SZAKÉRTŐKMUNKAKÖZVETÍTŐKALKULÁTORBABA-MAMA HÍRLEVELEKFOGANTATÁSTERHESSÉGBABAGYEREKNEVELÉSTB, PÉNZÜGYEKÉLETMÓD, EGÉSZSÉGSZABADIDŐRECEPTEK

Autista füllel a világ - így fogalmazz, hogy ne értsétek félre egymást

Mezei Csongor Andrea [cikkei] - 2022-03-23
Az autizmus a szociális, kommunikációs és kognitív képességek minőségi fejlődési zavara, melynek számtalan színe és megjelenési formája van, ezért is szokás az állapotot spektrumként jellemezni. A kommunikáció minőségének károsodása a spektrum teljes szélességén megtalálható: a beszéd megkésésétől vagy teljes hiányától, a csupán az elvont szavak és kifejezések értelmezési problémájáig terjedhet.
Autista füllel a világ - így fogalmazz, hogy ne értsétek félre egymást

 – Milyen napod van? – kérdezhetjük, mire ez lehet a magától értetődő a válasz:  – Csütörtök.

A nyelvi problémákkal való küzdés hozzátartozik az állapothoz. A beszélgetésben való kölcsönösség kezdeményezése vagy annak fenntartása a társalgásban az autizmussal élő gyermekek számára általában nehézséget okoz, sztereotípiákat, megnyugtató ismétléseket szívesebben használnak, nem alkalmazkodnak rugalmasan a társalgás ívéhez. A hangmagasság, hangsúly, beszédsebesség, beszédritmus és a hangsúly egyedi használata, a különböző modorosságok jellemzővé tehetik a beszédjüket, és jól leírják a kommunikációhoz való viszonyt, melyet többnyire inkább feladatnak, mint örömforrásnak élnek meg.

Felmerül a kérdés, hogy beszédet, nyelvet vagy kommunikációt érdemes-e tanítanunk ezekben az esetekben, tekintettel arra, hogy a képi kifejezési formák némely esetben alkalmasabbak és egyértelműbbek a számukra, vagy az írott forma is lehet könnyebben értelmezhető, hiszen a hangsúly, hangszín, sokatmondó szünetek vagy hangerő alapú kiemelések itt nem bonyolítják a kommunikáció szövevényes értelmezési lehetőségeit, így leegyszerűsödhet általuk a feladat.


Az autista számára a szavak csapdákat rejtenek

Autista füllel a szavak veszélyesek lehetnek, csapdákat rejtenek.  – Melyik az ABC utolsó betűje? – kérdezi a tanár, és mosolyog azon, ha a szó szerinti helyes válasz érkezik: - A Cé.

Az átvitt értelmű kifejezések, elvont szavak, metaforikus kifejezések helyén kezelése rendkívül nehéz feladat az autista elme számára. A nehezen megfogható kifejezéseket, költői szóképeket többnyire csak szó szerint tudják értelmezni, és

a világ bonyolultnak és veszélyesnek tűnik számukra ezek által, jobban vonzódnak az érzelmi töltet nélküli információkhoz és adatokhoz, melyek minden érzelmi viszonyulás nélkül is állandóak és újra előhívhatók ugyanonnan és ugyanúgy. 

– Írd ide az aláírást! – mutatja a tanár a lap alját, a gyermek pedig odaírja: Aláírás.


Nem tudnak a sorok között olvasni

A metaforikus nyelvhasználat szinte megoldhatatlan nehézséget okozhat a spektrumzavarral küzdő, de jól beszélő autista személyeknek. Számukra a szólások és közmondások értelmezése - vagyis amikor a szókapcsolat a szó szerinti jelentésen túlmutat - bonyolult kihívás. Nehéz megbirkózniuk a kódfejtés feladatával, összetettségével.

Mivel az elhangzottakat hajlamosak szó szerint érteni, konkrét szinten gondolkodni, a megértés túlzott energiaigénye haragot, sőt dühöt válthat ki belőlük. Ha az hangzik el, hogy „kiszúrja a szemét”, „elhúzta a csíkot”, „szállj magadba”, vagy „orránál fogva vezetik”, akkor nem kell csodálkoznunk azon, hogy küszködik az információval, megijed tőle, vagy valóban elhúzza a csíkot, kezében egy zsírkrétával, a festett fal mentén, derékmagasságban.

Ha a „kisírod a szemedet”, vagy „béka nő a hasadba” szóképeket szegezzük neki, praktikus gondolkodásával szó szerint értelmezheti a képet. Ha a nagymama „eszi a pici szívét”, sikítva menekülhet előle, és ha azt mondjuk: „dobd le a táskádat”, ne csodálkozzunk, ha úgy a padlóhoz vágja, hogy csak úgy nyekken… Ha „ég a kezünk alatt a munka”, akkor ijedt szemekkel találkozhatunk, és tűzoltással kapcsolatos kérdésekkel. Segítség nélkül ők nem látnak a szavak mögé, és nem tudnak a sorok között olvasni.

 – „Hármat is meg tudok enni! - mondom, mire ő:

 – De a számokat nem lehet megenni!”

A szólások és közmondások a neurotipikus gyermekek számára is feladványok, amikor először találkoznak velük, de könnyen beépítik őket a szókincsükbe, és a nyelvi metaforákat gyönyörűséggel használhatják. Autista gyermek esetén inkább törekedjünk az egyértelműségre, és könnyítsük meg ezzel a dolgát!

Ha a nyelvnek udvariassági funkciója van, az szintén kihívás lehet az autista gyermek számára. Nagyon bonyolult annak megértése, hogy a nyelvnek rejtett üzenete is lehet a szó szerint jelentésen kívül. Pl. a „Hogy vagy?” kérdésre kimerítően pontos választ kaphatunk, ugyanakkor hasonló udvariasságra kevésbé számíthatunk tőlük, vagy csak abban az esetben, ha valóban érdekli őket az egészségi állapotunk.

