rejtélyünkhöz: ugyan honnan jönnek elő ezek az új ötletek?
[…]
A gyerekek tehát nem csukott szemmel lépdelnek a szüleik nyomdokain. Megfigyelnek mindent és kialakítják a saját terüket. Egyszer csak meglódulnak – többnyire a saját fejük után indulnak el. Persze követhetik a nagyok útját, de nem feltétlenül. És ezzel eljutunk a fejlődéslélektan talán legizgalmasabb fejezetéhez: honnan van a gyerekeknek szabadsága ahhoz, hogy a saját útjukon járjanak?”

A szerzőkről

Dr. med. Herbert Renz-Polster (1960–) gyerekorvos és a Heidelbergi Egyetem Mannheimi Közegészségügyi Intézetének kutatója. 1995–2002 között az Egyesült Államokban kutatott és végezte a szakorvosi képzést. Több szakkönyv szerzője, melyek közül különösen népszerű Kinder verstehen. Born to be wild: wie die Evolution unsere Kinder prägt (Értsük meg a gyerekeinket! Szabadnak születtek – hogyan formálja az evolúció a gyerekeinket) című kötete. Rendszeresen tart előadásokat, valamint gyakran szerepel a sajtóban szakértőként. Négy gyermekével és feleségével a Boden-tó közelében, Ravensburgban él.

Dr. med. Herbert Renz-Polster Prof. dr. Gerald Hüther

Prof. dr. Gerald Hüther (1951–) szakíró és a neurobiológia professzora a Göttingeni Egyetemen, továbbá Németország egyik legismertebb agykutatója. Több kezdeményezés és projekt keretében foglalkozik a neurobiológiai prevenciók kutatásával. Szakkönyveket ír, melyek közül egyik legismertebb a Was wir sind und was wir sein könnten. Ein neurobiologischer Mutmacher (Mik vagyunk és mivé lehetnénk. Neurobiológiai kedvcsináló) című könyv. Előadásokat tart, kongresszusokat szervez, politikusok és cégvezetők tanácsadójaként dolgozik.

Adatok:
Kiadó: Ursus Libris, 2017.
Ár: 3900
ISBN 978 963 9718 97 5

 

NYEREMÉNYJÁTÉK!

Ha szeretnéd megnyerni ezt a szuper könyvet, nincs más dolgod, mint helyesen válaszolni az alábbi három egyszerű kérdésre június 6. éjfélig, mi pedig másnap (június 7-én) kisorsoljuk azt a két szerencsés nyertest, akik megkapják a könyvet.
A nyertesek nevét kiírjuk a cikk aljára, és e-mailben is értesítjük őket.

(Figyelem! A teljes tartalomért kattintson ide!)

Kérjük, támogasd munkánkat!

Ha szeretsz minket olvasni, ha csaltunk már mosolyt az arcodra, ha segített már neked valamelyik szakértõnk, vagy ha egyszerûen Te is fontosnak tartod, amit csinálunk, kérjük, támogasd munkánkat!

Banki átutalással:
Magnet Bank 16200106-11697987
Kedvezményezett: Családi Háló Közhasznú Alapítvány
Közlemény: Média támogatás

Vagy bankkártyás fizetés Simplepay-el az alábbi gombra kattintva:

 

(A hozzászólások megjelenítéséhez jelentkezz be Facebookra!)

LEGOLVASOTTABB

Holtan találták meg a kétéves szerb kislányt, akit már a magyar rendőrség is keresett

Holtan találták meg a kétéves szerb kislányt, akit már a magyar rendőrség is keresett

Rengetegen keresték a kétéves kislányt, sajnos már csak a holttestét találták meg.
"Sosem főznek és nem engedik az unokámnak, hogy csokit egyen": Bele lehet-e szólni a fiatalok életébe? - Juci néni gondolatai

"Sosem főznek és nem engedik az unokámnak, hogy csokit egyen": Bele lehet-e szólni a fiatalok életébe? - Juci néni gondolatai

Ha nem esznek csokit, hát nem esznek. Ha rendelik az ebédet, hát rendelik. Látom, hogy a mai fiatalok másképp nevelik a gyerekeiket. Egyes dolgokban szigorúbbak és más dolgokban meg engedékenyebbek, mint amilyen én voltam. Néha persze jólesne ezt megmondani nekik, hogy én mit csinálnék másképp, de megtanultam, hogy okosabb dolog, ha csendben maradok. 
A gyerek a szülő tükre: ha szófogadatlan vagy rosszalkodik, akkor a családban lehet a gond

A gyerek a szülő tükre: ha szófogadatlan vagy rosszalkodik, akkor a családban lehet a gond

Amikor a szülő tanácstalan, mert a gyereke kezelhetetlen, szófogadatlan, akkor érdemes először tükörbe nézni: milyen a család működése, mi állhat a háttérben? Szakemberek szerint ugyanis nagy általánosságban nem létezik problémás gyerek, csak problémás szülők.
Újabb mérgezéses eset abban a pilisborosjenői óvodában, ahol nemrég porcukor helyett tisztítószer került a gyerekek reggelijébe

Újabb mérgezéses eset abban a pilisborosjenői óvodában, ahol nemrég porcukor helyett tisztítószer került a gyerekek reggelijébe

Az ovisok ezúttal az udvaron található lilaakácból ettek: néhányan rosszul lettek, az óvónők pedig azonnal mentőt hívtak. Pár héten belül ez már a második mérgezéses eset az óvodában. Nemrég ugyanis porcukor helyett tisztítószer került a gyerekek reggelijébe ugyanebben az intézményben.
"Az apám a saját nőgyógyászom, és ő közölte velem, hogy baj van" - kiakadtak a TikTokon a fiatal lány követői

"Az apám a saját nőgyógyászom, és ő közölte velem, hogy baj van" - kiakadtak a TikTokon a fiatal lány követői

Minden nő tudja, hogy a nőgyógyász kincs. Ez egy bizalmi viszony, így nem csoda, hogy olyan embert szeretnénk választani, aki szimpatikus, aki tudja kezelni az esetleges betegségeinket és aki felkészít a szülésre. Egy fiatal lány éppen ezért a lehető legközelebbi személyt választotta erre a nemes feladatra, aki nem más, mint az édesapja.
A szerkesztő ajánlja