|
Szabóné Vékony AndreaOkleveles gyógypedagógus - logopédusElérhetőségeim: Munkahely: Fővárosi Pedagógiai Szakszolgálat XXII. Kerületi Tagintézménye 1221 Budapest, Szent István tér 1. Honlap: |
Kérdezz-felelek
Első körben azt kellene tisztázni, van-e bármi probléma a gyermek hallásával. Erre utalhat esetleg az, hogy nagyon támaszkodik a szájról történő olvasásra. Lehet ez egy időszakos halláscsökkenés pl. a sok felsőlégúti megbetegedés miatt is akár. Audiometria és tympanometria az, amire szükség lenne. A jó beszédértés (magyar nyelven) és a kommunikációs késztetés megléte nagyon biztató jel. Ha megvan a hallásvizsgálat eredménye, jó lenne logopédust felkeresni egy vizsgálat erejéig. Mivel elsősorban a magyar nyelvet hallja a gyermek, ill. írja is, hogy az idegennyelvet nem is érti, elsősorban magyar logopédust kellene keresni, akár ott, ahol jelenleg élnek, akár akkor, amikor esetleg látogatóba Magyarországra érkeznek.
Üdvözlettel,
A kislányom 2,5 éves lessz és egy pár napja arra lettem figyelmes ,hogy dadogni kezdett...Tehát azvelső mondatnál akad meg mindig és többször ismétli pl:ki-ki-kikiveszed v le-le-le-le esett...de ez mindig általában az első mondtatnál fordul elő de volt már úgy hogy máskor is..Úgy vettem észre a kötőszavaknál akadozik a ki ,le ,ne,meg, és stb nél..
És amikor nem bírja kimondani azt mondja anya nem tudom kimondani...Mitől lehet ez ?Remélem elmúlik neki a válaszát előre is kösznöm!
2,5 év körül ez gyakori jelenség, nagyon nem kell aggódni, de bemásolok pár tanácsot, amire a szülőknek érdemes odafigyelniük.
Üdvözlettel,
Andrea
A legfontosabb, hogy sose mondjuk neki, hogy dadog! Ne javítsuk ki, ne szakítsuk félbe, ne irányítsuk figyelmét beszédére. Sose éreztessük vele, hogy valami nincs rendben a beszédével!
Ne javítsuk ki, ne szakítsuk félbe, ne irányítsuk figyelmét beszédére. Legyünk vele türelmesek. Szánjunk időt arra, hogy végighallgassuk, figyeljünk rá.
Legyünk vele türelmesek. Ha nem szeretne szerepelni – vers, mondóka -, ne erőltessük.
Mondókázzunk, énekeljünk együtt – a legjobb, ha ezek mozgással járnak.
Fiam 4 eves lesz decemberben, nem beszel, van kb. 30 40 szava. Angliaban elunk, itt is szuletett. Csak.magyarul beszeltunk es beszelunk hozza. 2 3 szot ossze tud tenni, de nem tudja helyesen kimondani. nem fontos e de, 22 honaposan idult el. neztek, hogy nem e autista stb, es nem az. nincs valami otlete, hogy ez miert van, hogy nem.beszel?
Akkor ezek szerint mind a mozgás-, mind a beszédfejlődés késett. Minél előbb forduljanak szakemberhez, logopédushoz! Vizsgálat után tud majd konkrétumokat mondani, illetve megkezdeni a terápiát.
Üdvözlettel,
Az ikreknél gyakrabban jelentkezik nyelvi késés, de aggodalomra semmi oka nincsen. Akkor ezek szerint a gyermekek már mondanak szótöredékeket és hangutánzó szavakat. Meg kellene számolni, ez eléri-e a kb. 50 szót. Ebbe minden szótöredék (ha lehagyja a gyermek a szó végét) és állathangutánzó szó beleszámolandó. Ha eléri az 50 szót a szókincs, egyelőre nincsen teendő, ha nem, akkor keressék fel a helyi szakszolgálat logopédusát vizsgálat és tanácsadás céljából.
