Az óvodáskorú gyermekek kreatív tanításának megvalósítása a pedagógiai munkában
Vörös Gyöngyös, óvodapedagógus vagyok, és a nyugdíjhoz közeledve elárulhatom, több óvodát is megjártam már. Szeretem a változást, az új benyomásokat, így az évek során rengeteg tapasztalatot, ötletet sikerült ellesnem. Jelenleg Budapesten, a Kőbányai Mászóka Óvodában töltöm a mindennapjaimat, amelyet próbálok minél színesebbé varázsolni, hiszen a gyermekekkel hasonlóak vagyunk abban, hogy nem szeretünk unatkozni.
Pályám kezdete óta azon fáradozom, hogy a vidámságot, a kreativitást becsempésszem az oktatási-nevelési folyamatba. Szerencsére a szakma egyre inkább teret enged az óvónő rugalmasságának, módszertani szabadságának. Így aztán én is kedvemre csipegettem a különféle nevelési irányzatok elgondolásaiból, természetesen a tudatosságot mindig szem előtt tartva.
A legfőbb irányt a kompetencia alapú nevelés adta. A Montessori és a tevékenységközpontú nevelésből kiemeltem olyan módszertani elemeket, amiket a gyakorlatban kipróbáltam és nagyon hatásosak voltak. A jelenlegi csoportommal is a projekt alapú ismeretszerzést részesítjük előnyben, amely a gyermek önállóságára, kreativitására, a tevékenységen alapuló ismeretszerzésre épít.
A mindennapi munkámban a legfontosabbnak tartom:
- a közvetlen tapasztalatokra épített tanulás biztosítását
- az ismeretek mozgással való összekapcsolását
- a gyermekek ismereteinek és a bennük rejlő lehetőségek felszínre segítését mikrocsoportos munkaforma megvalósításával
- közös játékok szervezésével a gyermekek szociális érzékenységének fejlesztését
- a játék központi szerepét a mindennapokban, a tanulást is a játékba ágyazva látom eredményesnek
- a verbális, passzív tanulási folyamat háttérbe szorítását, tapasztalatom szerint az csak fegyelmezési problémákat szül.
Mint már fentebb írtam, a Kőbányai Mászóka Óvodában dolgozom, méghozzá a Kék csoportban, amit most röviden bemutatnék. Gyermekeink igen hamar óvodásak lettek, a többség még alig töltötte be a harmadik életévét, mikor belecsöppentek nyüzsgő világunkba. Szerencsére ők is – mint a gyermekek általában – vidámnak, nyitottnak, kíváncsinak mutatkoztak. Így aztán bátran vágtunk bele a projekt módszerbe. Elsőként még fokozottan igényelték segítségünket, irányításunkat. Ennek lassan másfél éve, és a kis-középső csoportossá cseperedett gyermekek egyre önállóbbak.
Kezdetben meglepő volt a gyerekek számára, hogy ,,beszélgető körben” közösen, az ő véleményüket kikérve fogalmaztuk meg a saját játékunkat. Közösen határozzuk meg, a játék során milyen eszközökre lesz szükségünk, mit kell elkészítenünk, mit kell otthonról behozniuk, melyen játékokat játszunk el. A hely kialakításába is aktívan bevonjuk őket, javaslataikat megpróbáljuk a gyakorlatba átültetni.
Az aktuális témákhoz kapcsolódva mesét, bábjátékot, levelet, vendég plüssjátékot stb. hozunk. Az eszközök motiválását kihasználva kezdjük el a közös ,,gondolkodást”.
A ,,közösen” kifejezés jelentőséggel bír esetünkben. A gyerekek szociális képességeinek és érzékenységének fejlesztésére, a másság elfogadására a legjobb lehetőséget a projektek feldolgozásában látom.
A csoport tagjai nagyon nyitottak, rugalmas gondolkodásúak, sok tekintetben életkoruknál fejlettebbek. Egyre több saját elképzeléssel, ötlettel gazdagítják a tanulási folyamatot. Kreatív látásmódjuk sokat fejlődött. Vizuális technikákat úgy sajátították el, hogy szinte észre sem vették.
Természetesen ez nem lenne elképzelhető a támogató szülői háttér nélkül. Látva a gyermekeiknél tapasztalható ugrásszerű fejlődést, szívesen segítenek gyermekeiknek az otthoni gyűjtőmunkában, így segítik a témára való hangolódásukat. Sok segítséget kapunk tőlük, a lehetőségekhez képest megpróbáljuk őket az óvodai életünkbe maximálisan bevonni. Sikerrel, mivel nagyon szívesen jönnek velünk programra, vagy éppen az óvodába.
Hogy konkretizáljuk a projekt fogalmát, bemutatnám a legutolsó, az ,,Ősz” témakörhöz kapcsolódó ,,Kertünk kincsei” projektet. A projekt fő feladata a gyermekekkel megismertetni a különböző zöldségféléket, azok fogyasztására ösztönözni őket.
