|
Szabóné Vékony AndreaOkleveles gyógypedagógus - logopédusElérhetőségeim: Munkahely: Fővárosi Pedagógiai Szakszolgálat XXII. Kerületi Tagintézménye 1221 Budapest, Szent István tér 1. Honlap: |
Kérdezz-felelek
A nyelvfejlődés nem minden gyermeknél egyforma ütemű. Ebben az életkorban a hangutánzó szavak, szótöredékek ejtései is "beleszámítanak" az aktív szókincsbe. A megfelelő hallás, beszédértés mindenképpen jó jel. Ne erőltessék direkt módon a szavak ejtését. Inkább halljon a gyermek sok verset, mondókázzanak együtt (akár zenés babafoglalkozásokra is járhatak), bábozzanak vele.
Amennyiben a gyermek beszédfejlődése nem indulna meg 2,5 éves koráig, forduljanak logopédushoz, de még addig rengeteg idő van.
Üdvözlettel,
Kerületi lakosként természetesen! Jelentkezzen a központunkban, FPSZ XXII. Kerületi Tagintézménye, Bp., 1221 Szent István tér 1.
Üdvözlettel,
KedvesDr nő!Kislányom16 hós és még nem mond szavakat.Okos,mindent megért.Elmutogatja testrészeit,és könyvekből rengeteg mindent.Mozgásfejlődése rendben zajlott,kúszott,mászott,11hósan elindult.Viszont nagyon makacs,akaratos természetű kislány.Rem csak ez áll a háttérben.Ritkán mondja,h anya,Apának aja,gyeje ije1.5 hónnappal ezelőtt mondta,h Kicsi(a kutya neve) Szomszéd kislánynak Vivi, de ezeke is párszor.egyszer kimondta,h baba.Integet,kiabálemberek után.Hallásával nincs probléma.Minden apró zajra odafigyel.Ön szerint lehet probléma?Köszöm válaszát!
Kedves Szülők,
Ha a beszédértés megfelelő és már pár szavas produktív szókincs megjelent, nem kell megijdeni. A gyermekek nem fejlődnek egyformán. Amennyiben 24 hónapos kora körülre nem bővülne a gyermek szókincse, érdemes egy vizsgálat erejéig felkeresni a helyi szakszolgálat logopédusát. Egyelőre bőven elég, ha sok élőszó-mintát, verset, mondókát, dalt hall a kislány.
Üdvözlettel,
Minél előbb forduljanak a helyi gyógypedagógushoz/logopédushoz és kérjenek tőle komplex, részletes vizsgálatot. Addig is vigyék el hallásvizsgálatra a gyermeket és ennek eredményét is juttassék el a kollégákhoz.
Üdvözlettel,
11 éves Down szindrómás gyermekem fő nehézsége a beszéd. Az olvasás tanulás kapcsán tudatosult bennem, hogy problémája van azzal, hogy a szavak betűk/hangok egymás utániságából állnak. Nem észleli hogy egy hang egy adott szóban hol fordul elő,milyen hangok sorrendjéből áll egy szó. Más szintén Down szindrómás gyermekeknek ez nem probléma, így azt gondolom, hogy ez nem az értelmi fogyatékosságával függ össze. Természetesen rengeteg fejlesztésen, logopédiai terápián részt vettünk, most ebben a konkrét problémában kérem tanácsát, hova fordulhatnánk?
Köszönettel: Bőr Anikó
A gyermek beszédészlelésének vizsgálatára (GMP-GOH diagnosztika) lenne szükség. Ebben logopédus tud segíteni.
Üdvözlettel,
Mielőtt elkezdenek szakirodalmat a tobbnyelvuseggel kapcsolatban olvasni, szeretnek Öntől tanácsot kérni, hogy haromnyelvuseg eseten milyen "módszerrel" javasolt a gyermekunkkel kommunikálnunk.
Az apa horvát, en magyar vagyok es jelenleg meg a közös nyelvünk az angol.