Üdvözlettel,
Kislányunk sokat beszél és nagyon gyorsan,hadarva.Ami kicsit aggaszt,hogy szavakat mondatokat ismételget többször is 5-8-akár tízszer is.Anya kérem a labdát-anya kérem a labdát vagy megütöttem-megütöttem.
Kell-e aggódnunk ?
Nem derült ki, mennyi idős a gyermekük. Ha 2,5-3 éves, akkor ez gyakori jelenség, nagyon nem kell aggódni, de bemásolok pár tanácsot, amire a szülőknek érdemes odafigyelniük.
Üdvözlettel,
Andrea
A legfontosabb, hogy sose mondjuk neki, hogy dadog! Ne javítsuk ki, ne szakítsuk félbe, ne irányítsuk figyelmét beszédére. Sose éreztessük vele, hogy valami nincs rendben a beszédével!
Ne javítsuk ki, ne szakítsuk félbe, ne irányítsuk figyelmét beszédére. Legyünk vele türelmesek. Szánjunk időt arra, hogy végighallgassuk, figyeljünk rá.
Legyünk vele türelmesek. Ha nem szeretne szerepelni – vers, mondóka -, ne erőltessük.
Mondókázzunk, énekeljünk együtt – a legjobb, ha ezek mozgással járnak.
Mielőbb menjenek a gyermekkel hallásvizsgálatra, majd a lelettel keressék fel a helyi szakszolgálat logopédusát.
Üdvözlettel,
Kislányom hamarosan 3 éves lesz. Szinte minden szót mond, és azokat mondatokká is fűzi, de sajnos a legtöbb szót nehezen lehet megérteni. Szépen kimondja a szótagokat külön-külön (ku, tya), és ha én mondom az elejét, ő befejezi (ku-tya), de ha már egybe kérem tőle, nem tudja kimondani. Próbálkozik, de nem sikerül. Ez egyre jobban aggaszt minket, de nem tudom pontosan merre induljunk el?
A hallása rendben van, mindent megért. Bölcsődébe jár, ott azt mondják, hogy minden rendben van vele, ügyes, okos, és egyre közlékenyebb, megérteti magát.
Válaszát előre is köszönöm szépen!
Üdvözlettel,
N. Mariann
Érdemes óvodakezdéskor megkérni a logopédust, nézze meg a kislányt. Ha a hallás rendben van, lehet egy szájtéri ügyetlenség is a háttérben, amihez a kolléga tud itthon is végezhető játékos gyakorlatokat ajánlani. Gyakori egyébként, hogy a kisgyermekek egy ideig csak szótöredékeket használnak, majd szinte egyik napról a másikra megjelennek a 2-3 szótagos szavak a beszédükben.
Üdvözlettel,
Unokám, akit születése óta én nevelek (szülők nem tartanak kapcsolatot vele) 5 éves, és az óvodában logopédiai szűrővizsgálaton vett részt. A megkapott lap alapján életkori átlagtól elmaradást mutat: szóemlékezet, mondatismétlés, hangtani tudatosságban. Artikuláció tekintetében az r - l betűk vannak feltüntetve.
Teljes kétségbeesés van részemről. Valamit nem jól csináltam? Hogyan tudom ezeket fejleszteni?
Mi a továbbiakban a teendőm?
