|
Szabóné Vékony AndreaOkleveles gyógypedagógus - logopédusElérhetőségeim: Munkahely: Fővárosi Pedagógiai Szakszolgálat XXII. Kerületi Tagintézménye 1221 Budapest, Szent István tér 1. Honlap: |
Kérdezz-felelek
Kisfiam 4,5 éves. 3 évesen, óvodakezdéskor kezdett el szótagokat ismételni a mondat elején. Görcsöt, illetve zavart nem észlelünk nála. Gondoltuk élettani, majd elmúlik. Ennek azonban már másfél éve. Van olyan idöszak amikor egyáltalán nem csinálja (1-2 hónap) de gyakran visszatér ez az állapot. Voltunk vele logopédusnál októberben, aki azt mondta hogy még várjunk áprilisig. Úgy néz ki azonban, hogy a logopédus áprilisban mégse tud fogadni, csak a nyár folyamán. Óvodai logopédus sem tud vele foglalkozni, mert csak a nagycsoportosokat kezel. Szóval kezdem úgy érezni, hogy nem igazán foglalkoznak a kisfiammal. Viszont kistelepülésen élünk és a közelben nem nagyon van több logopédus. Kérdésem az lenne, hogy Ön szerint ez még belefér az élettani dadogás fogalmába?
Az óvodai logopédus egy tanácsadás/vizsgálat erejéig mindenképpen kell, hogy fogadja a gyermeket. Amennyiben ez nem történik meg, kérje a logopédiai munkaközösség vezetőjének a segítségét.
Üdvözlettel,
Van olyan logopédiai/gyógypedagógiai szakvélemény, amit beszkennelve át tudnak küldeni elolvasásra? avekony@freemail.hu
Üdvözlettel,
Pedagógus ismerősöm ajánlotta forduljak Önhöz. SOS! 14 éves Máté fiam jó eszű,de nem mai probléma a beszédészlelés gyengesége,figyelmetlenség,szétszórtság. Lassú is,de ez genetika.2-án vasárnap megy már Pannonhalmára. A héten szeretnék neki segíteni,ill.az Ön segítségét kérni.Hallottam a GUH vizsgálatról.Erre szeretném vinni a fiamat.Nem tudtam előbb jelentkezni.Köszönöm előre is bármilyen jellegű segítségét,tanácsát! Varjasiné,Magdi
A GMP-GOH vizsgálattal kapcsolatban keresse fel a lakóhely szerinti logopédiai szakszolgálatot. A kollégák biztosan segíteni fognak. Amennyiben bármilyen gond lenne, írjon az e-mail címemre és segítani fogok (avekony@freemail.hu).
Üdvözlettel,
avekony@t-online.hu
Üdvözlettel,
Kisfiam szeptemberben lesz 3 éves, nagyon okos és értelmes, de ami érdekes nála, hogy a Te=Én és az Én=Te, ha magáról beszél azt mondja Te megnézed az autót, ha nekem mondja akkor így Én megnézem az autót. Úgy beszél, ahogy mi mondjuk neki, hisz ha hozzá beszélünk, akkor mondjuk Te megnézed az autót, ő ugyanezt mondja vissza :-)
Ez baj, vagy még változni fog? Esetleg az oviban majd megtanulja helyesen használni a személyes névmásokat? Próbálom neki elmagyarázni, de nyilván még nem érti teljesen mit akarok.
Köszönettel:
Réka
Ez a jelenség gyakori a gyermekeknél. Nem szükséges elmagyarázni, majd a nyelvfejlődés során változni fog.
Üdvözlettel,
Kedves Andrea! Egyre tobbszor forul elo, hogy elbizonytalanodok. Olaszorszagban elek, van egy 2 eves kisfiam, akivel probalok csak magyarul beszelni, minden kulso lebeszelo hatas ellenere. A kerdesem a kovetkezo: ha peldaul elmegyunk konyvtarba, vagy jatszoterre, es oda jonnek hozzank olasz gyerekek, mert jatszani szeretnenek velunk, akkor az milyen nyelven tortenjen? Keverjem a 2 nyelvet, az olasz gyerekeknek olaszul, az enyemnek magyarul mondjam? Nem fogja-e o magat kuloncnek erezni, es a tobbi gyerek nem fogja-e ot maskent kezelni, vagy ezt ok maguk kozott el tudjak "intezni"?
