A Denstu nevű cég nemrég bemutatott egy olyan, az anyamellet imitáló szerkezetet, amelynek segítségével az apák is átélhetik a szoptatás minden örömét és fáradságát. A vállra akasztható műmell „az anya testének melegét szimulálja”, miközben a tejet egy kis tartályból, cumisüveg fej segítségével adagolja. A benne található alkalmazás figyeli, mennyit evett és aludt a baba, etetés közben pedig rezeg is. A gyártók azt remélik, a termék segítségével az apák is intenzívebben részt vehetnek a gyermek körüli gondozási feladatokban.
Hogy az „apamell” gondolata pont Japánban merült fel – vagy legalábbis itt vált valóra –, nem is olyan meglepő. A japán társadalom ugyanis európai szemmel nézve igen furcsa kettősségben él évtizedek óta. A high tech technológia és a hatalmas metropoliszok világában még mindig élnek a tradicionális elvárások, amelyeknek a legtöbb fiatal nem igazán akar már megfelelni, viszont fellázadni sem képesek ellene.
Miről is van szó pontosan? Elvek szintjén még ma is élnek a rendkívül konzervatív nemi szerepek: a nőktől elvárják, hogy házasságkötés után ne menjenek dolgozni, az egész életüket a férjük szolgálatára és a gyerekeik gondozására fordítsák, miközben a férfiak az egész napos munka után még kötelező jelleggel részt vegyenek a munkahelyi bulikban, ahonnan illetlenség – tehát japán felfogás szerint elképzelhetetlen –, hogy valaki a főnök előtt távozzon.
Az idők azonban változnak. Ez az életforma egyre kevesebb fiatalnak – főleg egyre kevesebb fiatal nőnek – vonzó, más minta azonban nincs előttük, így inkább nem is alapítanak családot. A világon Japánban a legkevesebb az egy nőre jutó születésszám, évek óta több pelenkát adnak el öregeknek, mint csecsemőknek, közben pedig a fiatalok magányosan, a számítógépük társaságában vagy szingli lakóparkokban töltik az életüket. Tipikusan japán jelenség a hikokomori, amely az egészségügyi minisztérium definíciója szerint olyan embert jelent, aki „bezárkózik az otthonába, és ezt az állapotot legalább hat hónapig fenntartja.”
A problémán mindenki úgy próbál segíteni, ahogy tud. A Dentsu például műmellel, hogy így csökkentse az anyákra nehezedő terheket – hátha ezzel is sikerül egy kicsit meghozni a kedvet a családalapításhoz.
Indexkép: PublicDomainPictures / Pixabay
Kérjük, támogasd munkánkat!
Ha szeretsz minket olvasni, ha csaltunk már mosolyt az arcodra, ha segített már neked valamelyik szakértőnk, vagy ha egyszerűen Te is fontosnak tartod, amit csinálunk, kérjük, támogasd munkánkat!
Banki átutalással:
Magnet Bank 16200106-11697987
Kedvezményezett: Családi Háló Közhasznú Alapítvány
Közlemény: Média támogatás
Vagy bankkártyás fizetés Simplepay-el az alábbi gombra kattintva:
(A hozzászólások megjelenítéséhez jelentkezz be Facebookra!)