Előre is köszönöm szíves segítségét! :(
Nem kell egyáltalán megijdeni, mindent tökéletesen csinált! Az r a legkésőbb kialakuló beszédhang, sokszor csak 6 éves kor táján jelenik meg, nem gond, ha még a gyermek nem ejti, l hanggal helyettesíti. A szűrőeljárás egyes részeibe azért jó lenne betekintést nyerni, mennyi tévesztése is volt a gyermeknek. Érdemes lenne a logopédus kollégával konzultálni és otthoni gyakorlási lehetőségeket kérni a nyári időszakra. Miután a szűrést nem követte vizsgálat, hiszen ezek a szubtesztek kimondottan a SZÓL-E? szűrőeljárás részei, nem egy vizsgálaté, talán nem is olyan sok a tévesztés, mivel ezek szerint nem látta indokoltnak a kolléga a további vizsgálatot. Azt javaslom, még a jövő hétre kérjen egy időpontot a kollégától és beszéljék meg, miket kellene gyakorolni. Ezek mind játékosan, akár otthon is fejleszthető területek. De jó lenne még több, ilyen gondos Nagymama, aki így foglalkozik az unoka nyelvi képességeivel:))))
Üdvözlettel,
7 éve élek Angliában, a kislányom 20 hónapos, az apuka angol. Én csak magyarul beszélek hozzá, az apuka értelemszerűen angolul. Az anyukámat naponta látja, aki szintén magyarul beszél, de többségben mindenki más angolul. A jelenlegi helyzet az, hogy nem mond szavakat, csak magyarul a nemet, angolul az igent, de azt is amolyan "jee"-nek ejti ki, minden más esetben csak mutogat, bólogat és hangutánzó szavakat használ, mint például az állatokét, "bá, má". Egy páran már megjegyzést tettek arra, hogy miért nem beszél, s kicsit megijedtem, hogy nincs-e tényleg baj. Sokat olvastam már a kétnyelvűségről, tehát azzal tisztában vagyok, hogy késik a beszédfejlődés, de szeretném megkérdezni Öntől, hogy ez így rendben van még vagy esetleg segítenem kellene. Egyébként imádja a könyveket, sokat nézegetjük, olvasgatjuk együtt. Bármit mondok vagy kérdezek tőle, megérti. Bármire kérdezek rá, hogy hol van, 10-ből 9x rámutat.
Előre is köszönöm a válaszát és a segítségét! :)
Ahogy írta, kétnyelvűség esetén a nyelvfejlődés késést mutat. Az nagyon jó jel, hogy a gyermek jól ért. 24 hónapos kor körül, normál nyelvfejlődésnél 50 szavas produktív szókinccsel kell rendelkezniük a gyermekeknek. 18 hónapos kor körül van az ún. szókincsrobbanás időszaka, amikor hirtelen elkezd gyarapodni a szókincs. Valószínűleg ez most kicsit késik, de azért nem csak az egy "nem" szó van meg, hanem ilyenkor az Ön által írt hangutánzó szavak, szótöredékek is szókincs részét képezik. A gyermekek nem egyforma fejlődési üteműek, még az ikertestvérek sem, még nincs ok az aggodalomra. Továbbra is halljon sok élőbeszédet a gyermek, leginkább ezzel segíthetik most a nyelvfejlődést.
Üdvözlettel,
A fiam 3,5 éves és még nem beszél. A "nem" szó az egyetlen amit tökéletesen ejt. A többit (apa, anya) csak inkább "elmosódva" mondja. 3 éves koráig vártam, hogy elmúljon a baj, mert még a háziorvosunk is azt mondta, hogy nem aggódjak. Azóta jártunk már sok helyen. Több hallásvizsgálaton is volt, ott nincs gond. Közben TSMT tornázunk is. Szeptembertől jár közösségbe - oviba, igaz eddig összesen 3 hetet járt. Októberben kerültünk egy jó logopédushoz, azóta bizonyos hangutánzások is mennek (pl: kígyó, kutya, maci). Amúgy a mozgásával nincs gond, igaz váltott lábbal nem jár a lépcsőn. Ez viszont érdekes, mert néha amikor van kedve akkor meg felmegy és lejön váltott lábbal.
