SZAKÉRTŐKMUNKAKÖZVETÍTŐKALKULÁTORBABA-MAMA HÍRLEVELEKFOGANTATÁSTERHESSÉGBABAGYEREKNEVELÉSTB, PÉNZÜGYEKÉLETMÓD, EGÉSZSÉGSZABADIDŐRECEPTEK

Itt az marad életben, aki gyors - ilyen iskolákba járnak a gyerekek Kenyában

Mezei Csongor Andrea [cikkei] - 2022-11-29
Kenyában, a Viktória-tó menti Migori-megyében máshogy festenek az iskolák, mint azt mi innen Európából valaha képzelnénk. Reggel a gyalog induló gyerekek a hátukon viszik az otthoni műanyag széküket, hogy legyen mire ülniük, sokszor kistestvérük is velük tart, és alkalmanként maguk a szülők is. Állandóan vörös port kavar és fúj a szél, amivel mindenkinek tele van a haja és bőre, és a por gyakorta okoz szemgyulladást az iskolás gyerekeknél.
Itt az marad életben, aki gyors - ilyen iskolákba járnak a gyerekek Kenyában

Így tanulnak a gyerekek Kenyában

Iskolák ablak, víz és áram nélkül

Az iskola többnyire csak négy üres fal, melyen ablak sincs, és sem a folyóvíz, sem az áramellátás nem biztosított. Iskolaszerek szinte nem is léteznek: se tankönyv, se füzet nincs, minden tudásátadás szóban történik.
 

kenyai iskola

kenyai iskola

kenyai iskola


A sokszor nyolcvanfős osztályok egy-egy tanórára kivonulnak a mangófa alá, és ott ülve tartják a foglalkozást. Amerikai üdítőitalok kupakjait használják számolásra, olyan italokét, amiket nem ők ittak meg... Aki el tud menni az iskolába, azt mind befogadják.
 

Kenya

A maszáj, iszlámista és keresztény lakosok a nehézségek és a megdöbbentő szegénység ellenére kifejezetten derűs és felelősségteljes emberek. 


Kenya

Kenya

Kenya


A férfi, aki meg akarja menteni szülőhazája gyermekeit

Edwin Wagah egy kenyai származású fiatalember, aki jelenleg az ELTE tanulója. Kisgyermekként ő is Migori megyében járt iskolába, de később soha nem tévesztette szem elől azt a célját, hogy segítséget szerezzen a sok problémával küzdő régiónak.
 

Kenya


Edwin unokahúga hallássérültként született, ám Kenyában a gyógypedagógiai ellátás egyrészt elérhetetlen a távoli falvakból, másrészt a magánellátás annyira drága, hogy a mélyszegénységben élő településen élők nem is gondolhatnak rá. Edwin Magyarországon makacsul és kitartóan küzdött azért, hogy segítséget szerezzen a kenyai fogyatékossággal élő kisgyerekeknek.

Magyarországon mindenhol és mindenkinek elmondta, aki meghallgatta őt, hogy a kenyai kistelepüléseken élő sérült gyerekek magányosak és kiszorulnak a kommunikációból, sokszor rejtegetik őket, és még mindig több helyen hiszik, hogy a testi és szellemi fogyatékosság az ördög általi megszállás jele. Edwin vég nélküli e-mailjei megzavarták az itteni nyugalmat, és végül akadt ember, aki elkezdett hinni abban, hogy Edwin ötlete testet ölthet. Kilenc segítő szakember egy év készülés után megérkezett Migoriba: ami addig csak papíron volt, egyszerre valósággá vált.
 

Kenya


Edwin Wagah óriási szervezéssel egy platformra hozta az ELTE Gyógypedagógia Karát (érkezésekor azt sem tudta, hogy Magyarországon létezik ilyen kar) az Adra Hungary Adventista Fejlesztési és Segély Alapítvánnyal. A közösen beadott pályázatuk öt kenyai általános iskola fejlesztésére elnyerte a Hungary Helps Alapítvány támogatását.
 