Az „Ide tudnád adni a cukrot?” - kérdésre ne csodálkozzunk, ha mozdulatlanul ülve azt válaszolja: „Igen”. Ilyenkor válaszol ugyan a kérdésre, de nem nyújtja át a kérdéses tárgyat, a helyes kérdésfeltevés ugyanis számára így hangzik: „Add ide a cukrot, kérlek!” Az udvariasság nyelvi nüanszai helyett könnyebb számára az egyértelmű utasítás, még akkor is, ha a mi számunkra ez túl direkten hangzik.

„Péter otthon van?” – kérdezhetik tőle öccse barátai, és a kérdés magában foglalja: szeretnénk beszélni vele. Az autizmussal élő gyermek ezeket a magában foglalásokat nehezen dekódolja, egyszerűen azt válaszolja: Igen, itthon van.

A probléma része a vicc, a szarkazmus bonyolult stílusértékének kibogozhatatlansága is. A szójáték, gúny az autista személy számára nem „gyerekjáték”, ha valakiről azt hallja, hogy „petrezselymet árul”, valószínűleg a társadalmi munkamegosztásban elfoglalt helyként jelenik meg a tudatában, és kifejezi jókívánságát, hogy az illető „el is tudja adni.”
A „Mi a szösz?” kifejezésre válaszul teljes és alapos definíciót hallhatunk. Ha gúnyosan „gratulálunk” neki, nem könnyen érti meg, hogy miért az ellenkezőjét mondjuk annak, amit gondolunk… Miért nem örül anya, ha a felszólításra, hogy lépjek bele minden pocsolyába, én engedelmesen szót fogadok neki?

A tétel egyébként fordítva is igaz. Autizmussal élő fiatalok is használnak a beszédjükben iróniát és szarkazmust, de azt többnyire a neurotipikus többség nem érti, autista személyek között viszont nagyon is jól működik.

Folyik az orrom. Húzzál a kádba! Mindent széthánytál a szobádban. Szedd a lábad! Tűzrőlpattant. Ágyhoz van kötve. Megannyi talány, feladat, megoldatlan képlet, melyeknek dekódolási folyamatát érdemes úgy elképzelni, mintha egy másféle operációs rendszerrel működő processzort figyelnénk.

Kép: Depositphotos.com

Kérjük, támogasd munkánkat!

Ha szeretsz minket olvasni, ha csaltunk már mosolyt az arcodra, ha segített már neked valamelyik szakértõnk, vagy ha egyszerûen Te is fontosnak tartod, amit csinálunk, kérjük, támogasd munkánkat!

Banki átutalással:
Magnet Bank 16200106-11697987
Kedvezményezett: Családi Háló Közhasznú Alapítvány
Közlemény: Média támogatás

Vagy bankkártyás fizetés Simplepay-el az alábbi gombra kattintva:

 

(A hozzászólások megjelenítéséhez jelentkezz be Facebookra!)

LEGOLVASOTTABB

Holtan találták meg a kétéves szerb kislányt, akit már a magyar rendőrség is keresett

Holtan találták meg a kétéves szerb kislányt, akit már a magyar rendőrség is keresett

Rengetegen keresték a kétéves kislányt, sajnos már csak a holttestét találták meg.
Nem tudták ellátni a fulladó gyereket, mert az asszisztens késett, az orvos pedig nem tudott belépni a rendszerbe

Nem tudták ellátni a fulladó gyereket, mert az asszisztens késett, az orvos pedig nem tudott belépni a rendszerbe

Március 15-én reggel nyolckor vitték be a váci gyerekorvosi ügyeletre a szülők fulladó gyereküket, az orvos azonban nem tudott belépni a számítógépes rendszerbe az asszisztens segítsége nélkül, aki késett. Így az orvos nem tudta ellátni a kétéves kisfiút.
A gyerek a szülő tükre: ha szófogadatlan vagy rosszalkodik, akkor a családban lehet a gond

A gyerek a szülő tükre: ha szófogadatlan vagy rosszalkodik, akkor a családban lehet a gond

Amikor a szülő tanácstalan, mert a gyereke kezelhetetlen, szófogadatlan, akkor érdemes először tükörbe nézni: milyen a család működése, mi állhat a háttérben? Szakemberek szerint ugyanis nagy általánosságban nem létezik problémás gyerek, csak problémás szülők.
Újabb mérgezéses eset abban a pilisborosjenői óvodában, ahol nemrég porcukor helyett tisztítószer került a gyerekek reggelijébe

Újabb mérgezéses eset abban a pilisborosjenői óvodában, ahol nemrég porcukor helyett tisztítószer került a gyerekek reggelijébe

Az ovisok ezúttal az udvaron található lilaakácból ettek: néhányan rosszul lettek, az óvónők pedig azonnal mentőt hívtak. Pár héten belül ez már a második mérgezéses eset az óvodában. Nemrég ugyanis porcukor helyett tisztítószer került a gyerekek reggelijébe ugyanebben az intézményben.
Erre a 8 dologra van szüksége egy kamasznak a szüleitől

Erre a 8 dologra van szüksége egy kamasznak a szüleitől

Szakértők szerint a legrosszabb, amit ilyenkor tehetünk, ha folyamatosan tiltjuk őt mindentől. Egy kamasznak szüksége van egy biztonságos helyre, szabadságra, útmutatásra, biztatásra és persze arra, hogy bármennyire is felbosszant, érezze, hogy szereted őt.
A szerkesztő ajánlja