A CsaládiNet szakértői CsaládiNet Szolgáltatás Közvetítő Kalkulátorok Hírlevél feliratkozás
SZAKÉRTŐKMUNKAKÖZVETÍTŐKALKULÁTORBABA-MAMA HÍRLEVELEKFOGANTATÁSTERHESSÉGBABAGYEREKNEVELÉSTB, PÉNZÜGYEKÉLETMÓD, EGÉSZSÉGSZABADIDŐRECEPTEK

Az eltitkolt depresszió 6 figyelmeztető jele

- 2021-08-17
Ismerd fel a depresszió jeleit, hogy segíthess!
Az eltitkolt depresszió 6 figyelmeztető jele

Felmérések szerint a magyar lakosság 15%-a érintett valamilyen szinten depresszióban, sokan mégsem kérnek segítséget. Pedig a betegség jól gyógyítható, azonban elhanyagolás esetén súlyos következményekkel járhat.

Nagyon sok ember gondolja úgy, hogy jobb leélni egy egész életet úgy, hogy elnyomja magában egyre erősödő depresszióját, mintha feltárná mások előtt problémáját.


Számos esetben még a legközelebb álló barát vagy rokon sem veszi észre a tökéletesre elkészített „boldog maszk” alatt megbújó szenvedő embert, mivel aki fél a féltett érzelmek feltárásától, profi módján titkolja az amúgy még környezetére is negatívan kiható állapotát.
 

Miért félnek sokan felfedni depressziójukat?

Nagyon sok múlik a neveltetésen. Úgy gondolhatják, hogy felesleges lenne másokat terhelni saját negatív érzéseikkel, mivel mindenkinek megvan a maga gondja. Előfordulhat, hogy sohasem erősítették meg őket abban, hogy gondjaiknak van létjogosultsága, megérdemlik a törődést. A depressziós személy azt is érezheti, hogy gondjainak feltárása saját gyengeségét mutatná környezete számára. Betegnek címkéznék, amit pedig önmaga előtt sem vállalna soha.

Azok az emberek, akik el akarják rejteni betegségüket, többnyire nem akarnak tudomást venni a depresszív érzésekről. Úgy gondolják, hogy azzal, ha szimplán élik tovább az életüket, a depresszió majd elmúlik magától. Néhány esetben ez működik is, de a legtöbb embert magával rántja a szomorúság és magányosság örvénylő érzése.

Az alábbi 6 jel abban segíthet, hogy felismerjük, ha egy barátunk vagy családtagunk keresztülmegy egy depressziós időszakon, de megpróbálja eltitkolni ezt előttünk.
 

Az eltitkolt depresszió 6 tünete:

1. Megváltozott alvási, evési, ivási szokások:

Ha valakinek megváltoznak a fenti szokásai, az általában azt jelzi, hogy valami nincsen rendben vele. Az alvás a fizikai és mentális egészség alapköve. Ha egy ember rendszeresen nem tud aludni, vagy éppen túl sokat alszik, jelezheti a rejtett depressziót is.

Mások az evéssel és alkoholfogyasztással próbálják eltolni maguktól a negatív érzéseket. A túlevés egy módja lehet annak, hogy az érzelmi ürességet a telítettséggel kompenzáljuk. Az alkohol segíthet abban, hogy a depresszióval együtt járó szomorúság és magányosság érzését elfojtsa. Persze vannak emberek, akik épp ellenkezőleg viselkednek. Megvonják maguktól az ételt és italt, mivel már ezek sem okoznak nekik örömöt.


2. Hamis boldogság és állandó kifogások:

Mindannyian láttunk már embert, akiről lerítt, hogy csak tetteti a boldogságot. Ez egy maszk, amelyet depresszió nélkül is kénytelenek vagyunk néha felvenni. Ilyenkor nem akarjuk, hogy mások szóba hozzák, miért van rossz kedvünk. Nem szeretnénk megnyílni. 

Ez a maszk azonban egyre vékonyabb és áttetszőbb lesz, minél több időt töltünk el a boldogságot színlelővel. Emiatt van az, hogy azok az emberek, akik rejtegetni próbálják depressziójukat, csak annyi időt szeretnének mások társaságában tölteni, amennyit ténylegesen muszáj. Mindig van valami erős kifogásuk, ha nem szeretnének szórakozni vagy vacsorázni menni, vagy kihagynák a megbeszélt találkozót.