A dackorszakát egy ideje éli, ettől hisztisebb és ha nincs jó kedve nem igazán hajlandó a fejlesztésre sem. Kis korában egy rendkívül nyugodt és kiegyensúlyozott baba volt. A kiegyensúlyozottsággal most sincs nagy gond, mert ő nem úgy éli meg a helyzetet hogy gond van. Rengeteget mesélünk, mondunk, mondókázunk neki.
Az a kérdésem, hogy mit tudunk még tenni? Bármilyen tanácsot szívesen fogadok.
Segítségét előre is köszönöm!
A logopédiai fejlesztés, a TSMT, a sok élőbeszéd (mondóka, vers, ének, mese), a gyermekközösség mind-mind tökéletes. Egyelőre járjanak rendszeresen a fejlesztésekre, gyakorolják a logopédus által kért feladatokat. Terápiás lovaglásban érdemes még gondolkodni, ha van a közelben és megfizethető.
Üdvözlettel,
Kisfiunk 3 és fél éves múlt a beszédkészsége az átlaghoz képest elmaradott.
Egy szótagú szavakat mond, de ezeket sem rendszeresen.
Azt tudni kell, hogy anya spanyol anyanyelvű, én (apa) magyar, és születésétől fogva mindketten csak az anyanyelvünkön beszélünk a kisfiúnkhoz. A helyzetet bonyolítja, hogy magunk között angolul beszélünk a Párommal.
Gyermekünk mindhárom nyelvet megérti, egyedül a beszéd nem indult még meg.
Fülészeten voltunk, a hallása rendben van. Idén kezdte az óvodát, talán kicsit lassabban ment, mint az átlagos gyerekeknek, de két és fél hónap után úgy érzem az is rendben van.
A kérdésem az, hogy ilyen esetben meddig húzódhat el a beszédfejlődés, vagy tud-e javasolni olyan helyet, szakembert, ahol van tapasztalat többnyelvű gyermekek beszédfejlődésében.
Köszönettel,
Péter
Forduljanak nyugodtan a helyi Pedagógiai Szakszolgálat logopédusához. Valószínűleg az óvodában is kiírták az elérhetőségét.
Három nyelv esetében még jobban elhúzódik a nyelvfejlődés, de egy logopédiai vizsgálat mindenképpen jó lenne.
Üdvözlettel,
5 hónapos kisfiamhoz két nyelven beszélünk: én csak magyarul, a férjem csak oroszul. A férjemmel egymás között ugyanígy beszélünk, vagyis én magyarul, ő oroszul. A férjem tökéletesen és akcentus nélkül beszél magyarul, én viszont kb. középszinten vagyon oroszból, inkább értem, de bonyolultabb dolgokat nem tudok elmondani.
A kérdésem az lenne, hogy nem okoz-e problémát a kisfiam számára, hogy így hall minket beszélni vagy inkább beszéljünk azonos nyelven egy-egy beszélgetés során? Ha ez utóbbit javasolja, akkor fontos-e, hogy mindig ugyanazon a nyelven beszéljünk a beszélgetések során vagy váltogathatjuk, hogy pl. egyik nap magyarul beszélgetünk, másik nap oroszul? Esetleg van még valami, amire figyelnünk kellene?
Válaszát előre is köszönöm!
Teljesen megfelelő így, hogy mindketten anyanyelvükön beszélnek. A gyermeknél elképzelhető majd nyelvi késés, de ezt a hátrányát megfelelő fejlődés mellett gyorsan behozza és a későbbiekben a 2 nyelv használata nagy előny lesz számára.
Üdvözlettel,
Hároméves kis unokám beszédfejlődési hiányossága miatti kérdésemet feltehetném-e privátban? Esetleg egy személyes az unokámmal való látogatás megoldható lenne-e?
Kérem, írjanak az avekony@t-online.hu címre. Igyekszem segíteni.