Ha megenged megegy kerdest: ha a kisfiam osszevesz egy jatekon egy olasz kisgyerekkel, akkor milyen nyelven avatkozzak kozbe?
Elore is koszonom a valaszat! Erdei Marta
Kedves Marta,
A tapasztalatok azt mutatjak, hogy a gyermek szamra a legjobb, ha az edesanya a sajat anyanyelven beszel hozza. Persze, az nem zarhato ki, hogy a gyermek idonkent hallja, hogy az anyukaja a szomszeddal, mas gyerekekkel stb. mas nyelven beszel. Nyugodtan hasznalja tovabbra is a gyermekkel valo kapcsolatban a magyar nyelvet es amikor a jatszoteren olasz anyukakkal, gyerekekkel beszel olaszul, ne zavarja Ont. A gyerekek ezen "hamar tullepnek", nem fogja oket kulonosebben zavarni.
Udvozlettel,
Négy és féléves 3 ikreim vannak kettő fiú már 2 éve beszél de a Középső fiú még mindig csak pár értelmes szót mond és pár állat utánzó hangot. Azt szeretném kérdezni mi lehet az oka hogy ö még mindig nem beszél úgy mint a testvérei
Köszönettel : Erzsi
Azt javaslom, minél előbb végeztessenek hallásvizsgálatot a kisgyermeknél, majd a lelettel keressék fel a körzeti logopédust, hogy elkezdhessék a beszéd- és nyelvi fejlesztést. A beszédkésé mögött számos ok állhat, a vizsgálat során majd kiderül, miért nem beszél a gyermek és ezt követően megkaphatja a célzott terápiát.
Üdvözlettel,
Kisfiam most 24 hónapos, viszont korához képest elég keveset beszél. Az aktív szókincse kb 50 szó, ebből amit szépen, teljesen mond az kb 15 szó, a többi hangutánzó, vagy szótöredék, de ezeket a szavakat használja. Van még kb 30-40 szó, amit nem használ, csak ha mi mondjuk egy szituációban. Magát megnevezni nem tudja, és nem igazán beszél 2-3 szavas mondatokban, illetve nagyon ritkán: Pl apa haza, arra haza, autó anyáé.
Másik kérdésem lenne még, hogy eléggé hátul képzi a hangokat, viszonylag tisztán mondja pl az "r" betűt is, de úgy képzi a hangot, hogy közben a nyelve hátrahajlik, és hozzáér a szájpadlásához, aminek következtében olyan mintha angolszász akcentusa lenne, vagy raccsolna. Ugyanígy képzi az "s" hangot is, nem selypít, de a hátsó hangképzés hatására a magánhangzók torzulnak. pl azt mondja, hogy öső esi (eső esik), vagy a hess szót is öss-nek ejti. Továbbá a "p" betűs szavaknál a hangot úgy képzi, hogy a felső ajkával szinte beszippantja az alsó ajkát-állkapcsát.
Jártunk már korai fejlesztőnél, a kevés beszéde miatt a védőnő ajánlotta, ő megkésett beszédfejlődést állapított meg, javasolt könyveket, és tornáztatást, mondókázást, közösséget, továbbá, ha fél éven belül nem indul meg a beszéde, akkor az illetékes bizottság elé való járulást.
Hozzátartozik még, hogy kisfiú, első gyermek, szeptembertől bölcsis lesz, sokat vagyunk ketten, mert sajnos felénk viszonylag kevés a kisgyermekes lehetőség, program. Az édesapja is későn kezdett el beszélni, és akkor is érthetetlenül, és az általános iskola első osztályát ismételte.