3. Többször merülnek filozófiai mélységekbe:

Az is feltűnhet, hogy ismerősünk az átlagosnál többször kezd elvont, filozófiai kérdések boncolgatásába. Itt olyanra gondolhatunk, mint az élet értelme, mennyit ér egy emberi élet, és ő maga mit ért el eddig az életében. Beszélhetnek a boldogság megtalálásáról, vagy a nyugalom felé vezető útról. Szinte észrevétlenül vallhatnak arról, hogy sötét gondolatokkal küzdenek, amiket azonban nem mer megosztani velünk. Szeretne megkönnyebbülni azáltal, hogy átvitt értelemben beszél az őt foglalkoztató kérdésekről, de csak annyi információt csepegtet el, hogy bármikor semleges irányba terelhesse a szót.


4. Segélykiáltás a szakadék széléről:

Azok, akik megpróbálják rejtve tartani depressziójukat, minden eszközükkel azon vannak, hogy ne derüljön ki a titkuk. Azonban vannak ritka pillanatok, amikor elgyengülnek, és ilyenkor megpróbálják megosztani betegségüket és tüneteiket valakivel. Vannak, akik bejelentkeznek orvoshoz vagy terapeutához is, de közülük már csak kevesen jutnak el az első találkozóig.

A segélykérő, apró lépések hamar abbamaradnak, mivel eszükbe jut, hogy túl messzire mentek az önfeltárásban. A segítség keresése ugyanis rávilágít arra, hogy tényleg bajban vannak. 


5. Az átlagosnál erősebb érzelmek:

A depressziójukat eltitkoló személyek gyakran sokkal intenzívebben élik meg érzelmeiket, mint mások. Olyan jelenetekre gondolhatunk, mint mikor valaki – aki normál esetben nem szokott így viselkedni – hirtelen zokogni kezd egy megrendítő TV műsor miatt. Egy másik példa, mikor valaki meglepően agresszívan reagál egy autós helyzetben, pedig amúgy higgadt sofőr. Előfordulhat az is, hogy ismerősünk szeretetrohammal közeledik felénk, holott alapjában véve nem az a típus, aki szereti kimutatni érzelmeit.

Úgy kell ezt elképzelnünk, mint egy szitát, amin a depressziós személy állandóan betömve tartja azokat a lyukakat, amin kiszivároghatnának a betegség tünetei, így viszont az összes többi érzelem szabadon távozik a többi lyukon keresztül.


6. Egyre kevesebb optimizmussal a világ felé:

A depressziós személy hajlamos mindent sötétebben látni. Gyakran hallhatjuk tőlük az "Úgysem fog sikerülni!", "Miért lenne most másképp?" mondatokat. Azonban ez egy megtévesztő viselkedés, mivel azt is gondolhatjuk, hogy ismerősünk szimplán csak "jól látja" a való világot. Már kutatások is igazolták, hogy a depressziós személyek realisztikusabb képet festenek a világról. A pszichológusok ezt az állapotot depresszív realizmusnak nevezték el. A depressziós személyek pontosabban meg tudták állapítani, hogy egy adott feladatot mennyire sikerült jól elvégezniük, vagy milyen esélyeik vannak egy probléma megoldására.

Az optimizmus teljes hiánya, a túlzottan realisztikus látásmód azonban figyelmeztető jel, rávilágíthat a depresszió egyre erőteljesebb kibontakozására.


Amennyiben úgy érezzük, hogy a fenti jelekben magunka ismerünk (akár a problémákkal rendelkező, akár a környezet oldaláról), fontos a segítségkérés, illetve a segítségnyújtás.

A lejtőnek – még ha nem is úgy tűnik – van vége. Visszafordulva pedig visszanyerhető az elvesztett optimizmus és jókedv.

Akinek kétségei lennének, és megerősítést szeretne, az alábbi linken található depresszió kérdőív segítségével tesztelheti magát vagy ismerősét.
 

Ha érdekel a pszichológia közérthető nyelven, csatlakozz a 7köznapi pszichológia Facebook oldalához!

Forrás: 7koznapi.blog.hu 
Kép: 422694 / Pixabay

(A hozzászólások megjelenítéséhez jelentkezz be Facebookra!)
© 2004-2021 Családi Háló Közhasznú Alapítvány - minden jog fenntartva.
Ügynökségi értékesítési  képviselet: Adaptive Media
A szerkesztő ajánlja