Lelki bántalmazás az óvodában - mit tehet a szülő?

Kercsó Dorottya - 2019-05-28
A gyerekek fizikai fenyítése évtizedek óta tiltott, és ma már legfeljebb szórványosan előforduló gyakorlat az oktatási intézményekben. De mit tehetünk akkor, ha a gyermeket lelkileg bántalmazza a pedagógus?
Lelki bántalmazás az óvodában - mit tehet a szülő?

Egy szekszárdi kisfiú tavaly még nagyon szeretett óvodába járni. Az új tanévben azonban másik csoportba került, és aggasztó változások léptek fel a viselkedésében: újra bepisilt, mindenre engedélyt kért, a felnőttekhez csak suttogva mert szólni, és egyre gyakrabban panaszkodott gyomorfájásra.

Szülei hosszas kérdezősködésére lassan elmondta, hogy az új óvónője gyakorlatilag terrorban tartja őt: nem engedi akármikor pisilni vagy orrot fújni, kiabál vele, és gyakran teszi nevetségessé az egész csoport előtt. Szülei kiskorú veszélyeztetése miatt feljelentést tettek a Tolna Megyei Rendőrkapitányságon.

Noha a fenti esetben eljutott az ügy a hivatalos szervekig, a bizonyítás legtöbbször igen nehéz. Hiába mondja ki a nemzeti köznevelési törvény, hogy a “tanuló nem vethető alá testi és lelki fenyítésnek (...) megalázó bánásmódnak.”, Székely László ombudsman szerint nincs kialakult objektív mérce annak megállapítására, honnan nevezhető egy-egy büntetés megalázónak, veszélyeztetőnek a gyermekre nézve. A fizikai bántalmazástól eltérően a kiabálás vagy a nevetségessé tétel önmagában nem büntetőjogi kategória, ezért az alapjogi biztos a legfőbb ügyészhez fordult annak érdekében, hogy tegyék egyértelművé: hol van az a pont, amikor már fel lehet lépni a bántalmazó pedagógus ellen.

Nehezíti a hasonló esetek megfelelő kezelését az általános óvónőhiány is. Az intézmények legtöbbször a szülői panaszok ellenére is vonakodnak megválni az alkalmatlan kollegáktól, mivel akkor még kevesebb óvónő jutna ugyanannyi gyerekre, ami már a szakmai munkát és egy ponton túl a gyerekek fizikai biztonságát is veszélyeztetné.

Pedig nem vitás, hogy az arra alkalmatlanok mellett rengeteg a csupa szív, gyermekszerető, hivatásának élő óvónő. Aki kitart az egyre nehezebb körülmények, az egyre bővülő adminisztrációs terhek, és az egyre problémásabb családok ellenére is. Akihez reggelente örömmel mennek a gyerekek, akinek otthon rajzokat készítenek. Akinek akkor is mindenkihez csak jó szava van, ha nyomja a főnöke, ha szorítja a határidő, ha gond van a saját gyerekével, és ha két perce beszélt vele megalázó hangon valamelyik szülő. Szerencsés az a gyerek, akinek ilyen pedagógus jut.

Akit azonban megcsömörlött, kiégett óvónővel hoz össze a balszerencse, annak dr. Illés Fanni családjogi szakértő a következőket ajánlja:

  • Először tájékozódjunk a többi szülőnél! Lehet, hogy csak a gyerekünk és az óvónő személyisége nem passzol össze, gyanús azonban, ha sokan vagyunk ugyanazzal a panasszal.
  • Észrevételeinket először az óvodavezetőnek jelezzük. Először elég lehet szóban, ha azonban nem jutunk így dűlőre, vagy túl komolynak érezzük a helyzetet, írásban, ajánlott küldeményben is panaszt tehetünk, amelyre kötelesek válaszolni.
  • Eredménytelenség esetén az óvoda fenntartójához - állami óvodáknál az önkormányzat oktatási csoportjához, magánintézményeknél a szerződésben megjelölt fenntartóhoz - fordulhatunk.
  • A végső lépés az Oktatási Jogok Biztosának Hivatala lehet, akik a szóbeli és írásbeli panasztételeket egyaránt kötelesek kivizsgálni.

A ritka és felháborítóbb esetek mellett azonban rengeteg pedagógus végzi erején felül, szívvel-lélekkel munkáját, terelgeti végtelen szeretettel gyermekeinket. Ha te is ismersz olyan nagyszerű pedagógust, akinek szeretnél örömet okozni pedagógusnapon (június 2.), esetleg év végén, lepd be egy különleges Pedagógusnaptárral!

A 2019/2020-as Pedagógusnaptár különleges a maga műfaján belül is: egy teljes évnyi határidőnaplón túl minden benne van, amire egy pedagógusnak szüksége lehet munkája során – legyen szó adminisztrációról, a legfontosabb adatokról, vagy épp a rábízott gyermekek önbizalmáról. 
A Pedagógusnaptár lelke pedig a 
hozzá tervezett matricacsomag – a vidám, színes matricák segítségével dekoratív módon jelezheti saját naptárjában a tanár vagy óvónő a legfontosabb eseményeket, világnapokat, ünnepségeket, szülői értekezletet, gyerekszáj-idézeteket és még sok mást. A szépséges matricák a legszürkébb szeptemberi heteket is megtöltik élettel – ha szereted, tiszteled gyermeked tanárait vagy óvónőit, értékeld a fáradtságos munkájukat, amivel gyermeked terelgetik és tanítják nap mint nap. Lepd meg őket a naptárhoz tervezett matricacsomaggal!

Kép: PublicDomainPictures / Pixabay

Közösségi hozzászólások:
Copyright © 2004-2019. CsaládiNet. All rights reserved - minden jog fenntartva.