SZAKÉRTŐKMUNKAKÖZVETÍTŐKALKULÁTORBABA-MAMA HÍRLEVELEKFOGANTATÁSTERHESSÉGBABAGYEREKNEVELÉSTB, PÉNZÜGYEKÉLETMÓD, EGÉSZSÉGSZABADIDŐRECEPTEK

Így ültetheti el a gyerekekben az előítéleteket az új nyolcadikos földrajz munkafüzet

Németh Noémi [cikkei] - 2020-09-07
Szinte minden szeptemberben találkozhatunk olyan posztokkal, melyek az új tankönyvekből kifotózott részleteket mutatnak, és sokak nemtetszését váltják ki. Idén már több problémás témát is kiszúrtak a szülők.
Így ültetheti el a gyerekekben az előítéleteket az új nyolcadikos földrajz munkafüzet

Viharosan indul ez a tanév is: a koronavírus miatti bizonytalanság és új iskolai szabályok mellett a már-már elmaradhatatlan szeptemberi tankönyvi fényképek is borzolják a szülők kedélyét.

A nyolcadikos földrajz tankönyvből és munkafüzetből már több részlet is megjelent a közösségi oldalakon. Az egyik feladat során a menekültekkel kapcsolatos állításokat kell megvizsgálniuk a tanulóknak, és meg kell vitatniuk, melyek alapulnak előítéleteken, és melyek mögött állhat valós ok.

Menekültek: Előítélet, vagy valós ok?

kép forrása: https://www.tankonyvkatalogus.hu/pdf/FI-506010802_1__teljes.pdf

A felsorolt hat állítás közül azonban öt erősen rosszindulatúra, megbélyegzőre, vagy épp kirekesztőre sikeredett:

  • Elveszik előlünk a munkahelyeket.
  • Bűnöző életmódot fognak folytatni.
  • Betegségeket terjesztenek.
  • Erkölcsi kötelességünk segíteni azokon az embertársainkon, akik a legkiszolgáltatottabb helyzetben vannak.
  • Európa maradjon az európaiaké!
  • Azért jönnek ide, mert itt nem kell dolgozniuk.

A feladat ráadásul így szól: “Mely érvek alapulnak előítéleteken? Színezd kékre!
Melyeknek lehet valós okuk? Színezd sárgára!" - a szöveg tehát arra utal, hogy legalább két állításnak lehet valós alapja.


Még el sem ült a vihar, máris megjelent a következő fénykép, szintén a nyolcadikos anyagból. A fotót Péterfy-Novák Éva írónő osztotta meg:

A kép azóta több csoportban is megjelent és heves tiltakozást váltott ki. A legtöbben azt kifogásolták a feladattal kapcsolatban, hogy előítéleteket ültet el - vagy már meglévőknek ad igazat, mélyíti el őket - a gyerekek fejében például a következőhöz hasonló állításokon keresztül: "A roma népességre általában jellemző az országos átlagnál alacsonyabb iskolázottság". Hogy még szembetűnőbb legyen a különbség, a feladat részeként a tanulóknak össze kell hasonlítaniuk egy átlagos 25 éves budapesti nőt egy átlagos 25 éves miskolci roma nővel családi állapot, iskolázottság, gyermekek száma és gazdasági aktivitás szempontjából.

Bár a téma fontos és beszélni kell róla, kérdés, hogy a pedagógusok mennyire tudják majd olyan mederbe terelni ezeket a beszélgetéseket, hogy hatásukra ne essenek a kirekesztés áldozatává az osztályok roma származású tanulói?
Az érintetteket már maga a feladat szövege is érzékenyen érintheti. Vajon hogy eshet egy nyolcadikos, roma diáknak, ha azt látja: az előítéleteket, amikkel naponta szembe kell néznie, már a tankönyveken keresztül szívhatják magukba a tanulók? Mit érezhet akkor, ha a saját családjában fontos a tanulás, esetleg ő maga is céltudatos? A feladat során azzal kell szembesülnie: hiába próbál kitörni, a származása miatti megbélyegzést így sem kerülheti el.

Sokan az ellen emeltek hangot, hogy a feladat által nem magát a népcsoportot ismerhetik meg a tanulók, hanem csak egy-egy kiragadott, negatív jelenséget. Hogy a probléma gyökere valóságos, azzal nem lehet vitatkozni, ám “a felemelésüknek nem ez az általánosító megbélyegzés a módja” - írja egy hozzászóló.

Mások szerint ez a téma egyáltalán nem nyolcadikosok számára való, az ilyen kérdésekre pedig pláne nem várhatunk tőlük választ: “Képzeld el, hogy te vagy Magyarország gazdasági minisztere! Milyen intézkedésekkel növelnéd a foglalkoztatottságot?”