Köszönettel válaszát!
5 hónapos kismama
Nyugodtan beszéljenek a gyermekhez mindketten az anyanyelvükön és egymás között továbbra is hasznáják az angolt. A nyelvfejlődés nem biztos, hogy zavartalan lesz, de utána a gyermek hatalmas előnyben lesz egynyelvű társaival szemben.
Üdvözlettel,
Kisfiam 21 hónapos.A mozgása nagyon gyorsan fejlődött. 4,5 hónaposan már kúszott, 6 hónaposan mászott és felállt a kiságyban,kapaszkodva lépegetett. 11 hónaposan pedig önállóan járt. Beszélni viszont nem beszél,és ez már aggaszt. Tudom, sokan mondják, hogy nincs elkésve,mégis aggódom. Már 1 éves kora előtt mondta, hogy nem. Azt hogy igen, azt nem mondja a mai napig sem. 1 éves kora után, hogy anya, 16 hónaposan mondta, hogy add ide, az ott mi. Ezeket a mai napig használja. És ennyi sajnos. Vannak szavak, félmondatok,amiket egyetlen egyszer mondott, azóta se soha.Ilyen a nem megyek,ne menjünk már, labda, elment, szia, oda, be, ott,oda be... Érdemes fejlesztő tornára vinni, vagy milyen otthoni módszerek vannak ara, hogy beszéljen? Beszélünk hozzá sokat, kérjük,hogy mondd hogy....,az ott mi? De nem hajlandó se ismételni minket, se válaszolni. Válaszát előre is köszönöm!
A megfelelő mozgásfejlődés mindenképpen jó jel. A beszédértése milyen? Egyszerű utasításokat (pl.: Hozd ide a labdát!)végrehajt? Érdemes sok verset, mondókát mondani, illetve ezeket együtt eljátszani a gyermekkel (pl. Kerekítő - ölbéli mondókák). Lehet bábokkal mesélni kis paraván mögül, elképzelhető, hogy a báboknak válaszol, vagy utánmond nekik hangutánzó szavakat (pl. állathangokat). Erőltetni az utánmondást, válaszadást nem kell, inkább játékosan érdemes rávenni erre a gyermeket. Halljon minél több élőszót a kisfiú.
Üdvözlettel,
A fiam 15 éves és nem tudja ki mondani az r-betűt van erre valami gyógymód?
Hallottam olyat hogy a nyelvfék felvágás segíthet.
A nyelvfék felmetszése önmagában nem feltétlenül elegendő. Azt javaslom, keressék meg a helyi Pedagógiai Szakszolgálatot és kérjenek egy logopédiai vizsgálatot.
Üdvözlettel,
Kisfiam 25 hónapos és nem beszél. Szavakat formál néha kivehető a cica és hasonló szavak. Babanyelven nagyon sokat beszél. Néha úgy csinál mintha nem is értené amit mondok neki, semmit. A mozgása nagyon jó, ügyesen fut, mászik mindenre. Rengeteg az energiája. Csak mi vagyunk türelmetlenek vagy aggódnunk kéne?
Válaszát előre is köszönöm!
2 évesen a gyermeknek 50 szavas szókinccsel kellene rendelkeznie. Ebbe beleszámítanak a hangutánzó szavak és a hangtöredékek is. Amennyiben a beszédértés sem teljesen megfelelő, érdemes logopédust felkeresniük. Keressék meg a körzeti Pedagógiai szakszolgálatot és kérjenek egy vizsgálati időpontot.