Üdvözlettel,
Andrea
A gyermekek nyelvfejlődése nem egyforma, nagyok az egyéni különbségek. A jó hallás és a megfelelő beszédértés jó jel. Egyelőre még nincs nagy ok az aggodalomra. A kisfiú halljon továbbra is sok élőbeszédet. Emellett játékosan "tornáztathatják" az ajkait és a nyelvét. Pl. puszi dobása, berregés két ajakkal, lekvár lenyalása nyelvvel az ajkakról.
Üdvözlettel,
Kisfiam egy hónap múlva lesz 3 éves. A problémám az lenne, hogy szép, hosszú kerek mondatokban beszél, elég választékosan, de nehezen érthetően. Én mindent értek amit mond, de mások alig valamit. 1 év 4 hónaposan mondta, hogy anya, add ide szépen tisztán.Utána pár hónapig semmi új, az apán kívül. 2 évesen kb 20 szót és 3-4 3 szavas mondatot tudott. De már akkor is úgy mondta azt, hogy csúnya, hogy nyúnya. A gólya hólya, a szia hia. Ezek a problémák állnak fent a mai napig is. Ami érdekes, hogy azt hibátlanul mondja, hogy szia. De az, hogy szék, vagy szekrény már úgy mondja, hogy hék, hekrény. Ki tudja mondani, hogy fiú, de azt, hogy fog, fanni, fiók már hanni, hiók stb. Vagy pl már a csúnyát helyesen mondja, de a macska az már matka. És nem látok fejlődést. hogyan tudnék neki segíteni? Minden nap elmondom neki az ÁBC betűit egyesével és szépen utánam mondja hibátlanul(kivéve a gy,ty,ny, n és m között nem érez még különbséget) Ha valamit rosszul mond, mondom neki, hogy nem Hannika hanem fannika, ffffff ffffanika,de nem tudja. Tagolva viszont igen. Normál tempóban nem. Mit tudok tenni, hogyan tudnám fejleszteni. Most fog oviba menni és félek, hogy nem fogják szegényt megérteni.
Köszönöm válaszát.
Első körben azt kellene tisztázni, érintett-e a gyermek hallása. Amennyiben a hallással nincsen semmi gond, érdemes az óvodai logopédustól időpontot kérni vizsgálatra. Elképzelhető, hogy a nyelv-, vagy a szájmozgások kivitelezése nem megfelelő.
Üdvözlettel,
Kislányunk most 3,5 éves. Nagy szókinccsel, választékosan beszél. Kisbaba korában szépen gügyögte, hogy "eö".de... jelenleg az o-ó-ü-ú-u-ú hangok helyett valamiféle i-e hangott ejt. Régebben a locsoló kocsi az licsili kicsinek hangzott, most kicsit alakult, de nincsenek meg a hangok. Kérésre megpróbálja. pl. lóhere, próbál kerekíteni, de akkor meg lóhuru lesz, túlkerekíti az összes hangra. Jól, hall, mindent ért. Lehet, hogy mégis a hallása nem jó?
Vagy ez a cumi miatt van? Zárt szájjal szokta meg a beszédet?
Amúgy meg a családban egyedülálló módon "pálócosan beszíl.... "
Válaszát előre is köszönöm:
A nem megfelelő hangejtés ebben az életkorban még teljesen élettani. Amennyiben nem javul 4,5-5 éves korban sem, kérjenek vizsgálati időpontot az óvodai logopédustól. A hallást (tájékozódó jelleggel) a védőnők is szűrik 3, 4, 5, 6 éves korban. Kérdezzenek rá a soron következő szűrésnél, indokoltnak látja-e a hallásvizsgálatot.
Üdvözlettel,
Kisfiam 5 hetes. Születése után a kórházban "hártyásan lenőtt nyelvét felszabadították". Kontrollra gyermekkórházba irányítottak, mivel úgy látták további vágás lehet szükséges. A kórházban fül-orr-gégészeten azt mondták, hogy tovább mobilizálható rész nincs a nyelvén. A diagnózis szerint a kisfiamnak rövid a nyelve, az általánosan mozgó résznél kisebb a nyelvének az a része, amely mozog (az általánosnak csak 1/3-a).