Kenya


A magyar gyógypedagógus csapat egy évig készült a küldetésre 

Oltásokat kaptak, tájékozódtak a kenyai oktatási rendszerről, beszerezték a moszkitóirtó permeteket, tanultak a maszáj kultúráról és a törzsi hiedelmekről. Céljuk az volt, hogy közös munka révén a kenyai partneriskolák meg tudják valósítani a mindenki számára hatékony oktatást, és olyan módszertani központokká is váljanak, amelyek később önállóan képesek lesznek a tudást továbbadni, és a többi intézményt is segíteni a horizontális tanulás alkalmazásában.

Nem akartak otromba Európai módon felülről közelíteni hozzájuk, hanem tudást, ötleteket, és eszközöket vittek harminc kilós személyi csomagjaikban. Kenyában nem a befogadó szemlélet hiányzik a fogyatékossággal élő gyermekekhez, hanem a horizontális tanulához  kapcsolódó szakmai tudás és módszertan.
 

Kenya


Dr. habil Perlusz Andrea gyógypedagógus, speciális pedagógia szakos tanár és szakpedagógus így fogalmazta meg a befogadó (inkluzív) pedagógia lényegét: „Az inklúzió szerintem a tanulás és bevonódás akadályainak megszüntetését jelenti, a különbségek értékként való bemutatását.”

Az, hogy egy kenyai iskolában van helye a lassúbb, tanulásban akadályozott, vagy szervi fogyatékossággal élő tanulóknak, inklúzió szempontjából még kevés: róluk is pozitívumokat kell megjelentetni a közösség felé, hiszen mindannyiunknak sikerekre, önbizalomra van szükségünk, a közösségnek pedig arra, hogy mindenkiben meglássuk az értékeket.

Kenyában minden gyermek az első akar lenni, a leggyorsabb, mert különben észrevehetetlenné válik: ez a törekvés viszont gyakran vezet erőszakhoz. A gyerekeknek nem megy a késleltetés, a sorba rendeződés, a várakozás. Itt az marad életben, aki gyors – ez bizony nem inklúzió.
 

Kenya


A magyar csapat elsősorban azért ment ki, hogy a helyi tanárnők által javasolt 291 gyermeket diagnosztikai eszközökkel szűrje, illetve tanácsadással segítsék a szülőket. Az európai csoport hírére minden fogyatékossággal vagy betegséggel küzdő gyermeket felhoztak a faluból, és csak ekkor derült ki, hogy milyen sok súlyosan sérült gyermek nem is jár iskolába.

Kenyában a legtöbb gyermek nem kórházban születik – kevés is a kórház -, így születéskori szűrésen sem esik át. A szűrés és a tanácsadás mellett a csapat workshopot tartott a kenyai tanítóknak, akik közül akadt olyan, aki csecsemővel a karján oktatta az osztályát. Kenyában alig van gyógypedagógus, és végtelenül keveset tudnak a sérült gyermekek szükségleteiről és lehetőségeiről.
 

Kenya

Edwin Wagah szíve ma boldog, szerinte szeptember 23-a, a magyar csoport érkezésének napja bekerült a kenyai történelembe. A fogyatékossággal élő kenyai gyerekek sorsát egy süllyedő hajóéhoz hasonlította, akikért a segítő szakemberek a vízbe gázoltak, és ölben emelték be őket a mentőcsónakba.

Kenya

A következő évben a magyar gyógypedagógusok szeretnék vendégül látni kenyai kollégáikat, és olyan magyar kezdeményezéseket mutatni nekik, ahol a tudáson alapuló befogadó szemlélet érvényesül, mint a Holnap Iskolája, vagy a Borsodban folyó mentorált személyes tanulási lehetőséget nyújtó Indahouse-program. Programjaikat a Kenyatta Egyetemmel is megosztják.

Edwin unokahúga ma már felnőtt nő, de sok sérült gyermek él ma is Kenyában, akiknek ez a program lehet a mentőöve. Edwin végre nyugodtan aludhat…
 

Kenya


A projekt vezetői a következők voltak:

  • dr. habil Perlusz Andrea gyógypedagógus, speciális pedagógia szakos tanár és szakpedagógus,
  • dr. habil. Papp Gabriella gyógypedagógus, pedagógia szakos tanár.
  • dr. Márkus Eszter gyógypedagógus, speciális pedagógia szakos tanár és szakpedagógus

Mindhárman több tízéves tapasztalattal rendelkeznek az integrált – inkluzív nevelés – oktatás területén, számos inkluzív intézményfejlesztési folyamatban és képzésben szereztek tapasztalatot.