Milyen fejlesztést javasol?
Köszönettel: Zsomanyu
Az 50 szavas aktív szókincs, még ha ebben szótöredékek is vannak nagy számmal, 2 éves korban elfogadható átlag. Nem egyformán fejlődnek a gyermekek, vannak egyéni különbségek a nyelvfejlődésben is. Apai ágon szokott öröklődni megkésett beszédfejlődés, elképzelhető, hogy ez is állhat a háttérben.
A hallása rendben van a kisfiúnak? A védőnői státuszon nem jeleztek eltérést?
Az r hang valószínűleg uvulárisan képzett (a nyelvcsap pörög és nem a nyelv hegye). A többi hanghiba is elfogadható még ebben az élektorban, mert ekkor még élettani a pöszeség.
A korai fejlesztő kolléga jó tanácsokat adott, megnyugtatásképpen érdemes felkeresnie szeptemberben a leendő óvoda logopédusát vizsgálat céljából.
Üdvözlettel,
Kisfiam 23 hónapos, nem beszél, illetve szótöredékeket mond, mindennek az első két betűjét, a kimondott szavak száma kb: 20-25,
mindent megért amit mondok neki összetett mondatokat is. Hallása rendben van, meddig várjak míg megmutatom valakinek? És hogy tudnám itthon fejleszteni itthon, hogy beinduljon a beszéd, pl. tegnap kimondott két új szót: eper, és gipsz, de ha visszakérdeztem csak annyit mondott e-és gi-, milyen mozgásformákat gyakoroljunk ami kihat a beszédre. köszönöm segítségét.
Az egyáltalán nem gond, ha a kisfia csak az első szótagjait mondja a szavaknak, amennyiben azokat mindig konzekvensen használja. Sok gyeremeknél tapasztalható ez. 2 éves kor körül egyébként 50 az átlagos aktív szókincs, ebbe azonban beleszámoljuk a hangutánzó szavakat (vaú, hú-hú...) is. Halljon a kisfiú továbbra is sok élőbeszédet, meséljenek, verseljenek együtt minél többet. A lényeg, kapcsolódjon be, erőltetni, utánmondatni nem kell túl sokszor. Inkább csak motiválja, akár bábokkal, hogy megszólaljon, beszéljenek a bábokkal, báboknak. Mindenféle nagymozgás javasolható, amit a kisfiú szeret.
Üdvözlettel,
Kulfoldon elek es a kislanyom majdnem 4 es fel eves. Szuletesetol fogva egyszerre tanul magyarul es angolul. Szepen beszel magyarul, de az "r" betut "l"-nek ejti. Tudom, hogy ez ilyenkor meg elettani beszedhiba es azt is olvastam, hogy nem tanacsos eroltetni a helyes kiejtest. Probalhatom azert felhivni ra a figyelmet es elismeteljem helyesen a szavakat vagy teljesen hagyjam figyelmen kivul a dolgot 5 eves koraig? Ha 5 ev utan sincs valtozas, akkor mit tegyek? Magyar logopedus itt nem el. Tud esetleg olyan konyvet/anyagot ajanlani, aminek alapjan 5 eves kora utan segithetem a helyes kiejtes megtanulasaban? Valaszat elore is koszonom!
Igen, meg elettani a beszedhiba es nem erdemes eroltetni, ahogy irta. Nyelvgyakorlatokkal tud segiteni elsosorban a kislanynak. A legjobb nyelverosito a csettintes, lovacska hangjanak utanzasa csettintessel, illetve csettinteskor a nyelv megtartasa a szajpadlason.
Udvozlettel,
Mikor lehet megvásárolni a Szól-e? szűrő eljárást? Kell-e, ajánlott-e valamilyen tanfolyam, továbbképzés az elvégzéséhez?
A szűrőeljárás megvásárolható lesz 2 héten belül. Itt adhat le előrendelést, mely nem jár anyagi kötelezettséggel: szole.hu
Tanfolyamot is szervezünk, de nem kell, csak ajánlott:) Szintén a honlapunkon tájékozódhat.