Igyekeztem interneten tudakozódni, de a nyelv ilyen típusú eltérésről nem találtam információt.
Kérdésem:
Mire figyeljünk oda, mikor kezdjünk a hangképzéssel foglalkozni, szakértőhöz fordulni? Valóban lehetséges, hogy olyan rövid a nyelve, hogy nem fejleszthető bizonyos hangok kiejtése? (A doktornő szerint egészen biztosan raccsolni fog a gyermek, de bízom benne, hogy ezen fogunk tudni segíteni, enyhíteni.)
Válaszát köszönöm!
Érdemes majd sokat tornázni a mobilizáható résszel. Nem tudom, a szoptatás ütközik-e akadályba. Ha nem, akkor érdemes, ameddig csak lehet, szoptatni a babát. Vannak olyan játékos gyakorlatok, amiket már 1-2 évesen nyugodtan gyakorolhatnak. Pl. lekvár/puding... lenyalása az ajkakról, zizi megtartása kinyújtott nyelven stb. Amennyiben majd a gyermek E hangállásnál fel fogja tudni emelni a nyelvhegyet a felső fogmedri területre, nem lesz gond az R hanggal sem.
Üdvözlettel,
Kislányomnál kiderült,hogy dupla nyelvgyöke van,vagyis villa alakú,két ágas.Ez okozhat e gondot a beszédfejlődésben,vagy az evésben?Most 21 hónapos.Egész nap hablatyol,de értelmes szó nem nagyon hagyja el a száját.
Előre is köszönöm válaszát!
Petrács Barbara
Nem a nyelvcsap villa alakú?
Üdvözlettel,
Helyesbíteném az előző kérdésemet.Nem nyelvgyök,hanem nyelvfékből van dupla.
Petrács Barbara
Amennyiben a nyelvfék nem túl "feszes" és a gyermek nyelve jól mozog, akkor nem lesz probléma.
Tulajdonképpen, ha E hang ejtése közben a nyelvünk hegyét fel tudjuk tenni a felső fogmedri területre, akkor minden beszédhang jól képezhető.
Üdvözlettel,
januárban lesz 2 eves a kisfiam...
leginkább babanyelven beszel meg sokat tapsol kiabal amit mondunk megerti..jo par hónappal ezelott mondott pár szot kaki,kaji,baba mama.... de azota sem...nem akar beszelni.. az orvos elkuldott minket korai fejlesztohoz megkésett beszedfejlodes gyanánt. hiaba hívtam fel oket leraztak úgymond es azt mondtak majd hivnak..termszetesen várok egy ideig.. ennyire problema lenne h nem beszel v nem mond szavakat? probaljuk itthon is fejleszteni de nem igazan mutat erdeklodest iranta..mit tegyek? hogyan fejlesszük? vagy hagyjuk hátha magatol elkezd majd beszélni..tudom eroltetni sem lehet...elore is köszönöm:)
2-2,5 éves korban kb. 50 szavas szókinccsel kell rendelkezniük a gyermekeknek ahhoz, hogy majd a nyelvtan, a ragozás rá tudjon épülni. A helyi szakszolgálathoz forduljanak egy vizsgálat erejéig, ott meg fogják mondani, indokolt-e a korai fejlesztés. Addig is érdemes hallásvizsgálatot végeztetni, hátha a sok felső-légúti betegség álla a háttérben. Otthon pedig sokat verseljenek, mondókázzanak, ill. amennyit lehet, vigye gyermekközösségbe (játszóház stb.) a gyermeket, hogy a kortársakat is hallja. Erőltetni természetesen nem kell, inkább játékosan, akár bábozással próbálja közös, sok élőbeszéddel kísért játékba bevonni a kisfiát.
Üdvözlettel,