Olvasd el ezt is: Megdöbbentő képek: így szülnek a nők Afrikában


Képgaléria - Kenya

Erdős Attila képei Kenyáról:

Kenya

Kenya

Kenya

Kenya

Kenya

Kenya

Kenya

Kenya

Kenya

Kenya

Kenya

Kenya

Kenya

Kenya

Kenya

Kenya

Képek: Erdős Attila

Kérjük, támogasd munkánkat!

Ha szeretsz minket olvasni, ha csaltunk már mosolyt az arcodra, ha segített már neked valamelyik szakértõnk, vagy ha egyszerûen Te is fontosnak tartod, amit csinálunk, kérjük, támogasd munkánkat!

Banki átutalással:
Magnet Bank 16200106-11697987
Kedvezményezett: Családi Háló Közhasznú Alapítvány
Közlemény: Média támogatás

Vagy bankkártyás fizetés Simplepay-el az alábbi gombra kattintva:

 

(A hozzászólások megjelenítéséhez jelentkezz be Facebookra!)

LEGOLVASOTTABB

"Sosem főznek és nem engedik az unokámnak, hogy csokit egyen": Bele lehet-e szólni a fiatalok életébe? - Juci néni gondolatai

"Sosem főznek és nem engedik az unokámnak, hogy csokit egyen": Bele lehet-e szólni a fiatalok életébe? - Juci néni gondolatai

Ha nem esznek csokit, hát nem esznek. Ha rendelik az ebédet, hát rendelik. Látom, hogy a mai fiatalok másképp nevelik a gyerekeiket. Egyes dolgokban szigorúbbak és más dolgokban meg engedékenyebbek, mint amilyen én voltam. Néha persze jólesne ezt megmondani nekik, hogy én mit csinálnék másképp, de megtanultam, hogy okosabb dolog, ha csendben maradok. 
Holtan találták meg a kétéves szerb kislányt, akit már a magyar rendőrség is keresett

Holtan találták meg a kétéves szerb kislányt, akit már a magyar rendőrség is keresett

Rengetegen keresték a kétéves kislányt, sajnos már csak a holttestét találták meg.
A gyerek a szülő tükre: ha szófogadatlan vagy rosszalkodik, akkor a családban lehet a gond

A gyerek a szülő tükre: ha szófogadatlan vagy rosszalkodik, akkor a családban lehet a gond

Amikor a szülő tanácstalan, mert a gyereke kezelhetetlen, szófogadatlan, akkor érdemes először tükörbe nézni: milyen a család működése, mi állhat a háttérben? Szakemberek szerint ugyanis nagy általánosságban nem létezik problémás gyerek, csak problémás szülők.
Újabb mérgezéses eset abban a pilisborosjenői óvodában, ahol nemrég porcukor helyett tisztítószer került a gyerekek reggelijébe

Újabb mérgezéses eset abban a pilisborosjenői óvodában, ahol nemrég porcukor helyett tisztítószer került a gyerekek reggelijébe

Az ovisok ezúttal az udvaron található lilaakácból ettek: néhányan rosszul lettek, az óvónők pedig azonnal mentőt hívtak. Pár héten belül ez már a második mérgezéses eset az óvodában. Nemrég ugyanis porcukor helyett tisztítószer került a gyerekek reggelijébe ugyanebben az intézményben.
"Az apám a saját nőgyógyászom, és ő közölte velem, hogy baj van" - kiakadtak a TikTokon a fiatal lány követői

"Az apám a saját nőgyógyászom, és ő közölte velem, hogy baj van" - kiakadtak a TikTokon a fiatal lány követői

Minden nő tudja, hogy a nőgyógyász kincs. Ez egy bizalmi viszony, így nem csoda, hogy olyan embert szeretnénk választani, aki szimpatikus, aki tudja kezelni az esetleges betegségeinket és aki felkészít a szülésre. Egy fiatal lány éppen ezért a lehető legközelebbi személyt választotta erre a nemes feladatra, aki nem más, mint az édesapja.
A szerkesztő ajánlja