Hozzátáplálás tudatosabban 2.

Kissné Duró Ágota - 2021-01-11
Nem egyszerű. Gondolkodást, elszántságot, és időt igényel. Mégpedig tőlünk, szülőktől. A gyermek, főleg ha éhes, megeszi, amit elé teszünk. Legyen az friss, házi készítésű pogácsa, vagy egy előre csomagolt csokis piskóta. Aztán egy idő után billen a mérleg, és már inkább az utóbbihoz nyúl, mert az előbbinek "semmi íze". Hozzászokik a szervezete az ízfokozókhoz és az ételek valódi ízét már meg sem érzi. Tehát, hogy Gandhi-t idézzem: "Te magad légy a változás, amit látni szeretnél a világban!".
Hozzátáplálás tudatosabban 2.

Neked kell változtatnod, kedves szülő. A fejedben és az ízlelésedben is. Neked kell tudnod, hogy mi a jó, és mi a kerülendő. Neked kell azt a gyermek elé tenni, amiről azt gondolod, hogy neki való. És nem azt, amit a társadalom nagy része gondol! Vagy amit anyukád vagy a nagymamád gondol. Vagy amit te is ettél gyerekként. Hanem azt, amiről tényleg azt gondolod, hogy a gyermekedet táplálja is, nem csak eteti.

A Magyar Dietetikusok Országos Szövetségének legújabb ajánlása az úgynevezett OKOSTÁNYÉR. Ezen a gyermekek számára napi min. 4 adag zöldséget/gyümölcsöt, 3 adag gabonát, 1-2 adag húst/halat, 3 adag tejet/tejterméket és 8 pohár folyadékot írnak elő. Ez lenne a cél, hogy mire 6 éves lesz a gyermek, ennyit fogyasszon az alábbi élelmiszercsoportokból. Látszik, hogy a zöldség vagy gyümölcs szinte minden étkezésnél megjelenik, míg a gabona „csak” naponta háromszor. Pedig a sok keksszel, piskótával, nassolnivalóval ez már sokkal kisebb gyerekeknél is eltolódik a gabonák irányába, a nem megfelelően kiegyensúlyott tápanyagbevitel pedig sok betegség melegágya. 

És bár szerencsére egyre ismertebbek a különféle gabonák (zab, köles, árpa, hajdina), sokan meg sem próbálják őket elkészíteni, mert már ők maguk is rossz szájízzel gondolnak rájuk – akkor is, ha még esetleg nem is kóstolták. Érdemes, ha magunk miatt nem is, de a gyerekünk miatt kipróbálni ezeket is. Könnyen meglehet, hogy nekünk esetleg tényleg nem ízlik, de a gyermeknek igen. Vagy a magunk számára is találhatunk egy új köret-ötletet.

Merthogy igenis főzhetjük magunknak is azt, amit a gyermeknek. A mi szervezetünk is meghálálja, ha frissen főtt, zöldségekkel, gyümölcsökkel teli, ám ízfokozóktól, cukortól mentes étrendre állunk át. Mi is megérdemeljük! És igen, először ízetlennek érezhetjük. És akár a mi adagunkba belerejtünk egy kicsivel több sót vagy borsot. De idővel mi is elkezdjük megérezni az étel valódi ízét. Új ízeket, ízkombinációkat fedezhetünk fel. Együtt ehetünk a gyermekünkkel, nem kell kétfelé főzni.

Hosszú távon, egészen biztosan, jót teszünk a pénztárcánknak is. A legegyértelműbb példa erre a csirkemell sonka, aminek bolti ára már 2000-2500 ft/kg körül mozog, míg maga a csirkemell megkapható 1200 ft/kg körül. Ehhez csak egy kis olajat kell „löttyinteni”, és valamivel, mondjuk egy gerezd fokhagymával ízesíteni, összeturmixolni, megsütni, és kész is van a minden adalékanyagtól mentes, nem felvizezett (és ki tudja, milyen testrészeket tartalmazó) csirkemell sonkánk. De ugyanilyen a házi kenyér is, amiben a liszten, vízen és éleszőn kívül maximum egy kevés olaj van.

Tudom, hogy könnyebb egy csomag kekszet kibontani, mint mondjuk egy narancsot megpucolni. Vagy könnyebb egy szelet kenyeret megkenni, mint mondjuk zabkását főzni reggelire. De hiszem, hogy magunknak is jót teszünk. Az pedig nem kérdés, hogy a gyermekünknek is.

Olvasd el cikksorozatunk másik két részét is!

Hozzátáplálás tudatosabban!

Hozzátáplálás tudatosabban 3.

További cikkeink a témában:

Hozzátáplálás: A leggyakoribb táplálási hibák, amiket a szülő elkövethet a baba etetése során

10 dolog, amire fel kell készülnöd, amikor megkezded a hozzátáplálást

Hozzátáplálás és babareceptek- a legfontosabb tudnivalók a baba etetéséről

Mi az a BLW?- A védőnő tanácsai az igény szerinti hozzátáplálásról

Fotó: amsw photography a pexels.com-on

Közösségi hozzászólások:
© 2004-2020 Családi Háló Közhasznú Alapítvány - minden jog fenntartva.
Ügynökségi értékesítési  képviselet: Adaptive Media