Üdvzölettel,
A véleményére lennék kíváncs és azért írok önnek mert a fiam 3és fél éves és az óvodában alig akar megszólalni vagy csak pár szót szól,itthon pedig már mindent mond.A mondatok képzésével még vannak nehézségei mert elég későn kezdett el beszélni.Úgy 2 éves koráig csak hangutánzásokkal híva fel a figyelmet vagy egy egy szótagot mondott(pl.pi-pisi,pa-apa,nya-anya) Ez már a családi körben eltűnt de idegenekkel csak nagyon nehezen mer beszélni.Ön mit tanácsol mit tegyek hogy gyermekemet ne érje megkülönböztetés e miatt? Az óvodában nem igazán foglalkoznak ezzel.Azt mondták:majd. Válaszát előre is köszönöm! Tisztelettel:Farkasné Edit :)
Érdemes felkeresni az óvodában dolgozó logopédust, valamint a helyi szakszolgálatot. Kérjen logopédiai vizsgálatot, illetve, amennyiben a kolléga szükségesnek látja, pszichológiai vizsgálatot is, hogy a probléma minél előbb rendeződjön.
Üdvözlettel,
Zuglói lakos vagyok. A kislányom 11 éves. Diszlexiát,diszkalkuliát,diszgráfiát állapítottak meg nála ( 2 éves harc után végre figyeltek ránk,hogy gond van,s ekkor a 3.számu szakértoi bizottság mondta ki). Papírunk felulvizsgálata során kérték a "komplex fulészeti kivizsgálást (GMP,GOH). Az audiológiai eredményunk megvan. A Bethesda Kórházban ezeket a vizsgálatokat nem csinálják meg. A szakértoi bizottság ebben nem tudott segíteni,holott ok kérték. Hol tudnánk ezt elvégeztetni, mivel mielobbi eredményt kérnek, hogy ennek fuggvényében tudják lezárni a szakértoi vizsgálatot? Várom mielobbi válaszát! Koszonom
XIV. kerületi lakosként itt tudnak érdeklődni:
Üdvözli a Fővárosi Pedagógiai Szakszolgálat XIV. Kerületi Tagintézménye
1147 Budapest, Fűrész u. 64-66. Telefon/Fax:(+36-1) 460-0971
Üdvözlettel,
Tisztelt Doktornő!
Kislányunk januárban múlt 2,5 éves. Ragokat, személyes névmásokat, többesszámot nagyon jól alkalmazza, választékosan beszél. Nagyon sokat baszél. Ez érzelmeit hihetetlen módon ki tudja fejezni egész pici kora óta. Nagyon kifejező a mimikája, a gesztusai, és szenzációsan hangsúlyoz. Rengeteget éneklünk, mondókázunk, táncolunk, a ritmusérzéke nagyon jó. Mindezek ismeretében nagyon megijedtem, mert egyik napról a másokra elkezdett dadogni. Ez a harmadik hét, de az az érzésem, hogy egyre rosszabb. Nem tudja elkezdeni a szavakat. Hosszasan ismételgeti a szavak első szótagát. (Me-me-me-me-me merre megyünk?) Nem éreztetjük vele, hogy baj van. Ha mondat közben van kisegítem, de ha az elején, akkor nem tudom mit akar mondani és nagyon rossz hallgatni. Van, hogy próbáok valami mást kérdezni. Sokszor nem tudja kimondani a szót és azt mondja inkább, hogy"semmi" vagy azt, hogy "mondjad anya". Múlt héten még csak akkor csinálta inkább, amikor mesélni, mondani szeretett volna valamit, vagy nem csinált más tevékenységet közben ( az autóban, az asztalnál ülve), de most már máskor is csinálja. Sokat gondolkoztunk, de nem tudunk semmi olyat, ami pszichésen felzaklatta volna a kislányunk. Nagyon hirtelen jött ez, és nagyon meg vagyunk ijedve. A kérdésünk, hogy ez maradandó lehet-e, vagy orvosolható, és hogy pszichológushoz forduljunk-e?
Válaszát előre is köszönjük.