Mivel a közvetlen tapasztalatszerzés, az érzékszervek bevonása jobban rögzíti az ismereteket, beköltöztettük a piacot a csoportszobánkba. Ez azt jelenti, hogy miután megkértük a szülőket, hogy hozzanak nekünk különféle zöldségeket, ők lelkiismeretesen teljesítették küldetésüket, így aztán a nagybani piac is megirigyelhette volna a választék és a mennyiség bőségét.
Mivel a projekt fő motívuma a tevékenykedtetés, ezért mi is rengeteg játékot, feladatot találtunk ki (a gyermekekkel közösen!!!), amely sok esetben talált kapcsolódási pontokat az óvodai élet tevékenységformáival (pl. mese-vers, mozgás, ének-zene, vizuális nevelés).
Elsőként, a behozott zöldségeket mindenki egyénileg mutatta be, és helyezte el a zöldségek között, a sajátfajta társai közé. A verbális képességeken kívül a figyelem, és az összehasonlító képességeik fejlődtek, pedig csak zöldséget mutatták be. Különbséget tudtunk tenni a különböző káposzták, hagymák között. Megnéztük, megfogtuk, szagoltuk és meg is kóstoltuk.
Lehetőség volt tapintás alapján meghatározni a zöldségek fajtáit. A zsákban betakart szemmel való keresgélés és utána való felismerés öröme, nagyon motiválóan hatott a gyerekekre.
Matematikai ismereteket a gyerekek fiatal kora ellenére is, kihangsúlyoztuk. Nagysági és mennyiségi relációkat határoztunk meg. Összehasonlíthattak, mérhettek, számláltunk. Minden lehetőséget megragadtunk, hogy az ismereteiket és képességeiket folyamatosan fejlesszük.
Önállóan ragasztották fel az előre tervezett „Tablóra” az otthon gyűjtött képeiket. Számomra jó volt látni, hogy társaiknak segítettek. Volt olyan kisgyerek, aki elfelejtette, vagy nem volt rá módja, hogy képeket hozzon be, - kapott társaitól így ő is dolgozhatott. A segítség nyújtás ezen formája a közösségi gondolkodás egy magasabb szintjére jellemzően mutatkozott meg.
A mese-vers témakörén belül a Répa c. mesét dramatizáltuk a gyerekekkel, amit hangos kacajok kísértek. Többféle vizuális technikát is alkalmaztunk, készítettünk fejdíszeket, volt cékla nyomatolás, gyurmából mintáztunk zöldségeket.
A közösség formálását és alakítását a projekt során többször alkalmaztuk. Zöldség nyomatozásnál-párokban, Zöldség-tornánál csapatokként kellett helytállniuk.
„Zöldség olimpia” volt a záró játéka a projektnek, melyet a csoport határozott meg:
Mindenki önállóan választhatót a zöldség fajták közül. A többség a "céklát, répát és burgonyát" választotta. Három csapatot alakítottunk így ki.
Közösen elfogadták a csapatok nevét majd minden gyerek elkészítette a saját fejdíszét, amivel a "zöldség olimpián" a csapatához való tartozását erősíthette.
A zöldség-olimpiának három versenyszáma volt. Mindhárom versenyszám váltóversenyekből állt. Elsőként minden csapatnak, a saját zöldségföldjéről be kellett takarítania az érett zöldséget, és elvinni a piacra, ahol kis kosárkákba kellett tenni a csapat zöldségeit.
A következő fázisban a piacról hazaszállított zöldséget egyenként be kellett tenni az edénybe (hullahopp-karikába), hogy aztán finom ebéd készüljön belőle.
Végezetül a csapatok párokra oszlottak, akik megosztoztak a finomságokon, és a zöldséget adott testrészükkel összekapcsolva kellett elindulniuk a sétára, aminek során meg kellett kerülni a piacot, majd visszaérni a házukba.
A játékokat, mint zöldség ültetés és felszedés, szállítás, begyűjtés, zöldség-fogók- a gyerekek határozták meg.
Mivel még nagyon fiatal a csoport szükség volt rávezető, irányított kérdésekre, hogy a játék számukra kellemes és építő jellegű legyen.
„A kertünk kincsei” projekt sikeresen zárult. A sok tevékenység, tapasztalatszerzés során ismét gazdagabbak lettek. Tudásuk, tapasztalataik bővültek.
Kreatív gondolkodással és a rugalmas projekt megvalósítással, a gyerekekhez igazodó tanulás támogatásban látom a jövőt.
A „Keressük a Legkreatívabb óvónőt” pályázatra beérkezett cikk.
Kérjük, támogasd munkánkat!
Ha szeretsz minket olvasni, ha csaltunk már mosolyt az arcodra, ha segített már neked valamelyik szakértőnk, vagy ha egyszerűen Te is fontosnak tartod, amit csinálunk, kérjük, támogasd munkánkat!
Banki átutalással:
Magnet Bank 16200106-11697987
Kedvezményezett: Családi Háló Közhasznú Alapítvány
Közlemény: Média támogatás
Vagy bankkártyás fizetés Simplepay-el az alábbi gombra kattintva:
(A hozzászólások megjelenítéséhez jelentkezz be Facebookra!)