A következő kérdés pedig még az előzőnél is nagyobb port kavart a kommentelők körében: “Tegyetek javaslatokat a nők fiatalabbkori gyermekvállalását segítő intézkedésekre!”. Sokan nem értik, miért került ilyen megosztó téma a 8. osztályos tankönyvbe, miért kellene arra ösztönözniük a nőket, hogy minél hamarabb vállaljanak gyermeket. A roma népcsoporttal foglalkozó anyagon belül ez a kérdés pláne meglepő - az ellentmondásra egy hozzászóló hívja fel a figyelmet: “Vázolja, hogy az iskolázatlanság miatt élnek emberek nyomorban, majd mielőbbi szülésre buzdít. Végülis logikus. Ja, nem.”

Mivel - a korábbi évekkel ellentétben - ma már a legtöbb iskolában csak állami tankönyvből tanítanak a pedagógusok, a problémás tananyagokkal valószínűleg a legtöbb nyolcadik osztályos találkozni fog a tanév során.

A 12. évfolyam történelem könyvében lévő Molotov-koktél recepten sokan már meg sem lepődnek - hisz ugyanilyen leírást az interneten is megtalálhatnának a diákok -, mások azonban érthetetlennek tartják, miért kell pontos elkészítési útmutatóval színesíteni a tankönyveket.

Molotov-koktél
kép forrása: Facebook

Te mit gondolsz ezekről a feladatokról? Megbeszélitek ezeket a témákat otthon a gyerekekkel, mielőtt az adott részhez érnének az osztállyal?

Kérjük, támogasd munkánkat!

Ha szeretsz minket olvasni, ha csaltunk már mosolyt az arcodra, ha segített már neked valamelyik szakértõnk, vagy ha egyszerûen Te is fontosnak tartod, amit csinálunk, kérjük, támogasd munkánkat!

Banki átutalással:
Magnet Bank 16200106-11697987
Kedvezményezett: Családi Háló Közhasznú Alapítvány
Közlemény: Média támogatás

Vagy bankkártyás fizetés Simplepay-el az alábbi gombra kattintva:

 

(A hozzászólások megjelenítéséhez jelentkezz be Facebookra!)

LEGOLVASOTTABB

"Sosem főznek és nem engedik az unokámnak, hogy csokit egyen": Bele lehet-e szólni a fiatalok életébe? - Juci néni gondolatai

"Sosem főznek és nem engedik az unokámnak, hogy csokit egyen": Bele lehet-e szólni a fiatalok életébe? - Juci néni gondolatai

Ha nem esznek csokit, hát nem esznek. Ha rendelik az ebédet, hát rendelik. Látom, hogy a mai fiatalok másképp nevelik a gyerekeiket. Egyes dolgokban szigorúbbak és más dolgokban meg engedékenyebbek, mint amilyen én voltam. Néha persze jólesne ezt megmondani nekik, hogy én mit csinálnék másképp, de megtanultam, hogy okosabb dolog, ha csendben maradok. 
Holtan találták meg a kétéves szerb kislányt, akit már a magyar rendőrség is keresett

Holtan találták meg a kétéves szerb kislányt, akit már a magyar rendőrség is keresett

Rengetegen keresték a kétéves kislányt, sajnos már csak a holttestét találták meg.
A gyerek a szülő tükre: ha szófogadatlan vagy rosszalkodik, akkor a családban lehet a gond

A gyerek a szülő tükre: ha szófogadatlan vagy rosszalkodik, akkor a családban lehet a gond

Amikor a szülő tanácstalan, mert a gyereke kezelhetetlen, szófogadatlan, akkor érdemes először tükörbe nézni: milyen a család működése, mi állhat a háttérben? Szakemberek szerint ugyanis nagy általánosságban nem létezik problémás gyerek, csak problémás szülők.
Újabb mérgezéses eset abban a pilisborosjenői óvodában, ahol nemrég porcukor helyett tisztítószer került a gyerekek reggelijébe

Újabb mérgezéses eset abban a pilisborosjenői óvodában, ahol nemrég porcukor helyett tisztítószer került a gyerekek reggelijébe

Az ovisok ezúttal az udvaron található lilaakácból ettek: néhányan rosszul lettek, az óvónők pedig azonnal mentőt hívtak. Pár héten belül ez már a második mérgezéses eset az óvodában. Nemrég ugyanis porcukor helyett tisztítószer került a gyerekek reggelijébe ugyanebben az intézményben.
"Az apám a saját nőgyógyászom, és ő közölte velem, hogy baj van" - kiakadtak a TikTokon a fiatal lány követői

"Az apám a saját nőgyógyászom, és ő közölte velem, hogy baj van" - kiakadtak a TikTokon a fiatal lány követői

Minden nő tudja, hogy a nőgyógyász kincs. Ez egy bizalmi viszony, így nem csoda, hogy olyan embert szeretnénk választani, aki szimpatikus, aki tudja kezelni az esetleges betegségeinket és aki felkészít a szülésre. Egy fiatal lány éppen ezért a lehető legközelebbi személyt választotta erre a nemes feladatra, aki nem más, mint az édesapja.
A szerkesztő ajánlja