Tisztelettel: Szülők
Kedves Szülők,
A szótag és szóismétlés görcsös megakadás nélkül, mondat kezdetekor is, még az ún. nem folyamatos beszéd kategóriája. Megijedni semmiképp nem kell, több gyermeknél előfordul ez a jelenség 2,5 éves kor körül. Amennyiben 3-4 hónap alatt nem rendeződne a probléma, vagy görcsös megakadás is követné, akkor érdemes logopédushoz fordulni. Addig is javaslom Molnárné Bogáth Réka írását az alábbi oldalon:
http://www.beszed.hu/javaslatok_a_dadogo_gyermekek_szulei_szamara
Üdvözlettel,
Kisfiam áprilisban lesz 6éves másfél éve járunk logopédushoz,mert nem mondja ki egyáltalán az "r" betüt gond van az l és t betükkel is.Kérdésem hogy tényleg létezik e olyan módszer ahol fagyasztás után a nyelve alatt megvágják állítólag ezután peregni fog a nyelve.Tényleg van ilyen eljárás és ha igen ez segíthet e a kisfiamon és kitől kell ezt megkérni.Logopédusnak vagy háziorvosnak kell erre javaslatot tennie.
Köszönöm válaszát!
Bódi Tímea
Magától, pusztán a nyelvfék "felvágásától" nem várható, hogy a nyelvhegy egyből megpördül. Az, amit ír, miszerint elég régóta jár a gyermek már logopédiára és olyan hangokkal van gond, aminél a nyelvet emelni kell, elképzelhető, hogy valóban van egy letapadt nyelvfék, de ezt látni kellene, mert a nyelv izomgyengesége is lehet pl. ok. A logopédus meg tudja nézni és amennyiben indokolt, kéri a nyelvfék "felvágását".
Üdvözlettel,
Érdeklődni szeretnék kisfiam beszédfejlődésével kapcsolatban, mivel február 21-én tölti a 2. életévét, és még csak pár szót mond (cica, mama, anya, kettő, inni, kukucs), persze a maga nyelvén. Az értelmi képességével nincs gond, mert bármit mondunk neki megcsinálja, emlékszik hol vannak dolgok, csak a beszéde miatt aggódunk, hogy ilyen idős korba ez még normálisnak mondható, vagy többet kell már tudjon. Ha igen, mit javasol?
Védőnőtől hallottam, hogy fiúk egyébként is később kezdenek beszélni mint a lányok, és hogy aki mozgásilag előrébb van, annál később jelentkezik a beszéd. Ez mennyire lehet igaz? Kisfiam már 9 hónaposan felállt, és 10 hónapra elindult.
Válaszát előre is köszönöm és várom javaslatát.
Tisztelettel
Dóra
A gyermekek nyelvfejlődése között vannak egyéni különbségek. A megfelelő értés nagyon jó jel. Más szótöredéket, akár csak a szó első szótagját, nem mond a gyermek? Hangutánzó szavakat használ, pl.: vaú, mú...? Ha ezeket is összeszámolja és eléri kb. az 50 szavas szókincset, akkor az ebben az életkorban tökéletes. A mozgás és a beszédfejlődés szoros kapcsolatban vannak egymással, de inkább a nem megfelelő mozgásfejlődés mellett jelenik meg nyelvfejlődési elmaradás.
Üdvözlettel,
10 évig éltem Angliában, anyanyelvi szinten beszélek angolul és úgy gondoltuk párommal (aki szintén magyar), hogy az első perctől fogva angolul beszélek a kicsivel, míg mindenki más magyarul. Magabiztos vagyok az angol nyelvtudásommal kapcsolatban, így mindenképpen szeretném ezt az ő előnyére fordítani. Az lenne a kérdésem, hogy ez nem okoz-e majd neki problémát, hogy csak az anyukáját hallja angolul beszélni csakis hozzá?
Mire számíthatok később: pl- a magyart is teljesen tökéletesen fogja tudni vagy az angol a magyar rovására megy-e?
Meddig beszéljek vele angolul? 2-3 évig vagy tovább?
Köszönöm válaszát.
Nikolett
A legtisztább helyzet az kétnyelvűség esetén, amikor az egyik szülő anyanyelve más. Már a terhesség időszakában érdemes elkezdenie a kicsihez angolul beszélni és ezt a későbbiekben folytatni, míg a nyelvelsajátítás nem zárul le.