Üdvözlettel,
2 és fél éves kislányom nem hajlandó beszélni,csak nővére nevét kiabálja néha.
Mit tehetnék hogy végre beszéljen?Nővére is oviba beszélt először,bő két hét után.
Javaslom a gyermek hallásvizsgálatát, majd a lelettel keressék fel a leendő óvoda logopédusát vizsgálat és tanácsadás céljából.
Üdvözlettel,
Kisfiam 3 és fél éves óvodás és tavaly nyár végén elkezdett dadogni. Akkor észrevettük, hogy azért van, mert nagyon sok mindent akar egyszerre mondani. Ez rövid idő múlva megszűnt teljesen, aztán betegség miatt nem járt óvodába és megint előjött. Miután újra elkezdtük az ovit, abbamaradt, de már nem teljesen, a mondat elején az első szót mindig akadozva mondta. Most kb. másfél hete pedig minden egyes szót dadogva mond, de nagyon. Van úgy, hogy belekezd a mondandójába és kb.10-20-szor is megismétli az első szótagot minden egyes szónál. Ezt ki lehet kezelni, hogy teljesen elmúljon? Kérem segítsen, mert nagyon aggódunk!
Válaszát előre is köszönöm!
Kérjenek egy időpontot az óvoda logopédusától, biztosan segíteni fog.
Üdvözlettel,
16 vagyok, nyelvfékemet körülbelül egy hónapja kivágták, visszanőhet????? mert szerintem nekem visszanőtt, már megint ugyan olyan rövid a nyelvem ... érzem is hogy ott van. Nem vágták ki eléggé??
A nyelvfék felvágása után érdemes lett volna nyelvgyakorlatokat végezni.
Üdvözlettel,
Kislányom 2 és fél éves, mostanra nagyon választékosan beszél, holott nagyjából 2 éves kora után indult meg a beszédfejlődése.
Ma vettem igazán észre, hogy olyan, mintha dadogna, de nem a szavak elejét ismételgeti, hanem bizonyos hangokat. Pl.: halacs-cs-cska, asz-sz-szt (kiejtés szerint persze). Ezek a hangok egyébként sem nagyon mennek neki, de eddig főleg szó elején (ciha a csiga például). Nagyon megijedtem, bár ezt felé persze nem mutatom. Nem tudom lehet-e ez is a nem folyamatos beszéd korszak jellemzője.
Gondoltam arra is, hogy lelki oka van, mert 3 hónapos a kisöccse, és ő eléggé lefoglal. Nagyon anyás is lett. Tegnap pont sok mesét nézett egyedül, mert a nyűgös kistesó mellett nem volt időm másra. Pedig csak úgy szokott mesét nézni, hogy mellette vagyunk és magyarázunk. Nem tudom, nem ijedt-e meg valamitől. Valamint pár hete sajnos egy-két veszekedésnek is tanúja volt, emiatt is eléggé lelkiismeret furdalásom van.
Nagyon aggódom.
Előre is köszönöm válaszát.
Üdvözlettel:
P. Timi
Jól tette, hogy aggodalmát nem mutatta a gyermeknek. Igen, még belefér a nem folyamatos beszéd kategóriájába. Ezen a honlapon olvashat szülőknek szóló tanácsokat:
logopedia.fw.hu
Amennyiben a tünetek erősebbek lennének, megnyugtatásképpen érdemes felkeresni a helyi (akár a leendő óvodai) logopédust.
Üdvözlettel,
Kislányom 3,5 éves és nagyon érthetetlenül, kicsit monotonul és hadarva, sok hangot rosszul ejtve beszél. Amúgy tájékozott, okos, ügyes, választékos, amit mond, verseket is tud kívülről, de nem lehet megérteni, még a családnak is nehéz. Hiába kérdezünk vissza és tanítjuk, hogy mondja "artikuláltabban", lassabban, hangosabban, nem sikerül áttörést elérni.
