Öt alapvető készség a jövőben: több, mint az iskolai követelmény
Vekerdy Tamás szerint a következő évtizedekben öt olyan kulcsfontosságú képességre lesz szükség, amelyek túlmutatnak a mai iskolarendszer szigorú követelményein. Ezek az értő olvasás, az íráskészség, az elemi számolás - ám nem a mai matematikai tananyag, ami sokszor fölösleges vagy bonyolult -, a számítógép-használat és az angol nyelvtudás. Ezen túl pedig elengedhetetlen a kritikai érzék és a kreativitás fejlesztése is.
A hagyományos iskolai módszerek, amelyek túl sokszor merevek és kötöttek, sajnos gyakran elfojtják a kreatív gondolkodást. Vekerdy ezt a kihívást látja a mai nevelés egyik legnagyobb problémájának.
A jó tanuló és a tehetség – nem mindig ugyanaz
Hivatkozva Csiffáry Gabriella „Magyarázom a bizonyítványom” című nagyszerű könyvére, amely nyolcvannyolc híres magyar személyiséget mutat be, Vekerdy rávilágít arra, hogy a sikeres, nagy hatású emberek többsége bizony nem volt kitűnő vagy akár átlagos tanuló az iskolában.
Erre jó példa Fekete István, aki még természetrajzból is megbukott, vagy Eötvös Loránd, akit fizikából „elégségesre” értékeltek – mégis fizikai Nobel-díjra javasolták. Ez azt mutatja, hogy a tehetség nem feltétlenül azonos a jó tanulói teljesítménnyel, sőt Vekerdy szerint a tehetség gyakran deviáns, azaz eltérő, a szabályoktól és az átlagtól másképp viselkedik.
Amit a rendszer nem tanít meg: kreativitás és kritikus gondolkozás
Az iskolai rendszer jelenlegi felépítése olya, hogy sok esetben a tananyag a kreativitás és a kritikai érzék fejlesztésének a rovására megy, pedig ezek lennének a legfontosabb készségek a modern világban. A jövő munkahelyei, és a mindennapi élet mindinkább ezt a két képességet követelik meg.
Vekerdy hangsúlyozza, hogy nem szabad tehát kizárólag az iskolai jegyekre vagy az „elsajátított tananyagra” koncentrálni, hanem inkább arra kellene helyezni a hangsúlyt, hogy a fiatalok hogyan tudnak új helyzetekben új megoldásokat találni, és hogyan tudják megkérdőjelezni a hagyományos nézeteket.
Bátorítás a fiataloknak: ne félj eltérni az átlagtól!
Vekerdy Tamás bátorítja a fiatalokat, hogy ne érezzék magukat rossznak csak azért, mert nem illeszkednek be a szigorú iskolai követelményekbe. A sikeres emberek történetei azt mutatják, hogy a szabályoktól való eltérés, a „deviancia” nem akadály, hanem sokszor előny lehet, ha kreativitással és kitartással párosul.
Ezért is fontos, hogy a fiatalok bízzanak magukban, vegyék észre saját tehetségüket, és ne próbáljanak kényszeresen „jó tanulókká” válni, ha az nem felel meg nekik.
Vekerdy Tamás tanácsai a szülők és pedagógusok számára
A pszichológus szerint a felnőtteknek – legyenek azok szülők vagy tanárok – az a legfőbb feladata, hogy megértsék: a gyerekeket nem szabad kényszeríteni, hanem támogatni kell abban, hogy kibontakozzanak a saját tempójukban és módjukon. A folyamatos bátorítás és pozitív megerősítés, a kreatív fejlődés elősegítése messze eredményesebb, mint a szigorú számonkérés.
Vekerdy egyik legfontosabb üzenete, hogy a tanulásnak örömteli tevékenységnek kell lennie, amely nem csupán lexikális tudás megszerzéséről szól, hanem a világ megértéséről, önmagunk megtalálásáról, és képességeink kibontakoztatásáról.
Ebben a gyorsan változó világban azok a fiatalok lesznek sikeresek, akik nem csak az iskolai követelményeknek felelnek meg, hanem fejlett kritikai érzékkel és kreativitással állnak a jövő kihívásaihoz.
Nyitókép: depositphotos







(A hozzászólások megjelenítéséhez jelentkezz be Facebookra!)