Amit a kezdő vállalkozók sosem fogadnak meg... - kezdő vállalkozók tipológiája

Himer Csilla - 2018-03-05
Nemrégiben kaptam egy kérdést az egyik vállalkozónői Facebook-csoportban. A kérdés az volt, hogy mi az, amit a kezdő vállalkozók sosem fogadnak meg, pedig kellene. Igaz, meglehetősen korlátozott a tapasztalatom ezen a téren, de azért elég sokrétű ahhoz, hogy bizonyos típusokat meg tudjak különböztetni.
Amit a kezdő vállalkozók sosem fogadnak meg... - kezdő vállalkozók tipológiája

Amikor megkaptam ezt a kérdést, kicsit gondban voltam. Hiszen ahányan vagyunk, annyifélék vagyunk. Éppen ezért minden vállalkozás is más - nem lehet egyenleírást ráhúzni senkire sem. Arról nem is beszélve, hogy nem tartozik az ügyfélkörömbe a magyar kisvállalkozók teljes köre (még :) ).

Ennek ellenére a praxisomban kirajzolódnak bizonyos típusai a kezdő vállalkozóknak - és személyiségtipológiákat sok területen használunk. Most egy ilyesmit szedtem össze a tapasztalataim alapján.

Kezdő vállalkozók típusai - aszerint, hogy miben hibáznak az elején

Természetesen minden kezdő vállalkozó hibázik. És ez nem baj. Nem baj akkor, ha ezekből a hibákból tanul. Ezért is írom le, hogy szerintem melyik az az 5 leggyakoribb kezdő vállalkozótípus, amelyek hibáiból minden kezdő vállalkozó tanulhat. 
 

1. "Majd én jobban tudom, nekem ne mondja meg senki!"

Igen, létezik a határtalan önbizalommal rendelkező kezdő is. Ő többnyire sikeres volt alkalmazottként, és egy szép, de legalábbis reményteli karriert adott fel a vállalkozás kedvéért. Általában még kapcsolatrendszere is van a szaktudása mellé, tehát az önbizalma nem is teljesen alaptalan.

Ő valóban az a típus, aki nem fogadja el, hogy a vállalat nem vállalkozás és fordítva. Ezért az az álláspontja, hogy neki ne mondja meg senki, hogy ez így nem lesz jó. Ők azok, akik általában semmilyen tanácsra nem hallgatnak - tökmindegy, milyen területet érint: mindegy, hogy marketingről, pénzügyekről vagy éppen folyamatszervezésről van szó, ritkán hallgat másokra. (Még akkor sem, ha az illető szakértő.) 


2. "De én ezt szeretem, és a szenvedély mindent legyőz!" 

Nem baj, ha egy vállalkozó szenvedélyesen szereti azt, amit a vállalkozásában művel. De ha szerelmes lesz belé, az olyan lila köddel önti el az agyát, hogy képtelen bármire vagy bárkire hallgatni.

Szent meggyőződése, hogy ő mindent jobban tud - ami a termékére, szolgáltatására igaz is. De azt hiszi, mindenki más is ugyanígy rajong a cuccáért - és ez kapitális hiba.


3. "Kicsi vagyok, kezdő vagyok, örülök, hogy nem lép senki a lábamra!" 

Ő a szerénke típus, aki azt hiszi, csak akkor lehet megkérni a munkája, terméke árát, ha ő már egy nagy márka. Ők főleg nők, és meglepően gyakori típus a kezdő női vállalkozók között. Nekik nagyon nehéz megmagyarázni, hogy a termék vagy a vállalkozás bevezetettsége sokkal kevesebbet számít az árban, mint az, hogy jól marketingezzen és a terméke valóban értéket adjon.

Ha ugyanis a terméke értéket ad a célpiacnak, akkor nagy baj már nem lehet, mert erre lehet klassz marketinget építeni, amivel el lehet adni a termékét. (A vacakot is el lehet adni jó marketinggel, csak arra ne építsen szerintem senki hosszú életű vállalkozást.)

Ebben az esetben igazából az a nehéz, hogy ezek a vállalkozó(nő)k úgy érzik, minden egyes alkalommal, ha hirdetnek, ha új terméket tesznek ki a webshopba, vagy akár csak áraznak, akkor újra és újra elítéli őket a piac (nem is nagyon tudnak mit kezdeni ekkora nyilvánossággal). Pedig nem el-, hanem csak megítéli őket a piac - és ez iszonyú nagy különbség.


4. "Kicsi vagyok, kezdő vagyok, örülök, hogy valaki szóba áll velem!"

Ők is a szerénke típus, csak ők az együttműködések terén félénkek (pedig ismerkedni szeretnének :) - már aki ismeri a filmet). Ők különösen akkor ájulnak el, ha valaki ismertebb vállalkozó áll velük szóba, de annak is nagyon örülnek, amikor bárki más, kicsit tapasztaltabb, de még mindig kezdő vállalkozó. Az együttműködés olyan eufóriát vált ki náluk, hogy a figyelmeztetés, miszerint "Jól nézd meg, kivel dolgozol együtt!", egyszerűen lepattan róluk.

Pedig az internet világában ma már nem nagy cucc bárkit leellenőrizni. És nem csak a kellemetlen tapasztalatok elkerülése miatt érdemes jól megnézni, kivel "adom magam össze", hanem azért is, mert egy-egy rosszul elsült együttműködés, vagy rosszul megválasztott partner képes akár hosszú távon is rombolni a még fel sem épített márkánkat.


5. Ami a leggyakoribb probléma a kezdő vállalkozásoknál, az a tőkehiány. Ez viszont szinte mindenkinél játszik.

A hiba az, hogy a vállalkozásra úgy tekintenek, mint pénzkereseti lehetőségre - ami minimális idő után szinte ugyanazt a stabil pénzügyi hátteret képes hozni, mint egy alkalmazotti állás. (Minden hónap tizedikén fixen a számlán a fix összegű fizu.)

Ezzel szemben a vállalkozás egy befektetés. Vagyis kell hozzá tőke, amit befektetünk (nincs olyan, hogy pénz nélkül vállalkozunk, legfeljebb nem milliókat ölünk bele) és idő, amit rászánunk, hogy termőre forduljon a cég (ebbe beletartozik a munka is, hiszen az is időbe telik).

Szóval kezdő vállalkozó vagy? Nem baj, ha hibázol! Ez természetes is, hiszen senki sem születik vállalkozónak (minden más ellenkező híreszteléssel szemben). Mindenki a maga kárán, de minimum tapasztalatából tanul. 

Próbálj meg másokéból is tanulni.


Fotó: pixabay.com/cocoparisienne

Közösségi hozzászólások:
Copyright © 2004-2019. CsaládiNet. All rights reserved - minden jog fenntartva.