4 évesen, szeptembertől menne csak óvodába (egy művészeti ovi lenne a kiválasztott, ahol sok a kézműveskedés és egy kicsit zenélnek is a gyerekeknek), de azt hallottam, hogy ilyen érthetetlen beszéddel lehet, hogy nem fogják egy "normál" óvodában megtűrni, hanem át fogják irányítani "logopédiai óvodába", ahol egyéb fogyatékos, autista stb. gyerekek vannak. Ön szerint is el fogják tanácsolni egy ilyen óvodába pusztán a beszéde miatt?
Milyen a logopédiai óvoda?
A nevelési tanácsadóba nem merek fordulni, nehogy hivatalosan is rásüssék, hogy "problémás" és akkor pláne be lesz skatulyázva az egész jövőjére nézve. Nem szeretnék egy olyan szakvéleményt, hogy nem alkalmas a normál ovira, inkább szeretném megelőzni a bajt, addig még van fél év.
Egyébként tehetségesen rajzol, szereti a meséket, a mozgást, szerintem minden másban megfelel a korának, sőt! Valóban már az óvodában ilyen kritikusak a kicsikkel? Azt hallottam, hogy az óvónők 2 hét türelmi idő után "kitetetik" azt, akinek nem értik a beszédét, mert 29 gyerek mellett nincsen idejük ezzel vesződni.
Mit tehetnék szeptemberig, hogy fejlődjön a beszéde? Bölcsődébe nem jár, itthon van a 2 éves és a 2 hetes öccseivel.
Elég a család, vagy magánlogopédushoz kellene járatni?
Válaszát előre is nagyon köszönöm!!!
3,5 évesen a beszédhiba teljesen élettani, emiatt senkit nem "tesznek ki az óvodából". Csak emiatt pedig biztos, hogy nem "irányítják logopédiai óvodába". Ahhoz, hogy odakerüljön a gyermek, szakértői vizsgálatra (nem nevelési tanácsadó) van szükség. Nincs olyan gyermek, aki egyből jól ejtene minden hangot a beszéd- és nyelvfejlődés kezdetén, hiszen el kell érnie a motoros kivitelezésnek (ajak-, nyelvmozgások) és a beszédhanghallásnak is egy megfelelő szintet. Az lenne a gond, ha nem beszélne 3,5 évesen a kislány. Amit javaslok egyelőre, hogy vigyék el hallásvizsgálatra a gyermeket és továbbra is sokat beszéljenek hozzá, meséljenek, verseljenek, bábozzanak együtt.
Üdvözlettel,
16 éves vagyok és 2 napja felvágták a nyelvfékemet a beszéd hibáim miatt. De alig bírtam vele enni és most ilyen fehér valami nőtt vissza a helyére és ha kinyújtom a már hosszabb nyelvemet elkezd vérezni. Sőt nem is bírom annyira kinyújtani mint a felvágás után( 1,5-2 centivel hosszabb lett) , mert megint ugyanakkorának tűnik mint régen... Ez normális??
Igen, 16 évesen ez a terület már jóval vérzékenyebb, mint kisgyermekkorban. Viszont attól, hogy felvágták a nyelvféket, maga a beszédhiba nem fog megszűnni, sőt, minél előbb el kell kezdeni logopédus útmutatásával a gyakorlatokat. Keresse fel logopédusát és konzultáljon vele!