A kétnyelvűség esetén késhet a nyelvfejlődés.
Az is megfontolandó, nem választanak-e majd angol nyelvű bölcsődét, óvódát, iskolát a gyermeknek.
Üdvözlettel,
Kérjem, írják meg privátban, merre laknak, hogy keressünk megfelelő megoldást:
avekony@freemail.hu
Üdvözlettel,
Megkaptam válaszát nagyon szépen köszönöm, további válaszom a kérdésére. A kis fiú szinte mindig megismétli amit mondunk, persze csak a rövidebb 2 szavas mondatokat. Mindent ért és mindent megcsinál.Van amikor haszab mondatokat mondunk azt is megérti, de azt nem ismétli.Most azonban minden kérdésünkre NEM- mell válaszol.Hogy ez most csak dac vagy más ,nem tudom. De mindent ért! Köszönöm
A megfelelő értés nagyon jó jel. A tagadás lehet a dackorszak is:)
Üdvözlettel,
6. osztályos 12 éves fiam írásával van problémám. Maga sem tudja elolvasni, én meg pláne nem. A betűk picik, nyomorítottak, az a és o betű ugyanúgy néz ki, az l betű néha kisebb, mint az e, a k és az l betű között nincs különbség. Szeretném megkéárdezni, itthon milyen gyakorlatokkal tudnék neki segíteni, véleményem szerint ez nagyon visszaveti a tanulásban, hogy nem tud jegyzetelni , ha le is ír valamit azt nem tudja elolvasni, illetve van-e lehetőség foglalkozásra, hol, mikor (sajnos elérhetősége nem szerepel a honlapon ezen a fórumon kívül). Ha gondolja, tudok küldeni beszkennelve füzetlapot.
Köszönettel Sánta Enikő (XXII. kerületi lakos)
XXII. kerületi iskolába jár a gyermek? Ha nem, akkor sincs gond, csak mielőtt bármit megbeszélnénk, ezt tudnom kellene.
Üdvözlettel,
Kis unokám 2 hete kezdett óvodába járni 3 éves kisfiú .Későn kezdett beszélni de nagyon szépen érthetően kisebb mondatokat is mond már. Azonban észrevettük, hogy néha a szavak végén általában a K és a T betűt többszöri kiejtéssel fejezi be.Pl:
kabát t.t.t, kérek.k.k.Nem mindig, de észrevehetően. Mi a teendőnk, mi okozhatja? Amikor észreveszem és újra elmondjuk ugyan azt a szót akkor nem fordul elő.Hagyjuk hátha alakul még vagy segítségre van szüksége?
Természetes- e ebben a korban az ismétlő beszéd. Vagyis amit én elmondok, ugyan úgy mondja vissza ragozástól függetlenül?
Köszönöm tisztelettel: Magdolna
A kisfiút ne ismételtessék, ha előfordul hangismétlés. Ilyenkor a megfelelő beszédminta nyújtása teljesen megfelelő. A beszédértése milyen a gyermeknek? Amit kérnek tőle (egyszerű utasítások), végrehajtja? Gyakran mondja vissza válasz helyett a hallott mondatokat/szavakat?
Üdvözlettel,
Azzal a problémával fordulok Önhöz ,hogy a kislányom 3,5 éves és nem beszél!Kevés szókinccsel rendelkezik,több kevés sikerrel viszont utánoz!Mindent megért ,logico primot is megoldja ,kérések teljesíti stb.Nyáron elkezdtük a logopédiát csak szünet lett!Járt bölcsibe is!az óvodai közösség beindítja majd?Fog ő egyáltalán beszélni?Várom válaszát!
köszönettel Andrea
A logopédiát mindeképpen érdemes lenne folytatni. Biztosan fog beszélni, csak legyen folyamatos az ellátás, a terápia.
Üdvözettel,