Ne csússz ki a határidőből: ezt a nyilatkoztatot kell kitölteni a SZJA-visszaigényléshez

Megjelent a NAV online felületén a VISSZADO elnevezésű nyilatkozat a gyermeket nevelő magánszemélyek szja-visszatérítéséhez. Érdemes minél hamarabb kitölteni és eljuttatni a NAV-hoz az űrlapot, mert a beküldési határidő 2021. december 31. Aki ebből kicsúszik, az nem kapja meg a visszatérítést (amennyiben a NAV-nak nincs tudomása minden szükséges adatról).
nyomtatvány kitöltése

Megjelent a szja-visszatérítéshez szükséges nyomtatvány

Nagy port kavart a hír, miszerint 2022. elején a gyermeket nevelők visszakapják az idén befizetett személyi jövedelemadójukat. Az első bejelentés óta több részlet is kiderült, melyek közül az egyik legfontosabb, hogy vannak olyan gyermeket nevelők, akiknek nyilatkozatot kell leadniuk - a többieknek semmilyen teendőjük nincs, az pénz kiküldése vagy utalása automatikusan történik majd.

Ki jogosult adó-visszatérítésre?

Az, aki 2021 bármely napján családi kedvezményre jogosult és 2021-ben összevont adóalapba tartozó vagy ekho szerint adózó jövedelmet szerzett vagy bejelentett kisadózó.

Összevont adóalapba tartozó jövedelmek például:

  • munkabér,
  • költségtérítés,
  • ingatlanbérbeadás jövedelme,
  • az egyéni vállalkozásból vagy őstermelőként szerzett jövedelem


Kiknek kell leadniuk a nyilatkozatot?

Azoknak a gyermeket nevelőknek, akiknek se a bankszámlaszáma, se a postai címe nincs benne az Államkincstár adatbázisában, egy nyilatkozatot kell majd kitölteniük december 31-ig, amin megadják a kiutaláshoz szükséges adatokat. Ugyanez vonatkozik a KATÁS szülőkre is.

A NAV tájékoztatása szerint annak kell nyilatkoznia, aki:

  • családi pótlékra jogosult, de azt nem ő kapja, és ezért nem áll a NAV rendelkezésére a kiutaláshoz szükséges postai utalási cím vagy belföldi fizetési számlaszám.
  • magzat után jogosult várandós nő, vagy vele közös háztartásban élő házastársa. A NAV az ő, kiutaláshoz szükséges adataikat nem ismeri.
  • aki rokkantsági járadékban részesül, és év közben ő vagy a vele közös háztartásban élő hozzátartozója érvényesíti a családi kedvezményt. A NAV az ő, kiutaláshoz szükséges adataikat nem ismeri.
  • kisadózóként bejelentett magánszemély, és nem kap családi pótlékot. A NAV az ő, kiutaláshoz szükséges adataikat nem ismeri.
  • máshova kéri az adó-visszatérítés kiutalását, mint ahová a családi pótlékot kapja.


Kiknek nem kell nyilatkozniuk?

Aki családi pótlékot kap, nem kell nyilatkoznia, mert az ellátást folyósító szervtől a NAV megkapja a kiutaláshoz szükséges adatokat. Ilyenkor az adó-visszatérítést a NAV arra a postai címre vagy bankszámlaszámra fizeti ki, ahova a családi pótlék érkezik.

Hogy lehet benyújtani a szja-visszaigényléhez szükséges nyilatkozatot?

1. Online

A https://szjavissza.hu oldalon a Nyilatkozatra kattintva érhető el az Online
Nyomtatványkitöltő Alkalmazás (onya.nav.gov.hu). A programot az ezután történő ügyfélkapus bejelentkezés után lehet használni. Itt az Új nyomtatvány/bejelentés, majd az Szja-visszatérítés gombokra kell kattintani.

2. Papíralapon

Postani úton is el lehet küldeni a nyomtatványt, mely elérhető a NAV ügyfélszolgálatain, illetve kinyomtatható a NAV honlapjáról a Nyomtatható nyilatkozatra kattinva.

3. ÁNYK Nyomtatványkitöltő Keretprogramon keresztül

A nyilatkozatot az ÁNYK-ból betöltve szintén be lehet küldeni a NAV részére.

Mi történik, ha valaki nem nyilatkozik?

A NAV nem utalja ki az adó-visszatérítést előlegként 2022. február 15-ig, ha a magánszemély az év végéig nem nyilatkozik, és ezért a NAV nem ismeri a kiutaláshoz szükséges adatokat. Ilyenkor a jogosult később, a 21SZJA adóbevallásában igényelheti az adó-visszatérítést 2022. május 20-ig.

Olvasd el ezt is:

Indexkép: janeb13 / Pixabay

Megosztom FacebookonKüldés e-mailben