Üdvözlettel,
A kislányunk beszédfejlődésével kapcsolatban szeretnék kérdezni. 22 hós, de nem nagyon akar beszélni, szókincse pedig igen elenyésző, alig mond valamit. apa, vau-vau, háp-háp, kot-kot, zzz-méhecskére vonatkozik, brrr-gépekre mondja, mam-mam-ezzel jelzi az evést, ivást, ccc- cicára vonatkozik, baba, nem -ez viszont nagyon megy!- és ennyi a szókincse. Tényleg semmi mást nem mond! Pedig sokat beszélünk hozzá, társaságban is sokat van, mesélünk neki, szereti a zenét, könyveket nézegetni, mondókázni. Azt olvastam, hogy már kb. 50 szót, szótagot kellene használnia, hát ahhoz képest ez kevés! Egyébként kicsi korában sem volt valami közlékeny, nem nagyon gőgicsélt. A hallásával nincs probléma, mindent megért, ha kérünk tőle valamit, teljesíti ( hozd ide a babát stb.), ha beszélünk hozzá figyeli a szánkat. 3 hónapja született a kishúga, arra is gondoltam, hogy ez még egy kicsit visszavetette a beszédben. Járni is későn, 17 hónaposan kezdett, mászni csak 2 hónapot mászott, addig csak kúszott... de az apukája is 17 hónaposan indult el...
A kérdésünk az lenne, hogy szüksége van e valamilyen fejlesztésre, vagy várjunk még, míg betölti a kettőt?
Esetleg vannak olyan feladatok, játékok, amivel tudnám otthon fejleszteni?
Előre is köszönjük válaszát!
A késői mozgásfejlődés sokszor jár együtt a beszéd-, nyelvfejlődés késésével. Ugyancsak gyakran beolyásoló tényező a kistestvér születése. Hallásvizsgálaton is voltak már? Mindenképp jó lenne egy szakorvosi lelet. Egyelőre továbbra is halljon a gyermek sok élőbeszédet, mese, vers, bábozás... Amennyiben 1/2 éven belül nincs számottevő változás a szókincs gyarapodásában, érdemes felkeresniük a helyi (óvoda, iskola, Logopédiai Szakszolgálat, Nevelési Tanácsadó...) logopédust és egy vizsgálati időpontot kérni tőle.
Üdvözlettel
Kislányom 2 éves, 18 hós kora óta beszél, 20 hós kora óta hibátlan ragozással, sokszor többszörösen összetett mondatokat használ. Egyik napról a másikra elkezdett dadogni. Ezen az első szó, főleg inkább szótag többszöri ismétlését értem.Pl: Mi-mi-mi-milyen ez a könyv? Tü-tü-tü-tütüzni szeretnék anya. Nagyon megijedtünk a férjemmel. Arra gondolok, pár napja kapott egy új mese dvdt, amit naponta egyszer estefelé szeretett megnézni. Ez sokszor félelmet keltett benne, hozzám bújt, kérte kapcsoljam ki, meg is tettem,többet nem nézük.
Kérdésem lenne ez élettani dadogás? Meg fog szünni magától? Vagy ún.traumás dadogás el fog múlni? Érdemes egy 2 évessel logopédushoz fordulni? Válaszát előre is köszönöm. Boglárka
Nagy valószínűséggel ez az ún. nem folyamatos beszéd (régebben élettani dadogás).
A filmet minden esetre ne nézzék újra. Ezen az oldalon találnak egy írást, mely a dadogással kapcsolatos és tanácsokat tartalmaz a szülők számára:
logopedia.fw.hu
Érdemes elolvasniuk.
Üdvízlettel,
A kétnyelvű gyermekeknél gyakori a nyelvfejlődés késése. Az is természetes, hogy az anya (aki a legtöbbet van a gyermekkel) anyanyelvén "jobban beszél a gyermek". Ezen, vagyis, hogy Ön magyarul beszél a gyermekhez, ne változtassanak. A görög is alakulni fog, hiszen az édesapa, a környezet, az óvodás gyermekek és az óvónők is görögül beszélnek hozzá. Az édesapától halljon minél több görög beszédet a gyermek (esti mese, mesekönyvek nézegetése, olvasása, bábozás). Nem tudom, Görögországban mikor kezdik a gyermekek az iskolát, de ha lehetőség van rá, érdemes minél tovább az óvodában maradni és akár egy évvel később, 7 évesen elkezdeni az iskolát. Most ugyan a nyelvfejlődés késést mutat, de később ez hatalmas előny lesz a kisfiúnak. Biztos, hogy be fogja hozni hamar a mostani "elmaradását".
Üdvözlettel,